päänahka 02.03.2005 22:14:24 | |
---|
Arcanan olen lukenut ja pidin siitä. Onhan Yrjänän runokirjoja jopa ostettu melkoisesti, joten turha sitä on mennä runoilijanakaan väheksymään. Hmm...En toki väheksy Yrjänän lyyrisiä taitoja, mutta mitenköhän olisivat kirjat menestyneet ilman herran CMX-taustaa? Vaikea sanoa mihin CMX minun kohdallani kaatui. Se oli joskus maailman paras bändi. On se periaatteessa edelleen Suomen parhaita bändejä, mutta en vain jaksa enää kuunnella sitä. DS jäi viimeiseksi ja parhaaksi, ainoaksi CMX-levyksi jota yhä kuuntelen. Pomppaa ihan selkeästi esiin muista soundeiltaan, tunnelmiltaan ja sävellyksiltään. Vaikka onhan niillä kaikki levyt erilaisia. Isohaara oli niin mitäänsanomattoman tylsä, että en odottanut ihmeempiä Aioniltakaan. Enkä saanut. On se Sielunvihollinen perhanan hyvä, ja jokunen riffi siellä täällä, mutta muu onkin sitten aivan tyhjänpäiväisen kuuloista. Pelkkiä CMX-riffejä, jotka sinällään alkavat suoraan sanottuna v***ttaa. Minun on oikeasti vaikea käsittää, miksi tätä levyä on hehkutettu niin paljon. Vanhempi CMX sitten kai kului loppuun. Kolmea ensimmäistä en koskaan liiemmin diggaillutkaan, muilla ei vaan ole enää mitään annettavaa. Vuosien fanituksen jälkeen olisi vähän hölmöä sanoa, että paska bändi. Respectiä heruu, ja oli hauska tutustua. Odotan silti vielä, miltä seuraava levy kuulostaa... Soolot on perseestä. |
VÄKIPÄÄ 02.03.2005 23:00:24 | |
---|
Arcanan olen lukenut ja pidin siitä. Onhan Yrjänän runokirjoja jopa ostettu melkoisesti, joten turha sitä on mennä runoilijanakaan väheksymään. Rotan luin ja oli jotain uskomatonta soopaa. Myyntiluvut ovat minunkin mielestä ihan käypä mittari menestykselle, mutta esim. mun tyttöystävällä on kaksi Yrjänän runokokoelmaa hyllyssä eikä se ole lukenut kumpaakaan. Josko nämä runokriitikot täällä nyt sitten esittäisivät oman näkemyksensä runoudesta. Mielellään sitten muutamaa lempirunoiljaa kehiin, sekä viimeksi luetut runoteokset; hiukan todisteita omasta kompetenssista ylipäätään arvioida tekstejä. Edgar Allan Poen runot ja tarinat uppoavat, Tommy Taberman on hieman lälly, mutta tykkään silti. Opin ymmärtämään Tommya paremmin vasta kun kuulin runoja miehen itsensä esittämänä firman juhlissa. Viimeksi tuli luettua Hannu Helinin "A Human Been", mutta turhaa kärsimystä ja itsensä kanssa pyöriskelyä, luin lähinnä koska on kotikaupungin poekia. Kontro on seuraavana luvussa, kun kerran sitä niin hehkuttavat. Miksi muuten pitäisi todistella omaa kyvykkyyttään arvioida jotain? Eiköhän tämän tyyppiset asiat ole kuitenkin mielipideasioita? Vai pitääkö aina olla opintoviikkoja taustalla ennen kuin uskaltaa avata suunsa jostain? Tai avata runokirjan? |
Royal Banzai 03.03.2005 01:04:41 | |
---|
Olin kerran niin kännissä CMX:än keikalla että tykkäsin. Muuten en ookkaan kauheasti tutustunut. On se aika mörkö. Does your mama like to reggae? |
Ostinaatio 03.03.2005 01:15:31 (muokattu 03.03.2005 01:19:35) | |
---|
Miksi muuten pitäisi todistella omaa kyvykkyyttään arvioida jotain? Eiköhän tämän tyyppiset asiat ole kuitenkin mielipideasioita? Vai pitääkö aina olla opintoviikkoja taustalla ennen kuin uskaltaa avata suunsa jostain? Tai avata runokirjan? Mielipideasia on mielipideasia, mutta "Tämä ei ole runoutta" on olevinaan faktan toteamista, se vaatii perusteita. Sen sijaan olisit voinut sanoa "Tämä ei ole hyvää runoutta", niin sinun ei olisi välttämättä tarvinnut tietää jotain A.W:n tuotannon poissulkevaa runousmääritelmää. Ja en itse ainakaan pyrkinyt niinkään kritisoimaan, kysymys on vain mielestäni kiinnostava. Se on omituista miten ihmiset sanovat myös joitain asioita tekotaiteeksi, mutta kun kysyy heiltä "mitä on taide" niin omaa määritelmää ei löydy. "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein |
jwalk 03.03.2005 01:24:08 | |
---|
Hehe,luulin että tämä topiikki loppuu alkuunsa,kun kännipäissäni aloitin..Ei ole mikään turha pändi noiden tarinoiden perusteella ainakaan.Vahvaa viha/Rakkaus-suhdetta,tai jms. Sanokaa nyt joku parempi tämänpäivän kotimainen bändi,että saadaan lisää lässytystä? |
trih 03.03.2005 01:46:46 | |
---|
Sanokaa nyt joku parempi tämänpäivän kotimainen bändi,että saadaan lisää lässytystä? Liekki. Yrjänä kuulostaa nykyään liikaa Autotunelta ja loppubändi ProToolsilta. Välillä vähän heviä ja välillä ei. Äkkiähän niitä raitoja muokkaa haluttuun formaattiradioon. Danae: "Sometimes I wonder how we got words. Like, where does 'war' come from?"
Dad: "It's a universal acronym."
Danae: "An acronym of what?"
Dad: "We Are Right."
— from the cartoon Non Sequitur by Wiley |
Krice 03.03.2005 01:47:42 | |
---|
mutta esim. mun tyttöystävällä on kaksi Yrjänän runokokoelmaa hyllyssä eikä se ole lukenut kumpaakaan. Aika mielenkiintoista. Vähän niinkuin ostaisi levyn eikä sitten kuuntelisi sitä kertaakaan. Ehkä ne vain näyttävät hyvältä kirjahyllyssä?;) |
VÄKIPÄÄ 03.03.2005 02:21:02 | |
---|
Mielipideasia on mielipideasia, mutta "Tämä ei ole runoutta" on olevinaan faktan toteamista, se vaatii perusteita. Sen sijaan olisit voinut sanoa "Tämä ei ole hyvää runoutta", niin sinun ei olisi välttämättä tarvinnut tietää jotain A.W:n tuotannon poissulkevaa runousmääritelmää. Niin no, olen netti-savolainen: Kun painan lähetä kirjoitus- nappia, vastuu siirtyy lukijalle! =) Ehkä ne vain näyttävät hyvältä kirjahyllyssä?;) Jotain tähän suuntaan. Ovat, paskat, jäänne tyttöystävän hippiajoilta. Se vain havainnollistaa hyvin sitä ettei 1000 myytyä Yrjänäkirjaa tarkoita tuhatta Yrjänäkirjallisuuden ystävää. Niin kuin joku jo pohdiskeli, mikähän mahtaisi olla Yrjänän runokirjojen suosio ilman CMX:n radiosoittoa? |
Flow 03.03.2005 05:51:54 | |
---|
Minua edelleenkin kiinnostaa, että mitä se on se paljon puhuttu tekotaide??? Huomenta... I'll take the emergency bat-tunnel. It comes out on Highway One and I can catch a bus to Gotham City - Robin |
Juho L 03.03.2005 06:16:06 | |
---|
Minua edelleenkin kiinnostaa, että mitä se on se paljon puhuttu tekotaide??? Huomenta... Taipuva lootus aamussa kuin alhaalta aukeava kuilu menneisyyteen horjun laidalla tipahdan Tuo on tekotaidetta. "Minkä taakseen jättää, siihen etäisyyttä kasvattaa." - Sananlasku
IMIK - Perustajajäsen #2. Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä! |
Flow 03.03.2005 06:24:52 | |
---|
Taipuva lootus aamussa kuin alhaalta aukeava kuilu menneisyyteen horjun laidalla tipahdan Tuo on tekotaidetta. No jos asian nuin laitat niin tajuan poitin. :) I'll take the emergency bat-tunnel. It comes out on Highway One and I can catch a bus to Gotham City - Robin |
shagriml 03.03.2005 07:51:17 (muokattu 03.03.2005 07:51:49) | |
---|
ei vaan kolahda. en tykkää laulajan äänestä ja musa ei uppoa. toki muutama hyvä biisi löytyy mutta ei niin montaa että levyjä jaksaisin hankkia. lisäksi vituttaa laulajan kusipäisyys. joskus webbisivuilla joku kysy yrjänän mielipidettä syd barretista ja tää heitti et "ei kiinnosta lsd psykoosissa oleva papparainen". itte diggaan taas barretista ja mun mielestä tuo oli todella korni ja huono veto. |
Leikari 03.03.2005 08:29:47 | |
---|
Yrjänän tekstit luonnehtii usein arkisia asioita sellaisin keinoin, joista me elitistiset kirjallisuusrunkkarit ollaan ihan mehuissamme. Viittauksia sinkoilee maailmankirjallisuuden klassikoihin ja tunnettuihin runoilijoihin, välillä tekstit kommentoivat itseäänkin, toisinaan ne ei aukea sitten millään, mutta niissä on silti jokin hienosti rakennettu tunnelma. hyvin kiteytetty - se on juuri tuo kirjallisuusrunkkaus, joka mättää - elitististä itsensä ylentämistä ..."hei katsokaa juntit, mepä ollaan luettu tämmöisetkin jutut jne..." eppunormaalia voin kuunnella radiosta yksin pitkillä automatkoilla - yhtä biisiä pidempinä annoksina niitäkään ei kestä - vaan se on annettava tunnustusta, että ei kukaan ole ko. tekstejä käyttöriimittelyä vakavammaksi egonkohtusvälineiksi julaistanutkaan |
Jani The Rock 03.03.2005 08:50:42 | |
---|
Sanokaa nyt joku parempi tämänpäivän kotimainen bändi,että saadaan lisää lässytystä? Peer Günt. The road never ends for me, kid. |
Leikari 03.03.2005 08:52:02 (muokattu 03.03.2005 08:52:59) | |
---|
edit - väärä topic |
Bee-äf 03.03.2005 09:59:19 (muokattu 03.03.2005 10:00:41) | |
---|
Mua ei riivaa mitäänsanomattomat sanat, ei niillä rokissa juuri edes ole merkitystä. On vaan sellainen yleinen allergia suomalaiskansallista musiikkimakua kohtaan. Esmes Satumaatango (Se Monosen siis): Minusta se on käsittämättömän paska sävellys: yhtä liipalaata ilman melodisia ja rytmisiä koukkuja. Silti suurimmalle osalle suomalaisista se on hyvän musiikin benchmarkki. CMX:T, Neljät Ruusut ym. jatkavat samaa perinnettä, sävellyksen jokainen nuotti on yhtä pitkä ja vältellään loppuun asti kaikkea mielenkiintoa herättävää tai elähdyttävää. Kari Peitsamo sanoi joskus, että suomirokki on pelkkää virsipunkkia. Allekirjoitan täysin. |
maelstorm 03.03.2005 10:34:52 | |
---|
Kaikki se ylenpalttinen suitsutus ja kiihkeys millä kriitikot ym. rakastavat tätä bändiä ei voi pistää kuin vituttamaan. Eihän se musiikki koskaan ole yltänyt sille tasolle mille vain pop-levyjä kuuntelevat kriitikot yrittävät sitä aina nostaa. Lisäongelmana on se että A.W.Yrjänä on oikeasti mennyt vanhanaikaiseen ja osittain nykyään aivan varmasti uskoo olevansa joku suuri runoilijamies/säveltäjä monialamegataiteilija. Helpostihan sitä vajoaa tuollaisiin kun kokoajan kaikki suitsuttaa.. silti. pistää 'ituttamaan. .. Ja se että ne jaksavat hokea sitä proge sanaa ihan kaikkialla. Vai menikö se vaihe ohi. "ei me olla proge bändi mut progeprogeproge tää on tällane proge proge proge tuplaprogelevy hehheh progeproge me ei kuitenkaan olla proge mut progeprogeprogeproge.." AAAAAAAaaaaargh! mitä vielä. No se että niiden hevimeiningit ei ole koskaan vakuuttaneet. CMX on paska hevibändinä. the Mystic may release maelstorms of fire, delete freewill, enter the land of the Spirit, or even stop time. |
paavi 03.03.2005 10:44:37 | |
---|
En mä osaa sanoo, mutta cmx vaan mättää . . . . . . ...menemään karpela diem (tartu tanjaan) |
Blasphemer 03.03.2005 10:48:14 | |
---|
Sanoituksista voinen sanoa sen verran, että eikös Yrjänä itse todennut olevansa kovin huvittunut siitä, että se kirjoittaa merkityksettömiä lauseita peräkkäin ja sitten ihmiset yrittävät analysoida niitä parhaansa mukaan. Ja se proge-sanan viljeleminenkin on lähinnä vain vitsi. Milloin ihmiset tajuavat sen, että CMX on lähinnä hyvin suuri vitsi ja kaikki mitä ne tekevät on enemmän ja vähemmän tarkoituksellisesti vedetty yli? Ei siitä pidä vetää hernettä nenään. Sedät osaavat nauraa itselleen ja sitä kautta nauravat paskaisesti koko suomen kansalle. "The new world is here to wipe out our lives
The new world we can't survive
The new world left God in everything and everyone
The new world does not include us" - Peter Tägtgren - |
vinsentti 03.03.2005 10:51:43 | |
---|
Minua sapettaa fanaattisuus missä asiassa tahansa. Ja jostain kumman syystä CMX:n ystävät ovat aika perkeleen fanaattista porukkaa. Jos A.W. on onnistunut myymään vähintäänkin mielenkiintoisia aivoituksiaan musiikin muodossa helvetinmoisia määriä, ei se tarkoita silti sitä että kaikki mitä mies tekee on hyvää/onnistunutta/taidetta. Toinen asia, joka pistää vastaan on kuulijoiden aliarvioiminen ja ylenkatsominen. Kyseinen bändi osaa olla tekemisissään/lausunnoissaan kusipäisyyden multihuipentuma. Noh, alkupään tuotanto on ihan messevää rähinää, Aura on kokonaisuutena ihan ok levy, ja DS:llä on omat hetkensä, vaikka aika kökkö progekopio onkin. I thought I had an appetite for destruction, but all I wanted
was a club sandwich. |