Aihe: Teosto ajamassa Poptoria konkkaan
1 2 3 4
Epämuusikko
30.10.2013 16:46:06
Teosto on tosi jees.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Rodger
03.11.2013 01:06:49 (muokattu 03.11.2013 01:10:36)
M.i.k.key: Asiakkuus ja jäsenyys on aivan eri asia. Asiakkaaksi pääsee maksamalla liittymismaksun ja näin pääsee nauttimaan kaikista teoston eduista. Jäsenyys on sitten kovempi juttu, tarvitsee suosittelijoita ja monen vuoden jäsenyyden. Muitakin asioita tuossa varmasti painaa.

Toi on yksi Teoston ongelmista. Pieni sisäpiiri (jäsenet) päättää asioista. Tulee mieleen MP-liivijengit, joissa tosin on helpompi päästä jäseneksi kuin Teostossa. Teoston asiakkaat (säveltäjien ja sanoittajien valta-osa) on lähes ikuisesti hangaround-porukkaa joka saa, mitä jäsenet päättää.

Ei voi ymmärtää, miten demokraattinen valtio voi antaa tekijänoikeuksien valvonnan täysin epädemokraattiselle yhdistykselle.
Kefiiri
03.11.2013 09:13:05 (muokattu 03.11.2013 09:37:25)
Rodger: Toi on yksi Teoston ongelmista. Pieni sisäpiiri (jäsenet) päättää asioista.

Selitäs nyt vielä että mitä Teoston pitäisi tehdä toisin?
Siis, mikä muuttuisi jos asiat päätettäisiin asiakkaiden äänestyksellä?
En ole musiikin asiantuntija.
reaper666
03.11.2013 12:16:06
poptori julkaisi kaksi sargofacuksen levyä mitä ei saanut mistään ja moottorilinnut. Ihan mielellään mokomat platat lunastin 5euron kappalehintaan.
Tympee Huttunen
03.11.2013 12:19:09
reaper666: poptori julkaisi kaksi sargofacuksen levyä mitä ei saanut mistään ja moottorilinnut. Ihan mielellään mokomat platat lunastin 5euron kappalehintaan.

Piti sama mainita.
damn u
03.11.2013 16:57:00 (muokattu 03.11.2013 17:07:41)
Rodger: Toi on yksi Teoston ongelmista. Pieni sisäpiiri (jäsenet) päättää asioista. Tulee mieleen MP-liivijengit, joissa tosin on helpompi päästä jäseneksi kuin Teostossa. Teoston asiakkaat (säveltäjien ja sanoittajien valta-osa) on lähes ikuisesti hangaround-porukkaa joka saa, mitä jäsenet päättää.

Ei voi ymmärtää, miten demokraattinen valtio voi antaa tekijänoikeuksien valvonnan täysin epädemokraattiselle yhdistykselle.

Voisitko tarkentaa mitä tarkoitat epädemokraattisuudella?
Jäseniä on tällä hetkellä n 700. Minusta silloin ei ole kyseessä pieni sisäpiiri. Asiakkaita on toki 27000, siihen suhteutettuna kyllä, jos haluat niin hae itse jäsenyyttä niin pääset päättämään. Mutta kun viittaat yhdistyksen epädemokraattisuuteen, niin ota huomioon että kaikki 700 jäsentä ovat äänivaltaisia. Nuo 27000 ovat asiakkaita, jotka halutessaan voivat hakea jäsenyyttä.

Silloin kun minä anoin jäsenyyttä niin riitti että olin ollut asiakkaana muistaakseni viisi vuotta. Nykyään neljä, ei tarvita suosituksia. Suosittelen katsomaan Teoston säännöistä.http://www.teosto.fi/sites/default/ … les/files/teosto_saannot_270412.pdf

Ei pitäisi olla kovin monimutkaista. Kun kerran vertaat liivijengeihin, voitko ystävällisesti esittää samanlaisen dokumentin jäsenyyden saamisesta, kiitos.

Silloin kun olen itse ollut kokouksissa mukana niin siellä on ollut aivan kaikenlaista jengiä, ns. staroja eli pitkän uran tehneitä menestyneitä säveltäjiä, sanoittajia jne ja toisesta ääripäästä aivan tuoreita uransa alussa olevia. Kaikki kokouslausunnot dokumentoidaan siten että niihin voidaan palata milloin tahansa jälkeenpäin, ei siellä mitään salamyhkäistä todellakaan ole.

Edit: Tehdään nyt siis vielä selväksi: Teosto toimii yhdistyksenä aivan samoin kuin mikä tahansa yhdistys. Jäsenet päättävät kokouksessa. Jäsenet valitsevat hallituksen/johtokunnan.
Old Joe
03.11.2013 21:01:03
damn u:
Tehdään nyt siis vielä selväksi: Teosto toimii yhdistyksenä aivan samoin kuin mikä tahansa yhdistys. Jäsenet päättävät kokouksessa. Jäsenet valitsevat hallituksen/johtokunnan.

Näin se varmaan toimii ja tuskin sitä kukaan on epäillytkään. Teoston sisäisistä asioista tiedottaminen taas on samalla tasolla kuin Sinun jäsenkuvauksesi täällä.
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
reaper666
03.11.2013 23:07:34
olis siistii jos poptori julkaisis enemmän vanhoi suomiklassikoita niinku svart records tekee..
Huikki
04.11.2013 09:34:24

Haluaisin tietää mistä tämä nykyään vallitseva Teosto-vastaisuus on peräisin. Voisiko joku valaista asiaa ja kertoa mikä siinä Teostossa mättää? Itse olen ollut Teoston asiakas noin 12 vuotta, enkä ole löytänyt sen toiminnasta mitään moitittavaa.
reaper666
04.11.2013 10:48:10
Huikki: Haluaisin tietää mistä tämä nykyään vallitseva Teosto-vastaisuus on peräisin. Voisiko joku valaista asiaa ja kertoa mikä siinä Teostossa mättää? Itse olen ollut Teoston asiakas noin 12 vuotta, enkä ole löytänyt sen toiminnasta mitään moitittavaa.

mä oon ollu 7vuotta ja en oo yhtään saanut rahaa sieltä. Eli joku siinä kyllä mättää..
Dr Dominant
04.11.2013 11:22:07

reaper666: mä oon ollu 7vuotta ja en oo yhtään saanut rahaa sieltä. Eli joku siinä kyllä mättää..

Minkä verran sulla on sun rekisteröityjen teosten esityksiä? Jos ei tule penniäkään, ja sulla on oikeasti esityksiä sun biiseistä sellaisissa tilaisuuksissa/medioissa joista korvauksia kertyy, niin sitten sun kannattaa soittaa teostoon ja reklamoida. He selvittävät oikein mielellään tällaiset keissit.

Ohjelmailmoitusten teko, tai itse asiassa tekemättä jättäminen on yksi suurimmista syistä siihen, jos tilityksissä on selvitettävää. Ohjelmailmoitusten tekoa ei kannata jättää keikkajärjestäjän varaan, kannattaa tehdä ne itse.

Tai sitten toi oli trolli ja lankesin täysillä :D
"Dr. Dominant, I presume?"
reaper666
04.11.2013 15:13:35
Dr Dominant: Minkä verran sulla on sun rekisteröityjen teosten esityksiä? Jos ei tule penniäkään, ja sulla on oikeasti esityksiä sun biiseistä sellaisissa tilaisuuksissa/medioissa joista korvauksia kertyy, niin sitten sun kannattaa soittaa teostoon ja reklamoida. He selvittävät oikein mielellään tällaiset keissit.

Ohjelmailmoitusten teko, tai itse asiassa tekemättä jättäminen on yksi suurimmista syistä siihen, jos tilityksissä on selvitettävää. Ohjelmailmoitusten tekoa ei kannata jättää keikkajärjestäjän varaan, kannattaa tehdä ne itse.

Tai sitten toi oli trolli ja lankesin täysillä :D

oli puolikas trolli. lause kyllä pitää paikkaansa mutta ehkä 5 kertaa soinut aikoinaan jotkut biisit radiossa missä mun nimi ollu krediiteissä :D eli en siis mitään rahaa ole odottanutkaan. Totesin vaan että kivahan sitä olisi saada :D
damn u
04.11.2013 15:38:37
Old Joe: Näin se varmaan toimii ja tuskin sitä kukaan on epäillytkään. Teoston sisäisistä asioista tiedottaminen taas on samalla tasolla kuin Sinun jäsenkuvauksesi täällä.

Sori käsitin että juuri sitä epäiltiin tuossa yllä.

Minä olen 40-vuotias ammattimuusikko joka tekee noin 150 keikkaa vuodessa. Olen ollut Teoston asiakas n. 20 vuotta ja jäsen n. 10 vuotta. Biisejä ja sovituksia n. 200, Teostotulot laskemaan päin viime vuosina, alle tonni vuodessa tätä nykyä.
Rittääkö tämä kuvaukseksi?

Voisitko ystävällisesti avata mitä tarkoitat "Teoston sisäisten asioiden tiedottamisen" vähäisyydellä? Tiedottaminen asiakkaille vai jäsenille? Vai ns. ulkopuolisille?
Old Joe
04.11.2013 21:09:02
damn u: Sori käsitin että juuri sitä epäiltiin tuossa yllä.

Minä olen 40-vuotias ammattimuusikko joka tekee noin 150 keikkaa vuodessa. Olen ollut Teoston asiakas n. 20 vuotta ja jäsen n. 10 vuotta. Biisejä ja sovituksia n. 200, Teostotulot laskemaan päin viime vuosina, alle tonni vuodessa tätä nykyä.
Rittääkö tämä kuvaukseksi?

Voisitko ystävällisesti avata mitä tarkoitat "Teoston sisäisten asioiden tiedottamisen" vähäisyydellä? Tiedottaminen asiakkaille vai jäsenille? Vai ns. ulkopuolisille?

Kiitos tyhjentävästä jäsenkuvauksesta :)

En ole ammattimuusikko enkä ole Teoston jäsen, tai asiakas. Tietoa Teostosta saan tavallisesti eduskunnan päätöksistä. Tässä onkin syytä nostaa hattua Teostolle, hyvin ovat ohjailleet lain laatijoita ja näin hoitaneet loistavalla tavalla jäsenistönsä etuja.
Käytän paljon Teosto-maksullista materiaalia musiikki harrastukseeni ja kismittää aika lailla tämä oman musiikkini verottaminen. Ostan laillisesti haluamani kaupalliset musiikki talleenteet ja kannatan vahvasti tallennus materiaalin vapauttamista Teosto maksuista, niissä kun peritään myös "WC-maksu wc.n ohi kulkijalta".
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
Rodger
09.11.2013 02:12:54 (muokattu 09.11.2013 02:14:31)
damn u: Tehdään nyt siis vielä selväksi: Teosto toimii yhdistyksenä aivan samoin
kuin mikä tahansa yhdistys. Jäsenet päättävät kokouksessa. Jäsenet valitsevat hallituksen/johtokunnan.

Jos se olisikin noin niin ei olisi ongelmaa. Teoston jäseneksi kuitenkin pääsee vain ns. suositusten kautta. Aivan kuten liivijengeissä. "Asiakkaat" joiden etua em. liivijengi valvoo valilkoiden. Teostolla on jäseniä ja sen lisäksi suurempi joukko ns. asiakkaita joiden etuja valvotaan. Voisin jopa sanoa että ihmiskaupan edellytykset voisivat täytttyä tässä hyväksi käytön porrassysteemissä.
Rodger
09.11.2013 02:17:33
Teoston asiakkaat ovat siis "hang around" -jäseniä. Joskus jotkut heistä ansaitsevat täysivaltaisen jäsenyyden. Tämä valikoiva jäsenyys on tosiasia, kuka helvetissä h aluaa kiistää sen?
Rodger
09.11.2013 02:22:31
Kefiiri: Selitäs nyt vielä että mitä Teoston pitäisi tehdä toisin?
Siis, mikä muuttuisi jos asiat päätettäisiin asiakkaiden äänestyksellä?

Teoston pitää luopua kahden kerroksen järjestelmästään. Kaikkien pitää olla tasavertaisia ja samanarvoisia. Teosto ei voi jatkaa sillä linjalla, että on olemassa yläluokka, joka päättää, miten alaluokan tulot jaetaan.

Itse asiassa, Teosto pitäisi lakkauttaa. Teostolla ei ole mitään hyvää annettavaa. Tarvitaan aivan uusi TERVEELLÄ pohjalla toimiva järjestö.
Jaava
12.11.2013 13:25:08 (muokattu 12.11.2013 13:32:11)
Rodger: Teoston pitää luopua kahden kerroksen järjestelmästään. Kaikkien pitää olla tasavertaisia ja samanarvoisia. Teosto ei voi jatkaa sillä linjalla, että on olemassa yläluokka, joka päättää, miten alaluokan tulot jaetaan.

Eli käytännössä ehdotat, että kaikkien pitäisi päästä päättämään tulonjaosta. Koko suomen kansan. Koska mitään rajoitusta teoston asiakkaaksi pääsemisessä ei ole, eikä voikaan olla, koska järjestön on valvottava ihan kaikkien halukkaiden tekijänoikeuksia.

Itse asiassa, Teosto pitäisi lakkauttaa. Teostolla ei ole mitään hyvää annettavaa. Tarvitaan aivan uusi TERVEELLÄ pohjalla toimiva järjestö.

Minkä pitäisi muuttua? Ehdotuksesi siitä, että kaikki asiakkaat laskettaisiin yhdistyksen jäseniksi on hölmö eikä toimisi. Mikä muu pitäisi muuttaa?

edit:
Jos se olisikin noin niin ei olisi ongelmaa. Teoston jäseneksi kuitenkin pääsee vain ns. suositusten kautta. Aivan kuten liivijengeissä. "Asiakkaat" joiden etua em. liivijengi valvoo valilkoiden. Teostolla on jäseniä ja sen lisäksi suurempi joukko ns. asiakkaita joiden etuja valvotaan. Voisin jopa sanoa että ihmiskaupan edellytykset voisivat täytttyä tässä hyväksi käytön porrassysteemissä.

Aivotoiminnan jälkiä tästäkin kommentista on turha etsiä. Ja kerropa yksikin yhdistys, jonka jäseneksi kuka tahansa pääsee ilman, että yhdistyksen hallitus päättää siitä. Olisi myös kiva kuulla esimerkkejä "valikoivasta" asiakkaiden etujen valvonnasta.

Editedit: ja edelleen teoston asiakkaaksi ei ole mikään pakko liittyä. Aivan hyvin voit valvoa omia oikeuksiasi tai perustaa uuden yhdistyksen valvomaan oikeuksia, jos teoston toiminta ei miellytä. Mikään laki ei takaa teostolle monopolia. Suurin osa tekijänoikeuksien haltijoista näyttää vaan olevan sitä mieltä, että teoston yhdistyssäännöt on ihan tarpeeksi hyvät ja että teoston toiminta on tarpeeksi hyvää.
"Katastrofien ei pitäisi kestää näin kauan, haluan aamiaista!"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)