Aihe: Poistuvatko nyt jo CD-levyt?
1 2 3 4 519 20 21 22 2344 45 46 47 48
BigPapa
20.01.2011 13:00:44 (muokattu 20.01.2011 13:04:08)

Jaava: Missä kohtaa? Mä olen tarkoittanut varmaan, että ihminen ei voi aistia paljoa yli 20000 Hz:n ääniä.

Todista tämä.

Samoin, jos sä väität, että ihmiset kuulee ultraääniä, sun kuuluu todistaa se todeksi. Kuulotesteissä tätä on tutkittu ja ultraääniihmisiä ei ainakaan mun käsittääkseni ole vielä löytynyt.

Näin en ole väittänyt kertaakaan. Kyse on ollut vain ja ainoastaan aistimisesta.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
Askr
20.01.2011 13:07:37
BigPapa: Näin en ole väittänyt kertaakaan. Kyse on ollut vain ja ainoastaan aistimisesta.

Eli kuulokekuuntelussa ei pitäisi havaita eroa vinyylin ja cd:n välillä?
J.Nikkanen
20.01.2011 13:13:04
Askr: Eli kuulokekuuntelussa ei pitäisi havaita eroa vinyylin ja cd:n välillä?

Eikös näitä juttuja puita tässä samassa ketjussa jo aiemmin?
Tästä eteenpäin pelkkä Kirkin wahi, Larsin sakkaava basari ja muu paska saa suoraan jäähyä. Pitkää jäähyä. -Moderaattori
BigPapa
20.01.2011 13:14:27

Jaava:Sä voit kokeilla itse, miten suuri ero tulee, kun äänität vaikkapa kitaraa 48kHz näytteistyksellä ja vertaat sitä sitten 96kHz näytteistykseen. Siitäpä sen huomaat sen eron.

Tarkoitin sitä, että jos soittimessa ei olisi ollenkaan yläsävelsarjoja.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
Jaava
20.01.2011 13:18:32
BigPapa: Todista tämä.

Edelleen tieteellisessä keskustelussa todistusvastuu on sulla, koska ainoa tapa, millä mä voisin tän todistaa on se, että esitän tulokset hyvin suuresta ihmisotannasta tehdystä tutkimuksesta. Sun tarvitsee näyttää vain, että useat tavalliset ihmiset pystyvät aistimaan ultraäänet.

Näin en ole väittänyt kertaakaan. Kyse on ollut vain ja ainoastaan aistimisesta.

Kuuloaistimuksessa kuulo ja tunto sekottuvat toisiinsa. Mä en tee nyt ajatuksen tasolla eroa näiden välille. Näytä mulle, miten sä aistit ultraäänet.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
BigPapa
20.01.2011 13:19:21

Askr: Eli kuulokekuuntelussa ei pitäisi havaita eroa vinyylin ja cd:n välillä?

Kyllähän niissä ero kuitenkin on.
Jaava
20.01.2011 13:19:26 (muokattu 20.01.2011 13:20:29)
BigPapa: Tarkoitin sitä, että jos soittimessa ei olisi ollenkaan yläsävelsarjoja.

Sitten se soittaisi sinimuotoista signaalia, mutta miten tämä nyt liittyy mihinkään?

Yläsävelsarjat eivät ole lähtökohtaisesti ultraääniä vaan ihan kuuloalueen taajuuksia.
Jaava
20.01.2011 13:19:56
BigPapa: Kyllähän niissä ero kuitenkin on.

Mutta sitähän ei sitten voi aistia keholla?
BigPapa
20.01.2011 13:20:02

Jaava: Edelleen tieteellisessä keskustelussa todistusvastuu on sulla, koska ainoa tapa, millä mä voisin tän todistaa on se, että esitän tulokset hyvin suuresta ihmisotannasta tehdystä tutkimuksesta. Sun tarvitsee näyttää vain, että useat tavalliset ihmiset pystyvät aistimaan ultraäänet.

Kuuloaistimuksessa kuulo ja tunto sekottuvat toisiinsa. Mä en tee nyt ajatuksen tasolla eroa näiden välille. Näytä mulle, miten sä aistit ultraäänet.

Tää on hyvin hämärää.
BigPapa
20.01.2011 13:20:37

Jaava: Mutta sitähän ei sitten voi aistia keholla?

Onko se ainoa tapa aistia?
Askr
20.01.2011 13:21:21
pahaeno: Eikös näitä juttuja puita tässä samassa ketjussa jo aiemmin?

Toki, mutta nyt kun tarkennettiin eroa aistimisen ja kuulemisen välillä, niin syytä tarkentaa myös missä mikin ero käytännösssä oletetaan objektiivisesti havaittavan. Tuossa Otto Romanowskin artikkelissa, sivulla 7, johon BigPapa viittaa, sanotaan, etä kuulokkeilla näitä kuuloalueen ulkopuolisia ääniä ei voi aistia.
Lennu
20.01.2011 13:21:39

BigPapa: Tää on hyvin hämärää.

Heh, me ollaan huomattu se :)
"mut lennulla on se etu että se voi perustelematta pitää asioita täysin paskoina ja se silti voittaa kaikki väittelyt." -Twinkle
BigPapa
20.01.2011 13:22:03

Jaava: Sitten se soittaisi sinimuotoista signaalia, mutta miten tämä nyt liittyy mihinkään?

Yläsävelsarjat eivät ole lähtökohtaisesti ultraääniä vaan ihan kuuloalueen taajuuksia.

Siis tä, mikä soittaisi sinimuotoista signaalia? Kitara?
Jaava
20.01.2011 13:24:58 (muokattu 20.01.2011 13:25:58)
BigPapa: Siis tä, mikä soittaisi sinimuotoista signaalia? Kitara?

Jos siinä ei olisi lainkaan yläsäveliä. Kyllä. Täysin mahdotonta käytännössä, mutta näinhän sä sanoit.

Tää on hyvin hämärää.

Mikä niin?
BigPapa
20.01.2011 13:25:45 (muokattu 20.01.2011 13:27:34)

Askr: Toki, mutta nyt kun tarkennettiin eroa aistimisen ja kuulemisen välillä, niin syytä tarkentaa myös missä mikin ero käytännösssä oletetaan objektiivisesti havaittavan. Tuossa Otto Romanowskin artikkelissa, sivulla 7, johon BigPapa viittaa, sanotaan, etä kuulokkeilla näitä kuuloalueen ulkopuolisia ääniä ei voi aistia.

Niin ei voi aistia keholla, mutta onhan päässäkin luita onhan? Ja ties mitä mössöä.
Lisäksi siinä sanottiin, että puutteellista aistimusta pyritään korjaamaan lisäämällä volumea.
Jaava
20.01.2011 13:27:51 (muokattu 20.01.2011 13:29:15)
BigPapa: Niin ei voi aistia keholla, mutta onhan päässäkin luita onhan? Ja ties mitä mössöä.

Aivot itsesään eivät aisti mitään. Niissä ei ole aistihermoja lainkaan. Aivokalvossa muistaakseni on jonkun verran tuntohermoja, mutta mä en kyllä usko, että sä huomaisit mitään jos sulle soitettaisiin vaikkapa 40kHz ääntä kuulokkeista.

Lisäksi siinä sanottiin, että puutteellista aistimusta pyritään korjaamaan lisäämällä volumea.

Hoho.. tämä kyllä sanottiin sellaisena virheenä, jonka ihmiset usein tekee, kun aistimus ei olekaan kuulokkeilla normaali. Siinä ei sanottu, että puutteellinen aistimus korjaantuisi tällä.
BigPapa
20.01.2011 13:28:31

Jaava: Jos siinä ei olisi lainkaan yläsäveliä. Kyllä. Täysin mahdotonta käytännössä, mutta näinhän sä sanoit.

En noista siniaalloista tiedä mutta, kyse oli siitä, että olisiko se ihan mahottoman kuolleen kuulloista.
BigPapa
20.01.2011 13:29:08

Jaava: Aivot itsesään eivät aisti mitään. Niissä ei ole aistihermoja lainkaan. Aivokalvossa muistaakseni on jonkun verran tuntohermoja, mutta mä en kyllä usko, että sä huomaisit mitään jos sulle soitettaisiin vaikkapa 40kHz ääntä kuulokkeista.

En minäkän usko siihen partahemmoon.
BigPapa
20.01.2011 13:30:20

Jaava:Hoho.. tämä kyllä sanottiin sellaisena virheenä, jonka ihmiset usein tekee, kun aistimus ei olekaan kuulokkeilla normaali. Siinä ei sanottu, että puutteellinen aistimus korjaantuisi tällä.

Hehehe, sanoinkos minä sitten että se korjaantuisi?
Jaava
20.01.2011 13:31:00 (muokattu 20.01.2011 13:31:44)
BigPapa: En noista siniaalloista tiedä mutta, kyse oli siitä, että olisiko se ihan mahottoman kuolleen kuulloista.

Venaas nyt.. Sä sanoit, että olisiko kuolleen kuuloista ilman yläsäveliä ja mä sanoin, että se olisi silloin siniaaltoa. Tiedät varmaan kuulostaako siniaalto kuolleelta. Mikä tässä oli epäselvää?

En minäkän usko siihen partahemmoon.

Miten tämä liittyy mihinkään?

Hehehe, sanoinkos minä sitten että se korjaantuisi?

Et, mutta tunnuit jotenkin perustelevan kantaasi kuulokeaistimisesta tällä seikalla.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)