Aihe: Poistuvatko nyt jo CD-levyt?
1 2 3 4 528 29 30 31 3244 45 46 47 48
Jaava
22.01.2011 01:38:49
Jucciz: Toissapäivänä jo.

Miksi se sitten vaihtui mun ruudulla juuri äsken?
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
Jucciz
22.01.2011 01:41:31
BigPapa: Niin mitä tää nyt sit oli, digiaikana tehdyt vinyylit vai?

Varmaan valtaosa niistä on tommosia jo.

Mulle ei ole mikään ongelma uskoa, etteikö vinyylilevylle voida tallentaa pitkästi 100 kilohertsin ylittäviä taajuuksia. Siltikin mun on hyvin vaikea uskoa, että noista kyseisistä taajuuksista on mitään hyötyä kuuntelukokemuksen kannalta, koska jo CD-levyn taajuuskaista on kummastakin päästä laajempi kuin vastasyntyneen terveen ihmisen kuuloalue. Ja sitten tietty vielä sekin, että aika harva kuuntelulaitteisto kuitenkaan näitä yli 22050 hertsin taajuuksia toistaisi - lähinnä lepakot ja naapurin koira pääsisivät nauttimaan noista "sulosävelistä".
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Lennu
22.01.2011 01:41:38

Jaava: Miksi se sitten vaihtui mun ruudulla juuri äsken?

Sulla on ollu ykkösiä ja nollia selaimen välimuistissa.
"mut lennulla on se etu että se voi perustelematta pitää asioita täysin paskoina ja se silti voittaa kaikki väittelyt." -Twinkle
Jucciz
22.01.2011 01:42:25 (muokattu 22.01.2011 01:42:51)
Jaava: Miksi se sitten vaihtui mun ruudulla juuri äsken?

Sun selaimesi pyörimisnopeus on sen verran hidas, että timanttineulalla kesti oman aikansa tajuta, missä mennään. Taitaa mokoma pitää rahinaa ja paukettakin satunnaisesti?

EDIT: Pakko p(l)ussata Lennua. Melkosta synkka-ajattelua. ;)
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
BigPapa
22.01.2011 01:42:34

Jaava:Tämän sä sanoit ihan tuolla keskustelun alkupäässä. CDssä ei ole mitään kihinää ja kuminaa. Siellä on tasan se, mitä sinne laitetaan. Digitaalinen tallennus ei aiheuta minkäänlaisia korostumia millekään taajuusalueelle. Se tallentaa juuri sen, mitä alkuperäisessä signaalissa kulloisenkin Nyqvistin taajuuden alapuolella on. Sä olisit voinut esimerkiksi sanoa, että CDmasteroinnissa masteroidaan sun mielestä liian kihisevää ja kumisevaa. Kuitenkin sä sanoit noin ja silloin se tarkoittaa, että sun mielestä CDformaatti aiheuttaa ääneen epämiellyttävän soundin.

Mulla nyt vaan on toisenlainen kokemus näiden sihisevien diskanttien osalta CD:levyillä. Ei kai nyt CD formaatti aiheuta epämiellyttävää soundia, vaan se sisältö mitä siellä on. Kovasti on sun mielestä CD parempi. Ja ihan turha taas mitään todisteita alkaa pyytelemään, naurettavaa touhua.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
Lennu
22.01.2011 01:43:04

BigPapa: Juujuu ja synteettinen pihvi ja vihannekset, ne vasta maukkaita oliskin.

Noh. Mitään syytä sille, etteikö ne vois olla, ei ole. Synteettisyys ei riitä niitä pilaamaan.
"mut lennulla on se etu että se voi perustelematta pitää asioita täysin paskoina ja se silti voittaa kaikki väittelyt." -Twinkle
BigPapa
22.01.2011 01:44:35 (muokattu 22.01.2011 01:44:55)

Jucciz: Varmaan valtaosa niistä on tommosia jo.

Nykyään joo, mut mun levyt on hiukka vanhempia ja mikäli vinyyleitä hankin ostan mielellään Black & Whitesta näitä vanhempia. Vai oisko ne hyllyssä ne vanhemmatkin muuttunu digimastereista tehdyiksi.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
Jucciz
22.01.2011 01:44:50
BigPapa: Nyt malttia, jookos-kookos? Ei tässä varmaan kukaan ole esittänyt mitään tallennusformaattia absoluuttisesti paremmaksi kuin toista. Eikä nyt oo ehkä ihan paras asetelma haukkua myöskään toisten argumentteja naurettaviksi.

Kaikella hyvällä tää.
Jucciz
22.01.2011 01:45:31
BigPapa: Nykyään joo, mut mun levyt on hiukka vanhempia ja mikäli vinyyleitä hankin ostan mielellään Black & Whitesta näitä vanhempia. Vai oisko ne hyllyssä ne vanhemmatkin muuttunu digimastereista tehdyiksi.

Älä nyt vallan tahallasi ymmärrä minuakin väärin. Nuo muut jo kärsivät moisesta kohtalosta rajusti tässä ketjussa.
Jaava
22.01.2011 01:45:39
BigPapa: Mulla nyt vaan on toisenlainen kokemus näiden sihisevien diskanttien osalta CD:levyillä. Ei kai nyt CD formaatti aiheuta epämiellyttävää soundia, vaan se sisältö mitä siellä on. Kovasti on sun mielestä CD parempi. Ja ihan turha taas mitään todisteita alkaa pyytelemään, naurettavaa touhua.

Mä en vieläkään ole sanonut missään kohtaa kertaakaan, että CD on parempi kuunneltava. Mä olen sanonut faktoja digitaalisesta tallennuksesta.
Jucciz
22.01.2011 01:46:33
Jaava: Mä en vieläkään ole sanonut missään kohtaa kertaakaan, että CD on parempi kuunneltava. Mä olen sanonut faktoja digitaalisesta tallennuksesta.

Juuri näin. Ja ne faktat on esitetty aika monta kertaa tän ketjun aikana ja silti... kuten yllä havaitsin, ne menevät aika ajoin melko hitaasti jakeluun.
BigPapa
22.01.2011 01:46:37

Lennu: Noh. Mitään syytä sille, etteikö ne vois olla, ei ole. Synteettisyys ei riitä niitä pilaamaan.

Mutta sekin mahdollisuus on.
Jaava
22.01.2011 01:49:03 (muokattu 22.01.2011 01:49:13)
BigPapa: Mutta sekin mahdollisuus on.

mm.. on toki. Pihvien tapauksessa se on jopa todennäköistä, koska nykytekniikka ei oikein osaa valmistaa kunnolla synteettistä lihasta.

On kuitenkin virheellinen päätelmä olettaa synteettinen asia automaattisesti huonommaksi, kuten Lennu jo sanoikin.
BigPapa
22.01.2011 01:51:46

Jaava: Mä en vieläkään ole sanonut missään kohtaa kertaakaan, että CD on parempi kuunneltava. Mä olen sanonut faktoja digitaalisesta tallennuksesta.

No onko nyt sitten todistettu, että vinyylillä olevat yli 20 000 HZ:n taajuudet eivät vaikuta kuuntelukokemukseen ja levyn sointiin millään tapaa vs. onko todistettu, että yli 20 000Hz leikatut taajudet eivät vaikuta CD levyn sointiin millään tapaa? Tää olis musta ihan mukava noin niin faktana tietää, kun niitä faktoja tarjoillaan.
Jucciz
22.01.2011 01:53:28
Tuli vaan mieleen, BigPapa, kun aika ajoin puolustelet kitarapalstalla suosikkikitaristejasi (jotain, missä ei toki ole mitään pahaa, päinvastoin), oletko miettinyt, saisitko voitettua enemmän ihmisiä puolellesi lähettämällä heille postitse lämminsoundisia VHS-keikkataltiointeja näiltä artisteilta sen sijaan, että jaat kylmän ja kolkon kuuloisia YouTube-linkkejä? Ei ihmekään, että monenkaan pää ei käänny helpolla. :)
Lennu
22.01.2011 01:53:36

Jaava: On kuitenkin virheellinen päätelmä olettaa synteettinen asia automaattisesti huonommaksi

Niin. Tässä vaiheessa tarvittais niitä sokkotestiasioita, koska muuten ennakkoluulot aiheuttaa liian suurta kohinaa. Hehheh.
BigPapa
22.01.2011 01:54:23

Jucciz: Tuli vaan mieleen, BigPapa, kun aika ajoin puolustelet kitarapalstalla suosikkikitaristejasi (jotain, missä ei toki ole mitään pahaa, päinvastoin), oletko miettinyt, saisitko voitettua enemmän ihmisiä puolellesi lähettämällä heille postitse lämminsoundisia VHS-keikkataltiointeja näiltä artisteilta sen sijaan, että jaat kylmän ja kolkon kuuloisia YouTube-linkkejä? Ei ihmekään, että monenkaan pää ei käänny helpolla. :)

Jaaha, lopettelempa puolustelun jne....
Lennu
22.01.2011 01:55:03

BigPapa: No onko nyt sitten todistettu, että vinyylillä olevat yli 20 000 HZ:n taajuudet eivät vaikuta kuuntelukokemukseen ja levyn sointiin millään tapaa vs. onko todistettu, että yli 20 000Hz leikatut taajudet eivät vaikuta CD levyn sointiin millään tapaa? Tää olis musta ihan mukava noin niin faktana tietää, kun niitä faktoja tarjoillaan.

Voisko se miellyttävä soundi johtua jostain muista tekijöistä? Sehän on jo todistettu, että niistä yli 22khz ääneksistä se ei johdu.
Jucciz
22.01.2011 01:55:18 (muokattu 22.01.2011 01:55:34)
BigPapa: Jaaha, lopettelempa puolustelun jne....

Älä toki. Kyllä sille paikkansa on, ilman muuta. Allekirjoittaneenkin blues- ja roots-sivistyksessä olisi paljon enemmän aukkoja muussa tapauksesa.
BigPapa
22.01.2011 01:58:02

Lennu: Voisko se miellyttävä soundi johtua jostain muista tekijöistä? Sehän on jo todistettu, että niistä yli 22khz ääneksistä se ei johdu.

Onko, no hyvä, sittenhän tää olikin tässä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)