Aihe: Uudet kopionsuojaukset
1 2 3 4 5 614 15 16 17 18
Joonas
10.11.2005 16:48:46
Koska ne ovat CD-levyjä, ainakin mukamas.

Nimenomaan, mukamas. Tästä juuri tuo aiemmin kirjoittamani probleemi vähittäismyyjän (ja kuluttajan) tiedottamisesta.

Sony-BMG ei kai vielä saa säätää lakeja. ONNEKSI.

Ni, en aatellutkaan, että SonyBMG tämän lain säätäisi, vaan se otettaisiin ihan kansainväliseiin lakeihin, jotka muutenkin säätelevät jopa tiettyjen talousalueiden (kuten EU ja USA) sisämarkkinoita. Okei, onhan tää "vähän" epärealistinen heitto, spontaani ajatus, mikä tuli mieleen.

Viesti oli osittain kirjotettu provoksi, kuten ehken ihmiset tajusivatkin.

Toisaalta siinä oli se tärkeä pointti, että mun mielestä tässä asiassa pitäisi ottaa järeät aseet käyttöön. Tietokonetta ei kuitenkaan alunperin ole suunniteltu miksikään kodinviihde-elektroniikkakeskukseksi, vaikka siitä sellainen on viime vuosina tullutkin. Onko siis välttämätöntä, että koneella voi kuunnella näitä "CD"eitä? Voiko joku väittää, että kuluttajiilla on oikeus kuunnella näitä "CD":tä koneeltaan tai muuttaa ne mp3 -muotoon? Mun mielestä kuluttajilla ei tälläistä oikeutta ole, mutta toisaalta tästä mahdottomuudesta olisi kuluttajia informoitava hänen tuotetta hankkiessaan.

Kopiosuojatut levyt pitäisi kyllä (ehkä) nimittää omaksi formaatikseen esim. PCD (protected compact disc), ja valmistajilla voisi olla (ainakin moraalinen) velvollisuus informoida, mitkä CD-soittimet niitä virheettömästi toistavat.
(ilmeisesti suurin osa ns. perinteisistä levysoittimista toistavat virheettä).

No, mie oon vaan tällänen musiikinopiskelija ja en tiedä tekniikasta hönkäsenpöläystä, joten en osaa sanoa, onko tällänen kuinka mahdollista.

Joonas.
Moon vanha kettu. Älä ammu mua.
Hakki
10.11.2005 16:50:01
Pistää tässä vaiheessa kyllä miettimään, että mitä ihmeen apinoita siellä levy-yhtiöissä on näistä asioista päättämässä.

Sellaisia apinoita, jotka eivät ajattele muuta kuin rahaa, eivät näe metsää puilta eivätkä kunnioita asiakkaitaan, lakeja eivätkä mitään säädyllisyyttä muutenkaan. V*ttu jahdatkaa niitä kiinalaisia ja venäläisiä piraatteja, ne teidän rahanne vievät.
while(true) {metal.play(örörör);}
Shitmanek
10.11.2005 16:57:54
Olikos tämä täällä jo? http://www.mbnet.fi/jutut/uutiset/?from=etusivu#U1938

Vai ettei peruskäyttäjän tarvitse välittää haittaohjelmista...?
Yarr!
Joonas
10.11.2005 17:00:37
Sellaisia apinoita, jotka eivät ajattele muuta kuin rahaa, eivät näe metsää puilta eivätkä kunnioita asiakkaitaan, lakeja eivätkä mitään säädyllisyyttä muutenkaan. V*ttu jahdatkaa niitä kiinalaisia ja venäläisiä piraatteja, ne teidän rahanne vievät.

Emmä usko, että ne on normaalia ihmistä pahempia. Itse uskon kyllä, että tässä on nyt yritystrategistit toimineet vastoin parempaa tietoa tekniikasta, mikä on perin inhimillistä, mutta kuitenkin anteeksiantamatonta yritystoiminnan kannalta. Strategisesti ajatellen tämähän on kaikenkaikkiaan mennyt vituiksi - jos oisin SonyBMG:n hallituksessa, ni potkisin porukkaa ehkä pois tai jotain :D

Sitä mä kovasti kyllä ihmettelen, että miten tää on päässyt tapahtumaan. Kyllä SonyBMG on osoittanut, kuinka iso ja rikas firma, jossa jonkinlaista strategista ajattelukykyä kuvittelisi olevan, on kussut homman totaalisesti.

Joonas.
Hakki
10.11.2005 17:00:46
Tietokonetta ei kuitenkaan alunperin ole suunniteltu miksikään kodinviihde-elektroniikkakeskukseksi, vaikka siitä sellainen on viime vuosina tullutkin.

Epäoleellista. Maailmasta löytyy varmasti monia asioita, joiden käyttötarkoitus on matkan varrella muuttunut tai niiden on havaittu toimivan hyvin myös muihin tarkoituksiin.

Onko siis välttämätöntä, että koneella voi kuunnella näitä "CD"eitä?

Niin kauan kuin tietokoneisiin valmistettavissa cd-asemissa on kyljessä "Compact Disc - Digital Audio" niin on, ilman poikkeuksia.

Voiko joku väittää, että kuluttajiilla on oikeus kuunnella näitä "CD":tä koneeltaan tai muuttaa ne mp3 -muotoon? Mun mielestä kuluttajilla ei tälläistä oikeutta ole, mutta toisaalta tästä mahdottomuudesta olisi kuluttajia informoitava hänen tuotetta hankkiessaan.

Siinä vaiheessa kun annat levy-yhtiöille vallan päättää mitä laitetta käytät musiikin kuunteluun ja valtuuden valvoa kyseisiä laitteita myyt käytännössä perseesi heille.

Mikä ihmisiä vaivaa? Onko se vaan niin helppoa antaa mennä?

Minä en suostu. Suostutko sinä?
lxi
10.11.2005 17:10:50 (muokattu 10.11.2005 17:14:15)
Toisaalta siinä oli se tärkeä pointti, että mun mielestä tässä asiassa pitäisi ottaa järeät aseet käyttöön. Tietokonetta ei kuitenkaan alunperin ole suunniteltu miksikään kodinviihde-elektroniikkakeskukseksi, vaikka siitä sellainen on viime vuosina tullutkin.

Tämä kuulostaa siltä, että mielestäsi uhkaava kehitys tähän suuntaan tulisi pysäyttää. Miten tämä pitäisi suhteuttaa viime viestiisi, jossa sanoit: Viddu, jos enemmistö saisi päättää, niin mikään ei varmaan muuttuisi (pysyttäis niissä oldtime CD:issä ja mp3:sten imuttelu olis laillista) ?

Tietokoneella on edellytykset olla vaikka mitä, miksi kehitys siihen suuntaan pitäisi estää?

Onko siis välttämätöntä, että koneella voi kuunnella näitä "CD"eitä? Voiko joku väittää, että kuluttajiilla on oikeus kuunnella näitä "CD":tä koneeltaan tai muuttaa ne mp3 -muotoon?

Niin kauan kun niitä kutsutaan CD:n nimellä tai niissä CD:n toiminnallisuus säilytetään, kyllä on.

Kopiosuojatut levyt pitäisi kyllä (ehkä) nimittää omaksi formaatikseen esim. PCD (protected compact disc)

Niin pitäisi. Ehdotan nimeksi BD (broken disc) tai vaikka saman tien FUD.

Tätä formaattia ei kuitenkaan tule, ennen kuin levyfirmat pääsevät yhteisymmärrykseen siitä, minkä kopiosuojauksen kaikista tarjolla olevista levylleen laittavat. Itse hartaasti uskon ja toivon, ettei tähän pisteeseen asti koskaan päästä.

ja valmistajilla voisi olla (ainakin moraalinen) velvollisuus informoida, mitkä CD-soittimet niitä virheettömästi toistavat.
(ilmeisesti suurin osa ns. perinteisistä levysoittimista toistavat virheettä).

Tietokoneen CD-asemakin soittaisi, jos levyihin ei varta vasten sijoitettaisi CD-standardista poikkeavia, levydataa rikkovia elementtejä tai ylimääräisiä ohjelmanpätkiä, jotka suoritetaan käyttäjältä kysymättä. Tässä asiassa on sekin ironinen puoli, että levystä tehty (piraatti)kopio ei enää sisällä tätä rikkovaa dataa, joten kopio on käyttäjälle itse asiassa paremmin toimiva vaihtoehto kuin alkuperäinen ostos. Eräiden levyjen kohdalla esimerkiksi audiotiedon seassa on kontrollibittejä, jotka sotkevat audiodataa ja näin heikentävät äänenlaatua (voi olla että vain teoreettisesti, mutta kuitenkin), joten levystä tehty kopio, jossa näitä bittejä ei enää ole, on itse asiassa alkuperäistä parempilaatuinen.

Jos haluavat tehdä formaatin, jota ei ole tarkoitettu CD-asemissa soitettavaksi, tehkööt sellaisen joka oikeasti poikkeaa täysin CD-standardista -- ei sellaista, joka yrittää olla puoliksi jotain ja puoliksi jotain muuta.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua
Woc
10.11.2005 17:11:22

Toisaalta siinä oli se tärkeä pointti, että mun mielestä tässä asiassa pitäisi ottaa järeät aseet käyttöön. Tietokonetta ei kuitenkaan alunperin ole suunniteltu miksikään kodinviihde-elektroniikkakeskukseksi, vaikka siitä sellainen on viime vuosina tullutkin. Onko siis välttämätöntä, että koneella voi kuunnella näitä "CD"eitä? Voiko joku väittää, että kuluttajiilla on oikeus kuunnella näitä "CD":tä koneeltaan tai muuttaa ne mp3 -muotoon? Mun mielestä kuluttajilla ei tälläistä oikeutta ole, mutta toisaalta tästä mahdottomuudesta olisi kuluttajia informoitava hänen tuotetta hankkiessaan.

Ei kai Sonyä kukaan estä kehittelemästä omaa soitin- ja levystandardiaan ja julkaista levynsä vain sille? Miks ihmeessä sun mielestä kuluttajalla ei ole oikeutta itse päättää missä cd-soittimissa cd-levyään soittaa?
Pukeudun mustaan koska heräsin tänä aamuna
Joonas
10.11.2005 17:16:36
Epäoleellista. Maailmasta löytyy varmasti monia asioita, joiden käyttötarkoitus on matkan varrella muuttunut tai niiden on havaittu toimivan hyvin myös muihin tarkoituksiin.

Joo, totta. Se olikin vaan johdantoa :D

Niin kauan kuin tietokoneisiin valmistettavissa cd-asemissa on kyljessä "Compact Disc - Digital Audio" niin on, ilman poikkeuksia.

Mutta jos noi ei enään oliskaan formaatiltaan CD:itä, vaan niille määriteltäisiin uusi formaatti? Näkö säilyy samana, toimisivat normaaleissa CD-soittimissa, mutta eivät tietokoneissa.

Siinä vaiheessa kun annat levy-yhtiöille vallan päättää mitä laitetta käytät musiikin kuunteluun ja valtuuden valvoa kyseisiä laitteita myyt käytännössä perseesi heille.

No mä nyt myyn persettä muutenkin :D Kyllä mun mielestä levy-yhtiöllä on oikeus lanseerata uusi formaatti, joka ei toimi tietokoneilla, mutta toimii muissa CD-soittimissa. Toi 2. polven kopiosuojaus ei siis ehkä oo tää uusi formaatti, tekisivät vaikka sllasen, joka pistää koneen paskaksi, jos yritätä sen sinne tunkea tai sitten kone ei yksinkertaisesti osaisi lukea koko levyä (eikös tietokoneen mekanismi oo erilainen kun noissa perus-CD vehkeissä?) Tästä pitäisi tosin varoittaa ja tiedottaa ihmisiä moneen otteeseen, useassa eri paikassa (ja levyn pitäisi visuaalisestikin varoittaa siitä, että se ei toimi PC:llä).

Mikä ihmisiä vaivaa? Onko se vaan niin helppoa antaa mennä?

Mua vaivaa se, että ihmiset kuvittelevat kaikenlaisia ihmeellisiä oikeuksia itselleen, joita ei ole olemassa. Kuten tää vapaa "tiedon"siirto. Miksi tekijänoikeuden alaisen materiaalin siirtäminen pitäisi olla ilmaista ja laillista vailla minkäänlaista valvontaa? Miten helvetissä musiikki liittyy tietoon? Musiikki on mun mielestä taidetta eikä tietoa.

Minä en suostu. Suostutko sinä?

Mihin?

J.

PS. edelleen, olen tekiniikkavajavainen ihminen, joten informoikaa, jos esittämäni asiat ovat sen kannalta mahdottomia.
lxi
10.11.2005 17:24:33
Mutta jos noi ei enään oliskaan formaatiltaan CD:itä, vaan niille määriteltäisiin uusi formaatti? Näkö säilyy samana, toimisivat normaaleissa CD-soittimissa, mutta eivät tietokoneissa.

Joo, kivaa utopiaa. Painotetaan nyt vielä kerran ja ihan isoilla kirjaimilla, kun tästä saa koko ajan olla huomauttelemassa:

TIETOKONEEN CD-ASEMA TÄYTTÄÄ CDDA-STANDARDIN JA ON TÄTEN NORMAALI CD-SOITIN.

Toi 2. polven kopiosuojaus ei siis ehkä oo tää uusi formaatti, tekisivät vaikka sllasen, joka pistää koneen paskaksi, jos yritätä sen sinne tunkea

Sitähän tuo Sony juuri taisi yrittää rootkit-sähläyksillään, mutta kuinka kävikään?

Miksi tekijänoikeuden alaisen materiaalin siirtäminen pitäisi olla ilmaista ja laillista vailla minkäänlaista valvontaa?

Me tässä yritämme puhua aidasta ja sinä puhut aidan seipäästä. Tästä keskusteltiin silloin, kun tekijänoikeuslain läpimeno oli relevanttia, mutta nyt emme puhu tekijän- tai kuluttajanoikeuksista vaan kopiosuojauksista.

Miten helvetissä musiikki liittyy tietoon?

Kun musiikki koodataan ykkösiksi ja nolliksi CD:lle tai tietokoneen kovalevylle, se on dataa, tietoa, pikemminkin sanan teknisessä kuin filosofisessa merkityksessä.
bastardo
10.11.2005 17:24:50
Katso allekirjoitus:

Katso peiliin.
Tässäkin maassa on jumalaton läjä opiskelijoita ja muita pienituloisia jotka ostavat musiikkia ja jotka kerran tietokoneen hankkiessaan ostavat siihen kaiuttimet, että voisivat katsoa sillä leffoja kuunnella musiikkia, ilman lisäkustannuksia.

Kaikilla ei todellakaan ole varaa repiä satoja euroja johonkin stereoihin, jos levy-yhtiö yht'äkkiä päättääkin, ettei musiikkia kuunnella tietokoneilla.
"I can't sing and I can't dance, but still I know how to clap my hands"
PomppoK
10.11.2005 17:29:41 (muokattu 10.11.2005 17:30:25)

Kyllä mun mielestä levy-yhtiöllä on oikeus lanseerata uusi formaatti, joka ei toimi tietokoneilla, mutta toimii muissa CD-soittimissa.

Mahdotonta, niinkuin on jo todettu monessakin yhteydessä (ja yllä painoitettukin). Myös tietokoneen CD-ROM -asemat lukevat CD-standardia siinä missä mikä tahansa CD-soitin. Levyjen tulisi olla mallia "soi vain 'hyvissä' soittimissa".

PS. edelleen, olen tekiniikkavajavainen ihminen, joten informoikaa, jos esittämäni asiat ovat sen kannalta mahdottomia.

Kuin myös.

Joitakin puhtaasti teknisesti selitettävissä olevia syitä löytynee varmasti siihen, miksi tietyt CD-soittimet tuntuisivat soittavan kopiosuojatut levytkin ongelmitta, mutta toiset taas ei. Itselläni tosin ei ole mitään hajua tämän suhteen - eikä tuon sortin arpapeli kiinnosta laitehankitojen suhteen. Omilla laitteillani kopiosuojatut eivät ole toimineet mukinoitta.
"Once black, you never come back."
Woc
10.11.2005 17:37:37

No mä nyt myyn persettä muutenkin :D Kyllä mun mielestä levy-yhtiöllä on oikeus lanseerata uusi formaatti, joka ei toimi tietokoneilla, mutta toimii muissa CD-soittimissa.

On oikeus, käytännössä se ei kuitenkaan ole mahdollista kuin asentamalla jotain roskaa käyttäjän koneelle. Tietokoneen cd-asema = CD-soitin.
Pukeudun mustaan koska heräsin tänä aamuna
Hakki
10.11.2005 18:05:31

CDDA on tämän hetken hallitseva formaatti ja yritys lanseerata yksin uusi standardi, joka ei välttämättä ole parempi kuin edeltäjänsä on kaupallinen itsemurha. Siksi ne eivät sitä tee.

Jotakin hyotyä niistä kasvottomista markkinoista on.

No mä nyt myyn persettä muutenkin :D Kyllä mun mielestä levy-yhtiöllä on oikeus lanseerata uusi formaatti, joka ei toimi tietokoneilla, mutta toimii muissa CD-soittimissa.

Kts. yllä.

Toi 2. polven kopiosuojaus ei siis ehkä oo tää uusi formaatti, tekisivät vaikka sllasen, joka pistää koneen paskaksi, jos yritätä sen sinne tunkea tai sitten kone ei yksinkertaisesti osaisi lukea koko levyä (eikös tietokoneen mekanismi oo erilainen kun noissa perus-CD vehkeissä?)

Ei ole. Saman aallponpituuden omaavaa lukulaseria niissä kaikissa käytetään.

Tästä pitäisi tosin varoittaa ja tiedottaa ihmisiä moneen otteeseen, useassa eri paikassa (ja levyn pitäisi visuaalisestikin varoittaa siitä, että se ei toimi PC:llä).

Se olisi bisnespuolella äärimmäisen huono veto edelleen CDDA-standardin dominoinnin vuoksi. Oleteko miettineet, miksi niitä copy controlled- juttuja jemmataan mahd. pienellä präntillä jonnekin? Jos kannessa lukee että tämä on rikki eikä toimi noissa ja noissa laittissa, ostajan mielikuva ei ainakaan parane.

Mua vaivaa se, että ihmiset kuvittelevat kaikenlaisia ihmeellisiä oikeuksia itselleen, joita ei ole olemassa. Kuten tää vapaa "tiedon"siirto. Miksi tekijänoikeuden alaisen materiaalin siirtäminen pitäisi olla ilmaista ja laillista vailla minkäänlaista valvontaa? Miten helvetissä musiikki liittyy tietoon? Musiikki on mun mielestä taidetta eikä tietoa.

Mua vaivaa se, että tässä yhteiskunnassa on ihmisiä jotka kuvittelevat, että suuret megakorporaatiot oikeasti ajattelevat jotakin muuta kuin rahaa. Mua vaivaa se, että on ihmisiä joilla ei ole minkäännäköistä käsitystä periaatteen käsitteestä.

Mua häiritsee id.. *krhm* ihmiset, jotka antaa jonkun muun päättää mitä musiikkia kuuntelet ja millä sitä kuuntelet.

Se iänikuinen "ne joilla ei ole salattavaa"- argumentti on turha. Montako kertaa historian pitää näyttää, että totalitarianismi lähtee pikkuasioista, hyvässä uskossa ja päättyy siihen mihin yleensä päättyy?

Orwellin manaaminen tällaisissa yhteyksissä on joidenkin mielestä liioittelua, "hei kamoon, me nyt vaan ihan vähän tutkitaan teidän yksityiselämää". Kun se vaan jäisikin siihen, mutta aina, siis AINA kun järjestelmä on ottanut tiettyjä erivapauksia, niitä on käytetty väärin. Yksittäisen ihmisen asema on tuolloin heikko.

Mihin?

Kts. yllä.

-Antti

Ps. En ole teknologiarajoittunut ja siksi olenkin niin vihainen asiasta, kun se ei ole minulle mitään nörttien vammailua vaan kylmää todellisuutta.
Joonas
10.11.2005 18:23:44
Alkuuni pahoitteluni siitä, että - kuten nahkis totesi - puhun hiemaan aiheen vierestä. Mun oma suhtautumiseni noihin root-tiedostoja asentaviin kopiosuojattuihin levyihin on se, että tää juttu on yritystrategisesti ihmetystä herättävä ja moraalisesti päin persettä sen takia, että ne ovat salakavalia ja "huijaavia". Jos salakavaluutta ei olisi, eli SonyBMG olisi kertonut kopiosuojauksen toimintamekanismista, olisi tää mun mielestä moraalisesti hyväksyttävää. Teknisesti taas tollasen virustakaportin sisällyttäminen CD:seen on kyllä hölmöä.

Keskustelu etenee nyt sellasella vauhdilla, että mun päänsisäinen kovalevy ei ehdi prosessoimaan kaikkea täällä esitettyä, ja tästä johtuen tekstissäni saatta ilmetä myös ristiriitaisuuksia. Mutta näinhän ihmiset saavat ainakin kuvan siitä, miten ajatusprosessi kehittyy...

Ei kai Sonyä kukaan estä kehittelemästä omaa soitin- ja levystandardiaan ja julkaista levynsä vain sille? Miks ihmeessä sun mielestä kuluttajalla ei ole oikeutta itse päättää missä cd-soittimissa cd-levyään soittaa?

Niin kauan kun niitä kutsutaan CD:n nimellä tai niissä CD:n toiminnallisuus säilytetään, kyllä on.

Kyse oli "CD"stä, eikä CD:stä. CD:eitä saa tietty kuunnella missä tahtoo, siis niitä vanhan formaatin levyjä, mutta tulevaisuudessa julkaistavien levyjen ei mun mielestä olisi mikään pakko toimia tietokoneilla.

Mä en varsinaisesti vastusta tekniikan kehitystä, vaikka varauksellisesti siihen suhtaudunkin. Tietokoneet on musta sangen kivoja ja suostuvat useimmiten kanssani yhteistyöhön, vaikka en niiden toiminnasta kauheasti tiedäkään. Mutta koska tällähetkellä tietokonetta käsitykseni mukaan käytetään paljolti moraalisesti väärään toimintaan, pitäisi sen käyttöä pystyä säätelemään.

Kaikilla ei todellakaan ole varaa repiä satoja euroja johonkin stereoihin, jos levy-yhtiö yht'äkkiä päättääkin, ettei musiikkia kuunnella tietokoneilla.

Tossa on kyllä ongelma, sikäli, että kun opiskelijat eivät enää voisi kuunnella ostamiaan levyjä koneeltaan, eivät he ostaisi levyjä ollenkaan, koska eivät omista CD-soitinta ja tämä ei yrityksen(levy-yhtiön) kannalta olisi hyvä juttu. Ja mä olen itsekin opiskelija, pullat kuitenkin sen verran hyvin uunissa, että hankin stereot kaikkine härpäkkeineen jo ennen tietokonetta.

Sonyä ei kukaan estä ei. Kaupallisessa mielessä tollanen uuden formaatin lanseeraminen on todella iso riski, siihen pitäisi saada muutkin levyfirmat taakse, ja prosessi on pitkä. (MD floppas viihde-elektroniikka puolella pahasti...).Ja voisin viitata edelleen tohon "CD" - CD eroon.

Asiaan liittyen puoliuudesta formaatista:
Mahdotonta, niinkuin on jo todettu monessakin yhteydessä (ja yllä painoitettukin). Myös tietokoneen CD-ROM -asemat lukevat CD-standardia siinä missä mikä tahansa CD-soitin. Levyjen tulisi olla mallia "soi vain 'hyvissä' soittimissa"

Musta on ihmeellistä, että tietokone soittaa CD:t samalla tavalla kuin oldtime CD-soittimet, kun ne ohjelmatkin voivat tietokoneelle asentua, mutteivat oldtime CD-soittimiin. Ei kai tietokoneen CD-asemalla voi levyä soittaa ilman koneella olevaa softaa? Kai se softa nyt ainakin on eri?

No, mutta jos asia tosiaan on niin, että tälläsen "puoliformaatin" tekeminen olisi mahdotonta, joten mun lienee turha enää pähkäillä sen kanssa.

Kun musiikki koodataan ykkösiksi ja nolliksi CD:lle tai tietokoneen kovalevylle, se on dataa, tietoa, pikemminkin sanan teknisessä kuin filosofisessa merkityksessä.

OK. Mun mielestä tietoa(filosofisesti) pitää saada vapaasti siirtää, mutta dataa yms. tekijänoikeudenalaista "tietoa" ei.

Huh, mikä duuni :) Yritetään kääntää keskustelu tuonne kopiosuojaukseen ja sen vaihtoehtoihin takasin, jos näin tahdotte, arvon keskustelukumppanit.

Joonas.
lxi
10.11.2005 18:45:24
Musta on ihmeellistä, että tietokone soittaa CD:t samalla tavalla kuin oldtime CD-soittimet, kun ne ohjelmatkin voivat tietokoneelle asentua, mutteivat oldtime CD-soittimiin. Ei kai tietokoneen CD-asemalla voi levyä soittaa ilman koneella olevaa softaa? Kai se softa nyt ainakin on eri?

Sinulla on ehkä koneessasi CD-asema?

Katsopa sen etulevyä.

Näkyykö kuulokereikää tai äänenvoimakkuudensäädintä?

Arvaa miksi ne siinä ovat?

Juuri siksi, että se toimisi suoraan CD-soittimen tavoin.
Joonas
10.11.2005 18:52:11 (muokattu 10.11.2005 19:29:17)
CDDA on tämän hetken hallitseva formaatti ja yritys lanseerata yksin uusi standardi, joka ei välttämättä ole parempi kuin edeltäjänsä on kaupallinen itsemurha. Siksi ne eivät sitä tee.

Ei ole. Saman aallponpituuden omaavaa lukulaseria niissä kaikissa käytetään.

Näihin tavallaan vastasinkin jo tossa aiemmin. Kysy jos on vielä kysyttävää.

Mua vaivaa se, että tässä yhteiskunnassa on ihmisiä jotka kuvittelevat, että suuret megakorporaatiot oikeasti ajattelevat jotakin muuta kuin rahaa. Mua vaivaa se, että on ihmisiä joilla ei ole minkäännäköistä käsitystä periaatteen käsitteestä.

Ne megakorporaatiot tuskin ajattelevat mitään, vaan ne ihmiset, jotka siellä työskentelee. Ja kyllä mä uskon, että nykyään yrityksien yhteiskuntavastuu ja siitä raportoiminen on puoliksi vilpitöntä, puoliksi sitä, että mikäli vastuuta ei kannettaisi, saisi firma pikkuhiljaa paskan leiman.

Mua häiritsee id.. *krhm* ihmiset, jotka antaa jonkun muun päättää mitä musiikkia kuuntelet ja millä sitä kuuntelet.

Mun mielestä jokaisella on oikeus itse päättää, mitä musiikkia kuuntelee, mikäli se on mahdollista saada ja hankkia laillisin keinoin, tekijänoikeuden ja tuotesuojaa loukkaamatta.

"Mistä sitä kuunnellaan" - kyllähän sitä on aina säädelleet erilaiset tekijät. Mun mielestä konkreettisen levyn tuottajan (en puhu nyt taiteilijasta, vaan siis levy-yhtiöstä) ja viihde-elektroniikkaa valmistavien firmojen ois sovittava keskenään tästä systeemistä, siis että kumpikaan ei söisi toiselta, ja pikkuhiljaa itseltäänkin toimivuutta.

E: en olis antamassa levy-yhtiöille oikeutta urkkia, mitä levyjä kuuntelen.

Montako kertaa historian pitää näyttää, että totalitarianismi lähtee pikkuasioista, hyvässä uskossa ja päättyy siihen mihin yleensä päättyy?

Aika kaukaa haettua tämäkin, mutta onhan keskustelu noussut jo muutenkin korkeampiin sfääreihin, eikä vähiten minun ansiostani.

Platonin totalitäärisen valtion malli on kyllä utopiaa, mutta siinä on omat pointtinsa. En lähtisi kuitenkaan kyseistä mallia soveltamaan milloinkaan, missään, käytännön tulokset on luettavissa maailman historiasta. Toisaalta en usko enemmistönvaltaankaan, sillä uskon, että enemmistö on useimmiten asiaatuntematona ja ei täten paras mahdollinen ryhmä päätöksen tekemiseen. Tulee kuitenkin muistaa, että "enemmistö" ja asiantuntijuus vaihtuu asian mukaan! Välillinen demokratia asiantuntija-avustajineen on toistaiseksi _ihan hyvä_ vaihtoehto, en ole parempaankaan törmännyt.

Ja kyllä, tiettyjä sääntöjä ja niistä johtuvia rajoitteita on mun mielestä oltava olemassa.

Tän yhteiskunnallisen keskustelun voisi siirtää ehkä tonne backstagelle...

Eiköhän nää vastanneet osittain tohon, mihin oisin suostumassa ja miksi.

Joonas.
Jii
10.11.2005 18:54:37 (muokattu 10.11.2005 18:56:07)
Alkuuni pahoitteluni siitä, että - kuten nahkis totesi - puhun hiemaan aiheen vierestä.

Sun ajatukset on kyllä jäsenneltyjä, mutta teknologiatietoisuudessasi on vielä hieman kehittämistä, kuten itse sanoitkin. Kai tämä nyt offtopiciksi menee, mutta:

CD-levy siis perustuu tiettyyn standardiin, jonka mukaan tiedetään, miten tuota levyllä olevaa tietoa (ykköstä ja nollaa) luetaan (kirjoitetaan) ja miten se tieto tulkitaan. Tavallisessa cd-soittimessakin on tietokone, jos haluat näin ajatella. Siellä on siis ohjelma, joka pystyy analysoimaan tätä dataa ja soittamaan sen. Tuon tietokoneen ohjelmisto ei vaan ole muokattavissa noin vain, kuten "oikeissa" tietokoneissa.

Jos tuota standardia muokataan, sitä ei saa kutsua samalla nimellä. Lisäksi, jos näihin "standardia" käyttäviin levyihin liitetään spywarea, joka vielä altistaa "tavalliset" tietokoneet soittovikojen(kin) lisäksi myös muille ongelmille, on kyseessä varsin arveluttava teko.

"Tuli vaan mieleen", että jos (kun) päättäjät ilmeisesti miettivät teknologia-asioita varsin vähän ja jos heidän ymmärtämyksensä luultavasti ei ole kovin asiantuntevaa, voidaan yhden asian yhteydessä yritetty hyvä teko saada aikaan huomattavasti suurempia ongelmia muualla. Ongelmaksi muodostuu myös se, ketä kutsutaan asiantuntijatahoksi. Musiikkibisneksen ammattilaiset eivät ole tietotekniikan ammattilaisia, vaikka päätökset tietotekniikan hyödyntäjän elämää vaikeuttaisivatkin.

Aini, tietotekniikan ammattilaiset olikin tässä yhteydessä warettajia ja muutenkin kyseenalaistettavia. I'll get my coat...
Spike
10.11.2005 18:59:42
Noniin, SonyBMG meni boikottiin. Jos jotain mielenkiintoista kyseiseltä levy-yhtiöltä ilmestyy, saa sen muutakin kautta. Min en tuollaista rahoita.
So you did but did nothing. Sama meni mänät.
Feggy
10.11.2005 19:08:03

No, teiltä jää sitten ostamatta mm. seuravat levyt (jos te nyt sitten ylipäätään ostaisitte ne - nää levyboikotit kuulostavat enemmän tai vähemmän hyviltä tekosyiltä warettaa rauhassa). Jos nyt kuitenkin odottaisitte mikä on Suomen Sonyn linja. Töppäsivät raskaasti amerikassa - mulle on aika selvää, etteivät ne aio samalta pohjalta jatkaa.

Anssi Kela Anssi Kela Näytä
Avril Lavigne Let Go Näytä
Avril Lavigne Under My Skin Näytä
Elvis Presley 68' Comeback Special ja Aloha from Hawaii
Entombed Inferno Näytä
Foo Fighters One by One Näytä
HIM Love Metal Näytä
Kings of Leon Youth & Young Manhood Näytä
Lordi Lordi jukebox Näytä
PMMP PMMP Näytä
Speakerboxxx/Love Below Outkast Näytä
Velvet Revolver Contraband Näytä
Within Temptation The Silent Force Näytä
Haetaan perusasiat hallitseva basisti helsinkiläiseen Lockmaniin. Soitamme omalaatuista melodista rockia, jossa Bo Diddley ja Blues Explosion yhdistyy Televisioniin ja Tom Waitsiin. Treenikämppä Kaapelilla ja 30 omaa biisiä. Laita pikaviestiä.
Joonas
10.11.2005 19:14:02
"Tuli vaan mieleen", että jos (kun) päättäjät ilmeisesti miettivät teknologia-asioita varsin vähän ja jos heidän ymmärtämyksensä luultavasti ei ole kovin asiantuntevaa, voidaan yhden asian yhteydessä yritetty hyvä teko saada aikaan huomattavasti suurempia ongelmia muualla.

Totta. Kokonaiskuva on tärkeä, mutta sen muodostaminen on hankalaa. Enemmistöpäätöksenä en usko, että ihmiset päättäisivät rationaalisesti ja kokonaiskuvan hahmottaen, vaan mentäis fiilispohjalta - mikä ei yhteiskunnallisesti aateltuna oo hyvä juttu.

Ongelmaksi muodostuu myös se, ketä kutsutaan asiantuntijatahoksi. Musiikkibisneksen ammattilaiset eivät ole tietotekniikan ammattilaisia, vaikka päätökset tietotekniikan hyödyntäjän elämää vaikeuttaisivatkin.

Totta tämäkin. Ihmettelenkin, miten SonyBMG ei saanut tietoa tarpeeksi tästä tietotekniikka puolesta, siis mikseivät ne tietotekniikan ammattilaiset, jotka tän uuden kopionsuojausmenetelmän tekivät estäneet tän tapahtumista?

Tai jos sai, niin miksi ihmeessä ne päätyivät näitä käyttämään?

Aini, tietotekniikan ammattilaiset olikin tässä yhteydessä warettajia ja muutenkin kyseenalaistettavia. I'll get my coat...

Aijaa? Mistä niin päättelit?

Suits you sir...

Joonas.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)