Aihe: Cd-myynti romahtaa..
1 2 3 4 5 6
Musta Arkipyhä
30.03.2006 09:43:58 (muokattu 30.03.2006 09:47:08)
Klassisessa musiikissa hiljaisimmat kohdat on niin pienellä, että bitit alkaa loppumaan kesken. Ilmiön huomaa vaikka siten, että kuuntelee jotain biisiä mikä feidautuu hitaasti lopussa...käännä sitä mukaan volumea niin, että ääni pysyy samalla tasolla. Juuri ennen kuin biisi loppuu kokonaan vastaa tasot pienimpiä klasarissa olevia. Siitä kuuntelemaan pysyykö se ääni feidauksen ajan yhtä hyvänä vai kuuluko muutoksia..

...ja muuten..muista kääntää volumet takaisin ennen seuraavaa biisiä..:)

Muistelen vaan kuulleeni/lukeneneeni ,että cd:llä tuo dynamiikka-alue olisi parempi kuin esmes vinyylillä.

EDIT: CD:n dynamiikka-alue on 96dB:tä (wikipedian mukaan).
Joukossamme on monia joiden mielestä elämä on pelkkä vitsi..
Bee-äf
30.03.2006 09:48:27
Nykyään kun CD:n äänenlaatu ei kelpaa esim. klasarimusiikille ja muulle dynaamiselle musiikille.

Kyllä CD:n äänenlaatu riittää, vaikka 16-bittinen onkin, jos tuotantoketju on täydellinen ja sun soittimen D/A-muuntimet on huippulaatua. Näin asia kuitenkin harvemmin on. Yleensä jos CD kuulostaa paskalta, se johtuu nimenomaan paskasta soittimesta, ei itse CD:stä.
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
Musta Arkipyhä
30.03.2006 09:54:05
Kyllä CD:n äänenlaatu riittää, vaikka 16-bittinen onkin, jos tuotantoketju on täydellinen ja sun soittimen D/A-muuntimet on huippulaatua. Näin asia kuitenkin harvemmin on. Yleensä jos CD kuulostaa paskalta, se johtuu nimenomaan paskasta soittimesta, ei itse CD:stä.

Tuossa kun haeskelin Googlella asiasta tietoa niin sen mukaan LP-levyn ja c-kasetin dynamiikka-alue on jossain 55 - 65dB:tä ja Cd:n siis jo mainittu 96dB:tä.Radiolla se jää 15dB:hen.Korjatkoon joku jos tietää paremmin.

Jos em. pitää paikkansa niin minusta kyse on jostakin muusta heikkoudesta äänitysketjussa kuin cd:stä jos äänenlaatu ei klasariin riitä.
Leikari
30.03.2006 09:56:23 (muokattu 30.03.2006 09:57:27)
CD-levyhän on ollut kuollut formaatti jo viimeisen 5-10 vuotta. DVD alkaa myös olemaan "kuollut" sillä nykyään USB-tikullekin saa läiskittyä saman määrän materiaalia ja Blu-Ray ja vastaavat tekniikat ovat syrjäyttämässä DVD:n samalla kun medioiden kapasiteetti nousee radikaalisti.

edellinen on aika vahvasti sanottu - - CD tallenneformaattina elää ja voi hyvin

haastajia on tullut, mutta fyysisenä tallenteena vielä ylivertainen. CD:n massatuotanto on halpaa, sen laatu kuluttajamassojen kannalta sekä äänenlaadullisesti että sisällöllisesti riittävän hyvä.

uusien formaattien mahdollisuudet eivät ole kuluttajia sytyttäneet - ei haluta investoida uusiin laitteisiin joiden oikeata käyttötarvetta ei ole tunnistettu. Uberhifi surroundääni kannettava teräväpiirovideo on hieno kotiteatterissa projektorilla ja viiden tonnin äänilaitteistolla keskittyneesti nautittuna. MP3:set osoittavat mitä suurin massa odottaa - helppo mukanakuljetettava aina soi - biisit jotenkin tunnistaa eikä maksa paljoa.

Näitä teknisiä haastajia on ollut ja mennyt - teollisuus yrittää keksiä uutta kyllästyneille markkinoille - aika näyttää, että onnistuvatko torppaamaan vanhat formaatit uusilla kalliimmilla.

Vinyylin korvautuminen cd:llä oli aivan selvä tekninen ja käyttökelpoisuusedistys. CD:n korvutuminen mp3:lla sama juttu. Levyn korvutuminen toisella ei ole kovin uskottavaa. CD/DVD tms. levyn korvatuminen muistipiireillä törmää vielä toistaiseksi hintaan - - vaan tekeekö aika tuossa joskus tehtävänsä - jää nähtäväksi - mitään sitä vastaan minulla ei periaattessa ole.

En näe ollenkaan mahdottomana että CD (joka on jo vanha, aikansaelänyt formaatti) kuolee pois. Samoin kävin lerppujen, korppujen, c-kasettien, 8-raitojen yms. Mediat vaihtuvat ja jollei bisnes pysy sen perässä niin syyttäkööt itseään.
Soitetaan jamia!
Bee-äf
30.03.2006 10:12:49
Jos em. pitää paikkansa niin minusta kyse on jostakin muusta heikkoudesta äänitysketjussa kuin cd:stä jos äänenlaatu ei klasariin riitä.

Mä en oo oikea asiantuntija näissä asioissa, mutta mitä olen lukenut, ongelmia tulee yhdistelmällä lyttyynkompressoitu 0 db pinnassa äänitetty listapoppi ja halpis cd-soitin - ei niinkään dynaaminen klasari. Käsittääkseni halvat D/A-muuntimet aiheuttavat toistaessa digitaalisäröä, ja valitukset CD-äänen karkeudesta johtuisivat tästä.
Itse kyllä ajattelisin että keskivertokuulijalla ongelma on enempi halvat muovipönttökajarit.
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
Leikari
30.03.2006 10:16:53
Itse kyllä ajattelisin että keskivertokuulijalla ongelma on enempi halvat muovipönttökajarit.

käytännössä suurimalla osalla kuuntelijoiden laitteistot ja kuuntelutottumukset ovat sellaisia, että ei ole edes paljoa merkitystä millä bitratella mp3-muunnos on tehty

;-)
Soitetaan jamia!
Musta Arkipyhä
30.03.2006 14:32:28
Mä en oo oikea asiantuntija näissä asioissa, mutta mitä olen lukenut, ongelmia tulee yhdistelmällä lyttyynkompressoitu 0 db pinnassa äänitetty listapoppi ja halpis cd-soitin - ei niinkään dynaaminen klasari. Käsittääkseni halvat D/A-muuntimet aiheuttavat toistaessa digitaalisäröä, ja valitukset CD-äänen karkeudesta johtuisivat tästä.

Olen itse elänyt aina siinä onnellisessa(?) uskossa ,että jos haluaa korvinkuultavan eron kotivehkeissä niin kannattaa sijoittaa nimenomaan kajareihin.Lienevät se kotistereoketjun heikoin lenkki?
Groovelover
30.03.2006 14:54:39
Olen itse elänyt aina siinä onnellisessa(?) uskossa ,että jos haluaa korvinkuultavan eron kotivehkeissä niin kannattaa sijoittaa nimenomaan kajareihin.Lienevät se kotistereoketjun heikoin lenkki?

Kaiuttimilla on ehkä haastavin tehtävä äänentoistoketjussa eli muuttaa sähköinen signaali takaisin akustiseksi ääneksi, eli siinä mielessä ne vaikuttavat todella paljon lopulliseen äänenlaatuun. Ja kaiuttimien sijoitus huoneessa on olennainen juttu; aina silloin tällöin kyläillessä näkee että yksi kaiutin on sullottu kirjahyllyyn ja toinen jossain huoneen nurkassa eli ei toivoakaan saada kunnon stereokuvaa ulos edes kohtuullisista kaiuttimista, stereopakettien muovipömpeleistä puhumattakaan.
gösplstorm
30.03.2006 16:07:58
Tavallinen cd-soitin pystyy kuulemma toistamaan CDeellä olevasta datasta vain noin 20-30%
"-Well Frank, you have a long hair, does that make you a woman? -Well, you have a wooden leg, does that make you a table?!"www.TheZippyWackos.com
Leikari
30.03.2006 16:43:09
Tavallinen cd-soitin pystyy kuulemma toistamaan CDeellä olevasta datasta vain noin 20-30%

... kuulemma...

;-)
Soitetaan jamia!
gösplstorm
02.04.2006 15:42:54
... kuulemma...

;-)

niin siis ajattelin että joku viisaampi vois vahvistaa tän huhun:D
"-Well Frank, you have a long hair, does that make you a woman? -Well, you have a wooden leg, does that make you a table?!"www.TheZippyWackos.com
mr.bungle
02.04.2006 17:52:14

Kuulostaa uskottavalta. Suurin osa ihmisistä haluaa musiikkinsa "materiaalisessa" muodossa, mutta tämä muuttuu varmaan sukupolvien muuttumisen mukana. Toki levy-yhtiöiden on pysyttävä perässä laillisen nettimusiikin tahdissa. Tosin, oikein arvasit, myös piratismi laskee levymyyntiä merkittävästi.

Itse olen tekemässä listaa levyistäni c-kaseteilla ja heitän ne sit roskiin, koittaen hankkiä ao. levyt joko vinyylimuodossa tai cd:nä. Paitsi ne kaverilta äänitetyt kymmenet -80-alun singlet pitää varmaan jotenkin pelastaa tietokoneelle ja polttaa cd-levyiksi. Niitä ei saa enää mistään.

Edit. ai miten niin huomenna sataa? Siellä tihkuu koko ajan, ainakin täällä Helsingissä.

Höhö. Mä taidan olla edellä aikaani. Juuri lahjoitin cd-kokoelmani, kun en enää jaksa fyysisiä vipstaakkeleja pyöritellä. Kaverit oli tyytyväisiä.

Toisaalta, harkinnassa on kyllä vinyylisoittimen ostaminen...
bassolla hanuriin
mr.bungle
02.04.2006 17:55:19

Tavallinen cd-soitin pystyy toistamaan CD:llä olevasta datasta 100%.

Myöskään d/a-muunninta on vaikea kämmätä niin, että signaalin laatu jotenkin maagisesti kärsisi hirveästi. Jos johonkin panostaa hifilaitteissa, niin kajareihin.
bassolla hanuriin
hackzell
02.04.2006 19:35:18
Se voi olla totta et CD:n myyntiluvut romahtaa, mutta se on taivaan tosi että ihminen haluaa jotain konkreettista kun et tililtä häviää 1 e ja tulee 1 biisi tilalle! Ainakin minä, enemmän kun mitn muuta tykkää näpistellä kansia ja lukea sanoja jne.

Otetaan esimerkki: kaikki haluaa lukee aamulehden mieluummin kahvipöydässä lehtenä kun jostain näytöltä. Eikö? Kaikki valittaa nykyää levyjen hinnoista..musta ne on hyvänhintasia ja ostaisin niitä vaikka olis kalliimpiakin, ne on paljon muutakin kun levyjä..koristeita, muistoja jne. Ja jos levyjen hinta olis 10e/kpl ostaisin tod.näk niitä 2 kerralla. Kaverini kaiveli jotain kaappiaan ja löysi jonkun helvetin Captain Jackin levyn ja naurettiin kansille ja sille musalle...... Aah tätä nykyaikaa..."muistatkos kun tilasin iTunesista sen Captain Jackin kappaleen." *näyttää ipodia* Fuck It

Musta mp3-musiikki ja soittimet on hyvä keksintö, mut että maksaisin mp3-musiikista, no en ikinä! Tämä kirjoitus edustaa pelkästää omaan mielipidettäni eikä tarkotus ole rääpiä päätään kenellekään.

Ostakaa vaikka SYL:n "Alien" =)

Kesä tulee!
author
02.04.2006 19:49:01
Offtopic:

Tekisi mieli ruveta ostamaan pelkkiä LP-levyjä, koska ne ovat nykyään ihan helvetin hienon näköisiä. Valitettavasti en omista LP-soitinta ja ikävää ruveta kerämään LP-levyjä, kun on tähän asti ostellut pelkkiä cd-levyjä.
gösplstorm
02.04.2006 21:30:32 (muokattu 02.04.2006 21:31:31)

Myöskään d/a-muunninta on vaikea kämmätä niin, että signaalin laatu jotenkin maagisesti kärsisi hirveästi. Jos johonkin panostaa hifilaitteissa, niin kajareihin.

mitä mitä, d/a-muunninhan on _se_ tärkein juttu digitaaliäänitteessä! Jos haluu hifistelydigiäänityksen niin d/a:han nimenomaan kannattaa panostaa heti mikkien jälkeen

EDIT: ainii noista prosenteista, heitänpä tänne jostain sen lähteen mistä kuulin noista cd-soittimien lukuprosenteista, jos keksin.
gösplstorm
02.04.2006 22:04:41 (muokattu 02.04.2006 22:05:51)

Joo, tarkistinpa lähteeni lähteen, elikkä kaveri oli käyny kruununradiossa juttelemassa ja myöskin yhdeltä miksaajalta semmosta kuullut, että siis sellainen halpa kannettava CD-soitin pystyy _lukemaan_(sanoin aikaisemmin virheellisesti "toistamaan") CDeellä olevasta datasta vain noin 5%. Noin 300 euron soittimilla pääsee jo noin neljännekseen, ja jollain überhifistelylaitteilla yltää jo ainakin 50%.

Kruununradion niitä tyyppejä ainakin uskon, ja kuulostaa se musta itestänikin ihan järkeenkäyvältä että yli miljoonasta bitistä sekunnissa halpa soitin ei pysty kaikkia virheettömästi lukemaan, saati sitten toistamaan. Mutta toistamiseen vaikuttaa enemmän onko kaiuttimet halvat vai hifit.

EDIT:siivous
PIM
02.04.2006 22:10:15
Aika erikoinen teoria. Mihinköhän näitä mp3- ja muita pakkausalgoritmeja on oikein tarvittu jos kerran halpa CD-soitin pystyy 1/100 informaatiosta tuottamaan kuitenkin kutakuinkin tunnistettavan lopputuloksen. Tainnut taas varsinaiset asiantuntijat olla liikenteessä.
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
mr.bungle
02.04.2006 22:12:19 (muokattu 02.04.2006 22:16:15)

Joo, tarkistinpa lähteeni lähteen, elikkä kaveri oli käyny kruununradiossa juttelemassa ja myöskin yhdeltä miksaajalta semmosta kuullut, että siis sellainen halpa kannettava CD-soitin pystyy _lukemaan_(sanoin aikaisemmin virheellisesti "toistamaan") CDeellä olevasta datasta vain noin 5%. Noin 300 euron soittimilla pääsee jo noin neljännekseen, ja jollain überhifistelylaitteilla yltää jo ainakin 50%.

Kruununradion niitä tyyppejä ainakin uskon, ja kuulostaa se musta itestänikin ihan järkeenkäyvältä että yli miljoonasta bitistä sekunnissa halpa soitin ei pysty kaikkia virheettömästi lukemaan, saati sitten toistamaan. Mutta toistamiseen vaikuttaa enemmän onko kaiuttimet halvat vai hifit.

EDIT:siivous

Kyllä se cd-soitin lukee vahingoittumattomasta cd:stä kaiken sen informaation, mitä sinne on tallennettukin. CD:llähän informaatio on binäärimuodossa, ja siitä luetaan pcm-koodattua aaltoa, joka sitten pusketaan d/a:n läpi analogisignaaliksi. Jos yksikin bitti on poikittain (ja virheentunnistus ei auta), niin kajareista kuuluu aika ruma ääni. Lievimmillään naks, karuimmillaan (enemmänkin dataa on korruptoitunut) jotain infernaalista.

Edit: lisäänpä vielä, että nuo lukuvirheethän yleensä havaitaan, ja ponnautetaan lukupäätä puskurin verran taaksepäin. Jos virhe toistuu, niin joudutaan puskuri toistamaan uudestaan, mistä seuraa vinyylimäinen samaa kohtaa toistava jankutus. Tai näin järkeilisin, en oo cd-soitin-insinööri. Mut virhe on varmaan kaikille tuttu.
bassolla hanuriin
gösplstorm
02.04.2006 22:32:20
no joo, ois kiva saada tästä jotain varmaa faktaa. mielenkiintonen juttu
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)