Aihe: Taistelu nettilatailua vastaan!
1 2 3 4 521 22 23 24 2530 31 32 33 34
trih
17.09.2007 23:46:46
Kyllä mä liikun ihan tavallisten ihmisten keskellä. Ja puhuin kanssa ihan niistä ihmisistä joitten kanssa olen jokapäiväisessä kanssakäymisessä. Mitä yleensä tarkoitat pienillä erikoistuneilla porukoilla? En tajua. Ihan tämmöstä taksikuskista yliopisto-opiskelijaan tää miun lähipiiri on. Suurin osa ei osaisi musaa ladata p2p vai mitä nää nyt on vaikka käskettäisiin. En osaa minäkään.

Ahaa. Tässä on sitten selkeä ero. Se sakki minkä ympäröimä minä olen töissä tai vapaa-aikana osaa kyllä nämä p2p ym hommat. Siitä siis mun näkemys. Se ei katso ikää tai sosiaalista asemaa kuka osaa ladata mitäkin jne. Halusin vaan kommentoida tätä loputonta savottaa mitä tämä aihe aina aiheuttaa. Samat nimimerkit jankkaamassa eikä se oikeasti hyödytä ketään. Mun on tietenkin helppo astua "rajan" yli koska anonyyminä tätä naputtelen. Mutta totuus on se että ihmiset lataa tavaraa mitä haluaa. Sai sen kaupasta rahalla tai ei. Kommarit ja natsit lataa. Sivarit ja inttijätkät lataa. Köyhät ja rikkaat lataa. Mulkut ja hyvät jätkät lataa. Ei mulla ole mitään valtaa muuttaa asioita. Täällä siitä voidaan varmasti väitellä maailman tappiin mutta ei se miksikään siitä muutu. Eivät ne ketkä sitä urakalla tekee tällä foorumilla pyöri.

Meitsi on ihan historianopiskelija Jyväskylän yliopistossa, entinen raksaduunari ja puuseppä. Jos nyt viittasit tolla muhun tolla tekstillä.

Ei kun viittasin ihan yleiseti siihen vihaiseen reagointiin kun joku skriivailee näkemyksiään joilla ei ole paskan väliä. Maailma jatkaa pyörimistä vaikka kuka päättäisi tai ehdottaisi mitä.
Enemmän säröä ja vähemmän middleä.
Teijo K.
17.09.2007 23:54:40

Mutta totuus on se että ihmiset lataa tavaraa mitä haluaa. Sai sen kaupasta rahalla tai ei. Kommarit ja natsit lataa. Sivarit ja inttijätkät lataa. Köyhät ja rikkaat lataa. Mulkut ja hyvät jätkät lataa.

Toi on sun totuus, mun totuus on vähän erilainen. Mutta toistan mitä sanoin jo aiemmin, että murtovarkaat tuntee murtovarkaita ja kaupan kassat tuntee kaupan kassoja.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Looking high and low, dont know where to go. I've got a double bass my friend.
trih
17.09.2007 23:58:45 (muokattu 17.09.2007 23:59:40)
Toi on sun totuus, mun totuus on vähän erilainen. Mutta toistan mitä sanoin jo aiemmin, että murtovarkaat tuntee murtovarkaita jotka lataa ja kaupan kassat tuntee kaupan kassoja
jotka lataa. Mun näkemys vaikka en yhtään murtovarasta tunne tai tiedä.
BubbleBob
18.09.2007 00:00:36

Joo, tuttavapiirissä on sekä että, ja itsellä tiukka saarnaajan maine :-)

Olen kokenut että LP:t, tietokonepelit, CD:t, tai DVD:t on olleet ok hintaisia, vaikken ole minnekkään keskitason palkoille päässyt. Tietenkin on myös halpiksia tullut harrastettua ja kirjasto on ollut koekuunteluissa mainio lisä.

Vaimo totesi kivasti kopioinnista: "Ihan minkälaista mallia haluaa lapsilleen antaa!"

Ja päälle vielä extraripaus vertailevaa paskanjauhantaa:
Miksi papin, opettajan, ohjelmoijan, saati sitten teurastajan (SH-10), tai proffan, tai tutkijan pitäisi mitään kuukausipalkkaa saada. Kutsumusammatteja nuokin viimeisen päälle. Pappi voisi ottaa omansa kolehdista, tarpeen ja omantuntonsa mukaan. Hyvälle opettajalle tuo oppilaat varmasti lahjuksensa. Ohjelmoijille mitään edes kuulu maksaa, sehän on vaan kiva harrastus (LINUX). Proffat luennoi niin paljon, että hattu vaan salissa kiertään! Tutkijan tutkimus kirjaan, jhalukkaat saa kirjakaupoista ostaa. Jos ei myy niin telakalle vaan, niinkuin muutkin edellämainitut, jos ei sukses murtomaassa aukee - Get Physical. Ainoaa Oikeaa Korvattavaa Työtä on Fyysinen Ponnistus Piste (eli muusikolle keikka)

Vielä, vielä mausteeksi mustapippurin verta:
Ihan sama noilla warettajilla kuin mitä +320Kg, eli nälkä kasvaa syödessä ja lopulta se kaikki paskaks' muuttuu. Vuosien jälkeen mitään ei jäänyt käteen, pelkkä ruskee vana, jota jälkeiset zoomaa linssit huurussa :-) Faijan kotipoltot, jee.
Floating out of the Screen..
Teijo K.
18.09.2007 00:05:55

jotka lataa
jotka lataa. Mun näkemys vaikka en yhtään murtovarasta tunne tai tiedä.

Joo joo, toi tuli jo selväksi. Minä itseasiassa tunnen, tai oikeammin tunsin yhden murtovarkaan, soitti kitaraa yhdessä taannoisessa bändissä missä olin basistina. Ei se ladannut. Sulla on siis näkemyksiä vaikka et tunne tai tiedä, mutta varma olet asiastasi kuitenkin. Tyypillistä. Ja muitten pitäisi tutustua "todellisuuteen". Ehkä sun pitäisi oikeasti tulla kansan pariin ja tutustua todellisuuteen.

Ton toisten tekstien "hauskan" editoimisen voisi musta säästää noihin kevyempiin keskusteluihin. Asiatriideissä voisi edes yrittää vähän käyttäytyä.

trih
18.09.2007 00:08:10
Vaimo totesi kivasti kopioinnista: "Ihan minkälaista mallia haluaa lapsilleen antaa!"

Tämä on käynyt mielessä. Näitä "kuultua-juttuja": Videovuokraamossa kun kassaneiti ilmoittaa palautusajankohdasta niin pieni tytär kysyy iskältä: "Ehditkö sä varmasti polttamaan nuo molemmat?". Eli ainoa keino pysäyttää toiminta on se että opettaa lapsilleen miten niitä tuotteita sieltä netistä hankitaan. Toinen juttu on tietenkin se kun koulussa oppii "kaiken mahdollisen" ja kaikki vähän tuhma on jännää sopivassa iässä...

Ihan sama noilla warettajilla kuin mitä +320Kg, eli nälkä kasvaa syödessä ja lopulta se kaikki paskaks' muuttuu. Vuosien jälkeen mitään ei jäänyt käteen, pelkkä ruskee vana, jota jälkeiset zoomaa linssit huurussa :-) Faijan kotipoltot, jee.

Tää sai repeämään. Faijan kotipoltot :D.
BubbleBob
18.09.2007 00:12:36

Sulle trih tiedoksi - GetReal: Kaikki käytä mitään koneita.
Joten millä ne "lataa" ?
Kunhan saadaan jokaiselle (Suomessa/Maassa?!?) TOIMIVA tietokone voidaan tämänkin eriarvoisuuden poistumisesta edes haaveilla.
trih
18.09.2007 00:28:59
Sulle trih tiedoksi - GetReal: Kaikki käytä mitään koneita.
Joten millä ne "lataa" ?
Kunhan saadaan jokaiselle (Suomessa/Maassa?!?) TOIMIVA tietokone voidaan tämänkin eriarvoisuuden poistumisesta edes haaveilla.

Jjoo eiköhän tämä epäkohta ole muutaman vuoden sisällä hoidettu.
trih
18.09.2007 00:37:07
Joo joo, toi tuli jo selväksi. Minä itseasiassa tunnen, tai oikeammin tunsin yhden murtovarkaan, soitti kitaraa yhdessä taannoisessa bändissä missä olin basistina. Ei se ladannut. Sulla on siis näkemyksiä vaikka et tunne tai tiedä, mutta varma olet asiastasi kuitenkin. Tyypillistä. Ja muitten pitäisi tutustua "todellisuuteen". Ehkä sun pitäisi oikeasti tulla kansan pariin ja tutustua todellisuuteen.

Jaaha mä oon sitten onnistunut olemaan liian henkilökohtainen vaikka tarkoituksena oli kertoa objektiivisesti siitä mitä näen ympärilläni päivittäin.

Ton toisten tekstien "hauskan" editoimisen voisi musta säästää noihin kevyempiin keskusteluihin. Asiatriideissä voisi edes yrittää vähän käyttäytyä.

Tarkoitus ei ollut olla hauska joten harakoille meni. Pahoittelen.
BubbleBob
18.09.2007 00:39:20

Näinhän se on; kun tietää mitä kaikkea (ja mistä) sinne Afrikkaankin kipataan 8-9 Kiva istuu duunin reunalla ja kuunnella mpElkosia.
j0nas
18.09.2007 06:55:24 (muokattu 18.09.2007 06:58:53)
Toi on sun totuus, mun totuus on vähän erilainen. Mutta toistan mitä sanoin jo aiemmin, että murtovarkaat tuntee murtovarkaita ja kaupan kassat tuntee kaupan kassoja.

Siis oikeasti, jos joku nykyaikana väittää ettei tunne yhtään warettajaa on hän todella sinisilmäinen tai kaveripiiri mitätön. Jos porukka tietää sun totaalikieltäytyjä-asenteesi warettamiseen, niin luuletko että ne tulee mainostamaan waretustaan sulle? Ja toi murtovarkaat tuntee murtovarkaita jne. juttu on kyllä täyttää kakkaa. Nyt vähän järki käteen.

trih:
Mutta totuus on se että ihmiset lataa tavaraa mitä haluaa. Sai sen kaupasta rahalla tai ei. Kommarit ja natsit lataa. Sivarit ja inttijätkät lataa. Köyhät ja rikkaat lataa. Mulkut ja hyvät jätkät lataa.

Näinhän se menee, halusi tai ei.
Feggy
18.09.2007 08:29:54

Joo, tuttavapiirissä on sekä että, ja itsellä tiukka saarnaajan maine :-)

Olen kokenut että LP:t, tietokonepelit, CD:t, tai DVD:t on olleet ok hintaisia, vaikken ole minnekkään keskitason palkoille päässyt. Tietenkin on myös halpiksia tullut harrastettua ja kirjasto on ollut koekuunteluissa mainio lisä.

Ja päälle vielä extraripaus vertailevaa paskanjauhantaa:
Miksi papin, opettajan, ohjelmoijan, saati sitten teurastajan (SH-10), tai proffan, tai tutkijan pitäisi mitään kuukausipalkkaa saada. Kutsumusammatteja nuokin viimeisen päälle. Pappi voisi ottaa omansa kolehdista, tarpeen ja omantuntonsa mukaan. Hyvälle opettajalle tuo oppilaat varmasti lahjuksensa. Ohjelmoijille mitään edes kuulu maksaa, sehän on vaan kiva harrastus (LINUX). Proffat luennoi niin paljon, että hattu vaan salissa kiertään! Tutkijan tutkimus kirjaan, jhalukkaat saa kirjakaupoista ostaa. Jos ei myy niin telakalle vaan, niinkuin muutkin edellämainitut, jos ei sukses murtomaassa aukee - Get Physical. Ainoaa Oikeaa Korvattavaa Työtä on Fyysinen Ponnistus Piste (eli muusikolle keikka)

Hyvin kirjoitettu, plussan sait. Tosin näin itse tutkijana täytyy sanoa, että opiskelijat tuskin antaisivat ropoakaan luennoista eikä tutkija kirjojen myynnistä yleensä mitään suoraan saa mainetta ja kunniaa lukuunottamatta.
Uutta Lockmania
reos
18.09.2007 09:36:01
Minusta olisi nyt vähitellen korkea aika ymmärtää lakata puhumasta yksoikoon varastamisesta tai oikeuden ottamisesta omaan käteen. Mitallilla on aina kaksi puolta.

Näin, ugh.

Korvausta maksamatta käytät/nautit/kuuntelet/yms. teosta, teet mielestäni väärin teoksen oikeuden omistajaakohtaan. Jos et tätä varastamiseksi tai oikeuden ottamiseksi laske, niin toivottavasti pidät edes muuten arveluttavana.
basso / 2 vuotta. Lyömäsoitin se on eikä keräilytavara.
Lennu
18.09.2007 10:18:54

Ei kun viittasin ihan yleiseti siihen vihaiseen reagointiin kun joku skriivailee näkemyksiään joilla ei ole paskan väliä. Maailma jatkaa pyörimistä vaikka kuka päättäisi tai ehdottaisi mitä.

Satuitko edes ajattelemaan, että tämä on muusikoiden.net, jossa saattaa olla ihmisiä, jotka haluaisivat edelleenkin tienata syömisensä työllä, jonka osaavat?

Maailma varmasti jatkaa pyörimistään, vaikka sä jäisit tänään auton alle.

Että siinä mielessä ehkä relevantti lause.
"Siirryn digihanuriin sinä päivänä, kun analogiset hanurilähetykset lopetetaan." -Qsine
Teijo K.
18.09.2007 10:33:17

Siis oikeasti, jos joku nykyaikana väittää ettei tunne yhtään warettajaa on hän todella sinisilmäinen tai kaveripiiri mitätön. Jos porukka tietää sun totaalikieltäytyjä-asenteesi warettamiseen, niin luuletko että ne tulee mainostamaan waretustaan sulle? Ja toi murtovarkaat tuntee murtovarkaita jne. juttu on kyllä täyttää kakkaa. Nyt vähän järki käteen.

Missähän mä sanoin että en tunne _yhtään_ warettajaa? No en missään, ja olisit sen huomannut itsekin jos olisit oikeasti lukenut ne kirjoitukset. Jos olisit lukenut ne kirjoitukset, olisit myös huomannut että mun kaveripiiri on kaikkea muuta kuin mitätön. Asenteeni waretukseen ei myöskään ole totaalikieltäytyjä. Itse en wareta, mutta en sitä ole kertaakaan kenellekään moralisoinut tai saarnannut. En minä moralisoinut tai saarnannut siitäkään kun se kaveri niitä murtavarkauksia oli tehnyt. Itsepä maksoi linnatuomioilla velkansa yhteiskunnalle.

Toi murtovarkausjuttu tulee siitä ihan tosielämän huomiosta, että täällä te väitätte tuntevanne pelkästään warettajia. Koska mä nyt kuitenkin tunnen montakin henkilöä jotka ei wareta, niin selkeästi eri piireissähän me silloin liikutaan. Ja ammatti ja harrastukset tietenkin ohjaa tuttavapiirin muotoutumista. Järki käteen siellä vaan teillekin.

trih
18.09.2007 15:53:03
Satuitko edes ajattelemaan, että tämä on muusikoiden.net, jossa saattaa olla ihmisiä, jotka haluaisivat edelleenkin tienata syömisensä työllä, jonka osaavat?

Nyt en ymmärrä. Tarkoitatko että kun kerroin mun näkemyksen nykyisestä nettimenosta niin se aiheuttaa jollekkin tän foorumin ammattimuusikolle leivän kapenemista? Jos näin on niin varmaan pelkästään uutisten seuraaminenkin jotain hallaa tekee.

Maailma varmasti jatkaa pyörimistään, vaikka sä jäisit tänään auton alle.

Että siinä mielessä ehkä relevantti lause.

Just.
Lennu
18.09.2007 16:00:32

Nyt en ymmärrä. Tarkoitatko että kun kerroin mun näkemyksen nykyisestä nettimenosta niin se aiheuttaa jollekkin tän foorumin ammattimuusikolle leivän kapenemista? Jos näin on niin varmaan pelkästään uutisten seuraaminenkin jotain hallaa tekee.

En tarkoittanut. Vaan että joku sulle paskan hailee asia voi olla jollekin tärkeä ja siksi se saattaa keskustella asiasta täällä. Sun provosoiva argumentointi vaan pisti silmään. Jos sä vaikka veistelisit puumulkkuja ja puumulkkufoorumilla pohdittaisiin siitä, kun kiinalaiset halpakopiopuumulkut syö leipää pöydästä, niin en mä kehtais mennä sinne avautumaan, että ihan paskan hailee mulle, suurin osa mun tutuistakin istuu kiinanmulkkujen päällä.

Eli onko se sun pointti ja panos tälle ketjulle "ihan sama mulle", vai onko jotain ketjulle arvokastakin asiaa mielessä?

Ei siis millään pahalla.
"Siirryn digihanuriin sinä päivänä, kun analogiset hanurilähetykset lopetetaan." -Qsine
j0nas
18.09.2007 16:32:24
Missähän mä sanoin että en tunne _yhtään_ warettajaa? No en missään, ja olisit sen huomannut itsekin jos olisit oikeasti lukenut ne kirjoitukset. Jos olisit lukenut ne kirjoitukset, olisit myös huomannut että mun kaveripiiri on kaikkea muuta kuin mitätön. Asenteeni waretukseen ei myöskään ole totaalikieltäytyjä. Itse en wareta, mutta en sitä ole kertaakaan kenellekään moralisoinut tai saarnannut. En minä moralisoinut tai saarnannut siitäkään kun se kaveri niitä murtavarkauksia oli tehnyt. Itsepä maksoi linnatuomioilla velkansa yhteiskunnalle.

Toi murtovarkausjuttu tulee siitä ihan tosielämän huomiosta, että täällä te väitätte tuntevanne pelkästään warettajia. Koska mä nyt kuitenkin tunnen montakin henkilöä jotka ei wareta, niin selkeästi eri piireissähän me silloin liikutaan. Ja ammatti ja harrastukset tietenkin ohjaa tuttavapiirin muotoutumista. Järki käteen siellä vaan teillekin.

Pahoitteluni, luin kirjoittamasi, mutta käsitin väärin kohdan Mulla ei juuri ole noita warettajia lähipiirissä, mun moka. Tosin syyllistyt nyt itse samaan asiaan, koska minä en ole sanonut missään kohtaa tuntevani pelkästään warettajia. Tuosta sun moralisoinnista ja saarnaamisesta voidaan olla montaa mieltä jos muistellaan aikaisempia piratismikeskusteluja. Pointti kirjoituksessani oli se, että ei warettajat ole mikään ammattiryhmä. Mä tiedän isiä, äitejä ja lapsia jotka lataa verkosta laittomasti niin ikävää kuin se onkin. Mä en millään tavalla halua puolustaa piratismia tai waretusta, mutta ei asiat muutu tänne foorumille kirjoittelemalla. Mua ärsyttää ihmisten tekopyhyys (en tarkoita tällä sinua, Teijo K.)
Lennu
18.09.2007 16:34:56

Hehee. Mutta MISTÄ tässä sitten pitäisi keskustella, kun otsikko on "Taistelu nettilatailua vastaan"?

Mä en ehkä ymmärrä taas mitään.
Klezberg
18.09.2007 16:47:11 (muokattu 18.09.2007 16:55:50)

Tuota noin... tässä ketjussa menee ristiin

a) moraaliset kannanotot koskien waretusta (puolesta ja vastaan)
b) pohdiskelu waretuksen laajuudesta, merkityksestä ja vaikutuksista
c) tekijöiden/muusikoiden toimeentuloa koskevat kannaotot

EDIT: Tarkoitan tällä erityisesti sitä, että vaikka nuo a ja c ovatkin hyvin polarisoivia kysymyksiä, niin tuosta b-alueesta luulisi voivan keskustella myös ilman että heti mennään noilla a/c -alueille.
a'tini al-nay...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)