![]() 16.06.2013 04:15:09 (muokattu 16.06.2013 04:17:06) | |
---|---|
Bonham: Potaskaa. Jengillä on 400-500 egen kännykät taskussa. Stadikan keikoista maksetaan 60-90 euroa, festareista enemmän. Baarissa käydään ilman livemusaa monta kertaa kuussa. Kyllä ne syyt on jossain muualla kuin siinä, että bisse maksaakin 5 euroa eikä 4. Eipä se baarin pyöritäminen mitään ruusuilla tanssimista ole - bändeillä tai ilman. Kyseessä onkin periaate. En mäkään maksa kymppiä tuopista, vaikkei mun talous siihen kaadu. Jos saan tuopin Wienin oopperatalon viereisessä kahvilassa alle viiteen euroon, niin miksi maksaisin tuopista tuntemattoman bändin keikalla suomalaisessa "räkälässä" saman hinnan? Keksi yksikin hyvä syy, niin luen mielelläni. Vertauskohtana parempaa bisseä saa kotona halvemmalla, ja musan kuulee todennäköisesti netistä. E: Enkä suinkaan väitä, että baarien vuokrat + leikit olisivat ilmaisia. Aina vaan tarttee huomioida, että jengi äänestää lompakollaan eikä tule paikalle. Silloin on itsetutkiskeun paikka ravintoloitsijalla. Syy ei aina ole hinnassa, mutta joku on pialla jos jengiä ei näy keikoilla. "Tuollainen asenne on mielestäni tyypillinen niille, jotka eivät oikein koskaan aikuistu ja ota vastuuta itsestään." - Krice
Kuuntelen tämmöistä | |
![]() 16.06.2013 11:28:02 | |
Bonham: Potaskaa. Jengillä on 400-500 egen kännykät taskussa. Stadikan keikoista maksetaan 60-90 euroa, festareista enemmän. Baarissa käydään ilman livemusaa monta kertaa kuussa. Kyllä ne syyt on jossain muualla kuin siinä, että bisse maksaakin 5 euroa eikä 4. Eipä se baarin pyöritäminen mitään ruusuilla tanssimista ole - bändeillä tai ilman. Itselläni on 24 euron kännykkä taskussa. Olen maksanut viimeksi 55e keikasta vuonna 2006 sauna open airiin. Baarissa en käy ilman livemusaa koskaan. Kyllä ne syyt kohdallani ovat juuri siinä bissen hinnassa, sillä se on ainoa rahanmeno mitä näissä tuntemattomien bändien keikoissa on. Baarin pyörittäminen on ihan samanlaista bisnestä kun kaikki muukin bisnes, ei se helppoa ole tietenkään. Itse olen sattuneesta syystä tietoinen oluen hankintahinnoista baareille ja kyllä niistä 5 euron tuopeista aika suolainen kate revitään vaikka aina toista väittävätkin. Hintaa on varaa laskea, jos luottoa riittää siihen että juojien määrä kasvaa. Joko korkea hinta ja vähän juojia tai pieni hinta ja paljon juojia. Lopputulos katteen kannalta sama. Ja tässä tullaan siihen kuinka paljon baarissa on porukkaa. Eli mitä jos lopettaisit tuon yleistämisen "kyllä kaikilla on rahaa", jos sun kaveri ja tuttava piirissäs on niin ok, mutta ei se tarkota sitä että suurimmalla osalla olis. Ja mä oon edelleen vakuuttunu että just tän takia baareissa on pudonnu kävijämäärät 20 vuoden takaisesta. Karhu III, elämän nektariini... | |
![]() 16.06.2013 12:41:25 | |
Ssyba: Itselläni on 24 euron kännykkä taskussa. Olen maksanut viimeksi 55e keikasta vuonna 2006 sauna open airiin. Baarissa en käy ilman livemusaa koskaan. Kyllä ne syyt kohdallani ovat juuri siinä bissen hinnassa, sillä se on ainoa rahanmeno mitä näissä tuntemattomien bändien keikoissa on. Baarin pyörittäminen on ihan samanlaista bisnestä kun kaikki muukin bisnes, ei se helppoa ole tietenkään. Itse olen sattuneesta syystä tietoinen oluen hankintahinnoista baareille ja kyllä niistä 5 euron tuopeista aika suolainen kate revitään vaikka aina toista väittävätkin. Hintaa on varaa laskea, jos luottoa riittää siihen että juojien määrä kasvaa. Joko korkea hinta ja vähän juojia tai pieni hinta ja paljon juojia. Lopputulos katteen kannalta sama. Ja tässä tullaan siihen kuinka paljon baarissa on porukkaa. Eli mitä jos lopettaisit tuon yleistämisen "kyllä kaikilla on rahaa", jos sun kaveri ja tuttava piirissäs on niin ok, mutta ei se tarkota sitä että suurimmalla osalla olis. Ja mä oon edelleen vakuuttunu että just tän takia baareissa on pudonnu kävijämäärät 20 vuoden takaisesta. Niin joo, sun omat subjektiiviset kokemukset onkin paljon hedelmällisempiä kuin yleistykset, joita tässä ketjussa ollaan koko ajan jaettu. Niin monta kertaa tällä palstalla on jo todettu, että se bändi saattaa ennemminkin karkoittaa asiakkaita kuin tuoda niitä. Osasyynä on varmasti se, että bändit pukkaa liian aikaisin keikoille - eivät siis ole kovin hyviä. Aika helposti "maallikkokin" huomaa tämän. Samaan aikaan toisaalla kitistään, ettei ole esiintymismahdollisuuksia... tämä ei ole helppo yhtälö. Ei se pelkkä kaljan hinta ole peruste olla käymättä keikoilla - keikkoja on myös muualla kuin baareissa. Support your local bands -ajattelua tässä kaivataan. Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) | |
![]() 16.06.2013 14:41:38 | |
Bonham: Niin joo, sun omat subjektiiviset kokemukset onkin paljon hedelmällisempiä kuin yleistykset, joita tässä ketjussa ollaan koko ajan jaettu. Niin, sinä olet jakanut omia subjektiivisia kokemuksiasi. Sinun mielestä kaikki käy baarissa monta kertaa kuukaudessa ja kaikilla on kalliit kännykät taskussa. Onko sinun mielipiteesi siis oikeampi kuin minun? Karhu III, elämän nektariini... | |
![]() 16.06.2013 18:09:21 | |
Oma automaattinen oletukseni on jo vuosia sitten muodostunut sellaiseksi, että baareissa/ravintoloissa on todennäköisesti joku täyspaska bändi, joka soittaa helvetin kovaa, jotta heidän huonouttaan ei vain vahingossakaan kuultaisi. Kaikki soittimet säröävät. Soundit ovat muutenkin niin sysipaskat, että tuttuakaan biisiä ei tahdo siitä äänimössöstä tunnistaa. Musiikki ja yleisön kokemus tuntuu usein olevan täysin sivuseikka koko jutussa. Se ei ole hyvä bändille, ei ole hyvä paikan omistajalle, ei ole hyvä kuulijoille, mutta näin se homma kuitenkin usein tuntuu menevän. Joten on täysin luonnollista, että meno pikkuhiljaa kuihtuu. Vain ryyppäämään tulleille hyväksi meiningiksi riittää se, että juotavaa riittää. Mutta muille se ei riitä. Mieluummin saisi olla parempia, omaperäisempiä, rohkeampia ja erilaisempia bändejä. Vaikka teemapäiviäkin, asiakkaiden ideoita ja toiveita kuulostellen (blues, jazz, punk, rockabilly, rautalanka, thrash, reggae, uudet ilmiöt jne.). Aloitteleva amatööribändikin voi viihdyttää, jos asenne on kohdillaan ja jos yleisö todella saa selvää siitä, mitä he soittavat. Silloin voi soittaa vaikka pelkkiä yksinkertaistettuja covereita ja fiilis voi silti olla kiitettävän hyvä. Aikuisten oikeasti olisi kiva, että saisi selvää siitä, mitä bändi soittaa. Jos baarissa ei voi metelin vuoksi lainkaan keskustella ja jos paikka on muutenkin epämiellyttävä lähiöräkälä ja jos bändikin on täyspaska, niin en minä ainakaan sellaista enää jaksa. Eli kyllä monet esiintymispaikat/baarit/ravintolat ja monet esiintyjätkin ovat osasyyllisiä. Miksaajaksikaan ei välttämättä kannattaisi laittaa sitä kaikkein kuurointa ja yksinkertaisinta kaveria. Vaan mieluummin joku, jolla on edes pieni aavistus siitä, mitä mikäkin nappula saattaisi tehdä. Oluen hinta ei ole tässä yhtälössä se tärkein tekijä. Valtaosa kun ei ole alkoholin suurkuluttajia, eikä halua kuunnella ainakaan hyvää bändiä aivan tillin tallin. Varsinkaan arkipäivisin, varsinkin jos opiskelee, käy töissä ja on perheellinen. Miksi ihmeessä kukaan maksaisi siitä, että saa kuunnella jotain, josta ei saa mitään selvää, vaikka se tuleekin 140 dB voimakkuudella melkein kosketusetäisyydellä olevista laitteista. Kaikki eivät edes tulpat korvissakaan viitsi moista kuunnella. Eikä siellä paikassa yleensä mitään muutakaan voi tehdä, koska keskustelu on täysin mahdotonta. Ryyppääminenkin olisi muualla hauskempaa, kun ei tarvitsisi tulppia pitää korvissa. Itse ainakin lopetan myös leffoissa käymisen, jos he vaihtavat ison valkokankaan 20" mustavalkoiseksi kuvaputkitöllöksi, joka vilkkuu niin, että silmiin sattuu. Popcornien hinta ei silloin olisi se olennainen kynnyskysymys, vaan asiakkaan paska kokemus. Joka johtaa siihen, että tätä paskaa kokemusta ei haluta kokea uudestaan, vaan keksitään jotain mielekkäämpää tekemistä. Eli se todellinen ongelma tämän ketjun aiheeseen palatakseni on siis monen mielissä ennemminkin alitarjonta. | |
![]() 17.06.2013 06:30:15 (muokattu 17.06.2013 06:30:56) | |
Grokelle helvetisti komppia! t: rytmimusiikkibändien etsijä "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 | |
![]() 18.06.2013 09:14:37 | |
PJS: Hmmm... Aika harvoin ainakaan siinä skenessä missä ite teen keikkoja on sellaista et bändit kusee hommat vetämällä lärvit. Pääsääntöisesti keikat myös alkaa viimeistään kympiltä. Toisaalta noilla keikoilla tuntuis riittävän jengiäkin. Indie, Folk yms. hippeilyhommista kyse. No joo kyllähän siinä oli pilkettä silmäkulmassa, kun tuon sanoin. Harvoin sitä näkee, että näin olisi käynyt, mutta kyllähän sitä tapahtuu. Ravintolat ottavat "halvempia" bändejä soittamaan, kun rahahanat ovat kuivuneet ja niitäkin löytyy, jotka lähtevät ilmaiseksi tai kaljapalkalla. Amatöörimäistähän se on ja vähemmän sitä tottakai tapahtuu ammattimaisissa piireissä. Etenkin siinä tapauksessa, että soittaja on tienaamassa elantoansa. Mutta ikävä kyllä tuotakin tapahtuu ja myöhäisellä aloittamisajankohdalla on myötävaikutuksensa. | |
![]() 22.06.2013 17:06:02 | |
Kumma kun kukaan ei ole vielä maininnut tätä ruotsalaista "Karaåke" nimistä bändiä jolla riittää keikkaa ympärivuoden kokomaassa;). Kovia soittajia bändissä mutta laulaja on se heikoin lenkki tässä bändissä!!. Kyseisen bändin laulajanpalli on aika tuulinen mutta silti bändi porskuttaa etennpäin;). Mikäköhän on kyseisen bändin normiliksa???. | |
![]() 22.06.2013 18:43:54 | |
locoloco: Kumma kun kukaan ei ole vielä maininnut tätä ruotsalaista "Karaåke" nimistä bändiä jolla riittää keikkaa ympärivuoden kokomaassa;). Kovia soittajia bändissä mutta laulaja on se heikoin lenkki tässä bändissä!!. Kyseisen bändin laulajanpalli on aika tuulinen mutta silti bändi porskuttaa etennpäin;). Mikäköhän on kyseisen bändin normiliksa???. Alkaa sekin menee jo onneks muodista. no is any good musics maked anymore... | |
![]() 23.06.2013 10:16:09 | |
käsi: Niin, Monelle musiikki on tärkeää. Kuinka moni kuitenkin oikeasti käy keikoilla? Se määrä on todella paljon pienempi kuin se määrä joka sanoo että musiikki on niille tärkeää elämässä. Juuri noin, laitanpa tähän esimerkin joka löytyy läheltä eli itseni. Musiiki on minulle tärkeää, melkein joka päivä tulee kuunneltua ja soitettua itse. Keikoille menen vain jos on omasta mielestäni todella hyvä esiintyjä kyseessä, koska: - keikat arkena alkavat yleensä liian myöhään, neljän-viiden tunnin yöunilla on tietotyöläisen seuraava päivä turhan ankea - jos keikat olisivat aikaisemmin, niin se voisi lisätä niillä käyntiä, mutta vain vähän, koska en kuitenkaan usein ehtisi kun on lasten kuskaamista treeneihin yms. - vaikka aikaa jotenkin vielä liikenisikin, niin priorisoisin kuitenkin oman soittoharrastukseni ohi vähänkään tuntemattomamman esiintyjän keikan yli, eli treenaisin mieluummin kotona kitaraa jotta seuraava bänditreeni menisi mukavasti - lipun hinnalla ei ole juuri mitään merkitystä ennen kuin mennään satasen hujakoille tai yli, esim. äskettäisellä Anneke van Giersbergenin klubikeikalla Tampereella lipun hinta oli mielestäni liian alhainen, 15€, tavallaan "käänteinen ryöstö", niin sen koin ihan aidosti - alkoholin hinta paikanpäällä on aivan sama minulle, koska en yleensä pilaa keikkafiilistäni alkoholilla Parikymppisenä opiskelijana ajattelin varmaan useasta kohdasta erilailla. | |
![]() 24.06.2013 11:13:33 | |
locoloco: Kumma kun kukaan ei ole vielä maininnut tätä ruotsalaista "Karaåke" nimistä bändiä jolla riittää keikkaa ympärivuoden kokomaassa;). Kovia soittajia bändissä mutta laulaja on se heikoin lenkki tässä bändissä!!. Kyseisen bändin laulajanpalli on aika tuulinen mutta silti bändi porskuttaa etennpäin;). Mikäköhän on kyseisen bändin normiliksa???. Karaokesta saa usein (joskus valitettavasti) selvää, missä kyseinen artisti peittoaa enemmistön muista baareissa soittavista artisteista. Lisäksi keskimääräinen Karaoken keikka tarjoaa enemmän musiikkiin eläytymistä ja yleisön huomioimista. Kaiken lisäksi baareissa, joissa ko. Karaoke soittaa, kaljaa saa monesti kohtuuhintaan. Tuossa Groken mainitsemassa varsin totuudenmukaisessa tilanteessa on se ikävä puoli, että on aika vaikea onnistua perustelemaan yleisölle, miksi omaa bändiä kannattaisi tulla kuuntelemaan, vaikka itse tietää, että musiikista saa selvää, biisit jopa on ihan hyviä eikä soiteta liian kovaa. Hopeakala: https://www.facebook.com/Hopeakala // http://hopeakala.bandcamp.com/ | |
![]() 24.06.2013 14:35:37 | |
No en kyllä tiedä mitä täällä ulistaan :). Oulussa on nimeltämainitsemattomalla klubilla erään nimeltämainitsemattoman mnettiläisen järkkäämä liveklubi arki-iltana, ja tänäkin keväänä porukkaa on ollut, kaikilla niillä keikoilla mitä olen käynyt katsomassa, ihan kiitettävästi. Tarjolla ei ole heavyä eikä covereita. Tai siis viimeksi oli covereita, mutta lasketaanko Pekka Pohjola coverbändeilyn vakio-ohjelmistoon ;)? No vakavasti puhuen, onhan se tympeää kun poruka ei vain lähde liikkeelle. Tuntuu että osa ihmisistä ei edes ymmärrä kun sanon että käyn viikolla katsomassa keikkoja. Sanovat että ei kait sitä viikolla kärsi juoda. Minä vaan ihmettelen että mitä sillä keikkojen katsomisella on juomisen kanssa tekemistä. "I listened hard but could not see" - YES, And You and I | |
![]() 25.06.2013 01:16:48 | |
18is9:. Minä vaan ihmettelen että mitä sillä keikkojen katsomisella on juomisen kanssa tekemistä. Jos tosiaan on keikkoja säännöllisesti keskellä viikkoa alkuillasta / illasta niin ei varmaan olekkaan mitään tekemistä viinan kanssa. Mutta sitten kun ne keikat alkavat lähempänä puoltayötä niin liikkeellä on lähes ainoastaan ryyppymeiningillä olevia tyyppejä joiden ei tarvitse duuniin seuraavana aamuna herätä. Mielestäni homman nimi on se ettei tohon asiakaskuntaan hirveästi bändi kuitenkaan vaikuta. Se on ihan sama soittaako baarissa bändi vai ei niin jengiä on liikkeellä nykyään vasta TOSI myöhään. Jos bändi soittaa hyvään kellonaikaan baarissa jossa normaalisti käy paljon asiakkaita niin luultavasti yleisöä riittää. Muissa tapauksissa ei taatusti riitä ellei bändiä tunneta tai mainonta ole ollut erityisen näkyvää. | |
![]() 25.06.2013 14:47:27 | |
18is9: No en kyllä tiedä mitä täällä ulistaan :). Oulussa on nimeltämainitsemattomalla klubilla erään nimeltämainitsemattoman mnettiläisen järkkäämä liveklubi arki-iltana, ja tänäkin keväänä porukkaa on ollut, kaikilla niillä keikoilla mitä olen käynyt katsomassa, ihan kiitettävästi. Tarjolla ei ole heavyä eikä covereita. Tai siis viimeksi oli covereita, mutta lasketaanko Pekka Pohjola coverbändeilyn vakio-ohjelmistoon ;)? No vakavasti puhuen, onhan se tympeää kun poruka ei vain lähde liikkeelle. Tuntuu että osa ihmisistä ei edes ymmärrä kun sanon että käyn viikolla katsomassa keikkoja. Sanovat että ei kait sitä viikolla kärsi juoda. Minä vaan ihmettelen että mitä sillä keikkojen katsomisella on juomisen kanssa tekemistä. Se on vaikea yhtälö.Moni haluaisi kuunnella oman genrensä mukaista musiikkia.Ravintoloitsijan täytyy miettiä.Mistä saadaan asiakkaita ja rahnaa,jotta saadaan elanto.Ja henksun liksat.Ennens laillisesti?Ihan ohimennen.Lähellä.Bussimatkan päässä.On viihtyisä ravintola,jossa käytiin joskus soittamassa noita covereita ja tanssimusaa.Siirtyi karaokeen.Mutta kun viimeksi heitettiin keikka siellä.Oli.Yllättävää tai sitten ei.Eräiltä henkilökunnan edustajilta tuli sellainen hiljainen toivomus.Kumpa saataisiin jälleen bändejä tänne. Vaikea.Mutta varma! | |
![]() 25.06.2013 15:10:53 | |
ei voi mitään urheilu kiinnostaa jengiä enempi kuin bändit. ja niin muuten kiinnostaa muakin nykyään enemmän... | |
![]() 28.06.2013 16:20:56 | |
Rubuinen: ei voi mitään urheilu kiinnostaa jengiä enempi kuin bändit. ja niin muuten kiinnostaa muakin nykyään enemmän... Johtunee siitä, että musiikkia seuraavat innokkaimmin nuoret (ja nuorenmieliset) ja urheilua kaiken ikäiset ainakin jonkin verran. Keski-ikää lähestyttäessä painopiste siirtyy sitten enemmän urheilun puolelle. Mutta ei sielläkään kovin hyvin silti mene: http://www.kauppalehti.fi/etusivu/j … raskaasti+tappiollisia/201306450419 | |
![]() 29.06.2013 10:05:35 | |
McLeach: Jos tosiaan on keikkoja säännöllisesti keskellä viikkoa alkuillasta / illasta niin ei varmaan olekkaan mitään tekemistä viinan kanssa. Mutta sitten kun ne keikat alkavat lähempänä puoltayötä niin liikkeellä on lähes ainoastaan ryyppymeiningillä olevia tyyppejä joiden ei tarvitse duuniin seuraavana aamuna herätä. Mielestäni homman nimi on se ettei tohon asiakaskuntaan hirveästi bändi kuitenkaan vaikuta. Se on ihan sama soittaako baarissa bändi vai ei niin jengiä on liikkeellä nykyään vasta TOSI myöhään. Jos bändi soittaa hyvään kellonaikaan baarissa jossa normaalisti käy paljon asiakkaita niin luultavasti yleisöä riittää. Muissa tapauksissa ei taatusti riitä ellei bändiä tunneta tai mainonta ole ollut erityisen näkyvää. hyvä huomio. eräässä nimeltämainitsemattomassa helsinkiläisklubissa on soittoajat järjestelmällisesti aivan helvetin myöhään ja talo yleensä täynnä sitä kantapeikko-osastoa, josta suurinta osaa ei voisi vähempää kiinnostaa mitä bändi siellä lavalla touhuaa. pari kertaa olemme oman bändin kanssa soittaneet ao. mestassa, ja oliskohan yhteensä pari EP:tä myyty näillä keikoilla. sitten siinä kivenheiton päässä on huomattavasti asiallisempi rokkiklubi, jossa soittoajat huomattavasti aikaisemmin (yleensä viimeinenkin jo lopettelee siinä vaiheessa kun tuossa toisessa mestassa viimeinen vasta aloittaa) - ja mestoilla pelkästään bändien vuoksi tullutta jengiä; levyjäkin parhaina iltoina mennyt kahmalokaupalla. onhan tuo sinällään hämäävää, kun on talo täynnä - mutta onko sillä sitten kummoista pr-arvoakaan soittaa täydelle talolle, jos suurin osa on tullut mestoille vain vetämään perseet. | |
![]() 30.06.2013 18:51:32 | |
Onhan se vähän kiusallista jos baarissa alkaa joku bändi meluamaan. Yksin liikenteessä ollessa ei haittaa niinkään, koska siinä ei ole tarvetta kuulla kenenkään puhumisia tai tulla itse kuulluksi. "I would never lie. I willfully participated in a campaign of misinformation." - Fox Mulder | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)