![]() 18.09.2007 16:49:58 (muokattu 18.09.2007 16:57:31) | |
---|---|
Hehee. Mutta MISTÄ tässä sitten pitäisi keskustella, kun otsikko on "Taistelu nettilatailua vastaan"? Mä en ehkä ymmärrä taas mitään. Ei kyllä mä taidan vain kirjoittaa niin epäselvästi :) Edit: Tarkoitin, kuinka moni tulee tähän ketjuun vain heittämään typeriä kommetteja (karrikoidusti) tyyliin "piraatit hirteen" ja kun joku yrittää miettiä syitä tai ideoida jotain uudistuksia niin kaveri leimataan samantien piraatiksi! Kun mielipiteillä on tässäkin asiassa muuta kuin ne kaksi ääripäätä. | |
![]() 18.09.2007 17:00:31 | |
Jos joku heittäiskin peliin sellaisen idean mikä on oikeasti kestävä ja toimiva businessmalli. Se ei voi olla sellainen missä joku osa sitä ketjua ei saa mitään! | |
![]() 18.09.2007 17:06:54 | |
Jäin nyt miettimään tätä waretuksen laajuutta ja käyttäjäkuntaa. Jostain on muodostunut mielikuva tyypistä, joka lataa kaikkea sellaisia määriä ettei ikinä pysty niitä kaikkea kuluttamaan. Toisaalta luulisi, ettei noita tyyppejä ole aivan valtavasti. Mutta toisinaan kuulee aivan yllättävissä paikoissa ohimennen mainintoja "nämä saatiin netistä" tai "se poika hommasi tämän meille netistä". Jos vielä ajattelee tällaisen satunnaisen latailun taustoja, niin kukapa yli tietynikäinen ei olisi joskus nauhoittanut musiikkia radiosta tai kopioinut levyltä kasetille. Nettilatailu on potentiaalisesti paljon suurempi uhka musiikkiteollisuudelle, tekijöille ja muusikoille kuin nuo muinaiset ilmiöt, mutta yksittäisen ihmisen pääkopan sisällä nuo helposti rinnastuvat suurinpiirtein samantapaisiksi asioiksi. Voisin kuvitella, että tämä epäsymmetria on aika lähellä ongelman ydintä. Disclaimer: Tämäkin kirjoitukseni oli ainoastaan teoreettista pohdiskelua liittyen pyrkimykseeni kasvattaa ymmärrystäni asiasta. En wareta enkä hyväksy waretusta. Tämän kirjoituksen tarkoituksena ei ole vahingoittaa minkään oikeudenomistajan asemaa. a'tini al-nay... | |
![]() 18.09.2007 17:18:35 (muokattu 18.09.2007 17:31:46) | |
Pahoitteluni, luin kirjoittamasi, mutta käsitin väärin kohdan , mun moka. Tosin syyllistyt nyt itse samaan asiaan, koska minä en ole sanonut missään kohtaa tuntevani pelkästään warettajia. No mä puhui trihin kanssa, ja sä tulit sitten hämäämään tähän väliin. Tuosta sun moralisoinnista ja saarnaamisesta voidaan olla montaa mieltä jos muistellaan aikaisempia piratismikeskusteluja. Pointti kirjoituksessani oli se, että ei warettajat ole mikään ammattiryhmä. Mä tiedän isiä, äitejä ja lapsia jotka lataa verkosta laittomasti niin ikävää kuin se onkin. Mä en millään tavalla halua puolustaa piratismia tai waretusta, mutta ei asiat muutu tänne foorumille kirjoittelemalla. Mua ärsyttää ihmisten tekopyhyys (en tarkoita tällä sinua, Teijo K.) Täällä tulee puhuttua tosta jyrkempään sävyyn kuin muuten, se on totta. Mutta kuten todettua, tämä nyt kuitenkin on muusikoiden net. En ole kavereilla koskaan pengostanut levyhyllyjä tai pitänyt moraalisaarnoja, mitä monet täällä puhuu tekevänsä. Eli se pointti että mun kaverit ei uskaltaisi puhua warettamisistaan mulle menee kyllä metsään. Eli mun kommentit trihille lähti siitä, että se sanoi nimenomaan että ei tiedä ketään joka _ei_ lataa. Siltä pohjalta lähdin vastaväitettä rakentamaan. Mun tuttavapiirissä ja sukulaisverkostossa nyt kuitenkin ne jotka ei lataa on vielä enemmistönä. Warettajat ei ole ammattiryhmä, mutta ei ole golfaajatkaan. Silti mä tunnen vain pari golfaajaa. Ne varmaan kumpikin tuntee aika monta enemmän, ylläri. Jos mä warettaisin niin varmaan tuntisin kanssa enemmän niitä warettajia. Mulla oli myös yksi työkaveri joka hommasi itsensä säännöllisesti linnaan ajamalla kännissä autolla. Mä tunsin vaan sen yhden, mutta varmaan se kaveri tunsi niitä enemmänkin, ehkä jopa niin paljon että sen mielestä "melkein kaikki tätä joskus tekee". Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Looking high and low, dont know where to go. I've got a double bass my friend. | |
![]() 18.09.2007 17:23:12 (muokattu 18.09.2007 17:32:00) | |
No yksityisen kopioinnin oikeuttavasta hyvitysmaksusta, hitto soikoon. Mitä enemmän waretan, sitä enemmän kuluu mediaa ja sitä enemmän hilloa niille harvoille ja valituille musiikintekijöille joiden työt näkyvät Teoston hyväksymillä mittareilla. Tämä on vedenpitävä systeemi siinäkin mielessä, että näin luonnollisestikin riippumatta täysin mm. siitä, että mitä artistia olen warettanut ja viis myös siitä, vaikka en olisi warettanut ensimmäistäkään vaan käyttänyt mediat omiin tuotoksiin. Tallennusmedian hintaan sisällytetyn korvauksen ongelmia ovat a) tallennuskapasiteetin riippumattomuus sisällön arvosta Tarkoitan tällä niinkin yksinkertaista asiaa että elokuva vaatii noin tuhatkertaisen muistikapasiteetin verrattuna tyypilliseen musiikkikappaleeseen. Kuitenkaan elokuvatallenteen ja musiikkikappaleen hintojen suhde ei ole samaa luokkaa. Tämä tarkoittaa että on hankala löytää toimivaa tapaa määritellä hyvitysmaksun suuruus. Ja kun otetaan vielä mukaan... b) korvauksen osuus tallennusmedian hinnasta Jos kiintolevyn hinta nousee 10 % tämän takia, minä en huomaa sitä. Jos se nousee kymmenkertaiseksi, protestoin. Kiintolevylle mahtuu tänä päivänä satoja tuhansia mp3:sia. Tuosta voi alkaa laskea paljonko korvausta tulee per kappale eri tapauksissa sen mukaan paljonko kiintolevyn hinta saa nousta. Tietysti tässä on sekin puoli että mitä kukaan tekee sadoilla tuhansilla piiseillä? Kauanko kestää että ne on kertaalleen kuunneltu? EDIT: Lasketaan nyt karkeasti valmiiksi. Kiintolevyn hinta satanen, mahtuu 100 000 piisiä. Jos hintaa nostetaan 10%, tulee korvausta (10 euroa/100 000) per piisi = 0.01 snt /piisi. Jos kiintolevyn hinta nostetaan kymmenkertaiseksi, mikä tuskin menee läpi missään, aletaan saada sentti per piisi. Jaa, mutta yksi juttu unohtui. Tämä korvaus tulisi joka ainoasta kiintolevystä, riippumatta siitä montako piisiä sinne oikeasti ladataan, vai ladataanko ainoatakaan. Disclaimer: Tämäkin kirjoitukseni oli ainoastaan teoreettista pohdiskelua liittyen pyrkimykseeni kasvattaa ymmärrystäni asiasta. En wareta enkä hyväksy waretusta. Tämän kirjoituksen tarkoituksena ei ole vahingoittaa minkään oikeudenomistajan asemaa. a'tini al-nay... | |
![]() 18.09.2007 20:24:17 (muokattu 18.09.2007 20:25:53) | |
Se ei voi olla sellainen missä joku osa sitä ketjua ei saa mitään! Eli se kallis distribuutiolenkki on säilytettävä ketjussa keinolla millä tahansa? Valitettavasti suurissa muutoksissa on selkeitä voittajia ja häviäjiä. Niin ovat hävinneet huoltamoiltakin apupojat jotka tsekkaa renkaanpaineet ja pyyhkijänsulat. Sama tulee riivaamaan musabisnestäkin, eli näistä "välistävetäjistä" pyritään koko ajan eroon. Laillinen nettijakelu on siihen todella oiva työkalu. Harmi ettei sinulle kelpaa mikään ideointi tai siemenen kylväminen multaan. Ilmeisesti kaiken pitää olla sulle viimeistä viilattua detailia myöten valmista ja valmiiksi pureskeltua (kenties jo pariin kertaan märehdittyä) ennenkö sinä suostut ymmärtämään/käsittämään mistä on kyse, saatika ottamaan osaa keskusteluun tai "brainstormiin". En usko että nämä asiat tulee valmiiksi pelkästään paperilla ja pienissä päissä pyöriteltynä... tuskin mikään tulee ikinä. Siksi olisikin tärkeä tehdä nyt edes jotain ja ruveta viilaamaan sen reunoja paremmiksi pala palalta. Sama homma kuin sen uuden tekijänoikeuslain kanssa... tuskin sen myötä heti kaikki ongelmat poistuivat, vai häh? Poistuiko? Ollaanko nyt musapiireissä joka puolella tyytyväisiä. Ei nyt oteta kapteeni Punapartoja huomioon, he kun eivät ole koskaan musiikin esittäjiä/tekijöitä tms. Tottakai olen järjissäni - pienet äänet sanovat niin! | |
![]() 18.09.2007 21:07:49 | |
Eli se kallis distribuutiolenkki on säilytettävä ketjussa keinolla millä tahansa? Ei sitä ole välttämätöntä säilyttää itsessään mutta jonkunlaisen edunvalvontajärjestelmän me tarvitsemme joka tapauksessa. Ja musiikin tekijöitä edustavat hyvin Teosto,Gramex ja Suomen Muusikkojen Liitto. Mä en tiedä teistä henkilöinä mutta "in real life" vastapuoli on tällasia kun FICOM ynnä muut jotka ei oikeasti pidä tekijänoikeuksia yhtään minään,tuskinpa myöskään mitään rojalteja haluaisivat maksaa. Kukaan ei varmaan vaan vieläkään ole tarjonnut meille palvelua jossa artistikin voittaisi. Mun pointtini on vaan se että oli siinä ketjussa sitten mitä vaan toimijoita niin kaikkien pitää netota jotain.Ja mun mielestä olis kohtuullista jos se suurin nettoaja olisi siellä ketjun alkupäässä. Jos ei mitään DRM:iä yms. saa olla niin vaikka yhden biisin hinta olis tuo iTunesin 0,99 € niin veikkaan että siitä syntyy niin monta digitaalista kopiota että se todellinen hinta laskee mahdottoman alas. Nyt joku sanoo että eihän niitä olis muutenkaan myyty mut ei niitä olis sit kuunneltukaan... Noi Jäykkiksen allofmp3 vertailuthan on ihan sulaa mahdottomuutta.Niilä hinnoilla kukaan ei pysty toimimaan,oli distribuutio millainen tahansa. Brainstormailla voi aina mutta kannattais lähteä tietenkin liikkeelle sellaisista malleista mitkä olis myös oikeudenmukaisia eikä vaan ehkä siitä mikä liikuttais eniten dataa langoilla. Tässä tietysti taitaa olla sellanen kaupallinen pointti että datamäärää on pakko pystyä kasvattamaan koko ajan sillä muuten joutuis ehkä tiputtamaan liittymien hintoja. Tämmösiä visioita tulee mieleen kun ei jaksa enää tapella. | |
![]() 18.09.2007 21:27:20 | |
Eli se kallis distribuutiolenkki on säilytettävä ketjussa keinolla millä tahansa? Valitettavasti suurissa muutoksissa on selkeitä voittajia ja häviäjiä. Niin ovat hävinneet huoltamoiltakin apupojat jotka tsekkaa renkaanpaineet ja pyyhkijänsulat. Sama tulee riivaamaan musabisnestäkin, eli näistä "välistävetäjistä" pyritään koko ajan eroon. Laillinen nettijakelu on siihen todella oiva työkalu. kumma kun musiikintekijät eivät ymmärrä, että kuka se todellinen rosvo musiikin nettilevityksessä on!! siis että: biisin hinta ladattuna euro / dollari tms. - - kätevä tasasumma - joku sentti sitten solahtaa tekijöillekin -- kuka lehmä uskoo, että se väli tarvitaan jakelun tekniikkaan?? kannattaa tutkia nettikauppiaiden ja levy-yhtiöiden saldoja mielummin | |
![]() 18.09.2007 21:38:17 (muokattu 18.09.2007 22:01:23) | |
Jos ei mitään DRM:iä yms. saa olla Mun puolesta DRM saa olla jos se toimii niin että mulla pysyy se kuunteluoikeus vaikka laitteet hajoaa ja vaihtuu, nyt se ei vielä toimi ja siksi se halpa hintakin on oikeasti kallis cd:hen verrattuna. (EDIT: Mun puolesta voisi olla vaikka sormenjäkitunnistimeen perustuva DRM että mä voisin kuunnella maksamaani musiikkia ilman noita kiusallisia kytköksiä laitteisiin.) Tässä tietysti taitaa olla sellanen kaupallinen pointti että datamäärää on pakko pystyä kasvattamaan koko ajan sillä muuten joutuis ehkä tiputtamaan liittymien hintoja. Tätä väitettä mä en ymmärrä, eli kenen edun mukaista tuo olisi. Jos on kyse kiinteästä internetistä niin operaattorillehan on edullista jos ihmiset hankkivat isokapasiteettisia liittymiä joiden kapasiteetista oikeasti on käytössä vain mitätön osa. Kaikki lisäliikenne lisää kuluja eikä tuo tuloja. a'tini al-nay... | |
![]() 18.09.2007 21:39:01 | |
No ni... Leikari tuli kierittämään tahkoa vuorostaan. Jaappa Leikari euro sitte näkyviin tohon niin että siinä on muusikoiden liksat/rojaltit,säveltäjät,sanoittajat ,valokuvaajat,,miksaajat,masteroijat ja ne ketä siihen nyt sit sun mielestä tarvitaankaan. | |
![]() 18.09.2007 21:40:15 | |
Mun puolesta DRM saa olla jos se toimii niin että mulla pysyy se kuunteluoikeus vaikka laitteet hajoaa ja vaihtuu, nyt se ei vielä toimi ja siksi se halpa hintakin on oikeasti kallis cd:hen verrattuna. Tätä väitettä mä en ymmärrä, eli kenen edun mukaista tuo olisi. Jos on kyse kiinteästä internetistä niin operaattorillehan on edullista jos ihmiset hankkivat isokapasiteettisia liittymiä joiden kapasiteetista oikeasti on käytössä vain mitätön osa. Kaikki lisäliikenne lisää kuluja eikä tuo tuloja. No eiköhän kuluttajatkin osaa mitoittaa sen liittymänsä suurinpiirtein tarpeen mukaan. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Looking high and low, dont know where to go. I've got a double bass my friend. | |
![]() 18.09.2007 21:45:48 | |
Tätä väitettä mä en ymmärrä, eli kenen edun mukaista tuo olisi. Jos on kyse kiinteästä internetistä niin operaattorillehan on edullista jos ihmiset hankkivat isokapasiteettisia liittymiä joiden kapasiteetista oikeasti on käytössä vain mitätön osa. Kaikki lisäliikenne lisää kuluja eikä tuo tuloja. Mutta tekiskö ihmiset niin? Eiks jengi ota just noita 8 megan vai paljonks ne isot nyt onkaan että pystyy imuttaan leffaa kaiket yöt ja päivät? Sä et siis nää tässä sellaista mahdollisuutta että Elisa ja Sonera kilpais rännien hinnoila ja koolla joka puolestaan sit tavallaan perustuu just tohon imutteluun? Joo,mä kyllä ymmärrän sunkin pointtia. Mä lupaan että mä yritän nyt tätä oikein avoimin mielin tätä keskustelua,katsotaan miten käy. | |
![]() 18.09.2007 21:46:43 (muokattu 18.09.2007 21:51:39) | |
No eiköhän kuluttajatkin osaa mitoittaa sen liittymänsä suurinpiirtein tarpeen mukaan. Väitän että käyttäjät valitsevat liittymänsä hetkellisen nopeustarpeen, ei keskimääräisen kapasiteetin perusteella. Eli että sekä surffaus että minkä hyvänsä lataaminen käy ilman viiveitä, ei sen takia että oikeasti tarvitsisivat megabittejä sekunnissa läpi vuorokauden. Ja kaikenlaista lataamista on vaikkei mitään luvatonta harrastaisikaan. Keskivertokäyttäjän megabitti käy keskimäärin tyhjänä, warettajan voi olla täynnä. Muistelen kuulleeni etteivät operaattorit olisi ihan hyvällä waretusta katsoneet hekään, koska se kuormittaa heidän verkkoaan ja linjoja eteenpäin keskivertokäyttöä enemmän. (EDIT: tämän viimeisen lauseen kohdalla voi olla että minulla on vanhaa tietoa. Neljän ruuvin kommentti 8 megan liittymien hankinnoista on varmaan oikea, mutta toisaalta teleoperaattorien perinteinen toimintamalli on perustunut siihen että käyttäjät keskimäärin käyttävät hyvin pienen osan maksimikapasiteetista, jolloin operaattorilta eteenpäin ei tarvita kaistaa samassa suhteessa). a'tini al-nay... | |
![]() 18.09.2007 22:05:55 | |
Väitän että käyttäjät valitsevat liittymänsä hetkellisen nopeustarpeen, ei keskimääräisen kapasiteetin perusteella. Eli että sekä surffaus että minkä hyvänsä lataaminen käy ilman viiveitä, ei sen takia että oikeasti tarvitsisivat megabittejä sekunnissa läpi vuorokauden. Ja kaikenlaista lataamista on vaikkei mitään luvatonta harrastaisikaan. Keskivertokäyttäjän megabitti käy keskimäärin tyhjänä, warettajan voi olla täynnä. Muistelen kuulleeni etteivät operaattorit olisi ihan hyvällä waretusta katsoneet hekään, koska se kuormittaa heidän verkkoaan ja linjoja eteenpäin keskivertokäyttöä enemmän. (EDIT: tämän viimeisen lauseen kohdalla voi olla että minulla on vanhaa tietoa. Neljän ruuvin kommentti 8 megan liittymien hankinnoista on varmaan oikea, mutta toisaalta teleoperaattorien perinteinen toimintamalli on perustunut siihen että käyttäjät keskimäärin käyttävät hyvin pienen osan maksimikapasiteetista, jolloin operaattorilta eteenpäin ei tarvita kaistaa samassa suhteessa). Voi olla noinkin, minä en sitten vain ole keskivertokäyttäjä eikä moni kavereistakaan. Miulla kun on ollut aina vain se halvin mahdollinen liittymä. Aina on riittänyt kaikkeen. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
![]() 18.09.2007 22:14:46 (muokattu 18.09.2007 22:25:22) | |
Voi olla noinkin, minä en sitten vain ole keskivertokäyttäjä eikä moni kavereistakaan. Miulla kun on ollut aina vain se halvin mahdollinen liittymä. Aina on riittänyt kaikkeen. Mutta sullakin se kapasiteetti käy keskimäärin lähes tyhjänä, veikkaisin. Tuo oli se mun pointti. Niin pitkään kuin se kapasiteetin käyttö on kiinni sun omasta aktiviteetistasi, ja loppuu kun poistut koneen äärestä. Tuo on operaattorille ihanteellista, maksat tietystä kapasiteetista mutta kulutat keskimäärin mitättömän osan siitä. Operaattorin verkko kuormittuu vain sillä pienellä määrällä. Mulla on nopeampi liittymä, mutta se on oikeastaan tullut sitä kautta että operaattori on nostanut nopeuksia "samaan hintaan" enkä ole vaatinut halvempaa. Toiminta on tullut nopeammaksi mutta enimmäkseen tuokin linja on tyhjillään ja varsinkin kun itse laitan koneet kiinni, paitsi jos joku sattuu katsomaan vaikka tätä http://klezberg.webhop.org . EDIT: Jäin vielä ihmettelemään. Luitko sä jostain että mä olisin sanonut että keskivertokäyttäjä tarvitsee nopean liittymän? Taisit tarttua tuohon "keskivertokäyttäjän megabittiin", se oli vain ilmaus, ei väite, vähän samaan tapaan jos puhuisin autokuskin bensalitrasta vaikka. a'tini al-nay... | |
![]() 18.09.2007 22:55:27 | |
Mutta sullakin se kapasiteetti käy keskimäärin lähes tyhjänä, veikkaisin. Tuo oli se mun pointti. Niin pitkään kuin se kapasiteetin käyttö on kiinni sun omasta aktiviteetistasi, ja loppuu kun poistut koneen äärestä. Tuo on operaattorille ihanteellista, maksat tietystä kapasiteetista mutta kulutat keskimäärin mitättömän osan siitä. Operaattorin verkko kuormittuu vain sillä pienellä määrällä. Joo, mutta jos mie warettaisin, niin ehkä sitä tulisi kateltua se nopein ja sehän olisi samalla tietty kallein. Ja siitähän operaattorit tykkäisi. Mulla on nopeampi liittymä, mutta se on oikeastaan tullut sitä kautta että operaattori on nostanut nopeuksia "samaan hintaan" enkä ole vaatinut halvempaa. Miultakin aiemmassa kämpässä operaattori sai nyhdettyä tuolleen isot rahat kun en tajunnut tarkistaa asiaa. Pari kertaa taisi nousta nopeus. Kun sitten palasin hitaampaan niin mitään käytännön eroa ei tullut. EDIT: Jäin vielä ihmettelemään. Luitko sä jostain että mä olisin sanonut että keskivertokäyttäjä tarvitsee nopean liittymän? Taisit tarttua tuohon "keskivertokäyttäjän megabittiin", se oli vain ilmaus, ei väite, vähän samaan tapaan jos puhuisin autokuskin bensalitrasta vaikka. En, enkä tuollaista edes yrittänyt sanoa. Musta keskivertokäyttäjien nopeudentarve on ylittynyt jo aikapäiviä sitten, ja ton kehityksen olisi voinut siinä mielessä pysäyttää. Systeemin rahantuotto on vain rakennettu niin että e nopeudet nousee. Vähän iinku kännyköissä noi uudet ominaisuudet. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
![]() 18.09.2007 23:09:03 | |
No ni... Leikari tuli kierittämään tahkoa vuorostaan. päästän sinut lepovuoroon kun olet näköjään viimeaikoina ollut kovasti innokkaasti keskustelemassa ;-) Jaappa Leikari euro sitte näkyviin tohon niin että siinä on muusikoiden liksat/rojaltit,säveltäjät,sanoittajat ,valokuvaajat,,miksaajat,masteroijat ja ne ketä siihen nyt sit sun mielestä tarvitaankaan. näitä piirakanjakokuvia/taulukoitahan monesti musiikkibisneksen edustajat mielellään näyttävät - - ne vaan ovat sellaisia, että sinne mahtuu piiloon monenlaista tehottomuutta ja välistävetoa muusikoiden yms. luovien portaiden osuus jää pieneksi - miksi? ymmärrän, että kakku hupenee kun prässätään levy ja myydään se yksittäin kalliilla liikepaikalla - mutta miksi musa on yhtä kallista netistä aineettomasti ostettuna??? - selitäpä se... | |
![]() 18.09.2007 23:31:42 | |
a) tallennuskapasiteetin riippumattomuus sisällön arvosta b) korvauksen osuus tallennusmedian hinnasta Hintaa on turha laskea niin kauan kun on riidanalaista sekin, että mistä kuluttajaa maksatetaan. Olen väittänyt että tekijäporras, jonka eduksi hyvitysmaksu aikanaan säädettiin, ei nettilataamisen tähden "menetä yhtään mitään". Perustelu on ollut ja on, että he maksavat kaikista medioista säädentyn hyvitysmaksun. Nähdäkseni tässä on selvästi kaksi tapaa menetellä: a) Päivitetään hyvitysmaksujärjestelmä kattamaan myös nettilataaminen & jakaminen. b) Tarkastellaan kriittisesti onko hyvitysmaksujärjestelmä enää ensinkään järkevä tapa hoitaa varainkeruu (DRM, rikollinen waretus, jne.). Valitkaa siitä sitten. Itse suosittelen tietenkin ensimmäistä vaihtoehtoa. Perustelut on, että jos tekijäporras on aidosti ja yhtenäisenä liikkeellä, niin se voi voittaa jotain. Toinen, ja itse asiassa tärkeämpikin perustelu on se, että sillä saadaan 200 000 kriminaalia hortoilemasta kadulta. Ei vähäinen temppu sekään. Tuttavista. Itse lukeudun siihen merkilliseen joukkioon, että en juurikaan tunne warettajia. Virtuaalisesti, nimimerkkeinä tms. en ensimmäistäkään, mutta fyysisessä maailmassa yhden. Hän onkin sitten sitä tyyppiä joka olisi Kotilaisen katiskassa vähän suurempi vonkale. Hän on ladannut ja jakanut käytännössä yhtä soittoa viisi-kuusi vuotta ja asunto on niin täynnä CD ja DVD levyjä ettei tahdo kääntymään mahtua. Hän on itse todennut, että hauskaa puuhaahan tämä on, mutta eihän näitä piisejä ja elokuvia katseleen ja kuuntelee ehdi. Vuorokaudessa kun on vain 24 tuntia. Kyse näyttää melko pitkälti olevankin eräänlaisesta keräilyharrastuksesta. On mukava omistaa kaikkea mahdollista - jos vaikka joskus kuuntelisi tai katselisi. Tähän on tultu. Pahaksi on päässyt. Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- | |
![]() 19.09.2007 00:41:15 (muokattu 19.09.2007 00:42:29) | |
Kaikki muutkin tekee sitä sun tätä - Hiekkalaatikkomantra, joka uppoo eräisiin kuin voi sulaa kuumaan veitseen. Meikäläinen sitten on sen verran Rock ettei kosketa :-) Vakavasti: Tuttavapiirissä on kahdessa perheessä kyseistä toimintaa ja molemmilta (-/+-) kuulee tuota samaa, muista kymmenkunnasta perheestä ei laittomia äänitteitä/leffoja löydy. Aika heikosti toteutuu "kaikki". Okei, saarnaan tästä joskus, mutta olen ehdottomasti pyrkinyt välttämään kohdehenkilön syyllistämistä, toki jo vastavaikutuksenkin lieventämiseksi. Eli näillä mennään "soittelen sotaan". Floating out of the Screen.. | |
![]() 19.09.2007 09:23:26 (muokattu 19.09.2007 09:24:54) | |
Nyt tein huomion joka on ehkä myös lisääntynyt pitkään ja voisi hyvin olla nouseva trendi. Näytäis siltä että mielellään myös youtubeen ja mihin vastaaviin laitetaan vaan still-kuva ja sit biisi tyyliin "Hiljainen on kylätie" ja sit siinä on karaoke videookin huonompi kuva tiestä ja musa soi. Senhän voi sit jonku nettiosoitteen kautta downloadata. Ei se kovin tyylikästä oo mut joku diggaa... | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)