![]() 12.12.2011 18:01:16 | |
---|---|
Stradlin: Tässä nyt vaan on sellainen ongelma, ettei tuota vahingon suuruutta voi oikeastaan mitenkään laskea. Jos joku teini on ladannut vaikkapa 1000 leffaa, 1000 levyä ja 1000 peliä netistä, ei voi mun mielestä ihan vaan suoraan laskea että noi olis sitten sellaiset 50000-100000 euroa pois tekijöiltä, kun tämä kyseinen pentu olisi tietenkin ostanut ne kaikki ellei olisi ilmaiseksi ladannut. No eihän näitä korvauksia kai olla lataajilta hakemassa, vaan niiltä, jotka jonkinlaisen Robin Hood -syndrooman vallassa ovat saaneet päähänsä ruveta jakelemaan ilmaiseksi tekijänoikeuksien alaista tavaraa. Se on aika helppo ymmärtää, että joku netistä imuroi ilmaiseksi musiikkia, kun sieltä sitä kerta niin helposti saa. Mutta en kyllä tajua, mikä motiivi siinä on takana kun joku perustaa oman palvelimen tarkoituksena jaella valtava määrä biisejä koko muulle maailmalle. Siis tyhmyyden lisäksi, sikäli kuin muuta motiivia tarvitaan. | |
![]() 12.12.2011 18:29:56 | |
nirzin: No eihän näitä korvauksia kai olla lataajilta hakemassa, vaan niiltä, jotka jonkinlaisen Robin Hood -syndrooman vallassa ovat saaneet päähänsä ruveta jakelemaan ilmaiseksi tekijänoikeuksien alaista tavaraa. Se on aika helppo ymmärtää, että joku netistä imuroi ilmaiseksi musiikkia, kun sieltä sitä kerta niin helposti saa. Mutta en kyllä tajua, mikä motiivi siinä on takana kun joku perustaa oman palvelimen tarkoituksena jaella valtava määrä biisejä koko muulle maailmalle. Siis tyhmyyden lisäksi, sikäli kuin muuta motiivia tarvitaan. Ei tietenkään, toi nyt oli jotenkin vain helpoin tapa tuoda pointti esille. Eli siis se, että noi lataukset ei ole mitenkään suoraan verrannollisia levymyyntiin, eikä vahingonkorvaussumman laskeminen sillä perusteella tunnu kovin fiksulta puuhalta. Tuota motiivia jakeluun olen kyllä itsekin aina ihmetellyt kovasti. Ehkä siinä on jotain piraattipuolue-henkeä sitten takana, sankarillinen taistelu järjestelmää vastaan tai jotain vastaavaa höpöhöpöä. "Doom antoi minulle lisä voimaa." - Kompressori | |
![]() 12.12.2011 18:39:43 | |
Stradlin: Ei tietenkään, toi nyt oli jotenkin vain helpoin tapa tuoda pointti esille. Eli siis se, että noi lataukset ei ole mitenkään suoraan verrannollisia levymyyntiin, eikä vahingonkorvaussumman laskeminen sillä perusteella tunnu kovin fiksulta puuhalta. Tuota motiivia jakeluun olen kyllä itsekin aina ihmetellyt kovasti. Ehkä siinä on jotain piraattipuolue-henkeä sitten takana, sankarillinen taistelu järjestelmää vastaan tai jotain vastaavaa höpöhöpöä. Ylimielisyydestä lakia kohtaan rangaistaan aina. Kyllä tääkin kaiffari sen nyt tajuaa. "Esittävä taide on hyvin vaativaa ja on ikävä nähdä ettei suurimmalla osalla kansalaisista ole alkeellisintakaan esittävän taiteen vastaanottamisen kulttuuria." -velipesonen | |
![]() 12.12.2011 20:40:17 | |
Lennu: Ylimielisyydestä lakia kohtaan rangaistaan aina. Voiku lutusta, Lennu on säilyttänyt lapsenuskonsa. Kohtapa se on joulu ja joulupukki tulee taas korvatunturilta jakamaan kilteille lahjoja, jänskättää kauhiasti. Kyllähän sä Lennu kans joulupukkiin uskot? . | |
![]() 12.12.2011 21:42:58 (muokattu 12.12.2011 21:43:22) | |
Stradlin: Tuota motiivia jakeluun olen kyllä itsekin aina ihmetellyt kovasti. Ehkä siinä on jotain piraattipuolue-henkeä sitten takana, sankarillinen taistelu järjestelmää vastaan tai jotain vastaavaa höpöhöpöä. Se vertaisverkon idea ei oikein pelaa, ellei joku jotain ensin jaa? | |
![]() 12.12.2011 21:59:26 | |
Pop Corn: Voiku lutusta, Lennu on säilyttänyt lapsenuskonsa. Kohtapa se on joulu ja joulupukki tulee taas korvatunturilta jakamaan kilteille lahjoja, jänskättää kauhiasti. Kyllähän sä Lennu kans joulupukkiin uskot? Ime munaa. "Esittävä taide on hyvin vaativaa ja on ikävä nähdä ettei suurimmalla osalla kansalaisista ole alkeellisintakaan esittävän taiteen vastaanottamisen kulttuuria." -velipesonen | |
![]() 12.12.2011 22:23:15 | |
itelle ei oo oikeen jostain syystä kolahtanut toi cd-levyjen ostaminen. mutta olen torrentannut jonkin verran tavaraa joista suurinta osaa en olisi ostanut jos olisi pitänyt maksaa. tämä on siis tapa levittää taidetta helposti. paitsi että on tossa tommonen 1300 cd:tä ja 500 lp:tä hyllyissä, iskältä perittyinä. tuntuu jotenkin, että teosto ja korporaatiot on jo saanut noista jo aika pirusti rahaa. R.I.P. DBD 1966-2004. Greatest guitarist ever. Pantera - The best band ever | |
![]() 12.12.2011 22:34:41 | |
Lennu: Ime munaa. 6-1 Ilmaveivi. . | |
![]() 12.12.2011 22:35:45 | |
Pop Corn: 6-1 Ilmaveivi. :) Sori, semmosta se peli on. "Esittävä taide on hyvin vaativaa ja on ikävä nähdä ettei suurimmalla osalla kansalaisista ole alkeellisintakaan esittävän taiteen vastaanottamisen kulttuuria." -velipesonen | |
![]() 12.12.2011 22:42:31 | |
Jos toi kaiffari olisi saanut 200 k€ sakkoa, olisi se ihan ok, mutta että joutuu maksamaan tuon summan tuotteista joista vain promillen osa ehkä olisi mennyt kaupaksi, ilman tätä jakelua, se on ehdottomasti väärin. Toki pieni korvaus voisi olla paikallaan, mutta joku järki tuossakin pitäisi olla. Onhan tässä hyötyjiä asianajajista ja välikäsistä, aina varsinaisiin tekijöihinkin. Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä. | |
![]() 12.12.2011 23:29:09 (muokattu 12.12.2011 23:29:49) | |
Maloik: itelle ei oo oikeen jostain syystä kolahtanut toi cd-levyjen ostaminen. mutta olen torrentannut jonkin verran tavaraa joista suurinta osaa en olisi ostanut jos olisi pitänyt maksaa. tämä on siis tapa levittää taidetta helposti. paitsi että on tossa tommonen 1300 cd:tä ja 500 lp:tä hyllyissä, iskältä perittyinä. tuntuu jotenkin, että teosto ja korporaatiot on jo saanut noista jo aika pirusti rahaa. Mikä vittu teitä ihmiset vaivaa? Teosto antaa sitä rahaa säveltäjille ja sanoittajille (myöskin isoille pahoille korporaatioille kustannussopimusten jälkeen). Ei se niitä rahoja itselleen hamstraa. Kyllä mullekin sieltä nykyään kilahtaa ihan kivasti rahaa tilille kerran pari vuodessa, vaikka työskentelinkin marginaalimusiikin parissa, ehkäpä se musan tekeminen televisioon on myös edesauttanut tässä Teostomafian avulla "rikastumisessa". Kyllähän siellä Teostossakin porukka palkkaa saa, mutta eiköhän sekin palkka ole ihan ansaittua. Ainiin... eihän taiteella saa rikastua. Koska mä olen perinyt helkkaristi rahaa, niin mä voin myös varastaa sitä? | |
![]() 13.12.2011 08:39:50 | |
Aalimupina: Mikä vittu teitä ihmiset vaivaa? Teosto antaa sitä rahaa säveltäjille ja sanoittajille (myöskin isoille pahoille korporaatioille kustannussopimusten jälkeen). Ei se niitä rahoja itselleen hamstraa. Kyllä mullekin sieltä nykyään kilahtaa ihan kivasti rahaa tilille kerran pari vuodessa, vaikka työskentelinkin marginaalimusiikin parissa, ehkäpä se musan tekeminen televisioon on myös edesauttanut tässä Teostomafian avulla "rikastumisessa". Kyllähän siellä Teostossakin porukka palkkaa saa, mutta eiköhän sekin palkka ole ihan ansaittua. Ainiin... eihän taiteella saa rikastua. Koska mä olen perinyt helkkaristi rahaa, niin mä voin myös varastaa sitä? Huomaa, että suurin osa niistä levyistä ei ole Suomessa edes saatavilla. Kyllähän ne rahat kuuluu artisteille. Ja ostan kyllä niitä levyjä yhä. R.I.P. DBD 1966-2004. Greatest guitarist ever. Pantera - The best band ever | |
![]() 13.12.2011 11:23:26 | |
Kohtuullisen sairas tuomio juum. Kukahan tästä nyt sitten hyötyy? | |
![]() 13.12.2011 11:28:12 | |
Ygäby: Se vertaisverkon idea ei oikein pelaa, ellei joku jotain ensin jaa? No ei, mutta luulisi tuollakin tyypillä jo olleen varaa valita olemassaolevista verkoista ja ihan vaan käydä itse latailemassa. "Doom antoi minulle lisä voimaa." - Kompressori | |
![]() 13.12.2011 11:42:27 (muokattu 13.12.2011 11:43:59) | |
Stradlin: Tässä nyt vaan on sellainen ongelma, ettei tuota vahingon suuruutta voi oikeastaan mitenkään laskea. Jos joku teini on ladannut vaikkapa 1000 leffaa, 1000 levyä ja 1000 peliä netistä, ei voi mun mielestä ihan vaan suoraan laskea että noi olis sitten sellaiset 50000-100000 euroa pois tekijöiltä, kun tämä kyseinen pentu olisi tietenkin ostanut ne kaikki ellei olisi ilmaiseksi ladannut. Kuitenkin kun oikeudenomistajat ovat määritelleet tuotteesta haluamakseen hinnaksi vaikka sen 20e ja teini ottaa oikeuden omiin käsiinsä välittää sitä ilmaiseksi, on hän laittanut liikenteeseen sitä tuotetta, minkä saadakseen olisi pitänyt maksaa se summa. Jotta levyt olisivat liikkeellä, olisi sen summan rahaa pitänyt liikkua. Vesittää bisneksen, niin maksaa sitten itse. Kyllä tuossa jokin vinkeä logiikka on. Muutaman vertaisverkkoaktiivin tuntien väittäisin, että yhteisöllisyydetunne niitä tuotteita ajaa laittamaan jakoon, ja kenties aate yhteishyvän tekemisestä. Isommalle porukalle jakaessa varmaan se tuntemattomienkin kiitos voi mieltä lämmittää, ja se, että on tehnyt "hyvän teon". Sad but table | |
![]() 13.12.2011 11:45:55 (muokattu 13.12.2011 11:46:12) | |
Kai jos sitä on sisäänpäin vetäytynyt nuorukainen kellä ei ole kavereita ja muutenkin ihan kakkapää niin nauttii siitä, että saa sitä arvostusta edes muilta kun jakelee dataa paljon. Veikkaisin näin. EDIT: Koska ei sitä rahan takiakaan tehdä kuten yleensä rikoksia. | |
![]() 13.12.2011 14:13:03 | |
Itchy: Muutaman vertaisverkkoaktiivin tuntien väittäisin, että yhteisöllisyydetunne niitä tuotteita ajaa laittamaan jakoon, ja kenties aate yhteishyvän tekemisestä. Isommalle porukalle jakaessa varmaan se tuntemattomienkin kiitos voi mieltä lämmittää, ja se, että on tehnyt "hyvän teon". Eikös myös edellytyksenä, että tiettyihin vertaisverkkoihin pääsee ole se, että jakaa itse tietyn määrän tavaraa? Eräs tuttavani on jakanut kymmeniä tunteja videoita, joissa on kuvattu pelkkää metsämaisemaa. Eli omaa taidettaan voi tietysti jokainen jakaa. Sehän on aivan sallittua ja silloin tekee hyvän teon itselle ja muille. Miksi siis pitäisi jakaa luvatonta materiaalia? cherub with heavy metal machine | |
![]() 13.12.2011 14:26:20 | |
konehes: Miksi siis pitäisi jakaa luvatonta materiaalia? Koska lähinnä se kiinnostaa ihmisiä. Löytyy amatöörituotoksillekin pieni yleisönsä, mutta meni mille tahansa piraattisivulle, ovat ladatuimpia tuotteita Hollywood-elokuvat, hittimusiikki ja isojen yhtiöiden ohjelmistot. Sad but table | |
![]() 13.12.2011 14:37:52 | |
konehes: Eikös myös edellytyksenä, että tiettyihin vertaisverkkoihin pääsee ole se, että jakaa itse tietyn määrän tavaraa? Eräs tuttavani on jakanut kymmeniä tunteja videoita, joissa on kuvattu pelkkää metsämaisemaa. Eli omaa taidettaan voi tietysti jokainen jakaa. Sehän on aivan sallittua ja silloin tekee hyvän teon itselle ja muille. Miksi siis pitäisi jakaa luvatonta materiaalia? DC++ vertaisverkoissa oli palvelimia joissa oli tosiaan määritelty kuinka paljon pitää olla jaossa. Jollain James Rolfella saattaa olla kotipalvelimellaan kymmeniä gigatavuja omaa materiaalia mutta muuten aika harvalla on varmaan omaa "taidetta" pistää jakoon vastaavia määriä. "Tuttavallesi" tiedoksi että N gigatavun kokoisia tiedostoja voi myös generoida tyhjästä. Tai sitten käyttää clienttiä jolla voi vain väittää että jaossa on teratavuittain tavaraa. DC++ taitaa kuitenkin olla menneen talven lumia ja nykyisin kaikki jaetaan torrentteina. Noiden lataus käy helpohkosti myös tavalliselta koneen käyttäjältä. Kuinkahan moni lataaja käsittää että oletuksena kaikki lataukset myös jaetaan maailmalle? Torrent ohjelmaan roikkumaan jääneet lataukset jaetaan myös muille ja seuraukset voivat olla kohtalokkaat jos käräjille asti mennään. Hiukan tuntuu kohtuuttomalta jos tälläiselle "kotiäidille" tai "12v pojanklopille" luetaan kymppitonnien maksuvaatimukset vain sen takia ettei oikein ollut tietotekniikka hallinnassa. Spotifyn tapaiset palvelut ovat kyllä paras keino piratismin torjunnassa. Aivan törkeän helppo ja näppärä keino kuunnelle uutta musiikkia -toivottavasti vain kaikki levy-yhtiöt heräisivät mukaan. Liikkuvan kuvan suhteen seuraava askel voisi olla jokin voddlerin tapainen, suoraan telkkariin integroitu sovellus. Pro Helminen. Raipe Vancouveriin 2010! | |
![]() 13.12.2011 14:46:47 | |
Oikeesti nyt, onhan tuo tuomio aivan järjetön. Kyllä minä ymmärrän, että tässä tapauksessa on tehty laittomia tekoja, joista kuuluu saada rangaistus, mutta rangaistuksen kovuus suhteessa aiheutettuun vahinkoon on täysin maalaisjärjen ulkopuolella. Vaikka nyt heitän tähän vähän jo kuluneen argumentin, eli vertauksen vaikkapa siihen raiskaukseen, niin miettikää nyt, että jos siitä saa muutaman tonnin sakkoa ja päälle ehkä vielä hieman ehdollista, niin miten jonkun tietotekniikasta ymmärtävän nörtin perustamasta palvelimesta ja sen kautta jaetusta tekinjänoikeuden alaisesta materiaalista annetaan käytännössä loppuelämän koskeva velkavankeus? Miksei tästäkin sitten mielummin vaikka tuota ehdollista ja muutaman tonnin sakot? Sanottakoon nyt, että joskus teininä olen warettanut muutaman levyllisen musiikkia, mutta se homma lopui kyllä alkuunsa. Levyt ostan tai hankin musiikkiini ihan laillisia teitä. Mutta silti en ymmärrä Teoston ja kumppaneiden läpitunkevaa otetta yhteiskunnan lainsäädännössä ja rahankeruussa. Ei se mafia-vertaus kaukana ole. Miten esimerkiksi joku pystyy ihan oikeesti rationaalisesti ja loogisesti perustelemaan, miksi kenenkään pitää maksaa teostokorvausta vaikkapa siitä ulkoisesta kovalevystä, mitä ei kuitenkaan ole korvamerkitty laittoman musiikin tallenustilaksi? Jos minä tallennan sille itse ottamiani valokuvia itse ostamallani kameralla, maksan silti Teostolle! Muusikot kiittää? Olkaa vitun hyvät. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)