Aihe: Poistuvatko nyt jo CD-levyt?
1 2 3 4 532 33 34 35 3644 45 46 47 48
Lennu
22.01.2011 16:54:32

Tää mun hypoteesi tietenkin kaatuu, jos mun olettamus vinyylitekniikan rajoittuneisuudesta ei pidä paikkaansa, ja sen tässä ketjussa pohdittu mahdollinen laajempi spektri ajaa niiden puutteiden edelle. En tunne vinyylitallennustekniikkaa sen paremmin kuin CD-tallennustakaan. Perustan pohdintani siihen, että AD-DA muunnos toistaa sen, minkä se on muuntanutkin, yksi yhteen. Ja siihen käsitykseen, että vinyylitallennus värittää sitä omalla tavallaan, fyysisistä rajoituksista johtuen. Perustuen äänirasiatekniikkaan yms. mainittuun alataajuuksien kompensointiin.

Mutta mstäpä minä tiedän, sanoinhan kuuntelevani sujuvasti myös mp3-tallenteita. Eli ihan puhtaasti fiilismutuilua.

Näin niinku yhteenvetona tässä vaiheessa.
"mut lennulla on se etu että se voi perustelematta pitää asioita täysin paskoina ja se silti voittaa kaikki väittelyt." -Twinkle
BigPapa
22.01.2011 17:25:05 (muokattu 22.01.2011 17:44:25)

PsychedelicWarlord: "Korva aistii ääninä taajuudet 16 Hz 20 kHz. Iän lisääntyessä korkeiden äänten kuuleminen heikkenee. Eläkeiän alkaessa kuullaan vain nipin napin 10 kHz:n ääniä. Monikaan ei huomaa kuulon heikkenemistä. Siihen mukautuu vuosien mittaan. Joskus törmää siihen, että ei enää kuule; esim. heinäsirkat eivät enää siritä "

PsychedelicWarlord: Eli digitaalinen on kuulokin.Digitaalisuus on siis luonnollisempaa kuin analogisuus.

Koita käsittää lukemasi.

baron: Jos sulle uutta niin korvassa ääni johdetaan analogisena sisäkorvaan jossa se koodataan hermosolujen aktiopotentiaaleiksi.

Toimintapotentiaali eli toimintajännite eli aktiopotentiaali on solun usein hermosolun kalvoa pitkin kulkeva sähköisen latauksen aalto. Aktiopotentiaalit kuljettavat nopeita kudostenvälisiä viestejä ja ne ovat tärkeä osa elollista organismia. Niitä syntyy monentyyppisissä soluissa, mutta laajimmin ne ovat hermoston viestejä hermosolujen välillä ja niiden kautta muille kehon solukoille kuten lihaksille ja rauhasille. Hermosoluja pitkin kulkevat toimintapotentiaalit ovat hermoimpulsseja. Hermosolujen lisäksi myös mm. lihassoluissa etenee aktiopotentiaaleja.

Lepopotentiaali eli lepojännite

Solun täytyy pitää yllä aktiivisesti sille ominaista tasapainotilaa, homeostaasia, pystyäkseen toimimaan oikein ja reagoimaan muutoksiin. Lepopotentiaalissa solukalvon yli kulkee jännite-ero, joka aiheuttaa solun sisäpuolelle negatiivisen varauksen verrattuna solun ulkopuoleen. Lepopotentiaali syntyy monesta osatekijästä, kuten solun sisällä olevista, solukalvoa läpäisemättömistä varauksellisista makromolekyyleistä (esimerkiksi proteiineista), sekä solukalvon pinnalla olevien passiivisten Na-, Ca- ja K-ionien vuotokanavien ominaisuuksista. Tärkeässä osassa lepopotentiaalin ylläpidossa on aktiivinen Na-K-ATPaasi, joka pumppaa samalla kolme natriumionia solusta ulos ja kaksi kaliumionia solun sisään käyttäen ATP:n hydrolyysissä vapautuvaa energiaa.

Sähköistä hommaa, ei nollia ja ykkösiä.

Ultrasonic hearing

Ultrasonic hearing is a recognised auditory effect which allows humans to perceive sounds of a much higher frequency than would ordinarily be audible using the physical inner ear, usually by stimulation of the base of the cochlea through bone conduction. Human hearing is recognised as having an upper bound around 17-20 kHz, depending on the person, but ultrasonic sinusoids as high as 120 kHz have been reported as successfully perceived.

Two competing theories are proposed to explain this effect. The first asserts that ultrasonic sounds excite the inner hair cells of the cochlea basal turn, which are responsive to high frequency sounds.The second proposes that ultrasonic signals resonate the brain and are modulated down to frequencies that the cochlea can then detect.

Researchers Tsutomu Oohashi et al. have coined the term hypersonic effect to describe the results of their controversial study supporting audibility of ultrasonics.

By modulating speech signals onto an ultrasonic carrier, intelligible speech has also been perceived with a high degree of clarity, especially in areas of high ambient noise. Deatherage states that what humans experience as ultrasonic perception may have been a necessary precursor in the evolution of echolocation in marine mammals.

Lisäksi:

http://www.highendnews.info/technology/ultraaanet.htm

Ulträänet vaikuttavat äänenlaadun kokemiseen

Ulträänien merkitystä äänenlaatuun vaikuttavana tekijänä on pitkään vähtelty. On uskottu, että ultraäänet eivät voi vaikuttaa koettuun kuuloaistimukseen, koska yksittäisiä ultraäänisignaaleja ei normaalihenkilö pysty erottamaan.

Oohashi ym:n tutkimuksen mukaan (AES preprint 3207) yli 26 kHz signaalin vaikutus voidaan todeta aivon alfa-EEG:n rytmissä ja korkeataajuisen ärsykkeen jälkeen vaikutus kestää jonkin aikaa. Varsinaisen ultraäänen kuulemista kuuntelija ei kuitenkaan suoraan havainnoinut, mutta ultraäänen sisältyessä musiikkisignaaliin, ero havaittiin.

Lisäksi:

http://www.cco.caltech.edu/~boyk/spectra/spectra.htm

Lisäksi on melko hyviä merkkejä annettu siitä, ettei vinyyleille ole tallennettu sen enempää niitä taajuuksia.

Ja täähän oli ihan tuulesta temmattua, koska esim:

http://www.channld.com/vinylanalysis1.html

Though the extended frequency response of the vinyl might seem incredible at first, consider that properly calibrated, professional, studio quality analog tape machines were essentially ruler-flat at high frequencies to at least 20 kHz. The roll-off rate above that frequency was dependent on the recording bias setting used, but ranged between just 6 to 12 dB per octave, much gentler than the unnatural CD "brickwall" filter. The upper frequency limit also depended on the tape speed used for recording, and the characteristics of the tape recorder heads, but even a fairly wide 0.25 mil recorder head gap permitted recording signals to over 100 kHz at 30 ips tape speed. The tape recording bias signal doesn't appear in the frequency plots as it is above the 96 kHz A/D converter bandwidth; professional recording studio tape machines used bias frequencies above 100 kHz and up to 432 kHz (for the Ampex ATR-100 deck). Also, the vinyl cutting lathe used in vinyl mastering usually used a 50 kHz 6 dB/octave lowpass filter to limit the cutter amplifier power at ultrasonic frequencies. A roll-off corner frequency at 50 kHz also can be discerned in the above graph of the 192 kHz version of the test recording.

Siitä vaan lueskelemaan ja katsomaan analyysejä:

http://www.acousence.de/index.php?o … ;id=8&layout=blog&Itemid=61

Vinyyli:

http://www.acousence.de/images/stor … ages/Schosta15tuttiSatz2_Master.jpg

The diagram up shows the signal that was re-recorded digitally, played by the LP. It is easy to see that the LP is capable of reproducing even the highest frequencies. Overall the playback on the LP is almost identical to the original!

CD:

http://www.acousence.de/images/stor … a15tuttiSatz2_CDupsampled192kHz.jpg

On the CD the high frequency portions, from which our hearing can deduce the finest detailed information, are totally cut off.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
Musta Arkipyhä
22.01.2011 17:49:29 (muokattu 22.01.2011 17:50:58)
BigPapa: Koita käsittää lukemasi.

Koitapa itse käsittää ennenkuin kehotat muita.Höpinöillä vinyylin ultraäänistä ei ole mitään tekemistä sen käytännön vinyylin kuuntelun kanssa jota sinäkin harrastat.Mahdollinen ultraäänien toisto hukkuu jo maalaisjärjellä ajatellen signaaliketjun eri osiin ja kuuntelutilaan.Sitten tulee vielä ikä joka alentaa korkeiden taajuuksien kuulemista.Asia jonka toistuvasti ohitat tavalla josta syytät muita.

Lisäksi kirjoitat ihmejuttuja "ykkösistä ja nollista" joista kyllä saa kuvan ettet todellakaan ole perillä edes digitaalitekniikan alkeista.Tiedät ,että siihen kuuluvat ykköset ja nollat ja that's it.

Myös nimim.Jaavan kerrot olevan cd:n paremmuden puolustaja vaikka hän on sinnikkäästi yrittänyt vain selvittää sinulle sen tekniikan alkeita.

Minun puolestani voit kuunnella mitä formaattia lystäät ,mutta älä puhu asioista joista sinulla ei ole tietoa.Ota ensin selvää.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
BigPapa
22.01.2011 17:54:41 (muokattu 22.01.2011 17:55:49)

PsychedelicWarlord: Koitapa itse käsittää ennenkuin kehotat muita.Höpinöillä vinyylin ultraäänistä ei ole mitään tekemistä sen käytännön vinyylin kuuntelun kanssa jota sinäkin harrastat.Mahdollinen ultraäänien toisto hukkuu jo maalaisjärjellä ajatellen signaaliketjun eri osiin ja kuuntelutilaan.Sitten tulee vielä ikä joka alentaa korkeiden taajuuksien kuulemista.Asia jonka toistuvasti ohitat tavalla josta syytät muita.

Lisäksi kirjoitat ihmejuttuja "ykkösistä ja nollista" joista kyllä saa kuvan ettet todellakaan ole perillä edes digitaalitekniikan alkeista.Tiedät ,että siihen kuuluvat ykköset ja nollat ja that's it.

Myös nimim.Jaavan kerrot olevan cd:n paremmuden puolustaja vaikka hän on sinnikkäästi yrittänyt vain selvittää sinulle sen tekniikan alkeita.

Sivuuta vain tutkimukset yms. älä missään nimessä edes yritä ymmärtää lukemaasi. Ai niin toi oli suurimmaksi osaksi englantia joka taitaa rajoittaa sun kykyä päästä jyvälle mistä on kyse. Älä yritä jakaa neuvojasi minulle kun en minäkään jaa niitä sinulle muussa kuin siinä, että yrittäisit edes ymmärtää luikemasi tekstin sisällön.
Digitaalisuuteen eivät siis liity nollat ja ykköset millään tapaa? Korjaa jos olen väärässä.

http://www.ami.ac.uk/courses/ami482 … dsi/u01/images/originals/Fig1_2.jpg

http://www.cropcircleresearch.com/imgs/uk01dm/code.gif
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
Musta Arkipyhä
22.01.2011 17:56:23
Lennu:Perustan pohdintani siihen, että AD-DA muunnos toistaa sen, minkä se on muuntanutkin, yksi yhteen.

Sepä tässä onkin mielenkiintoista ,että samat henkilöt jotka pitävät neulan puhdistusta tai alkuperäisvinyylipainosten hankintaa "hifistelynä" väittävät ,että heille on tärkeää musiikissa kuuloalueen ulkopuoliset taajuudet joita vinyyli muka toistaisi.

Ja siihen käsitykseen, että vinyylitallennus värittää sitä omalla tavallaan, fyysisistä rajoituksista johtuen. Perustuen äänirasiatekniikkaan yms. mainittuun alataajuuksien kompensointiin.

Vinyyli on fyysisesti jo haavoittuvampi formaatti.Ja cd:n huimasti parempi dynamiikkahan on jäänyt tyystin huomaamatta tässä keskustelussa.

Mutta mstäpä minä tiedän, sanoinhan kuuntelevani sujuvasti myös mp3-tallenteita. Eli ihan puhtaasti fiilismutuilua.

Ei se mp3 VOI kuulostaa hyvältä kun ultraäänet on leikattu pois :-D
BigPapa
22.01.2011 17:57:34 (muokattu 22.01.2011 17:58:52)

Musta Arkipyhä
22.01.2011 17:58:36 (muokattu 22.01.2011 17:58:58)
BigPapa: Sivuuta vain tutkimukset yms. älä missään nimessä edes yritä ymmärtää lukemaasi.

Teen vain tismalleen kuten sinäkin.

Digitaalisuuteen eivät siis liity nollat ja ykköset millään tapaa? Korjaa jos olen väärässä.

Toki.Ne onkin ne ainoat asiat jotka maallikko siitä tajuaa.Ei riitä jos aikoo puhua vaikkapa digitaalisesta musiikintallennuksesta.
Musta Arkipyhä
22.01.2011 18:00:05
BigPapa: Vinyyli:

http://www.acousence.de/images/stor … ages/Schosta15tuttiSatz2_Master.jpg

CD:

http://www.acousence.de/images/stor … a15tuttiSatz2_CDupsampled192kHz.jpg

Ihan sama.Tuskin kuulet noiden eroa jos ne pistetään sulle sokkokuunteluun.
BigPapa
22.01.2011 18:01:20 (muokattu 22.01.2011 18:01:58)

PsychedelicWarlord: Teen vain tismalleen kuten sinäkin.

Etpä muuten tee. Luuletko todella tietäväsi enemmän kuin nämä muutamat asiaa tutkineen henkilöt ja tarjoat tietoasi ainoana pätevänä tietona. Ainoa päämäräsi on todistella vinyylin huonoutta, kun taas minä puhun erilaisuudesta, sitä et edes kykene myöntämään, CD:n ja Vinyylin erilaiselta kuulostamista.
BigPapa
22.01.2011 18:01:35

PsychedelicWarlord: Ihan sama.Tuskin kuulet noiden eroa jos ne pistetään sulle sokkokuunteluun.

Aivan tasan kuulen.
BigPapa
22.01.2011 18:04:53 (muokattu 22.01.2011 18:05:16)

PsychedelicWarlord:Toki.Ne onkin ne ainoat asiat jotka maallikko siitä tajuaa.Ei riitä jos aikoo puhua vaikkapa digitaalisesta musiikintallennuksesta.

Jonkin verran olen siitäkin perillö, mukava on kuitenkin puurokorvia provosoida. Monessako oikein hienossa studiossa olet ollut masteroimassa digituotetta ihan mukavien hemmojen kanssa, esim Risto Asikaisen tai Paul Jyrälän tai Otto Donnerin. Tai onko Kenties Mika Jussila masteroinut tekemäsi levyn.
Musta Arkipyhä
22.01.2011 18:05:24
BigPapa: Luuletko todella tietäväsi enemmän kuin nämä muutamat asiaa tutkineen henkilöt ja tarjoat tietoasi ainoana pätevänä tietona.

Pata kattilaa soimaa.

Ainoa päämäräsi on todistella vinyylin huonoutta, kun taas minä puhun erilaisuudesta, sitä et edes kykene myöntämään, CD:n ja Vinyylin erilaiselta kuulostamista.

Höpö höpö.Olet kokoajan mollannut cd:tä ja sitä kautta sen kuuntelijoita.Erilaisiltahan ne toki kuulostaa: Toinen ritisee,toinen e,toiselta kuuluu jopa instrumentteja joita ei vinyyliversiota kuunnellessa tiennyt siellä olevankaan jne.
Musta Arkipyhä
22.01.2011 18:05:54 (muokattu 22.01.2011 18:06:34)
BigPapa: Jonkin verran olen siitäkin perillö, mukava on kuitenkin puurokorvia provosoida. Monessako oikein hienossa studiossa olet ollut masteroimassa digituotetta ihan mukavien hemmojen kanssa, esim Risto Asikaisen tai Paul Jyrälän tai Otto Donnerin. Tai onko Kenties Mika Jussila masteroinut tekemäsi levyn.

Oletko sinä opiskellut digitaalista signaalinkäsittelyä?
BigPapa
22.01.2011 18:06:31 (muokattu 22.01.2011 18:08:47)

PsychedelicWarlord: Oletko sinä opiskellut Digitaalista signaalinkäsittelyä?

Ai sinä olet opiskelija. Tai no opiskellut jotain, mitä sitten. Tässähän on kyse ihan jostain muusta kuin opiskelusta ja signaalin käsittelystä. Enempi siitä miltä valmis tuote kuullostaa.
Musta Arkipyhä
22.01.2011 18:08:46 (muokattu 22.01.2011 18:09:33)
BigPapa: Ai sinä olet opiskelija. Tai no opiskellut jotain, mitä sitten.

Niin oletko opiskellut vai et? PCM-koodaus?

Kukas nyt ohittaa ja väistelee? Kuten tulin jo toki maininneeksi.

Mielenkiintoinen tieto:

Äänityslaitteiden dynamiikkaa:

* LP-levy - c-kasetti: 55 - 65 dB.
* CD-levy - minidisk: 95 dB.
* Matkaradio: 15 dB.
BigPapa
22.01.2011 18:09:30 (muokattu 22.01.2011 18:10:11)

PsychedelicWarlord: Niin oletko opiskellut vai et? PCM-koodaus?

Kukas nyt ohittaa ja väistelee? Kuten tulin jo toki maininneeksi.

Mitä sitten jos en ole opiskellut, moni on opiskellut mutta ei silti osaa tehdä hyvältä soundaavaa levyä. Siinä vaaditaan kyllä muutakin kuin kylmä teoria.
BigPapa
22.01.2011 18:11:04

Mielenkiintoinen tieto:

Äänityslaitteiden dynamiikkaa:

* LP-levy - c-kasetti: 55 - 65 dB.
* CD-levy - minidisk: 95 dB.
* Matkaradio: 15 dB.

Mistäs kaivoit? Entäpä taajuudet?
Musta Arkipyhä
22.01.2011 18:11:41
BigPapa: Mitä sitten jos en ole opiskellut, moni on opiskellut mutta ei silti osaa tehdä hyvältä soundaavaa levyä

Siis mitä? Onko tuo vastaus siis ,että et ole?

Jos näin on niin ymmärränkin osan tietämättömistä kommenteistasi hyvin.
Musta Arkipyhä
22.01.2011 18:13:20 (muokattu 22.01.2011 18:13:31)
BigPapa:

Mistäs kaivoit? Entäpä taajuudet?

Cd toistaa taajuksia riittävän hyvin.Ultraääniä tuskin kukaan kuuntelee.Mä kuuntelen ainakin korvillani.

Näyttäis olevan aika heikkoa toi vinyylin dynamiikka.Aijai.
J.Hollström
22.01.2011 18:13:22
Tässä on kyllä paras ketju aikoihin osoittamaan miten jotkut jaksaa vääntää kovaa paskaa loputtomiin.

Jatkakaa toki.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)