Aihe: 28 tutkintapyyntöä nettipiratismista..
1 2 3 4 529 30 31 32 3340 41 42 43 44
Neljä Ruuvia
24.04.2005 16:45:30
Nyt lykkää kyllä aika pahaa läppää... ;-) No kun tää on ihan lastentarha tasolla tää homma ,ni sano että miksei?
jäykkis
24.04.2005 16:45:51
Ilman muuta kuuluu, mutta mun mielestä se on silti siltä osin sama juttu kuin esim. TV-lupa, kyllä sille ohjelmien tuottajallekkin kuuluu se lupamaksu toimintansa ylläpitämistä varten.

Tässä on kyllä mun mielestä vissi ero. TV-lupamaksulla ylläpidetään televiisioyhtiötä, siis firmaa (ja senkin menoista kait vain osa rahoitetaan lupamaksuilla), mutta 4R on yksityishenkilö jonka työstä ja palkasta on kyse.

Ps. Ei oteta nyt huomioon niitä välikäsiä jotka vievät 4R:n liksoista yli 90 prosenttia.
Neljä Ruuvia
24.04.2005 16:49:48
Tässä on kyllä mun mielestä vissi ero. TV-lupamaksulla ylläpidetään televiisioyhtiötä, siis firmaa (ja senkin menoista kait vain osa rahoitetaan lupamaksuilla), mutta 4R on yksityishenkilö jonka työstä ja palkasta on kyse.

Ps. Ei oteta nyt huomioon niitä välikäsiä jotka vievät 4R:n liksoista yli 90 prosenttia.

Otetaas nekin nyt huomioon.Eikö niille kuulu mitään? Se on pitkä ketju monenlaista toimijaa.
Teijo K.
24.04.2005 16:59:49

Ei ollut ollenkaan offtopicia, vaan tätä mäkin oon tuolla yrittäny ajaa takaa, että just noiden nettipalvelujen sekä oheislaitteiden tuottajien kannalta olis erittäin ankeeta, jos waretus loppuisi. E kiinnostais enää 10 megan yhteydet eikä DIVx soittimet. Siksipä sitä taistelua ei edes tosissaan ala käydä ne, jotka asialle jotain voisivat.

Tämä tuntuu kyllä oikealta. Tai siis niin, että näinhän se onkin.

Tuosta televisioluvasta ja muista tosin... Okei, kyllähän ne kaikki on moraalisuuden eri ilmenemismuotoja ja siinä mielessä kuuluvat asiaan, niinkuin kasettiäänittelykin, mutta jos mistään moraalikysymyksestä ei voi puhua omana itsenään, ei mistään moraalikysymyksestä voi puhua ollenkaan.

Jostain se keskustelu olisi kuitenkin aloitettava, jos yhtään mitään parannusta mihinkään halutaan saada aikaan. Tässä se nyt olisi tuo waretus netin kautta. Niin moraalitonta kuin moni muukin asia on, niin ne vaatisivat oman keskustelunsa jossa ne ruodittaisiin.

Niinno, pako varmaan todeta tämä: aina kun televisio on ollut käytössä niin lupa on ollut maksettu. '90-luvulla en paljoa maksellut. Mutta eipä ollut sitä töllötintäkään.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
jäykkis
24.04.2005 17:00:50
Otetaas nekin nyt huomioon.Eikö niille kuulu mitään? Se on pitkä ketju monenlaista toimijaa.

Kuuluu varmasti, kaikille osansa. Aattelin vain jotta se on helpompi mieltää artistin kautta.

Tuo tulonjako on mielenkiintoinen asia, mutta ehkä ei tässä ketjussa - tämä kun pyörii niin herkullisesti peruskysymysten äärellä.

Nyky-yhteiskunnassa kuulee niin harvoin tämmöstä arvokeskustelua että naatitaan ny hetki.
sirdickyj
24.04.2005 17:16:21

Nimenomaan. Ei kai tässä nyt sitten enää aleta erotella niitä, joille jotain kuuluu ja niitä joille ei kuulu? Korvaukset koko ravintoketjulle, jos kerran joku jotain saa.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
sirdickyj
24.04.2005 17:18:25 (muokattu 24.04.2005 17:18:51)
Tuosta televisioluvasta ja muista tosin... Okei, kyllähän ne kaikki on moraalisuuden eri ilmenemismuotoja ja siinä mielessä kuuluvat asiaan, niinkuin kasettiäänittelykin, mutta jos mistään moraalikysymyksestä ei voi puhua omana itsenään, ei mistään moraalikysymyksestä voi puhua ollenkaan.

Mielestäni esim. ylinopeudesta tai kaljan juonnista puistossa voidaan puhua erillisinä tästä keskustelusta, mutta tuo luvatta viihteestä nauttiminen on kaikki samassa moraalisessa nipussa. Siis musta.
McNulty
24.04.2005 17:32:09 (muokattu 24.04.2005 17:35:04)
Tapetaan samantien kaikki jotka ovat elämässä virheen tai rikoksen tehnyt. Niin ja tässä päästään siihen että jokainen jolla on jokin kopioitu tuote on syyllinen. Saas nähkä kuinka moni on valmis luopumaan vaatteistaan ja aatteistaan kun ovat niin kopioituja ja patentin omistaja ei saakaan niistä rahaa... nyyh nyyh

PS. älkääkä ostako leipää, maitoa tai muitakaan tuotteita kaupasta... ostakaa suoraan maanviljelijältä tai lypsäjältä!!! Varokaa virolaisia piraatti-juustoja!!
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
Neljä Ruuvia
24.04.2005 17:43:13
Tapetaan samantien kaikki jotka ovat elämässä virheen tai rikoksen tehnyt. Niin ja tässä päästään siihen että jokainen jolla on jokin kopioitu tuote on syyllinen. Saas nähkä kuinka moni on valmis luopumaan vaatteistaan ja aatteistaan kun ovat niin kopioituja ja patentin omistaja ei saakaan niistä rahaa... nyyh nyyh

PS. älkääkä ostako leipää, maitoa tai muitakaan tuotteita kaupasta... ostakaa suoraan maanviljelijältä tai lypsäjältä!!! Varokaa virolaisia piraatti-juustoja!!

Älä nyt aloita kun just on menossa johonkin suuntaan tää homma...Sitäpaitsi mä mä peruistelen mun oikeutta saada korvausta mun duunista.Mitä sä oikeutta perustelet?
sormunen
24.04.2005 18:16:22
Hei Sirdicky, mun on pakko vielä kerran puuttua tähän firmajuttuun. Nimittäin sen takia, että sä väitit MUN ottaneen sen esiin, vaikka tosiasiassa SÄ yritit kyykyttää Neljää-ärrää anteeksipyyntöön niiltä tiimoilta. Mä vastasin sulle, koska en pidä tommosesta meiningistä ja koska sä siinä(kin) keskustelussa kirjoittelit puutaheinää.

Tottakai toiminimellä voi toimia, koska siinähän vain ottaa työnantajan velvollisuudet itselleen, mutta tulo on verotuksessa palkkatuloa. Siihenhän tässä ihmisiä yritetään painostaa.

Mutta oikeassa yritystoiminnassa pitää olla sitä yritystoimintaa.

Mitä tulee noihin roudarifirmoihin, niin ethän sä niistäkään mitään tiedä. Osa jampoista hoiti hommansa hyvin ja osa huonosti, mutta kaikki ne pantiin nurin, koska verottajan mukaan kyse oli yritystoiminnaksi naamioidusta palkkatyöstä. Niinkuin olikin, työnantaja oli yksi ehkä sinunkin etäisesti tietämäsi ohjelmatoimisto.

Mä en suoraan sanoen pidä noista sun aina laukomistasi "ne sössivät" -jutuista.

Mutta sovitaan, että sä olet tässä oikeassa, niin saat sielullesi rauhan.

Mitä tulee tähän kasettijankutukseen, niin se jotenkin liittyykin tähän aiheeseen ja siihenhän aina kahden sivun välein viitataan. Aina siihen myös vastataan samalla tavalla: siitä on olemassa sopimus. Siksi kyse ei ole ollenkaan samasta asiasta.

Vai onko sulla ja muilla warettajilla olemassa sopimus artistien kanssa? Jos on, niin OK, silloinhan ei olekaan kyse waretuksesta, jos ei, niin miksei?

Muutenkin tässä joutuu silmät ymmyrkäisinä lukemaan tota meininkiä, missä jengi esiintyy kuin amerikkalaisissa lakisarjoissa. Ei muuta kuin jos joku porsaanreikä löytyisi, jos joku "lieventävä asianhaara", mikä itseasiassa tekeekin koko hommasta hyväksyttävää, oisko joku toinen tehnyt väärin jotenkin ja vaikka kuinka etäisesti, niin siinä onkin peruste dissata koko heikki ja koko ajan ihmeellistä pilkunnussintaa. Yksinkertaisesta asiasta. Onko asiasta sopimusta vai ei.
mr.muzak
24.04.2005 18:29:02
Muutenkin tässä joutuu silmät ymmyrkäisinä lukemaan tota meininkiä, missä jengi esiintyy kuin amerikkalaisissa lakisarjoissa. Ei muuta kuin jos joku porsaanreikä löytyisi, jos joku "lieventävä asianhaara", mikä itseasiassa tekeekin koko hommasta hyväksyttävää, oisko joku toinen tehnyt väärin jotenkin ja vaikka kuinka etäisesti, niin siinä onkin peruste dissata koko heikki ja koko ajan ihmeellistä pilkunnussintaa. Yksinkertaisesta asiasta. Onko asiasta sopimusta vai ei.

Ei tietenkään ole oikein warettaa. Totta kai korvaukset kuuluu sopimuksien mukaisille tekijöille. Tämä nyt on jo todettu moneen kertaan. Lähinnä kai tässä keskustellaan ihmisten moraalista tätä aihetta kohtaa, ja mitä voitaisiin tehdä saadaksemme jotain muutosta aikaan.

Ja tokihan nämä keskustelut menevät aina väkisinkin "no et sinäkään ole täydellinen" -sormella osoitteluhommaan. Ja tämäkin thread on mennyt jo liian henkilökohtaisuuksiin. Mutta kun hyviä ideoita ei tunnu olevan kenelläkään, minullakaan..
Gypsy
24.04.2005 18:57:05
(4) mä luin aivan pöllästyneenä sun ja muutaman muun pohdiskelua noista jakotekniikoista. Tosiasiassa nyt on vain niin, että jos lataat myös jaat ja se on aivan yksi ja lysti, onko jotkut sharedit tyhjennetty vai ei. Sä olet allekirjoittanut omassa toiminnassasi: kyllä minä jaan, koska en välitä hevon vittua taiteilijoitten oikeuksista. Siis kun OIKEASTI eli eettisesti arvioidaan sun tekemistäsi.

Mä nyt laitan tähän kun mä olin yks joka sinne laitto lainauksen siitä, että ohjelmilla myös pystyy lataan jakamatta. Kyllä mä ymmärrän ton sun jutun tossa, mutta se mihin lainauksen laitoin, siinä puhuttiin asiasta ihan eri merkityksessä. Siinä puhuttiin ohjelman teknisestä puolesta. Jos siellä oltais puhuttu niinkun sä nyt, niin kellään tuskin olis ollu mitään lisättävää.
sirdickyj
24.04.2005 19:28:35 (muokattu 24.04.2005 19:29:26)
Hei Sirdicky, mun on pakko vielä kerran puuttua tähän firmajuttuun. Nimittäin sen takia, että sä väitit MUN ottaneen sen esiin, vaikka tosiasiassa SÄ yritit kyykyttää Neljää-ärrää anteeksipyyntöön niiltä tiimoilta. Mä vastasin sulle, koska en pidä tommosesta meiningistä ja koska sä siinä(kin) keskustelussa kirjoittelit puutaheinää.

Toki, mutta sitten siihen tuli joku, joka väitti minunkin puhuneen puutaheinää k.o. keskustelussa. Mikä siellä nyt oli sitä puutaheinää?

Tottakai toiminimellä voi toimia, koska siinähän vain ottaa työnantajan velvollisuudet itselleen, mutta tulo on verotuksessa palkkatuloa. Siihenhän tässä ihmisiä yritetään painostaa.

No näinhän mä juuri väitin., mutta sain sankokaupalla lokaa niskaani.

Mutta oikeassa yritystoiminnassa pitää olla sitä yritystoimintaa.

...joka on tässä tapauksessa sitä, onko keikkoja vai ei. Se on se yrittäjäriski, jota peräänkuulutettiin.

Mitä tulee noihin roudarifirmoihin, niin ethän sä niistäkään mitään tiedä. Osa jampoista hoiti hommansa hyvin ja osa huonosti, mutta kaikki ne pantiin nurin, koska verottajan mukaan kyse oli yritystoiminnaksi naamioidusta palkkatyöstä. Niinkuin olikin, työnantaja oli yksi ehkä sinunkin etäisesti tietämäsi ohjelmatoimisto.

No kyllähän minun ehkä etäisesti tietämäni ohjelmatoimisto on täysin oikeutettu ostamaan ulkoistettuja palveluita. Soittajatkin voivat olla niitä ulkoistettuja palveluita. Kyse on siitä, hoitaako hommat oikein vai ei. Edelleen.

Mitä tulee tähän kasettijankutukseen, niin se jotenkin liittyykin tähän aiheeseen ja siihenhän aina kahden sivun välein viitataan. Aina siihen myös vastataan samalla tavalla: siitä on olemassa sopimus. Siksi kyse ei ole ollenkaan samasta asiasta.

Tähän sopimukseen on myös viitattu tarpeeksi usein, niinpä siihen viitataan nytkin; mekanisointimaksu kovalevyihin. Ja vaikka kuinka on sopimus, niin "home taping is killing music" luki levyissä. Ei tappanut sitten kumminkaan.
Tmp
24.04.2005 20:11:10
Mielestäni on kummallista että laajakaistat ovat niin isoja. MP3-soittimet taas eivät mitenkään liity warettamiseen. Sehän on vain kätevä tapa ottaa musiikkia mukaan. Aivan yhtä hyvin siellä voi olla sitä laillista musiikkia.

Mutta! Mikään noista ei millään tavalla oikeuta siihen waretukseen. Kukaan ei pakota hankkimaan isoa liittymää. Mulla itellä on 512/512. Halvempi ja toimii aivan yhtä hyvin(nettipeleissä jopa paremmin kuin iso liittymä, ainakin täällä päin). Ihan sama vaikka joku myy sulle halvalla ison liittymän. Netistä kopioiminen on aina rikollisen toiminnan tukemista vaikka ei itsessään rikollista olisikaan(vrt. kaverin levyn kopiointi koneelle joka ei tee teistä kummastakaan rikollista).

Onko nykyajan ihmiselle toisiaan niin vaikea sanoa ei?

Ja itse on TV-lupa aina maksettu.
"Osaan soittaa koskettimia ja kitaraa niin hyvin että ne jotka ei tajua musiikista mitään luulee mua tosi hyväksi." - Sub Zero
McNulty
24.04.2005 21:16:57 (muokattu 24.04.2005 21:18:32)
Mitä sä oikeutta perustelet?

Sitä vaan että kaikki jauhaa musiikista tai elokuvista ja siitä kuinka se aiheuttaa suuret tappiot, kun samaan aikaan isot firmat vaatealalla, rakennusalalla, ravitsemusalalla kopioivat pienten "keksijöiden" tuotteita. Tästä oli juurikin asiaa Karpossakin, missä Fiskars tai muu suuri valmistaja oli napannut lasiovien lukitusmekanismin joltain pikkupajalta jne jne. Hyvähän se on musiikista jauhaa kun se tuottaa edelleen miljoonia, mutta ymmärrän kyllä senkin että artisti on oikeutettu korvaukseen työstä. Kuten sanottu, ainahan työstä on palkka maksettu... tai ainakin olisi maksettava.

Mutta tämä waretus = musiikin levittämistä... harva siitä taloudellisesti hyötyy vaikka sitä musiikkia jakaakin. Mielestäni olisi pahempaa kun joku imuroi albumeita netistä ja myy niitä torilla... tai vaikka se että joku ottaa sinun biisisi, hieman käsittelee saundia ja myy vaikka oman bändinsä nimellä edelleen... tai se että plagioivat teostasi surutta ilman häpeää. Onhan se tietysti kurjaa kun artistilta jää se 1-4% levyn hinnasta saamatta. Eli varmaan jonkun 10-30cent per levy... sopimuksistahan ne varsinaiset rahat saadaan (ja turha nillittää... ymmärrän kyllä ettei voi isoja soppareita saada jollei ne levyt myy miljardeja). Levyjen ollessa halvempia, niissä korostuisi artistin osuus huomattavasti enemmän kuin välikäsien.

En näe tuota levittämistä sellaisena mörkönä kuin moni täällä. (eikä tämä nyt tarkoita sitä että se on 100% loistava homma) Mielummin se, että oma musiikki saavuttaa kuulijoita kuin se että se jää kalliina cd-levynä hyllyihin homehtumaan. Tai no, en tiedä sinusta... ehkä sinä haluat, että oma materiaali ei leviä ja se ei saavuta kuulijoita.

Sanon tässä vaan että ei tuo "waretus" ole aina huono asia... itse olen ainakin mp3-formaatin ansiosta löytänyt monia loistavia bändejä ja artisteja joiden työtä olen voinut tukea rahallisesti. Ja se että joltain levyltä on yksi mp3-näyte jossain bändin kotisivuilla on ihan skeidaa... se ei anna juuri minkäänlaista kuvaa onko levy vain yhden hitin pyrähdys vai oikeaa kulttikamaa. Ei ole kuluttajien vika jollei levyt myy... voihan siitä piratismia syyttää, mutta kuka edes haluaa ostaa ne levyt joidenka hittibiisit pyörii 24/7 radiossa??? Ne kuulee joka tapauksessa... toisin on esim. marginaalisemman tavaran kanssa, kuten vaikka death metal. Sitä löytyy mp3-muodossa mutta metallipäät ovat sen verran kovia musiikin FANEJA jotka myös ostavat ne levyt, paidat jne jne. Sama toki muissakin pienemmissä piireissä.

No joo, en jaksa tästä vääntää kun sanoo jotain niin heti leimataan joko warettajaksi tai kus'päiseksi muusikoksi... Kauhean mustavalkoista ON/OFF-meininkiä. Toivotaan että joskus täälläkin pystyttäisiin vaihtamaan näkemyksiä ilman leimaamista ja syyllistämistä.
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
barnabas
24.04.2005 21:17:31
Ei ollut ollenkaan offtopicia, vaan tätä mäkin oon tuolla yrittäny ajaa takaa, että just noiden nettipalvelujen sekä oheislaitteiden tuottajien kannalta olis erittäin ankeeta, jos waretus loppuisi. E kiinnostais enää 10 megan yhteydet eikä DIVx soittimet. Siksipä sitä taistelua ei edes tosissaan ala käydä ne, jotka asialle jotain voisivat.

Ja sehän on vaan hyvä asia. Pelottaa ajatella mihin tämä maailma menisi jos kaikki joutuisivat ostamaan levynsä.
Hyvin menee.
McNulty
24.04.2005 21:21:57
Ja sehän on vaan hyvä asia. Pelottaa ajatella mihin tämä maailma menisi jos kaikki joutuisivat ostamaan levynsä.

no pahin skenaario on se, että levyfirmojen monopoli jatkuu ja levyt voivat maksaa mitä vaan... silloin ne jäävät suurelta osin ostamatta ja tappioo tulee entistä enemmän.

Vaikka musabisnes on "taantunut" huippuvuosistaan, niin se ei tarkoita sitä että sillä menisi nyt huonosti. Edelleen artistit saavat miljoonien diilejä. Kyllä levyteollisuus edelleen tienaa, ja hyvin. Tämä waretus-aihe nyt on vain nostettu pöydälle koska se on suuri uhka. Mitään viimeistä naulaa arkkuun tuo waretus ei todellakaan ole lyönyt mitä täällä kovin moni koittaa lietsoa.
sormunen
24.04.2005 21:35:57

Onhan se tietysti kurjaa kun artistilta jää se 1-4% levyn hinnasta saamatta. Eli varmaan jonkun 10-30cent per levy... sopimuksistahan ne varsinaiset rahat saadaan (ja turha nillittää... ymmärrän kyllä ettei voi isoja soppareita saada jollei ne levyt myy miljardeja).

Rahat_tulevat_levymyynnistä.

Mitä sä ilmeisesti tarkoitat "sopimuksilla", on royaltiennakkoa, mikä peritään takaisin levymyynnistä. Samoin kaikki levytyskustannukset maksetaan levymyynnistä. Ainoa levy-yhtiöön tuleva raha tulee levymyynnistä. Artistin royalti on määritelty sopimuksessa. Huonoista royalteista oon kuullut, mutten sentään 1-3 prosentista.

Kun sä siis waretat, on se pois suoraan artistilta. Kun sä waretat "isoja nimiä" on se pois sen saman levy-yhtiön pieniltä nimiltä, koska jos joudutaan säästämään, lähtee pieni ensiksi.

Taiteilijalla on porvarillisessa yhteiskunnassa henkilökohtainen oikeus määrätä työstänsä. Sitä kutsutaan tekijänoikeudeksi. Taiteilijan kanssa on sovittava asioista esimerkiksi taiteen levittämisestä. Kun sä waretat, sä loukkaat suoraan sen taiteilijan oikeutta määrätä omista töistään.

Tämä sama asia on käyty tässäkin ketjussa jo pariin kertaan läpi. Eikö ihmiset osaa lukea?
Neljä Ruuvia
24.04.2005 21:39:02 (muokattu 24.04.2005 21:43:51)

Onhan se tietysti kurjaa kun artistilta jää se 1-4% levyn hinnasta saamatta. Eli varmaan jonkun 10-30cent per levy... sopimuksistahan ne varsinaiset rahat saadaan (ja turha nillittää... ymmärrän kyllä ettei voi isoja soppareita saada jollei ne levyt myy miljardeja). Levyjen ollessa halvempia, niissä korostuisi artistin osuus huomattavasti enemmän kuin välikäsien.

Tässä on nyt taas sellasta puhetta mikä on täysin tuulesta temmattu. Kuka ja mikä on saanut sun päähäsi sen että soppareista saa jotkut kauheet rahat. Esim.Suomessa ei levytyssopparista saa kun kauheella vänkäämisellä ehkä korkeintaan 5000€ ennakkoo mikä vähennetään joka penni royaltista. Ja tää vänkääminen onnistuis ehkä siis siinä tapauksessa että Ultra Bra päättäis tehdä uuden levyn ja olis käteinen päässy lopahtamaan koko ryhmällä...Pankaa nyt mieleen tää,älkääkä taas kohta sanoko että kun sitä rahaa tulee niin vitusti niille artisteille. Levynteossakin on niin monenlaista tulonsaajaa...
Edit: Lisäksi vielä että mä saan päättää mitä paskaa mä soitan ja julkaisen.Se ei aina oo taidetta niin kuin korkeakulttuurisessa mielessä mutta taidetta se on vaikka haitarinsoittokin,joillain se on haitarinsoitto jopa korkeakultturia.
sirdickyj
24.04.2005 21:45:13
Vaikka musabisnes on "taantunut" huippuvuosistaan, niin se ei tarkoita sitä että sillä menisi nyt huonosti. Edelleen artistit saavat miljoonien diilejä. Kyllä levyteollisuus edelleen tienaa, ja hyvin. Tämä waretus-aihe nyt on vain nostettu pöydälle koska se on suuri uhka. Mitään viimeistä naulaa arkkuun tuo waretus ei todellakaan ole lyönyt mitä täällä kovin moni koittaa lietsoa.

Nimenomaan näin se on, U2 myy edelleen poskettomia määriä, vaikka levyt on imuroitavissa netistä.

Mutta tästähän ei olekaan kyse, vaan siitä, että musiikin tekijältä riistetään oikeus oman teokseensa, hän ei voi itse päättää haluaako jakaa sitä ilmaiseksi, vaan joku muu päättää hänen puolestaan.

Mutta, ja tämä on iso mutta; olisi kiva tietää, ovatko megabändien megakiertueet nykyään tuottoisampia kuin aiemmin? Nimittäin se, että joku imuroi bändin levyn netistä, voi välillisesti lisätä muiden k.o. bändin merchandise-myyntiä. Ja voi olla, että jengi mahdollisesti tulee keikoille sankemmin joukoin. Ehkäpä Lars Ulrich omistaa jonkun viihdejätin osakkeita, jonka pussiin viihde-elektroniikasta kertyvät rovot sitten loppupelissä kertyvät?

Luulen, että isot levy-yhtiötkin ovat jollain tasolla tiedostaneet tämän, ja koittavat nyt turvata selustansa, esim. Robbie Williamsin uusi miljoonasopimushan takaa myös konserttituotoista osuuden levy-yhtiölle, siis ikuisesti tästä eteenpäin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)