![]() 19.04.2005 23:11:36 | |
---|---|
Entäpäs grungebändit? Ite en ainakaan tiedä yhtään naista joka pitäisi Nirvanasta, Soundgardenista tai Alice In Chainsista. Muutaman Pearl Jamista pitävän naisen tunnen. Kaverin kanssa joskus puhuttiin että PJ on semmoinen bändi mistä naiset diggaa. Tässä on sellainen ämmä, joka diggailee kaikista yllä mainitsemistasi, lukuunottamatta Soundgardenia, jota ei ole kuunnellut. Ja minä aloitin kitaransoiton soittamalla Black Sabbathia, kun taas KAIKKI tuntemani miehet aloittivat Apulannalla ja Nirvanalla. Jos olisin ilkeä, alkaisin vetämään typeriä stereotypioita. Mutta, olen vain hyvännäköinen ja totean, että henkilökohtaiset mieltymykset vaikuttavat varmasti enemmän musavalintaan kuin sukupuoli. Se taas, että mikä saa näitä henkilökohtaisia mieltymyksiä liittymään sukupuoleen, on mielestäni aivan eri asia. Perskuta. -Moonchi- "Well I ain't evil, I'm just good-looking"
-AC:FeedMyFrankenstein- | |
![]() 19.04.2005 23:19:47 | |
Fakta: tasa-arvoa ei julistamalla tai valittamalla saada, mutta yleislakolla varmasti. Kirjoitin mielestäni erittäin mielenkiintoisen kolumnin aiheesta, että kun on muusikoita, ja sitten on NAISmuusikoita. Se on vaan niin kullat rakkaat, että ei kukaan tytölle kitaraa osta, ne laittaa sen piano- tai laulutunneille. Ei kukaan perusta tytön kanssa rockbändejä, tytöille on vain tyttöbändit. Ja kukaan ei tajua mitään, koska kukaan ei huomauta asiasta. Eli julistamaan minä lähden, ja rokkia tekemään, saatana. -Moonchi- "Well I ain't evil, I'm just good-looking"
![]() 20.04.2005 04:12:13 | |
Niin noh, tälläiset sukupuolirooli jaottelut (että tuo on tyttöjen juttua ja tuo poikien juttua) johtuu siitä, että lapsukaiset kasvatetaan tälläisiin rooleihin. Eli jos jostain jaottelusta voidaan puhua niin se on kyllä ihmisten päähän kasvatettu ajattelumalli. Ei pidä paikkaansa, kokonaan. Osittain varmasti totta, mutta: Naiset ovat geneerisesti suvaitsevaisempia kaikkien asioiden suhteen, ja avoimempia uusille ideoille. En ole elämäni aikan törmännyt yhteenkään naiseen joka kuuntelisi vain jotain tiettyä juttua, olkoonkin sitten määreenä niinkin abstrakti juttu kuin rock. Toki Jossain skenepiireissä skeneuskollisuutta -ja sieläkin osittain vertaispainostuksen takia- vaaditaan ja vaalitaan... Mutta hei, kaikki tietää että gootit on vitun tyhmiä ja hiphophutsut lunttuja, yhtään yleistämättä. Ei suoraan ole mitään tyttöjen musaa ja poikien musaa erikseen. Siinä vaiheessa kun musiikkia aletaan tuottaa kaupallisesti tulee tietenkin kaikki kohderyhmä hässäkät kysymykseen. Nnnniiin. Tavallaan ja osittain puhuit itsesi pussiin, tavallaan taas olet oikeasssa. Esim. Destinys Child. Voi olla että olen suppeamielinen, mutta maailmaani ei mahdu skenaariota, jossa mies vapaaehtoisesti, mikään mies, mistään hinnasta ostaisi moista musiikkia. Emansipatorista ja miestä moralisoivaa lyriikkaa yhdistettynä tyttövoimaan ja "mustaan agressioon..." Todennäköisempää olisi nähdä suomalainen hevari ostamassa jenkkiräppiä. Eli formaattimusiikkia kohderyhmille täsmennettynä. Kun taas... No. Metalliaikoinani en pahemmin odottanut näkeväni naisia yleisössä. Niitä on, oli ja tulee olemaan, mutta vähemmissä määrin... sitäpaitsi moshaava nainen on vitun surullinen näky, joten hyvä vaan. Toisaalta, minun aikoina ei ladyfittejä ollutkaan, joten raskasta metallia kuuntelevat naiset näyttivät yksiltä idiooteilta. Mikäköhän siinä on, että minusta naisista ei ole säveltäjinä juuri mihinkään? Tulkitsijoina, laulajina, jopa sovittajina... mutta säveltäjinä, ei perkeleessä. Tarttee paneutua Bitch alertiin ja vastaaviin. Hassu paradoksi: mies, joka laulaa avoimesti tuskastaan ja peloistaan on havaittavissa mystisenä ja poikkeuksellisena, nainen joka tekee samaa lähinnä surkuhupaisana; tätä se tekee kotonaankin saatanasti... Joo. Ja lapset lukee sitten markkufiltterit silmillä niin ei tartte raivostua. -Moonchi- | |
![]() 20.04.2005 04:19:29 | |
Mikäköhän siinä on, että minusta naisista ei ole säveltäjinä juuri mihinkään? Tulkitsijoina, laulajina, jopa sovittajina... mutta säveltäjinä, ei perkeleessä. Tarttee paneutua Bitch alertiin ja vastaaviin. Lyhyesti: olet väärässä. Bitch Alert? | |
![]() 20.04.2005 04:25:10 | |
Lyhyesti: olet väärässä. Bitch Alert? En ole. Morrisette, Madonna ja auf der Maur on toki poikkeuksia. Muotoillaan tämä toisin: Valtaosa naisista ei toimi säveltäjinä. | |
![]() 20.04.2005 08:09:49 | |
Eihän Leinonen olekaan artistina ollenkaan niin itsestäänselvä, kuin mitä voisi olettaa _tietyistä_ ympärillä tapahtuvista ilmiöistä. Jännää, kuinka laajalti häntäkin pidetään sinä ihanana (tai vitun rasittavana) pehmopumpulirunopojuna, vaikka astuessaan lavalle miehessä yksinään on särmää, karismaa ja munaa (guts) enemmän kuin kymmenen suomalaisen rock-bändin jäsenissä yhteensä. Sitä paitsi, Leinosen lavaesiintymisessä on suorastaan agressiivista seksuaalisuutta, Gainsbourgin hengessä. Ei mitään pehmoilua. | |
![]() 20.04.2005 08:12:43 | |
En ole. Morrisette, Madonna ja auf der Maur on toki poikkeuksia. Muotoillaan tämä toisin: Valtaosa naisista ei toimi säveltäjinä. Väitteesi on perätön yleistys. | |
![]() 20.04.2005 08:25:19 | |
Muotoillaan tämä toisin: Valtaosa naisista ei toimi säveltäjinä. Jotenkin mulla on sellanen kutina, että valtaosa miehistäkään ei toimi säveltäjinä. :-) Woke up this morning, my dog was dead,
Someone disliked him and shot him through the head.
Woke up this morning, my cat had died,
I know I'll miss her, sat down and cried.
Came home this evening, my hog was gone... | |
![]() 20.04.2005 12:27:58 | |
Väitteesi on perätön yleistys. Ei, vaan subjektiivinen kannanotto ja asia jota olen toden teolla pohtinut jo tovin. | |
![]() 20.04.2005 13:07:37 | |
Entäpäs grungebändit? Ite en ainakaan tiedä yhtään naista joka pitäisi Nirvanasta, Soundgardenista tai Alice In Chainsista. Muutaman Pearl Jamista pitävän naisen tunnen. Kaverin kanssa joskus puhuttiin että PJ on semmoinen bändi mistä naiset diggaa. oliko tämä vitsi? nirvanahan on varmaan enemmän naisten mieleen kuin miesten. | |
![]() 20.04.2005 13:09:34 | |
Mun mielestä naisilla on usein parempi maku kun miehillä...usein melodisempaa ja musikaalisemaa kamaa. Samoin populaarimusassa yllättävän monet arvostamani tekijät on naisia. Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta" | |
![]() 20.04.2005 13:10:53 | |
Naiset ovat geneerisesti suvaitsevaisempia kaikkien asioiden suhteen, ja avoimempia uusille ideoille. En ole elämäni aikan törmännyt yhteenkään naiseen joka kuuntelisi vain jotain tiettyä juttua, olkoonkin sitten määreenä niinkin abstrakti juttu kuin rock. Eli on olemassa mieheys ja naiseus, jonka mukana myös musiikki maku siirtyy ihmiseen x-kromosomien lukumäärän perusteella? En minäkään tunne ketään kundia, joka kuuntelee vain jotain tiettyä genreä. Kaverini bändin basisti kuuntelee musiikkia Tiktakista CoB:iin, siinä on aika helvetin leveä haitari. Vaikka ymmärrän senkin, että miehillä se sosiaalisen painostuksen vasara hakkaa paljon jyrkempää tahtia kuin naisilla. Se on se katu-uskottavuus, eikö? mutta maailmaani ei mahdu skenaariota, jossa mies vapaaehtoisesti, mikään mies, mistään hinnasta ostaisi moista musiikkia. Let me rock your world: minäpä aikoinaan tunsin niitä nuoria miehiä, jotka ostivat sitä TLC:tä silloin aikanaan... ja bändini entinen kitaristi kuuntelee Christina Aguileraa eikä ole edes homo! =) Ja jos moshaava ämmä on surullisen näköinen niin mitäs helvetin tekemistä sillä on musamaun kanssa? On se totta, että en minäkään voisi kuvitella "heviperkelettä" kuuntelemassa saatikka ostamassa Destiny's Childiä, mutta ei se mikään ehdoton totuus ole. Ja tiedän senkin, että UG-piirit yhyttävät yleensä miehet ensin, ja vasta kun musiikista tulee tulee jollain tasolla populaaria, oli se sitten rokkia, dancea, heviä tai metallia, naiset löytävät sen yleensä vasta sitten. Vaan kukapa kertoisi naisille, ettei sitä musiikkia mainstreamformaattiradioista kuule... -Moonchi- "Well I ain't evil, I'm just good-looking"
![]() 20.04.2005 13:14:15 | |
Village people. "Syö pullia se kasvattaa ..." | |
![]() 20.04.2005 14:25:22 | |
Eli on olemassa mieheys ja naiseus, jonka mukana myös musiikki maku siirtyy ihmiseen x-kromosomien lukumäärän perusteella? Ei, vaan tietyt personaaliset ominaisuudet ovat yhtä liki kaikilla miehillä ja naisilla, tämä korreloi suoraan mieltymysten kanssa. En minäkään tunne ketään kundia, joka kuuntelee vain jotain tiettyä genreä. Kaverini bändin basisti kuuntelee musiikkia Tiktakista CoB:iin, siinä on aika helvetin leveä haitari. Ja väliin mahtuu toivottavasti muutakin sillä noi nyt on ihan täyttä paskaa :D Vaikka ymmärrän senkin, että miehillä se sosiaalisen painostuksen vasara hakkaa paljon jyrkempää tahtia kuin naisilla. Se on se katu-uskottavuus, eikö? Se ja laumasieluisuus sekä molempiin liittyvä pätemisen tarve. Iljettävää sellainen. Let me rock your world: minäpä aikoinaan tunsin niitä nuoria miehiä, jotka ostivat sitä TLC:tä silloin aikanaan... ja bändini entinen kitaristi kuuntelee Christina Aguileraa eikä ole edes homo! =) Uskomatonta. Kaappihomo ainakin, ja nyt en edes liioittele. Ja jos moshaava ämmä on surullisen näköinen niin mitäs helvetin tekemistä sillä on musamaun kanssa? Kuuntelee heviä. Pogoava tyttö taasen on kiva. UG-piirit yhyttävät yleensä miehet ensin, ja vasta kun musiikista tulee tulee jollain tasolla populaaria, oli se sitten rokkia, dancea, heviä tai metallia, naiset löytävät sen yleensä vasta sitten. Nimenomaan. Vaikuttaa kanssa aika suoraan siihen ettei naiset skeneenny niin pahasti. Vaan kukapa kertoisi naisille, ettei sitä musiikkia mainstreamformaattiradioista kuule... -Moonchi- Minä, muttei mua kuunnella. | |
![]() 20.04.2005 17:15:36 | |
Aloittajan kysymykseen voisin vastata niin, että jossain määrin kyllä. Naisten ja miesten kulttuurit ovat kuitenkin joissain määrin erilaiset - naiset kasvatetaan hoivaamaan, ostelemaan vaatteita ja kaunistamaan itseään, miehiä taas kannustetaan pienestä pitäen useasti kehittämään kunnianhimoaan, kilpailemaan jne. Kyllä tällä on varmasti vaikutusta myös musiikkimakuihin, vaikka ei varmasti voi täysin tehdäkään mitään tiukkaa rajausta, mitä on naisten musiikki ja mitä miesten musiikki. En lähde yleistämään, se on perseestä. Olen huomannut, että intohimoisia musiikin kuuntelun harrastajia löytyy miehistä selvästi enemmän. Minunkin on ollut vaikeaa löytää rockista ja ylipäätään hyvästä musiikista kiinnostuneita tyttökavereita, joten yleensä sitä tulee juteltua musiikista lähinnä miespuolisten kavereiden kanssa. Hassua, mutta totta. Kyllä silti monet ihmiset odottavat, että naiset kuuntelevat tiettyä ja miehet tiettyä musiikkia. Tuorein tapaus löytyy eiliseltä, kun poikaystäväni ihmetteli ääneen, miten olen takuulla ainoa akka joka jaksaa kuunnella Paskaa (www.paska.info) tai olla innoissaan jostain Teräsbetonin debyytistä. Että sillai. ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT! | |
![]() 20.04.2005 17:17:45 | |
naiset on liian älykkäitä kuuntelemaan progea. Miksi kaikilla on sellainen käsitys, ettei nainen voi ymmärtää progea? Olen kai sitten harvinainen poikkeus, kun kuuntelen progea ja suosikkilevyni edustavat ko. genreä. Sen verran voin kyllä paljastaa, etten oikeastaan tunne muita naispuolisia genren fanittajia... mutta kyllä niitä varmasti on! Prkl! :) ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT! | |
![]() 20.04.2005 17:21:45 (muokattu 20.04.2005 17:22:52) | |
Tuorein tapaus löytyy eiliseltä, kun poikaystäväni ihmetteli ääneen, miten olen takuulla ainoa akka joka jaksaa kuunnella Paskaa (www.paska.info) . Ilmoittaudun. Lisäksi kuuntelen välillä progea. | |
![]() 20.04.2005 17:37:20 | |
tää on kyllä totta. Motörhead on äijäilymusaa. en ole koskaan tavannut naisihmistä, jonka levyhyllystä löytyisi Motörheadin levy. Hähää, mulla on kaksikin. Ei miesten ja naisten musiikkia voi erotella. Minä inhoan kaikenlaista erottelua. Varsinki sukupuolten mukaan. Kuka sammutti palon? | |
![]() 20.04.2005 17:43:05 | |
naiset on liian älykkäitä kuuntelemaan progea. Tunnustan kuuntelevani ja säveltäneeni progea. Mutta minä olenkin genderiltäni androgyyni. Fyysisellä naiseudella ei onneksi ole mitään tekemistä musamaun kanssa, perskele. -Moonchi- "Well I ain't evil, I'm just good-looking"
![]() 20.04.2005 18:18:32 (muokattu 20.04.2005 18:30:31) | |
Mikähän kumma siinä on, että tämäkin sukupuoleen liittyvä pohdiskelu meni tappeluksi. Mahtaakohan sillä olla, ainakin soiton osalta, asian kanssa mitään tekemistä, että miehillä on varmaankin ollut aika paljon helpompaa päästä tekemään musiikkia tosissaan levylle asti kuin naisten. Onneksi tilanne on muuttunut. Ja jos vielä ajatellaan yhteiskuntaa vaikka 10 tai 20 vuotta taaksepäin, niin ei varmaan monikaan äiti ja isä katsoneet hyvällä jos tyttö kuunteli vaikkapa Waspia. Kuinka moni siitä nyt sitten tosissaan kapinoimaan.(varmasti jotkut) Pojille tietysti tasan sama asia, mutta eri asioista. Tulikohan tässä mitään uutta. Kenkä märkään suohon. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)