![]() 20.09.2004 15:57:31 | |
---|---|
Mä olen keikoilla valmis melkein mihin vain, mitä keikan onnistuminen vaatii. Jos se vaatii sitä että solisti saa alkoholia, niin ok. Jos näen miksaajan juovan enemmän, paheksun, koska miksaaja tekee työnsä taatusti paremmin selvin korvin. Jos studiossa äänittäjä juo olutta, äänittäjä vaihtuu saman tien. Miksi he tarvitsevat sitä viinaa? Puhallinsoittajilla ymmärrän tuon yksi tai kaksi, sillä se relaksoi ansatsin, mutta muiden muusikoiden kohdalla tuntuu vähän kummalle, että olisi mitään suoritusta parantavaa vaikutusta sen enemmän, kuin miksaajalla tai äänittäjälläkään. Paitsi jos jännittää, mutta silloin suosittelisin niitä beta-salpaajia, jotka jo mainitsin. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara | |
![]() 20.09.2004 16:52:25 | |
Miksi he tarvitsevat sitä viinaa? Puhallinsoittajilla ymmärrän tuon yksi tai kaksi, sillä se relaksoi ansatsin, mutta muiden muusikoiden kohdalla tuntuu vähän kummalle, että olisi mitään suoritusta parantavaa vaikutusta sen enemmän, kuin miksaajalla tai äänittäjälläkään. Paitsi jos jännittää, mutta silloin suosittelisin niitä beta-salpaajia, jotka jo mainitsin. kyllähän sitä näpit lämpiää mukavasti parin kaljan jälkeen.. jokainen tavallaan.. anna artisteille viinansa, jos ne niitä toivoo, vetele sä vaan niitä beta-salpaajias, jos ne sua auttaa.. mitä sillä on väliä parantaako se niiden suorituskykyä vai ei, kunhan ei huononna, eikä pari (tai joillakin useampi) kaljaa siihen soittoon ainakaan negatiivisesti vaikuta.. tai sitten et vaan itse osaa ottaa viinaa.. Parempi Matti kukkarossa kuin Jorma vetskarin välissä... | |
![]() 20.09.2004 17:03:07 | |
ja Hanoi rocksilla: Vuonna 1983 Hanoi Rocksin takahuoneesta tuli löytyä Smirnoff votkaa, Dom Perignon shamppanjaa, Jack Daniels viskiä, olutta, mineraalivettä ja pähkinöitä. Pähkinät oli niiden lemmikki oravalle. | |
![]() 20.09.2004 20:17:08 | |
En oo kyllä koskaan nähnyt ketään jonka suoritusta alkoholi olis parantanu. Monilla testeillä monenlaisissa tilanteissa on selkeästi todettu että alkoholi heikentää kaikkea ihmisen hallittua toimintaa. Ainut tilanne missä sitä todella vois kaivata on tuo ylenmääräinen jännistys joka kipsaa. Sen voi parilla kaljalla ehkä aukaista. Mutta sitten keikka ei saa olla pitkä tai tarttee lisää. Jos alkoholi todella parantais musiikillista suoritusta niin saisimme lukea sinfoniaorkesterien mittavia raidereita. 98koria olutta, 120 jallua jne. Siis jos alkoholi parantais suoritusta. Tottakai sitä kunnianhimoiset muusikot käyttäisivät myös klassisella puolella. Miksikö rokkipuolella saa kännätä? No kun ei kukaan kuitenkaan saa siitä mökästä mitään tolkkua että yks lysti kuinka soitetaan. Spagaatihyppy on paljon tärkeämpi kuin soittotaito. Yleisö maksaa sirkuksesta eikä musasta. Märkäkorvat kuolaa lavan edes että vähänsiistii ku jätkät dokaa stagella. Kyl määki heti ku täytän 18. Siis yleisesti rokkisoittajat kännää kun yleisö sen sallii ja on valmis bilettinsä ostamaan. Kyllä Härmäs turistejaki ymmärretähän. Jos ei tykätä nii tapethan. | |
![]() 20.09.2004 20:37:05 | |
Miksikö rokkipuolella saa kännätä? No kun ei kukaan kuitenkaan saa siitä mökästä mitään tolkkua että yks lysti kuinka soitetaan. Spagaatihyppy on paljon tärkeämpi kuin soittotaito. Yleisö maksaa sirkuksesta eikä musasta. Märkäkorvat kuolaa lavan edes että vähänsiistii ku jätkät dokaa stagella. Kyl määki heti ku täytän 18. Siis yleisesti rokkisoittajat kännää kun yleisö sen sallii ja on valmis bilettinsä ostamaan. Juuri näin, ja miksi sitä kieltämäänkään. Ainoa mistä voidaan keskustella on se mihin kohtaan "raja" vedetään, missä kohtaa mennään jo kännäämisen/sikailun puolelle (jota yleisökään ei enää salli). Ja tämä soveltuu muuhunkin kuin pelkästään rokkiin, suurin osa kevyestä musiikista asettuu tähän kategoriaan. | |
![]() 20.09.2004 20:45:10 | |
Kyllä se kuuluu asiaan että keikoilla on tarjoilut kohdillaan. Oli kyse sitten pienestä jallupiiskasta tai nestehukan torjumisesta kaljalla keikan aikana (lavalla). Ei sitä baarikeikoilla kestä selvin päin kattella urpojen toilailuja. Tuossa on myös kyse keikkarutiineista, kyllä kiertueella se jallurinki on kova juttu. My name is Baron, M.i.k.key Baron.
Oho, melkein musiikkia!? | |
![]() 20.09.2004 20:49:15 | |
kyllähän sitä näpit lämpiää mukavasti parin kaljan jälkeen.. jokainen tavallaan.. anna artisteille viinansa, jos ne niitä toivoo, vetele sä vaan niitä beta-salpaajias, jos ne sua auttaa.. mitä sillä on väliä parantaako se niiden suorituskykyä vai ei, kunhan ei huononna, eikä pari (tai joillakin useampi) kaljaa siihen soittoon ainakaan negatiivisesti vaikuta.. tai sitten et vaan itse osaa ottaa viinaa.. Itse en käytä noita. Koska se jännitys mitä minulla on, on vain tervettä suoritusta parantavaa, eikä haittaavaa. Sensijaan, kuten Jami sanoikin kellä viina parantaa suorituskykyä? Tutkitusti ei kenelläkään. Korkeintaan noilla puhaltajilla. Sensijaan lähes poikkeuksetta tutkimuksissa huonontaa. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara | |
![]() 20.09.2004 20:51:09 | |
tai nestehukan torjumisesta kaljalla keikan aikana (lavalla). Alkoholin polttaminen maksassa kuluttaa nestettä aivan valtavasti. Myönnetään, että itse juon monesti kahvia ennen keikkaa, jolla on sama vaikutus, mutta nestetasapainoa ei hoideta alkoholilla tai kofeiinilla. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara | |
![]() 20.09.2004 20:51:58 | |
Sait Jami plussan. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara | |
![]() 20.09.2004 20:52:28 | |
Alkoholin polttaminen maksassa kuluttaa nestettä aivan valtavasti. Myönnetään, että itse juon monesti kahvia ennen keikkaa, jolla on sama vaikutus, mutta nestetasapainoa ei hoideta alkoholilla tai kofeiinilla. Tiedossa on. Kukin tyylillään... My name is Baron, M.i.k.key Baron.
Oho, melkein musiikkia!? | |
![]() 20.09.2004 22:03:42 | |
Itse en käytä noita. Koska se jännitys mitä minulla on, on vain tervettä suoritusta parantavaa, eikä haittaavaa. Sensijaan, kuten Jami sanoikin kellä viina parantaa suorituskykyä? Tutkitusti ei kenelläkään. Korkeintaan noilla puhaltajilla. Sensijaan lähes poikkeuksetta tutkimuksissa huonontaa. Enpä ole nähnyt missään tuktimusta alkoholin vaikutuksesta hyvän rockkeikan soittamiseen. Niin kauan kun semmoista ei ole (eikä tule) niin ei minua ainakaan haittaa, jos artisti(t) juovat kaljan tai useammankin ennen keikkaa, kunhan soitto/laulu ja esiintyminen sujuu. Ja kun tosta suorituskyvystä oli puhetta, niin mun on sanottava, että rock ei ole suorittamista. I'm living on Chinese Rock , all my best things are in hock. | |
![]() 20.09.2004 23:45:00 | |
Beetasalpaajat on kanssa suorituskykyä laskevia. Supistaa verisuonia ja hidastaa liikkeitä. Aiheuttaa myös uneliaisuutta ja impotenssia ym... Ainoo hyöty niistäkin on se, että ne estää adrenaliinin vaikutuksia jollon ei jännitä tai vituta niin paljon. On kuitenkin ihan surkeeta ainetta. Tiedetään, klassisen musan pimputtelijat käyttää, mutta on silti paskaa ainetta. | |
![]() 21.09.2004 00:10:57 | |
vertaus klassiseen musiikkin oli huono, sillä klassisessa musiikissa istutaan puku päällä ja soitetaan tarkasti toisten ihmisten tekemää musiikkia. rokissa sen sijaan useimmiten esitetään omaa materiaalia, ja covereissa on jopa suotavaa pistää omiaan sekaan. meininki on muutenkin tärkeämpää kuin soiton tarkkuus | |
![]() 21.09.2004 10:58:31 | |
kuten Jami sanoikin kellä viina parantaa suorituskykyä? Tutkitusti ei kenelläkään. Korkeintaan noilla puhaltajilla. Sensijaan lähes poikkeuksetta tutkimuksissa huonontaa. Mulla parantaa.. Ihan oikeesti... Siis pari kaljaa, ei enempää Parempi Matti kukkarossa kuin Jorma vetskarin välissä... | |
![]() 21.09.2004 10:59:28 | |
meininki on muutenkin tärkeämpää kuin soiton tarkkuus Tietysti, mutta olisiko musassa vikaa, jos meininki pitää pullosta hakea? Tarjoa King Crimson -vinyylejä! | |
![]() 21.09.2004 11:23:46 | |
Tietysti, mutta olisiko musassa vikaa, jos meininki pitää pullosta hakea? Kyllähän moni sitä meininkiä hakee pullosta muutenkin kuin rokkikeikalle. Enkä tarkota mitään "perseet olalle" -meininkiä vaan ihan muutamia sauna- tai seurustelujuomia. Tähän on aika turha jeesustella kenenkään muun kuin sellaisen ihmisen joka sitä alkoholia ei tippaakaan nauti, koskaan. Ja käsi pystyyn joka osaa sanoa pelkän soiton ja lavaesiintymisen perusteella, että onko soittaja nauttinut kaksi pulloa keskaria vai ei. Mulla on pappatunturi. Sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään - sen sorttinen. | |
![]() 21.09.2004 15:38:40 (muokattu 21.09.2004 15:39:19) | |
Tietysti, mutta olisiko musassa vikaa, jos meininki pitää pullosta hakea? en tarkoita sitä että aina pitäisi soittaa kännissä tai että ei voisi soittaa ilman kaljaa, mutta en tuomitse sitä, jos pysytään niissä rajoissa että soitto vielä toimii. sitäpaitsi kyllähän se rock-keikan yleisökin on yleensä juovuksissa, toisin kuin klassisen musiikin yleisö | |
![]() 21.09.2004 16:10:07 | |
Jami: Miksikö rokkipuolella saa kännätä? No kun ei kukaan kuitenkaan saa siitä mökästä mitään tolkkua että yks lysti kuinka soitetaan. Spagaatihyppy on paljon tärkeämpi kuin soittotaito. Yleisö maksaa sirkuksesta eikä musasta. Olet oikeammassa kuin luuletkaan:-) Mut hei, hörhö ja Jami, tää meni naurettavaksi. En mä ole sanomassa, että lavalla pitäis juoda, päin vastoin, mä itse kannatan jyrkkää kohtuutta ja oon usein myös vapaaehtoisesti kuskina keikan jälkeen. Mutta jokainen tuntekoon rajansa. En mä myöskään kiellä ketään, juokoot vaikka saunasaavista ja vetäkööt myrkkyjä nuppinsa kiertoradalle, jos se on se mitä hyvään keikkaan tarvitaan. Puhalluttamismentaliteettia mä en voi sietää. Silloin, jos näyttää että keikka menee päihdesekoilun takia metsään, silloin puututaan asiaan. Mutta se ei ole mikään 'puhalla nollat tai kotiin' linja, vaan yritetään ihan oikeasti selvittää syytä eikä vaan kieltää seurausta. Jos taas jokainen klaaraa tonttinsa, on saarnaaminen tarpeetonta. Ja kaikkein turhinta on olla kade, että 'joku muu saa ja minä en' - eri ihmisille laitetaan eri rajat, jokaiselle taipumustensa mukaan, ja sen mukaan mitä vaaditaan. Jos maistuu liian hyvin, pitää joko antaa maistua, tai ottaa nollalinja, kohtuuden kaveri taas saattaa olla ihan tyytyväinen niihin kahteen tuoppiinsa koko illan aikana. Niin, ja ei niiden klasarienkaan suut tuohesta ole. Sen verran on sitä porukkaa nähty. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 21.09.2004 16:25:04 | |
Bonham: Mä koen sen sopimuksen tulemisen vähän kuin tarjouksena, josta voin tehdä vastatarjouksen (eli jos tilanne vaatii, mun on vedettävä sieltä kohtia yli - esim viinakset, jos esiintymispaikka tms sitä vaatii). Pääasia, että esiintymisen kannalta oleellinen on kunnossa, perseilylle en jaksa aikaa uhrata. Tottakai sopimuksen tulo on sopimustarjous, joka perustuu sun sopimustarjoukseesi. Sit sä joko hyväksyt tai et hyväksy. Jos viivaat jotain yli ja vastapuoli allekirjoittaa, niin sitten mennään niin. Mutta jos allekirjoitat, niin ei sen jälkeen enää ole mitään "perseilyä" vaan sopimus. Ei tässä ole mitään ihmeellistä. Mä en myöskään ymmärrä, mikä on esiintymisen kannalta epäolennaista ja kuka sen ratkaisee? Enkä mä nyt oleta, ettet sinä tätä tiedä, vaan ettei muillekaan jäisi epäselvyyksiä. Ettei sopimuksen ensimmäisen, erikseen allekirjoitettavan pykälän pitäisi olla Lue tämä sopimus. Toinen puoli on sitten tietysti se, että eihän Suomessa edes voi esimerkiksi alkoholia pistää sopimukseen, vaan tuolloin on kyse toivomuksesta, hospitaliteeteista. Jos haluaa niingo oikein hyvät fiilikset, kannattaa tähän vedota ja samaan hengenvetoon buukata kamafirma, mikä ei suostu lukemaan teknisiä raidereita. Kysymyshän näissä hommissa on aina fiiliksistä. Jos kokee itsensä loukatuksi, kun joutuu poimimaan ruskeat karkit pois tai siivoomaan lavan, niin silloin voi katsoa peiliin. Joskus 80-luvulla olen itsekin järjestänyt sessioita, missä tutun kakarat söivät ruskeat karkit karkkipusseista. Tottakai se on "lapsellista", mutta helvetinkä väliä sillä on? Muistan kerran kun 90-luvun puolivälissä, jolloin tämmöstä ei todellakaan vielä tapahtunut, mentiin Ruokolahdelle kesälavalle. Koko jengiä vitutti ettei veri kiertänyt. Jääkaapissa oli laatikko piirakoita ja koppa keskaria. Fiilis nousi siitä huolenpidosta niin, että lavan ennätysyleisö sai lipulleen tuplapituisen keikan. Ei ketään vituttanut enää olleskaan ja mikä oli satsaus? No, pientä "perseilyä" järkkäriltä. PS. Näitten tyyppien, jotka paheksuvat bändien kaljaraidereita, jutuista sen verran, että sitä vartenhan rockihommiin ollaan alunperin lähdetty, ettei tarvitsisi mennä töihin! Toisekseen mulla alkoi välittömästi jotenkin soida päässä viidentoista vuoden takainen tapahtuma, missä yhden tutun etäinen, vanhemman puoleinen maalaismiessukulainen hyvin kimeällä ja nuotikkaalla äänellä lausui: "Ja joka päivä hotellissa passattavana...ei meikäläisellä vain ole varaa..." Kuvitelkaa kateudesta värisevä leuka ja sen myötä ääni, kun kaveri mietti sitä ainoaa kertaa, kun hän oli ollut hotellissa Torremolinoksessa. "Perkele...työssäki ryyppäävät..." | |
![]() 21.09.2004 16:25:40 (muokattu 21.09.2004 16:27:05) | |
Ihme juttuja. Mitä väliä sillä on, montako kaljaa kukakin juo ennen keikkaa? Mitä se kellekään kuuluu? Jos vetää niin sanotut Daven seiskytlukulaiset, niin omapa on häpeänsä, ei varmasti samalla pitäjällä yleisöä kiinnosta tulla katsomaan uudestaan. Jos kiinnostaa, niin sittenhän tilanne on taas "se ja sama". Bändit, niiden jäsenet ja heidän toimenkuvansa ovat varmasti yksilöllisempiä, kuin vaikka jo mainitun kirjastonhoitajan. Ei kai ko. sirkukselle mitään pätevää yhteistä linjavetoa voi olla? Omatkin tavat vaihtelee keikoittain: joskus en juo mitään, joskus pari kaljaa ja joskus enemmän. Vuodesta 95 olen keikkoja tehnyt ja tähän mennessä kaksi keikkaa on mennyt kiville alkoholin takia. Molemmat hävettää yleisön puolesta ihan hemmetisti. Taas tuntuu, että neuvoja antaa taho, jolla ei asiasta ole kokemusta laisinkaan. En minäkään jeesustele formula-kuskien varikkorutiineista. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)