Aihe: Musiikkiliike = puuhamaa ??
1 2 3 4 5
Samu S.
22.04.2008 20:37:33
Pitää vielä lisätä, etten ilmeisesti ole kauhean hyvin kartalla siitä, millaista musiikkiliikkeissä pahimmillaan on. On kai käynyt hyvä tuuri asioimisen ajoituksen kanssa, kun en ole joutunut toistuvasti tutustumaan tässä ketjussa esille tuotuun ilmeisen jatkuvaan nuorison tyhmäilyyn ja möykkähelvettiin. Uskaltaakohan niihin puulaakeihin enää mennäkään? :)
masterhat
22.04.2008 21:55:55
Itse menin tuossa joku vuosi sitten rämpytelemään paikalliseen musastoreen samalla kun olin kieltenosto reissulla ilman mitään aikomusta ostaa uutta keppiä. Parin viikon päästä kävin saman kepin ostamassa sieltä, kun veronpalautukset kilahti sopivasti tilille.

Että joskus näinkin päin. Ei 15-kesäiset tietenkään tosta vaan keppejä ostele, mutta ehkä he saavat kipinän kun rämpyttelee siellä... Vitut, ainoa mikä niille merkkaa kepissä on se, että kitara on samanlainen kun Hammetilla yms.
Snails against humanity
kiriminni
22.04.2008 22:21:48
Soitinten kokeilu vain myyjän luvalla ja lappu seinälle.
Tai tikkaiden kanssa kitarat katon rajaan(ne kalliit) ja Harley Bentonit lattialle.
PA-kamat täysille ja soittaa vähän aikaa Jukka Kuoppamäkeä.
Savukone myös päälle eihän ne kakarat osaa sumussa soittaa.
Nolaaminen jollain tavalla paitsi nykynuoret ei taida nolostua mistään.
En tiedä...onhan niistäkin joku potentiaalinen ostaja.
Sir Härö
22.04.2008 22:39:16
Ei niitten räkänokkien kannata antaa testata tai rämpytellä mitään. Ne tilaa sen kitaran kuitenkin saksasta. Ellei sille sitten sano ettei hammettikaan tilannut kitaraansa(1) saksasta, vaan osti ihan tästä samaisesta putiikista ;)
rintapek
22.04.2008 22:56:23

No jaa. En nyt oikein usko, että ketjun aloittajalla on mitään testaamista vastaan. Jos tuo puuhamaajengi ei kokoonnu musaliikkeessä, niin sitten se kokoontuu vaikkapa kirjastossa. Vailla aikomusta lukea tai lainata mitään, koha on sateenpitävä paikka missä voi muista piittaamatta harrastaa omaa älämölöä.
Sieltä kyllä tulee lähtö henkilökunnan toimesta nopeammin ko musaliikkeestä, mitä olen nähnyt.

Kumma, että tuo kulminoituu just kitaristeihin. Onko kukaan kuullut haitaristista, joka viettää aikaansa musaliikkeissä erityyppisiä haittareita vertaillen? Siis päivästä toiseen.

Sikäli ko mielenkiinto laitteisiin on tervettä ja mieli tekee kokeilla, niin ei siinä liene mitään pahaa. Teini- ikäisen lompakko on harvemmin lihava, mutta isipapan lompakon paksuutta ei kannata edes arvailla. Jos nyt kannattaa maksukykyä muutenkaan arvailla. Jokainen sisääntulija on kumminkin asiakas. Ihmisarvoinen suhtautuminen ko ei maksa mitään. Kyllä sitä lienee jokseenkin asiallisin sanankääntein mahdollista ilmaista, että tämä on musiikkiliike, eikä bändinne treenikämppä, eikä sateensuoja. Luulisin.
One kind of music only - the good kind
Samu S.
22.04.2008 23:04:41
Luin tätä ketjua vielä läpi ja jos tilanne tosiaan on se että tietty asiakasryhmä häiritsee sekä asioimista että myymistä ja lisäksi heikentävät liikkeen tulosta niin jotain tarttis tehrä. Mutta mitä, kun asiakkaita ei voi pihallekaan potkia ja huomauttamisestakin saa nopeasti mulkun maineen ja oman ketjun mnettiin.

Mutkikkaita juttuja tosiaan. Pyydän anteeksi, mikäli ensimmäinen kirjoitukseni syyllisti soitinmyyjää turhaan. Toivottavasti et siellä tiskin takana kyynisty täysin vaan jaksat palvella asiallisia asiakkaita edelleen. Jospa tämän ketjun ajatuksista olisi toiminnan kehittämisessä jotain hyötyä.
Seba
23.04.2008 01:12:44

Kyllä niiden nuortenkin kanssa tulee toimeen kun vaan asiallisesti niitäkin kohtelee ja käy vähän jututtamassa aina välillä.
Niille menee huomattavasti paremmin perille kun kun sanoo hampaita kiristelemäti miten asiat on.

Ryhmä joka ei asiallista puhetta ja selkeitä pelisääntöjä ymmärrä eikä osaa kunnioittaa liikkeen kalliita laitteita, voi varmaan sitten lähteäkkin kiitämään eikä takaisin ole tarvis tullakkaan. Sou vat jos pässit pitää myyjää mulkkuna?

Kuulutan edelleen sitä helpointa mahdollista ratkaisua että kerätään ne piuhat tiskin taakse niin on pakko tulla kyselemään jos testata mielii.

Pahoittelen keskenkasvuista kommentointiani, ja vähäinen kokemukseni 18 vuoden ajalta työelämässä, nykyään yli kolmekymppisenä yksityisyrittäjänä ei varmaan ole riittävästi kommentointia varten?

Oletko itse ollut kuinka kauan työelämässä?
Ainakin vaikutat aika jurolta vanhalta ukolta, mutta olen varmaan väärässä.

Vanhat starbat tuskin provikapalkalla tekevät töitä musiikkiliikkeessä elleivät ole ihan mielettömiä myyntitykkejä.
Sellaiseen soitinmyyjään en ole vielä koskaan törmännyt.
soitinmyyjä
23.04.2008 10:55:51
Jälleen kiitos hyvistä vinkeistä. Suurin osa on onneksi ymmärtänyt, mitä ajan takaa. Eli ketään soitinmyyjää tai musakauppiasta ei varmasti häiritse soittimien testaaminen, ei varmasti. Sehän on jo askel lähemmäs soittimen ostamista.
Olen puhunut koko ajan puuhamaa-tyypeistä, eli niistä joilla on tarkoitus vain ja ainoastaan soitella tai kuluttaa aikaa. Osa ketjuun kirjoittaneista ei näytä erottavan näitä kahta toisistaan.

Nähtävästi loukkasin Seban kattavaa työuraa, koska piti mainita vuosimäärä 18.
Kysyit omaani, se on lähes 30 vuotta...eli kai tässä hiukan kokemusta mullakin on?
Eli olen nähnyt My Only Onen, sitten Stairway To Heavenin, sitten Enter Sandmanin rämpyttäjät....
Se, että olet yksityisyrittäjä, tarkoittaa että nimenomaan sun pitäisi ymmärtää miltä tuntuu kun joku saattaa myymäsi tuotteen sellaiseen kuntoon, että joudut omasta katteestasi sen antamaan alennuksen muodossa pois?

Jurolta ukolta? Tällä alalla ei ehdi ukkoutumaan juroksi millään. Kai olet huomannut monen olevan kanssani samaa mieltä...vai ovatko hekin juroja ukkoja?
mr_b
23.04.2008 11:07:34

Luulisi että jokaisella on älliä sen verran että kysyy luvan ennen kuin kokeilee mitään. Eihän sitä kaverienkaan kamoja ilman lupaa kokeilla, vai?

Luulisi, mutta olihan tässä juuri Bänditoiminnankin puolella se threadi, jossa joku vatipää repi totaalisesti pelihousunsa, kun soittokaveri ei antanutkaan vapaata rumpujen käyttöoikeutta. Ja en usko että sama minäminäminä -mentaliteetti on mitenkään kauhean harvinainen mukavasti murrosiässä.

Kasvatusta, kasvatusta, musiikkikaupan myyjäkin osallistuu siihen opettamalla miten musiikkikaupassa ollaan ja käyttäydytään jos ei muuten tajuta. Ja samalla tietysti kasvattaa itselleen tulevia asiakkaita, jos osaa hoitaa homman sosiaalisella pelisilmällä.

Ja MS-Auditron oli todellakin oikein mainio paikka, varsinkin alakerran iiiiisooo rumpuhuone oli loistava. Pro Centerissäkin oli vastaava, tosin pienempi. Onkos jossain enää tuollaista isoa rauhaillista testitilaa vai ovatkos kaikki rumpusetit nykyään kaupan puolella, jotta teinit eivät murjoisi niitä?
Softer, worse, slower, weaker.
Kailis
23.04.2008 11:57:27

Luulisi, mutta olihan tässä juuri Bänditoiminnankin puolella se threadi, jossa joku vatipää repi totaalisesti pelihousunsa, kun soittokaveri ei antanutkaan vapaata rumpujen käyttöoikeutta. Ja en usko että sama minäminäminä -mentaliteetti on mitenkään kauhean harvinainen mukavasti murrosiässä.

Kasvatusta, kasvatusta, musiikkikaupan myyjäkin osallistuu siihen opettamalla miten musiikkikaupassa ollaan ja käyttäydytään jos ei muuten tajuta. Ja samalla tietysti kasvattaa itselleen tulevia asiakkaita, jos osaa hoitaa homman sosiaalisella pelisilmällä.

Ja MS-Auditron oli todellakin oikein mainio paikka, varsinkin alakerran iiiiisooo rumpuhuone oli loistava. Pro Centerissäkin oli vastaava, tosin pienempi. Onkos jossain enää tuollaista isoa rauhaillista testitilaa vai ovatkos kaikki rumpusetit nykyään kaupan puolella, jotta teinit eivät murjoisi niitä?

F-Musiikissa taitaa olla iso huone alakerrassa.
Seba
23.04.2008 23:45:52

Nähtävästi loukkasin Seban kattavaa työuraa, koska piti mainita vuosimäärä 18.
Kysyit omaani, se on lähes 30 vuotta...eli kai tässä hiukan kokemusta mullakin on?
Eli olen nähnyt My Only Onen, sitten Stairway To Heavenin, sitten Enter Sandmanin rämpyttäjät....
Se, että olet yksityisyrittäjä, tarkoittaa että nimenomaan sun pitäisi ymmärtää miltä tuntuu kun joku saattaa myymäsi tuotteen sellaiseen kuntoon, että joudut omasta katteestasi sen antamaan alennuksen muodossa pois?

Noup, et loukannut ja olen myös pitkälti kanssasi samaa mieltä muutenkin ja olen yrittänyt myös parit helpot ratkaisuvinkitkin antamaan. Väsyneenä kirjoitellessa tulee vaan ehkä vähän väärä "sävy" teksteihin välillä.

Mainitsin vaan tuon kun itse epäilit minulla ja samulla olevan vähän kokemusta työelämästä. Nou haard fiilinks.

Ottakaa kampanjaluontoisesti muutamat puuhamaa-liput firmalle, ja kun samat teinit jotka ei ymmärrä kunnioittaa toisten omaisuutta taas tulevat, anna ne niille ja sano että siellä saa koko päivän röytää ja tervetuloa ostoksille välillä.
baron
24.04.2008 00:06:06

Jos mä lähden sadan tonnin staikkari D:tä testailemaan, niin kyllä musta on korrektia kysyä myyjältä lupa siihen.
Meisseli
24.04.2008 00:41:13

Aina keikkareissuilla käyn jos on aikaa, tsekkaamassa ko. kaupungin musaliikkeet.
Aina testailen soittimia ja saatanpa jotain ostaaki, jos en muuta niin ne kielet.
Esim. viime pe Les paulin. En juuri koskan kokeile kitaroita sähköjen kanssa.
Ainoastaan spedujen ja vahvareiden kokeilussa tuotan ääntä.

Mielestäni on toivottavaa ja vähintäänkin asiallista että myyjä tulee raatailemaan ja kyselemään että mikäs mies ja millä asialla. Markun musiikki Nurmossa on paras liike mihin tähän mennessä olen törmännyt. Siellä on oikeasti sopiva "olohuonemeininki"
ja kahvit tarjotaan. Ja varmasti menen vielä monesti.

Hiljattain myös esim. Pietarsaaren F-musiikilla minua palveltiin ja kysymyksiini vastailtiin vaikken mitään ostanutkaan. Metallican soittoon vittuuntumisen ymmärrän kyllä, olen ostoaikeissa joskus koettanut mennä jotain kitaraa testaamaan, valitettavasti on jäänyt joskus haaveeksi Master of puppetsin takia.
"Pane pienemmälle sitä pumputinta!" www.strangefruit-band.net www.pippalot.com www.ketolajawitikainen.com
Kailis
24.04.2008 01:07:29

Kertoisitko soitinmyyjä tästä sun provikkapalkkauksesta? Onko alalla yleinenkin tapa? Kun mun kokemukset tästä palkkaustavasta on pääosin negatiivisia, asiakkaan näkökulmasta. Olen törmännyt sellaiseen agressiiviseen, ei asiakkaan tarpeita palvelevaan tyyliin tuon yhteydessä.
McNulty
24.04.2008 01:48:49 (muokattu 24.04.2008 01:50:51)
Kertoisitko soitinmyyjä tästä sun provikkapalkkauksesta? Onko alalla yleinenkin tapa? Kun mun kokemukset tästä palkkaustavasta on pääosin negatiivisia, asiakkaan näkökulmasta. Olen törmännyt sellaiseen agressiiviseen, ei asiakkaan tarpeita palvelevaan tyyliin tuon yhteydessä.

Et vissiin lukenut, että kaveri on YRITTÄJÄ, jolloin liikkeen tuottama miinus näkyy automaattisesti yrittäjän omassa palkkapussissa.

PS. provikka oli siten kenties harhaanjohtava termi, mutta kai se yrittäjä voi koittaa maksaa palkkansa vaikka kilometrikorvauksina jos tahtoo. Ilmeisesti verottaja vain tietää jipot ja ky/oy-päällekäisyydetkään ei välttämättä enää toimaa (palkat maksettu verottomina osinkoina jene jene).
Kailis
24.04.2008 02:06:02

Et vissiin lukenut, että kaveri on YRITTÄJÄ, jolloin liikkeen tuottama miinus näkyy automaattisesti yrittäjän omassa palkkapussissa.

PS. provikka oli siten kenties harhaanjohtava termi, mutta kai se yrittäjä voi koittaa maksaa palkkansa vaikka kilometrikorvauksina jos tahtoo. Ilmeisesti verottaja vain tietää jipot ja ky/oy-päällekäisyydetkään ei välttämättä enää toimaa (palkat maksettu verottomina osinkoina jene jene).

ONKO TÄSSÄ KYSEISEN HENKILÖN TEKSTISSÄ JOTAIN JOKA ON MENNYT OHI MINULTA?

Joku jo luuli mun olevan yrittäjä. Luojan kiitos en, niillä vasta rasittavaa näinä aikoina onkin.
Ei, duunari vaan...mut pidän alasta.
soitinmyyjä
24.04.2008 10:15:30
Bonecrusher: nou, en ole yrittäjä...kuten sanoin, se olisi liian rassaavaa nykypäivän meiningillä. Olen vaan nähnyt sitä niin läheltä ja kauan, että sympatiat ovat heidän puolellaan.

Seba: Nou haard fiilinks either...
Kailis: pohjana kuukausipalkka, jossa provikka päällä
mindsnare
24.04.2008 14:19:54
Musiikkikaupat tuntuu nykyään olevan tietyille henkilöille puuhamaa.
Sinne tullaan sisään ja aletaan soittelemaan kitaraa/bassoa/rumpuja, ilman minkäänlaista ostotarkoitustakaan. On vaan niin kiva soitella. Miksi? Miksi kaupan pitää sietää tuollaista käytöstä? Sit jos menet sanomaan tai kieltämään, olet paska myyjä tai kaupassa on huono palvelu. Tyypillisin puuhamaa-tyyppi on koululaisporukka, joka rävähtää ovesta ja 2-3 ottaa kitarat (luonnollisesti lupaa myyjältä kysymättä, niinkuin nykyään on tapana) ja alkaa veivaamaan sitä iänikuista Metallicaa (kuten 99% kitaranrämpyttäjistä tekee).
Tai poika tulee tytön kanssa ja sille pojan pitää näyttää kaikki kitarariffit mitä osaa..
Sitten kun kitaraa yrität myydä rämpyttäjien jäljiltä, on se käytetyn näköinen ja joudut antamaan alennusta sen vuoksi.
Mikä tekee musiikkialan sellaiseksi, että tänne saa tulla vain kuluttamaan aikaa?
Saako autoliikkeeseen mennä vain ajelemaan? Voitko mennä alkoon maistelemaan juomia? Voitko mennä urheiluvälinekauppaan, ottaa esim rullalaudan ja skeittailla vaan ajankuluksi? Kameraliikkeeseen vain ottamaan kuvia kameralla?
Tottakai soittimia pitää kokeilla ennen ostamista, mutta nuo selkeästi vain puuhamaa-tyypit..

Laita lappu, jossa sanotaan "räpläystä vain myyjän luvalla". Kyllähän tuota on itsekin nuorempana harrastanut, hieman myöhemmin kiertelin autoliikkeitä ja vein nopeita autoja koeajolle vain sen takia, että saa palan siitä mihin ei ole varaa. Jotkut asiat maailmassa ovat ilmaisia.
Lonesome
24.04.2008 14:49:08
Jotkut asiat maailmassa ovat ilmaisia.

Tai ehkä kuitenkin joka muu maksaa. Myös puuhamaassa telmimisen kustannukset tulee jonkun piikkiin. Myös koeajolla mällätyn auton. No, ainakin bensat...

Asuntoja vois tietysti myös kokeilla ilmaiseksi. "Testaisin tuota merenranta-kartanoa. Annatko avaimet, saat kahden viikon päästä bäck?" ;)
"When I was stone blue, rock & roll sure helped me through"
Kailis
24.04.2008 15:07:52 (muokattu 24.04.2008 15:09:02)

saa palan siitä mihin ei ole varaa. Jotkut asiat maailmassa ovat ilmaisia.

Joku suomalainen filosofi puhui taannoin sellaisesta käsitteestä kuin tyytyminen. Mitäköhän se mahtoi tarkoittaa?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)