Aihe: Uusi tekijänoikeuslaki hyväksytty
1 2 3 4 5
Feggy
19.10.2005 13:04:42

Nyt sitten nämä tekijänoikeusjärjestöt haluavat rajoittaa kirjastojen musiikkiosastojen toimintaa. Esim. uutuuslevyt halutaan karanteeniin.

Eikös tätä ole haluttu jo monta vuotta?
juuso a
19.10.2005 13:21:20

Eikös tätä ole haluttu jo monta vuotta?

Kuka haluaa, kuka ei. Itse pidän ainakin siitä jos kirjastolla on monipuolinen musiikkiosasto. Ja se on sentään laillinen tapa saada levyjä kuunneltavaksi.
V*ttu jeei!!!
Feggy
19.10.2005 13:23:24

Kuka haluaa, kuka ei. Itse pidän ainakin siitä jos kirjastolla on monipuolinen musiikkiosasto. Ja se on sentään laillinen tapa saada levyjä kuunneltavaksi.

Tarkoitin tietenkin, että tekijänoikeusjärjestöt ovat halunneet uutuuslevyt karanteenin jo pidemmän aikaa, jos oikein muistan.
Teijo K.
19.10.2005 13:26:23

Tarkoitin tietenkin, että tekijänoikeusjärjestöt ovat halunneet uutuuslevyt karanteenin jo pidemmän aikaa, jos oikein muistan.

Näin muistelisin minäkin. Suomen kirjastolaitos on ainutlaatuinen ihan maapallonkin mittakaavassa. Tiukasti olen vastaan kaikkia sen supistamisyrityksiä. "Kirjastoon ette koske!"

No ei ole ollenkaan sanottu että tuo menisi sen kummemmin läpi tuo ehdotus kuin aiemminkaan.
Munsta.
juuso a
19.10.2005 13:30:31

No ei ole ollenkaan sanottu että tuo menisi sen kummemmin läpi tuo ehdotus kuin aiemminkaan.

Toivotaan ettei mene. Kirjastoilta leikellään muutenkin jo määrärahoja niin liekö nuo saa edes mitään uutuuslevyjä kohta ostettua.
V*ttu jeei!!!
jäykkis
19.10.2005 14:36:45
Nyt sitten nämä tekijänoikeusjärjestöt haluavat rajoittaa kirjastojen musiikkiosastojen toimintaa. Esim. uutuuslevyt halutaan karanteeniin.

Jaa-a, nyt tulee taas turpaan että tärisee, mutta mä laajentaisin tätä karanteenia niin, että kieltäsin kaiken kolmea tai neljäävuotta nuoremman materiaalin kopioinnin ja vapauttaisin käyvää hintaa vasten kaiken muun materiaalin vapaaseen levitykseen.

Rahaa tulisi ovista ja ikkunoista niin että saa hattuaan pidellä...
"Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai Macia, kannattaa harkita ihan tavallisen cd-soittimen hankkimista" - Tommi KyyrÄ -
Teijo K.
19.10.2005 14:44:45

Jaa-a, nyt tulee taas turpaan että tärisee, mutta mä laajentaisin tätä karanteenia niin, että kieltäsin kaiken kolmea tai neljäävuotta nuoremman materiaalin kopioinnin ja vapauttaisin käyvää hintaa vasten kaiken muun materiaalin vapaaseen levitykseen.

Rahaa tulisi ovista ja ikkunoista niin että saa hattuaan pidellä...

Ööö, oliko tämä vain irrallinen heitto, vai onko sinusta kirjastoilla ja kopioinnilla jokin yhteys? Tai muuttaisiko tuo sinusta jotenkin kirjastojen asemaa johonkin suuntaan?
Munsta.
jäykkis
19.10.2005 14:53:27
Ööö, oliko tämä vain irrallinen heitto, vai onko sinusta kirjastoilla ja kopioinnilla jokin yhteys? Tai muuttaisiko tuo sinusta jotenkin kirjastojen asemaa johonkin suuntaan?

Irrallinen tässä kirjasto-yhteydessä. Se miten niiden suhteen meneteltäsiin olisi nyanssi.

Lähinnä olen miettinyt enemmänkin jotain ratkaisua itse ongelmaan ja joka voisi olla joku tuon suuntainen jota tuossa heitin.

Ajattele, suomessa rupeaa nyt olemaan kait lähemmäs miljoona laajakasita-yksityisliittymää. Niiden jokaisen kylkeen vaikka vitosen (joka on paljon ja on aika taikuri joka sen ajaa läpi) maksu per kuukausi joka jyvittyy musantekijöille (ja ehkä levy-yhtiöille), niin johan alkaa pätäkkää tulla. Ja parasta että vielä ei tartte edes tehdä mitään...
"Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai Macia, kannattaa harkita ihan tavallisen cd-soittimen hankkimista" - Tommi KyyrÄ -
Feggy
19.10.2005 15:07:17

Irrallinen tässä kirjasto-yhteydessä. Se miten niiden suhteen meneteltäsiin olisi nyanssi.

Lähinnä olen miettinyt enemmänkin jotain ratkaisua itse ongelmaan ja joka voisi olla joku tuon suuntainen jota tuossa heitin.

Ajattele, suomessa rupeaa nyt olemaan kait lähemmäs miljoona laajakasita-yksityisliittymää. Niiden jokaisen kylkeen vaikka vitosen (joka on paljon ja on aika taikuri joka sen ajaa läpi) maksu per kuukausi joka jyvittyy musantekijöille (ja ehkä levy-yhtiöille), niin johan alkaa pätäkkää tulla. Ja parasta että vielä ei tartte edes tehdä mitään...

Mainio idea. Samantien voisi maitokaupassa periä alkoholiveroa...kaikki juo kuitenkin viinaa! Jos nyt kuitenkin perittäisiin tekijänoikeusmaksuja laillisten verkkokauppojen kautta, jolloin ne, jotka haluavat musiikkia, maksavat siitä. Vai miten selität tuollaisen pakkoveron mummollesi?
FastEddie
19.10.2005 15:12:30

Mainio idea. Samantien voisi maitokaupassa periä alkoholiveroa...kaikki juo kuitenkin viinaa! Jos nyt kuitenkin perittäisiin tekijänoikeusmaksuja laillisten verkkokauppojen kautta, jolloin ne, jotka haluavat musiikkia, maksavat siitä. Vai miten selität tuollaisen pakkoveron mummollesi?

Vaikeata sitä on kopiointihyvitystä DVDstäkään selittää mummolleni, joka käyttää niitä ainoastaan kotivideoiden tekoon.
Born to lose, live to win
jäykkis
19.10.2005 15:13:27

Eikö sitä voi selittää samalla tavalla kun hyvitysmaksua?
Feggy
19.10.2005 15:28:27

Vaikeata sitä on kopiointihyvitystä DVDstäkään selittää mummolleni, joka käyttää niitä ainoastaan kotivideoiden tekoon.

Aika paljon pienempi ongelma.
FastEddie
19.10.2005 15:37:08

Aika paljon pienempi ongelma.

Pienempi on, mutta hyvin samankaltainen.
M-Juhana
19.10.2005 15:57:36

Musiikintekijöille ei tartte maksaa mitään, kun musastakin on 98 % paskaa !
möllykkä -Tetsuo-
FastEddie
19.10.2005 16:16:04 (muokattu 19.10.2005 16:19:59)

Musiikintekijöille ei tartte maksaa mitään, kun musastakin on 98 % paskaa !

Ei niille paljon mitään maksetakkaan, ei ennen, eikä uuden tekijäinoikeuslain astumisen jälkeenkään.
Teijo K.
19.10.2005 21:22:13

Ainakin minua sylettäisi maksaa palvelusta jota ei tulisi käytettyä.
Munsta.
jäykkis
19.10.2005 21:51:24
Ainakin minua sylettäisi maksaa palvelusta jota ei tulisi käytettyä.

No jaa. Turhempaankin menee, eikä tule käytettyä.
Adama
14.12.2005 11:37:58
Ei niille paljon mitään maksetakkaan, ei ennen, eikä uuden tekijäinoikeuslain astumisen jälkeenkään.

Ei ainakaan suomalaisille muusikoille. Eikös viisi suomen suurinta levy-yhtiötä, jotka myyvät 90% kaikista myydyistä levyistä, ole jenkkiläisiä.

Ihan yhtälailla tuo uusi laki kusee pienlevy-yhtiöitä saappaaseen kuin kuluttajiakin.
HaloOfFlies
14.12.2005 11:40:28

Nyt sitten eduskunta ajaa läpi muutosta, jonka mukaan tekijänoikeuslakia rikkoneen pitää ilmoittaa rikkomuksestaan paikallisessa lehdessä.
First they steal your mind and then they steal your soul
Feggy
14.12.2005 11:46:36

Nyt sitten eduskunta ajaa läpi muutosta, jonka mukaan tekijänoikeuslakia rikkoneen pitää ilmoittaa rikkomuksestaan paikallisessa lehdessä.

Tää ei kyllä ikinä mene läpi. Ihan absurdi juttu (seuraava Tietokone-lehdestä)

Tuomittu kustantamaan lehti-ilmoitus tuomiostaan
Tekijänoikeuslakiin tulossa häpeärangaistus
Hallitus kaavailee kevääksi uudistusta tekijänoikeuslakiin. Kauppa- ja teollisuusministeriössä valmisteltavan esityksen mukaan esimerkiksi laittomasta musiikin tai tietokoneohjelmien kopioinnista tuomittu voitaisiin velvoittaa kustantamaan tuomiosta kertova lehti-ilmoitus paikallisessa tai valtakunnallisessa lehdessä.

Julkistaminen sisällytettiin EU-direktiiviin, koska vastaava lainsäädäntö on käytössä EU:n jäsenvaltioissa. Asiasta kertoo sanomalehti Keskisuomalainen.

Lupa lehti-ilmoitukseen pitäisi hakea tuomioistuimelta. Lakimuutosta valmisteleva vanhempi hallitussihteeri Sami Sunila kauppa- ja teollisuusministeriöstä sanoi Keskisuomalaiselle, että Pohjoismaat vastustivat direktiivin muotoilua. "Se ei oikein sovellu meidän oikeusperinteeseemme. Jäimme vähemmistöön, joten nyt velvoite on direktiivissä", Sunila sanoo lehdessä.

Tuomion julkistamista säätelee Suomen tekijänoikeuslakiin esitetty pykälä 59 a§. Esityksen luonnos on tällä hetkellä lausuntokierroksella. Eduskunnan käsittelyyn se tulisi helmi- tai maaliskuussa, ja pykälä tulisi voimaan huhtikuun lopussa 2006

Tero Lehto
Lockman (Hki) hakee basistia. Bo Diddley/Garage/Television/Clash. 30 biisiä ja kämppä Kaapelilla. Sulla perustaidot, bändikokemusta ja kamat. Soita Taito 050-545 4165 tai Heikki 050 431 4963
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)