Aihe: Vaikuttaako uusi tekijänoikeuslaki kulutustottumuksiisi?
1 2 3 4 5 614 15 16 17 18
Kaake
06.10.2005 16:04:57
En osta kopiosuojattuja levyjä.

Johtaakohan laki siihen että tulevaisuudessa isommat (ja mahdollisesti pienemmätkin) levy-yhtiöt panostavat entistä enemmän näihin massa-artisteihin, smurffeihin, Tuiskuihin ja sammakoihin kun niiden ostajakunta ei tod.näk. älyä tai välitä mitään kopiosuojauksista ja/tai kuluttajarajoituksista?? Kun taas listahittien ulkopuolisen musiikin kuluttajat ovat (yleensä) hieman "valveutuneempia" ja uuden lain myötä herkästi äänestävät lompakollaan, jolloin näitä levyjä ei myydä senkään vertaan?

Eli lisää vaan ketsuppilauluja ja Antti Tuiskuja?
No väärinhän se meni.
Tmp
06.10.2005 16:14:29
Puolustajilla on hyvin pitkälti laki takanaan...

Eh? Omaan käyttöön kopiointi on sallittua ja se ei ole warettamista. Kaikki warettaminenhan on uuden lain myötä kiellettyä. Voisitko selittää millä tavalla heillä on laki takanaan?
Kuuntele oikeaa musiikkia - www.penelopeband.net
jäykkis
06.10.2005 16:21:21
Eh? Omaan käyttöön kopiointi on sallittua ja se ei ole warettamista. Kaikki warettaminenhan on uuden lain myötä kiellettyä. Voisitko selittää millä tavalla heillä on laki takanaan?

Käsittääkseni sillä tavalla että laki toteaa siitä vain että se on "paheksuttavaa", ei siis rankaistavaa kuten tavoite oli - ellen siis ole väärin käsittänyt.
"Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai Macia, kannattaa harkita ihan tavallisen cd-soittimen hankkimista" - Tommi KyyrÄ -
Tenho
06.10.2005 16:34:30
Käsittääkseni sillä tavalla että laki toteaa siitä vain että se on "paheksuttavaa", ei siis rankaistavaa kuten tavoite oli - ellen siis ole väärin käsittänyt.

Samassa käsityksessä elän minäkin. Termi taisi olla "moitittavaa".
Eli omaa et saa kopioida, mutta netistä saat imuroida, näin kärjistetysti.
Jani The Rock
06.10.2005 16:49:30

Vaikuttaako uusi tekijänoikeuslaki kulutustottumuksiisi?

Ei.
Daddy Was A Preacher But Mama Was A Go-Go Girl! Bella Italia #1 MegaMan Club #002 - Quiff Man
lxi
06.10.2005 16:51:05
Eli omaa et saa kopioida, mutta netistä saat imuroida, näin kärjistetysti.

Noh, et toki saa, mutta ainakin se tulkitaan pienemmäksi pahaksi kuin shift-nappulan painaminen...

Oikeasti oma pää hajoaa kohta, pitäisi jo lopettaa tämän puiminen. Maidot on maassa ja niin päin pois.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua
leka
06.10.2005 16:53:31
Ei vaikuta. Cd-soittimeni soittaa kopiosuojattuja levyjä, jos semmoisia satun ostamaan.
JAZZ OUT WITH YOUR ASS OUT!
Feggy
06.10.2005 17:10:14

Kun taas listahittien ulkopuolisen musiikin kuluttajat ovat (yleensä) hieman "valveutuneempia" ja uuden lain myötä herkästi äänestävät lompakollaan, jolloin näitä levyjä ei myydä senkään vertaan?

Saattaa olla. Ainakin indiepiireissä on musta sillä lailla valveutuneempaa porukkaa, että ihmiset ymmärtävät tukea lempiartistejaan ostamalla niiden levyjä, joka useimmiten antaa näille artisteille mahdollisuuden ylipäätään tehdä niitä levyjä.
Teijo K.
06.10.2005 17:11:38

Ei vaikuta. Cd-soittimeni soittaa kopiosuojattuja levyjä, jos semmoisia satun ostamaan.

Onko varma kanssa? Mie olen nyt testannut, että tuo yksi levysoitin mikä meillä on soittaa _osan_ kopiosuojatuista, mutta ei kuitenkaan kaikkia.

Tuskin kauheasti vaikuttaa, olin jo siirtymässä kokonaan takaisin vinyylikantaan muutenkin. Jään digitaalipuolella odottelemaan sitä CD-levyt korvaavaa uutta tallennusformaattia. Kyllä se sieltä tulee ennen pitkää. Mp3 soittimen olen jo aikoja sitten päättänyt ostaa kun sen saa 20€ hintaan. Sinne vaan sitten vinyylejä matkakäyttöön.
Munsta.
leka
06.10.2005 17:17:05
Onko varma kanssa? Mie olen nyt testannut, että tuo yksi levysoitin mikä meillä on soittaa _osan_ kopiosuojatuista, mutta ei kuitenkaan kaikkia.

Noh, ainakin nuo muutamat vastaantulleet ovat toimineet. Mutta enhän minä osta juurikaan nykymusiikkia.
JAZZ OUT WITH YOUR ASS OUT!
askomiko
06.10.2005 17:30:03
Tähän mennessä vastaan ei ole tullut yhtänä pakkosaada-levyä, joka olisi ollut kopiosuojattu. Saa nähdä miten tilanne nyt huononee. Tuskin ostan kopiosuojattuja, noin niinkuin periaatteen vuoksi. Käytän autossakin alkuperäisiä, ja yritän muistaa ottaa levylaukun sisälle yöksi. Joku kertahan se salettiin unohtuu, ja sitten olen automankkaa ja 48:aa alkuperäistä levyä köyhempi. (+2 levyä omaa möykkää. No, originaalejahan nekin tavallaan on.) Monesti olen kyllä tuumannut ihan varmuuden vuoksi ottaa kopiot, harmittaisi mahdollinen varkaus paljolti vähemmän.
"I think it's not so much that you're wrong, but that you're wrong AND you're a complete idiot."
trih
06.10.2005 17:37:18
Vaikuttaako uusi tekijänoikeuslaki kulutustottumuksiisi?

Ei. Jos siitä jotain haittaa rupeaa olemaan niin siirryn piraatteihin ja waretukseen. Jos "kieltolaki" kehittyy ajan mittaan tarpeeksi ankaraksi niin eiköhän niitä "kotipolttoisia" joku rupea väsäämään täälläkin. Ei tarvi sitten salakuljetella ;).
As the water flows over the bridge, as we walk on the floodland, as we walk on the water, we forget.
ravensoul
06.10.2005 17:38:21 (muokattu 06.10.2005 18:06:47)
Eipä tuo taida pahemmin vaikuttaa. Tosin, tätä Äänitteessä mahdollisesti olevaa kopiosuojausta ei saa purkaa tehdäkseen itsel-leen kopion -kohtaa en tule kuitenkaan noudattamaan. Onhan se perkele älytöntä, jos en halutessani saa tehdä levystäni kopiota esim. auto-soitinta varten. Autossa kun en pidä orkkiksia, koska vahingoittumis-/varkausriski on olemassa vaikka kuinka nätisti yrittäisi käsitellä.

EDIT: Jaa, mutta eihän mun enää sitten, kun laitan kunnollisen äänikortin optisine tuloineen, edes tarvi välttämättä rikkoa lakia mikäli soittimeni soittaa levyä. Koska jos pystyy kuuntelemaan, pystyy tekemään käytännössä 1/1 -kopion. Vai luetaankohan tuo sitten "suojauksen kiertämiseksi"? Tiedä häntä, ihan sama.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät #27
Luojan kiitos, olen ateisti!
carnation
06.10.2005 18:15:00 (muokattu 06.10.2005 18:16:43)
Eipä tuo taida pahemmin vaikuttaa. Tosin, tätä Äänitteessä mahdollisesti olevaa kopiosuojausta ei saa purkaa tehdäkseen itselleen kopion -kohtaa en tule kuitenkaan noudattamaan.

Joo. Ensinnäkään sitä ei pystytä millään tapaa valvomaan kiertääkö joku yksityinen kuluttaja tuon suojauksen vai ei, joten miksi edes kehitellä moinen laki. Alkuperäiseen kysymykseen vastaukseni on siis että ei, uusi tekijänoikeuslaki ei vaikuta kulutustottumuksiini. Ostan tästedes levyjä samalla tavalla kuin tulevaisuudessakin, jos se on kopiosuojattu niin sitten se on kopiosuojattu, musiikki merkitsee. Itselläni ei ole tosin kertaakaan ollut ongelmia tuon kopiointisuojauksen kanssa. Aina on levyt soineet moitteetta. Ja jos tulee tarve kopioida levy omaan yksityiseen käyttöön, niin minähän perkele kopioin, kun kerta olen siitä levystä itse maksanut sen kaupasta ostaessani.
"Oon käyny Cindy Lauperin keikalla, mut se oli niin hyvä ettei tarvi enää koskaan mennä uudestaan." (Perttu, Big Brother)
KeljuK
06.10.2005 18:29:08
Vaikuttaa varmasti. Se että kopiosuojattuja levyjä en osta- ainakaan niin että levy-yhtiö siitä mitään saa, säilyy edelleen. Nyt näyttää siltä että suurimmat firmat alkavat tunkea kopiosuojaa joka äänitteeseen, niin täytyy siirtyä näiden osalta divarien&huuto.net:n tms. penkojaksi. Tällöin jo kertaalleen myyty levy ei työnnä tuloja järjestelmän hyväksyjille, ainoastaan "lähikauppias" tienaa.
Kun pitäytyy tietämästä mitä voisi luulla saavansa, ei pety.
gandar
06.10.2005 18:34:27
Ei vaikuta.
Jokainen tämänhetkinen soittimeni soittaa kopiosuojattuja levyjä ja toisaalta tarvittaessa olen valmis rikkomaan lakia saadakseni levyn kuulumaan.
Ceci n'est pas une signature
miscage
06.10.2005 18:35:15 (muokattu 06.10.2005 18:36:03)
Tuskinpa vaikuttaa minun levyjen ostoon mitenkään. Omistan jonkin verran kopiosuojattuja plättyjä, ja toiminnot kaikissa koneissani, jotka cd-levyjä syövät. Mutta JOS jokin levy joskus suojaa kopiosuojauksen takia nilkoille, lähden sotajalalle.

Ps. Ja rikon lakia niin maan perkeleesti, kun rippailen iPodia varten.
"Fuck that. When did mediocrity and banality become a good image for your children? I want my children to listen to people who fucking rocked. I don't care if they died in puddles of their own vomit. I want someone who plays from his fucking heart."
Teijo K.
06.10.2005 18:36:42

Vaikuttaa varmasti. Se että kopiosuojattuja levyjä en osta- ainakaan niin että levy-yhtiö siitä mitään saa, säilyy edelleen. Nyt näyttää siltä että suurimmat firmat alkavat tunkea kopiosuojaa joka äänitteeseen, niin täytyy siirtyä näiden osalta divarien&huuto.net:n tms. penkojaksi. Tällöin jo kertaalleen myyty levy ei työnnä tuloja järjestelmän hyväksyjille, ainoastaan "lähikauppias" tienaa.

Pienenä offtopickina kiinnostaisi tuo "nyt näyttää siltä että suurimmat firmat alkavat tunkea kopiosuojaa joka...jne." kohta. Onko tästä mutua vahvempaa tietoa olemassa? Kovin moni sitä sanoo, enkä epäile etteikö näinkin voisi olla, mutta nuo uutiset on lipsahtaneet ohi korvien niinsanotusti.
Munsta.
carnation
06.10.2005 18:46:32
"Oon käyny Cindy Lauperin keikalla, mut se oli niin hyvä ettei tarvi enää koskaan mennä uudestaan." (Perttu, Big Brother)
KeljuK
06.10.2005 18:48:36
Pienenä offtopickina kiinnostaisi tuo "nyt näyttää siltä että suurimmat firmat alkavat tunkea kopiosuojaa joka...jne." kohta. Onko tästä mutua vahvempaa tietoa olemassa? Kovin moni sitä sanoo, enkä epäile etteikö näinkin voisi olla, mutta nuo uutiset on lipsahtaneet ohi korvien niinsanotusti.

http://hightechforum.kaleva.fi/inde … 1&lang=1&secure=0&scs=1

Ja sieltä lainattua "EMI aikoo ottaa käyttöön parin viikon kuluttua toisen polven suojaukset, jotka mahdollistavat muutaman kopion ottamisen omaan käyttöön. Suojaus on edelleen tarkoitus asentaa noin kolmannekseen levyistä.

Sony BMG ottaa toisen polven kopiosuojaukset käyttöön ensi keväänä.

"Suojaus tulee kaikkiin levyihin. Se otetaan käyttöön kansainvälisissä levyissä keväällä ja suomalaisissa loppuvuodesta", Valtanen kertoo."
Kun pitäytyy tietämästä mitä voisi luulla saavansa, ei pety.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)