Aihe: Oletteko käännyttäneet laittoman musiikin lataajia?
1 2 3 4 5
Leikari
17.04.2005 22:07:26
Mitä on laiton lataaminen?

naurattaa niin .... hitosti kun päästää mielikuvituksen valloilleen
;-P
joopa joo
Tmp
17.04.2005 23:42:32
Vaikken nyt ainakaan tällä hetkellä *ihan* persaukinen olekaan, niin senverran tiukalla kuitenkin on, että vähän kattelen minkälaista hyväntekeväisyyttä harrastan.

Kyllä on maailma kummaks menny jos tavaran ostaminen varastamisen sijaan jo lasketaan hyväntekeväisyydeksi.

Jos ei halua levykauppiasta tukea niin voi netistä tilata. Jos ei halua niitäkään tukea niin olkoot ilman.
"Osaan soittaa koskettimia ja kitaraa niin hyvin että ne jotka ei tajua musiikista mitään luulee mua tosi hyväksi." - Sub Zero
Ostinaatio
18.04.2005 05:43:47
Niin, empä tiedä tuosta Apulanta-esimerkistä. Ei ole vielä hyvin kauan kun esim. (muistaakseni!) Riffissä oli artikkeli jossa näitä rahavirtoja setvittiin.

Elävästi jäi (siitäkin!) mieleen toteamus että levyn teko ei tässä massa tuota - siis artistin näkövinkkelistä - vaan että se ainoastaan edistää keikkamyyntiä, josta se varsinainen elanto artikkelin mukaan tulee. Tästä nyt pitää lukea pois ne muutamat suomalaisittain "megatähdet" joille levymyyntikin on merkittävä tulo.

Apulanta esimerkistä (???) No, joka tapauksessa, tiedämme, että esimerkiksi Nollapiste-Liimatta eli vähäisillä levytuotoillaan jonkinajan elämästään, ja toisaalta kiertueet heille tuottivat päinvastoin tappiota yhdessä vaiheessa uraansa, joten tuo nyt on vähän miten on. Joillain tosiaan se levymyynti tuottaa jonkinverran, kun keikat on lähinnä +-0 ajanvietettä. Harvempi yksinomaan tässä maassa levyistä elää, mutta sivutuottoa kuitenkin saa ja siihen aikaansa uhraa, joten itse ainakin ajattelen ihan hyvänä ajatuksensa siitä heitä ja tätä musiikkia jakeluun laittavaa järjestelmää tukea, koska näen sen kokonaisuudessa kuitenkin hyvänä asiana.

Minun käsittääkseni on yksinkertaisesti suurta hölmöyttä olettaa tukevansa *taloduellisesti* jotain bändiä ostamalla heidän levynsä. Mutta suomi on vapaa maa.

Kyllä useat bändit saa levymyynnistään rahaa, että kyllähän se ihan taloudellistakin tukea on, mutta enemmän näen sen tukena ja vastavaihtona heidän tekemästään työstään, en minään hyväntekeväisyytenä siis sinänsä.

Sitten tuohon jälleenmyyjän tukemiseen, niin ihan aidosti en näe mitään syytä minkä tähden minun pitäisi tukea jotain levykauppiasta. Vaikken nyt ainakaan tällä hetkellä *ihan* persaukinen olekaan, niin senverran tiukalla kuitenkin on, että vähän kattelen minkälaista hyväntekeväisyyttä harrastan.

No, sinä olet sinä ja sinun ja jos sinulla ei ole varaa levyjä ostella silloin tällöin niin kyynel. Normaaleissa tuloissa nuo nyt ei vielä mahdottomia talouspiikkejä ole.
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
jäykkis
18.04.2005 07:32:23
Kyllä on maailma kummaks menny jos tavaran ostaminen varastamisen sijaan jo lasketaan hyväntekeväisyydeksi.

Netistä lataaminen ei ole varastamista. Näin totesi Teosto viimevuoden joulukuussa. Niin, tai siis totesi että kopiointi yksityiskäyttöön on laillista ja ainakaan heillä ei ole tarvetta ottaa kantaa kopioinnin lähteeseen.

Se on kuluttajalle hyvitysmaksun kautta ostettu oikeus. En ymmärrä miten ajatukset juoksee jos maksetun oikeuden käyttämistä nimitetään varatamiseksi.

Kummaksi on mailma mennyt.
Leikari
18.04.2005 08:56:13 (muokattu 18.04.2005 08:58:37)
Se on kuluttajalle hyvitysmaksun kautta ostettu oikeus..

noinhan se menee

Omasta, kirjaston tai kaverin levystä, radiosta äänittämällä tai netistä lataamalla saa tehdä omaan käyttöön kopion.

ongelma ei ole kopiointi vaan luvaton levittäminen - so. suojatun musiikin jakaminen esim. nettisivuilla, omalla koneella vertaisverkon kautta ladattavissa jne. on kiellettyä.

"Piraattilevyjen" tekeminen so. enemmän kuin omaan käyttöön tehtävien kopioiden valmistaminen on laitonta.
joopa joo
JHA
18.04.2005 09:34:58

Itseni käännytin puolitoista vuotta sitten. Noin parisataa poltettua levyä läksi samantien ullolle/kaverien hyllyille, kun rupesin hieman ajattelemaan toiminnan järjettömyyttä. Tosin, siinähän säästää rahaa, mutta on se artistin tukeminen ja aito levy aina parempi. Nykyään ostan kaikki levyni. En polta muita kuin nettijulkaisuja. En edes enää wareta. Ehkä toinen juttu minkä voin itselleni polttaa on juuri tuollaiset artistien/bändien todella vanhat ja sellaiset julkaisut mitä ei voi enää saada mistään. Tai silloinkin nykäisen uudelleen kirjoittavalle, että voin säilyttää ja tarvittaessa heittää takaisin koneelle. Niitä en pistä levyhyllyä 'rumentamaan'. Sillä aika vaikea on jotain esim kasettia saada mikä on äänitetty jossain -90 vuoden alussa ja niitä on tehty se 50 kappaletta. Tuskin tuollaista löytää mistään.

Nojoo, itse aiheeseen palaten vielä niin olen kyllä muutaman kaverin saanut lopettamaan tämän 'warettamisen'. Olen puhunut heille hieman järkeä päähän ja ovat tajunneet. Tosin monihan valittelee juuri sitä kun ei opiskelijan rahat tahdo riittää kaikkiin. Varsinkin kun töitä ei ole saatavilla.
miscage
18.04.2005 09:48:03 (muokattu 18.04.2005 09:55:02)
Itse olen antanut hieman periksi tuossa lataamishommassa. Pidin melko kauan täyttä nollatoleranssia, ei yhtään waretusta/polttoa. Nykyään saatan silloin tällöin ladata levyn, ja jos levystä saman tien huomaan että nyt on kova lätty, niin poistan sen lähes heti. Sitten se on pakko ostaa, kun jää soimaa ne hienot melodiat päähän:) On minulla jonkin verran musiikkia koneella, esim. Soulflyn tuotanto tuli noudettua, ihan siinä mielessä että "Oliko se nyt niin mitäänsanomatonta kuin muistelen?" No testasin hieman, ja kyllähän se mitäänsanomatonta on.

Joku "moraalihommeli" tai keräilyvietti minulla kai on, kun en yksinkertaisesti tykkää kuunnella poltettuja/waretettuja levyjä. Niitä ei vain yksinkertaisesti tule kuunneltua. Kyllä tuolla pöytälaatikosssa joitain kotipolttoisia pölyttyy. Aidot levyt kun on kyseessä tulee hyvän levyn ääreen tulee suorastaan "liimauduttua", kuuntelua ja kuuntelua, kansilehtiä ja sanoituksia tarkkaillessa.

Käynpä tänään noutamssa QOTSA:n uutuuden, oli "esikuuntelun" perusteella aivan loistava.

EDIT:
Ja Otsikon kysymykseen:
En ole käännyttänyt, enkä moralisoi. Joskus myös waretan/poltan kavereille levyjä, jos pyytävät.
Osta!
barnabas
18.04.2005 09:52:52
Itselläni ehkä on lähtenyt tohon waretus hommaan sen takia että nuo vanhat cd-levyt ovat jo niin epäkäytänöllisiä eikä niitä jaksa koko ajan olla vaihtamassa. Olen jo vuosia sitten vaihtanut cd-soittimeni tietokoneeseen ja kunnon kaiuttimiin.
Ja on niin helppoa vaan ladata netistä mp3:set kuin alkaa ite niitä convertoimaan. Joskus kyllä kun löytyy joku oikeasti hyvä levy, niin kyllä se tulee myös ostettua.
Hyvin menee.
Prowleri
18.04.2005 10:21:46
"Piraattilevyjen" tekeminen so. enemmän kuin omaan käyttöön tehtävien kopioiden valmistaminen on laitonta.

Olen aina pitänyt piratismin rajaa siinä että ansaitseeko tyyppi rahaa myymällä materiaalia mihin hänellä ei ole oikeutta. Kopioitahan saa aina itselleen ja muistaakseni "lähipiirilleen" tehdä.

Tämä musiikinostaja, minä siis, ainakin äänestää lompakollaan. Mitä enemmän tulee ostettua sellaisten bändien tuotoksia jotka tekevät hyvää ja oikeaa musiikkia, sitä enemmän levy-yhtiöt sellaisia ottavat myytäväksi. Siispä mielelläni kuuntelen levytykset ennakkoon jotta tiedän ketä äänestää - mielestäni tälläisenä kaupallisuuden ja markkinoinnin ja kurkusta alas tunkemisen aikana tämä on jopa terve piirre ihmisessä.

Ja jos levy-yhtiö haluaa myydä jotain materiaalista, kannattaa siihen satsata tuotekehityksen muodossa. Tulisi varmaan huomattavasti enemmän ostettua levytteitä, jos mukana tulisi muutakin kuin biisien sanoitukset kansivihkon muodossa.
"Ei niin, mutta ei toki huonoakaan. Eivät soittimet yleensäkään tee kenestäkään yhtään mitään." -Ylläri
Gypsy
18.04.2005 11:01:51
Kopioitahan saa aina itselleen ja muistaakseni "lähipiirilleen" tehdä.

Mitäs tää muuten tarkottaa? Kun tää internet on kuiteskin tuonu ihmisiä lähemmäs, yhdistää.

Aina puhutaan siitä, kuinka internetissä kuuluis olla ja käyttäytyä niinkun oikeessa elämässä, ei pidä tehä eroo näitten välillä. No, eikös sillon esim. m.netin väki oo esim. mun "lähipiiriä" kun täällä on tullu kuitenkin roikuttua jonkun verran? Samanlailla kun esim. pihapiirin muut kakarat on lähipiiriä?
Mechanizm
18.04.2005 11:47:51
Mitäs tää muuten tarkottaa? Kun tää internet on kuiteskin tuonu ihmisiä lähemmäs, yhdistää.

Sitä että esim niille m.netin jäsenille saat kopioida jotka ovat antaneet sinulle plussaa.
Buttfucked in Neverland Ranch #82
Gypsy
18.04.2005 11:53:25
Sitä että esim niille m.netin jäsenille saat kopioida jotka ovat antaneet sinulle plussaa.

Sitä ei kyllä nää mistään. Toisaalta, eikös nekin pihan kakarat oo mun lähipiiriä jotka kävi puhkoon mun pyörästä kumit ja hajottamassa kissansilmän? Ja ne myös jolle mä tein samat jutut?
ravensoul
18.04.2005 12:02:14
Varastaminen on sitä, että anastetaan toisen omaisuutta. Netistä musiikkia imuroinut ei sitä musiikkia varasta tekijältään millään tavoin. Ei musiikkia voi varastaa näin, ei musiikin kuuntelu ole keneltäkään musiikin tekijältä pois. Itseasiassahan suuriosa muusikoista haluaa, että heidän musiikkiaan kuultaisiin mahdollisimman laajasti. Musiikki tehdään kuulijoille, kuultavaksi.

No ohhoh! Ei jumalauta ole ihme, että piratismi jytää nykyään, jos löytyy ihmisiä, jotka ajattelevat tällä tavalla..

Eli tämän logiikan mukaan: esim. jos minä onnistuisin koodailemaan jonku yybermahtavan softan, jolla voi selata nettiä, ennustaa vaikka tulevaisuuden ja keittää sumpit päälle, ja alkaisin myymään hienoa softaani kuluttajille, olisi ihan AOK, että joku perseenreikä kopioisi ohjelmani jostai maksamatta siitä penniäkään. Eihän se toki varastamista ole, kyllähän minullakin edelleen olisi ohjelmani koodi! Voi ny v...
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
jäykkis
18.04.2005 12:08:16
Eli tämän logiikan mukaan: esim. jos minä onnistuisin koodailemaan jonku yybermahtavan softan, jolla voi selata

Joo, sillä erolla että tietokoneohjelmien kopiointi poikkeuksia lukuunottamatta on aina laitonta.
ravensoul
18.04.2005 12:12:14
Joo, sillä erolla että tietokoneohjelmien kopiointi poikkeuksia lukuunottamatta on aina laitonta.

En minä mitään laista puhunut.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
barnabas
18.04.2005 15:56:24
Eli tämän logiikan mukaan: esim. jos minä onnistuisin koodailemaan jonku yybermahtavan softan, jolla voi selata nettiä, ennustaa vaikka tulevaisuuden ja keittää sumpit päälle, ja alkaisin myymään hienoa softaani kuluttajille, olisi ihan AOK, että joku perseenreikä kopioisi ohjelmani jostai maksamatta siitä penniäkään. Eihän se toki varastamista ole, kyllähän minullakin edelleen olisi ohjelmani koodi! Voi ny v...

Juuri näin. Ei se ole varastamista koska et siinä mitään menettänyt. Sulla on softa, mulla on softa ja mulla edelleen omat rahani.
Hyvin menee.
wrshredder
18.04.2005 15:59:53
yritän juuri saarnata kaverilleni joka latailee , mutta se luulee että ei hänelle tule käymään ohraisesti, mutta odotas vaan! mutta sitko jää kii ni ei tee enää toistakertaa miäli latailla. notta!
"Syö pullia se kasvattaa ..."
Tuomas
18.04.2005 16:03:43

Juuri näin. Ei se ole varastamista koska et siinä mitään menettänyt. Sulla on softa, mulla on softa ja mulla edelleen omat rahani.

No ohhoh. Luet varmaan kaikki lehdetkin kaupassa?
Kristallipallo
"Jos joku keksisi instrumentin, joka tuottaisi olutta ja kinkkua, käyttäisin sitä oitis." -Teräsbetoni-yhtyeen Järvinen haastattelussa.
Ärlä #019
Leikari
18.04.2005 17:22:52

tunnustan - esim. minulla ei ollut minkäänlaista kiinnostusta Matti Vanhasen perhe- tms. suhteisiin ennenkuin lehdet tekivät siitä "skandaalin" - ko. "tiedotusvälineet" itse loivat tällaisen tietämistarpeen so. se ei ole minusta itsestäni lähtöisin - joka paikassa hypettämällä ko. asiaa tilanne on nyt se, että koen ahdistusta ellen saa tietää mitä siin Matti Vanhasen tekemisissä nyt on niin mielenkiintoista.

Koska ko. tarve = uteliaisuus siis on täysin synnytettyä eikä ole subjektiivinen hyvinvointitekijä niin pidän oikeutenani lukea ko. jutut siellä missä se on kätevintä - - meneepä tuo odottelu markettien kassajonoissa vähän rattoisammin.

Oikeuteni perustuu siihen, että ilman joka paikassa silmille/korviin työnnettävää mainos/puffi/lööppitavaraa voisin keskittyä paremmin itseäni aidosti kiinnostaviin asioihin joutuvan "hälyn" sijasta.

Muutenhan tärkeät lehdet kuten Voima, Johnny Kniga, Nöjesquide, City ja Sue voikin poimia jakelupisteistä ilmaiseksi. Kun vielä uutisnälän tyydyttää Metrolla/Satasella ja paikallisella ilmaisjakelulla niin mihinkä sitä tilattavia/ostettavia lehtiä tarvitsee??
joopa joo
Teijo K.
18.04.2005 19:10:53

Mie luen lehdet lähinnä kirjastossa.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)