Torniojaws 25.05.2005 23:53:18 | |
---|
Yhdestä sataan biisiä on ihan sopiva. Itse asiassa sata ei sovi, ainakaan yhdelle CD:lle. CD-standardi mahdollistaa vain 99 raitaa levylle. So sweet the hour, so calm the time,
I feel it more than half a crime,
When Nature sleeps and stars are mute,
To mar the silence ev'n with lute. |
Phobophile 26.05.2005 00:45:10 | |
---|
Itse asiassa sata ei sovi, ainakaan yhdelle CD:lle. CD-standardi mahdollistaa vain 99 raitaa levylle. Paitsi jos on nokkela ja laittaa yhden veisun ensimmäisen biisin indeksiin piiloon. Kauko Säädin yhtyeineen esittää kappaleen Remote Control |
beorn 26.05.2005 12:51:51 | |
---|
6-8 biisiä on paras, riippuen biisien kestoista. jo 12:sta biisin levylle tulee yleensä väkisinkin niitä joutavia raitoja... Oikeaa Heavy Metallia ei soiteta, tekniikalla ja järjellä, vaan VOIMALLA ja TUNTEELLA!!!! |
carnation 26.05.2005 13:12:38 | |
---|
Itse asiassa sata ei sovi, ainakaan yhdelle CD:lle. CD-standardi mahdollistaa vain 99 raitaa levylle. Tai jos tekee tuplalevyn joissa molemmissa on 99 raitaa! "Etsin itseäni, mmm." |
Starlia 26.05.2005 14:04:29 | |
---|
X-Japanin "Art Of Life" levyhän koostuu vain yhdestä n. 29 minuuttisesta biisistä. Ja on ihan helvatan hyväkin biisi! |
McNulty 26.05.2005 14:16:46 | |
---|
Mitä mieltä ootte biisien määrästä levyllä? Millä levyllä? hohohoo... ei vaan täyspitkällä sellanen 8-12 (siis missä biisit ovat 0-10min välillä) on hyvä. MCD:llä joku 4, sinkulla 1 tahi 2 (mutta onko se silloin enää Single, pitää vissiin kutsua dualiksi :)) Mun mielestä 8 biisiä on sopiva, biisit oppii tuntemaan helposti ja kokonaisuus on hyvä. Onhan noita bändejä ja artisteja joilla on esim. 4 biisiä ja levyllä kestoa reilu 60min... ja sitten on taas näitä Napalm Deatheja jne. joilla ei tule 30min edes täyteen 15 stygen lätyllä :) Itelleni pitkät levyt on vähän vaikeemmin avautuvia, tuntuu että esim. jossain 14 biisin levyssä ehtii oleen täytebiisejäkin mukana. Totta... joillain levyillä tulee vain sellainen tunne että "olisivat saaneet karsia pari kipaletta välistä" tai että "eikö tää biisi koskaan lopu?" :) Noh, biisit ovat kuitenkin artisti(e)n ja/tai tuottajan ja/tai säveltäjän näkemys miten pitkään ja miten kovaa :) Mitä mieltä biisien määrästä? Tapauskohtaista... mutta jonkinlaisena "keskiarvona" tuota 8-12 kai voidaan pitää. 12kpl jotain 4min ralleja (toki saa olla lyhyempiä ja pidempiä mukana) niin siitä tulee sellainen n.50min levyke. Yhteenvetona... sellainen 40-60min levyke :) "I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott |
Piepe 26.05.2005 15:33:34 | |
---|
Itse asiassa sata ei sovi, ainakaan yhdelle CD:lle. CD-standardi mahdollistaa vain 99 raitaa levylle. Itse asiassa Fat Wreckin kokoelmalla Short music for short people on 101 biisiä yhdellä levyllä. Mun omat sterkat ei aina suostu lukemaan koko levyä. En nyt muista miten se käytännössä soi, että onko siinä kolme biisiä samalla raidalla vai miten, mutta 101 biisiä on merkattu kansiin. Pitää tsekata ulos. Ja siitä levyn ihannepituudesta. Se riippuu niin paljon siitä matskusta. Esim. RHCP:n Bloodsugarsexmagik, 17 biisiä ja kesto mitä se oli, jotain 70 minsaa = toimii. Sitten taas vaikka Audioslaven debyytti, oliko siinä 16 biisiä ja kesto jotain 60 minsaa = En ole varmaan koskaan jaksanu kuunnella koko levyä putkeen. Senkin jos ois tiivistäny 12 biisiin niin siinä ois ollu mestariteos. 9 biisiä tai alle 30 minuuttia taas tuntuu äkkiseltään liian vähältä. Sanotaan että 12 biisiä / 38 minuuttia niin siinähän se alkaa olemaan kompakti. Go Create. |
Deathrace King 26.05.2005 19:27:49 | |
---|
Minusta 8-11 biisiä on optimi ja mittaa saisi kertyä 35-48 minuuttia. Harvalla bändillä on edes kahdeksaa levylle laittamisen arvoista biisiä, se on valitettava totuus. Pitää laittaa niin monta, kuin hyviä biisejä riittää ja hyvän kokonaisuuden koostaminen vaatii. Jos siitä tulee 25 minuutin levy, niin sitten tulee. Ei niitä levyjä minuutti-euro -suhteella arvoteta. Näitä 25 minuutin puolesta puhujia kyllä näköjään riittää, mutta oletteko ajatelleet mitä levy-yhtiö siihen sanoo? Tuskin suostuu julkaisemaan. Erään suomalaisen death metal bändin kakkoslevystä meinasi tulla muistaakseni alle 40 minuuttinen, niin levy-yhtiö pisti kampoihin. Viimeinen biisi onkin sitten tylsä kahdeksanminuuttinen outro-tyylinen tekele. 25 minuuttia on hyvä EP:n mitta, mutta kyllä se täyspitkä pitää yli puolituntinen olla(poislukien R.I.B.). Ei ressiä, RÄSSIÄ!!! |
carnation 26.05.2005 19:43:03 (muokattu 26.05.2005 19:43:29) | |
---|
Itse en osaa tuota niin tarkkaan määritellä, levyn pituus kun on niin verrannollinen musiikkityyliin ja tottakai niiden biisien hyvyyteen. Toisaalta, jos kyseessä on 25-30 minuutin thrash/punk-levy, antaako se rahoille tarpeeksi vastinetta (jos sen täysihintaisena ostaa)? Monet yhtyeet tosin kykenevät tuossa ajassa luomaan jos jonkinlaisia tunnelmia jolloin kyllästymisestä ei ole tietoakaan. Progelevyt toimivat sekä lyhyinä (Thick as a brick, Red) sekä pitkinä (Lateralus, Lamb lies down on broadway) jne. Tämä on niin levy- ja bändikohtainen asia, joten mitään absoluuttista määritelmää levyjen pituuksille ei ainakaan minun puolestani ole. Molempi parempi. "Etsin itseäni, mmm." |
Sahtimies666 26.05.2005 20:25:44 | |
---|
Mitenniin musiikkityylin? No just esim tollaset grindi levyt niinku Nasumin Inhale/exhale sisältää 38 raitaa ja kestää about 45 minsaa...et sitä voi miettiä että onko järkeä tehä 38 rässi biisiä levylle tai jotai..? "Prima Nocta" - the right to sleep with any new bride on their wedding night. |
Anarkiapurilainen 26.05.2005 20:42:17 | |
---|
CD on liian salliva formaatti. Vinyylien aikaan jos bändi teki LP:n, se ei kestänyt juuri yli 40 minuuttia, ja hyvä niin. |
sikanaama 26.05.2005 21:27:42 | |
---|
No eihän yhdelle cd:lle edes sovi kuin kaksi piisiä. Äärimmäisissä tapauksissa voi saada vaikka kolmekin mahtumaan. Its only Rock´n´Roll, that's why I hate it. |
L.Ruoska 27.05.2005 09:26:47 | |
---|
50min ja 13 biisiä on hyvä. |
Piisamirotta 27.05.2005 16:55:05 | |
---|
10 tai ei ainakaan enempää. "ei anna periksi ja huumoria yllä ja lisää paskaa housuun"
Krunssila. |