Aihe: Juice Leskinen Slam
1 2 3 4 5 6 7 8
AP
26.10.2004 14:38:52
"Soita Juice Marilyn!"

Juice: Me soitettiin se juuri, missä sä oot ollu?

"Kusella"

Juice: Jumalauta, me soitetaan täällä hienoja biisejä ja poika menee kuselle...

Itseäni on huvittanut suuresti Saimaa-ilmiö-elokuvassa se, kun Juice vetää Pilvee-biisin savon murteella.
"Myö lähettii keikalle, olj semmoonee kesäkelj...."
K100 #7
Hannu H.
26.10.2004 16:13:11 (muokattu 26.10.2004 16:14:56)

GrandSlamista tykkään enempi, mutta Slamin biiseistä nappaavat ajan henki levyn lisäksi etenkin Skitsofrenia, Kehtolaulu hirtetylle, paperitähdet, outoon valoon ja mies joka rakastaa itseään.

Juicen parasta päätä kumminkin.. PerVers runoilija levyllä on edelleen silti parhaat bassot mitä juicen levyillä on ikinä ollu! (ihan kaikkia en oo kuullu, mutta löytyy PerVers runoilija, tauko 1 ja 2, ajan henki, L, dokumentti, kautta aikain, kiveä ja sämpylää... unohdinkohan ny jonkun)
"May the tone be with you"
Ai mää vai?
26.10.2004 23:33:59
GrandSlamista tykkään enempi, mutta Slamin biiseistä nappaavat ajan henki levyn lisäksi etenkin Skitsofrenia, Kehtolaulu hirtetylle, paperitähdet, outoon valoon ja mies joka rakastaa itseään.

Jokin aika sitten kuulin radiosta Paperitähdet alkuperäisenä,siis Kinks - Celluloid Heroes.
Täytyy sanoa että onpa sanojen suomennus tehty nerokkaasti.
Hatunnosto tästä Juicelle!
Hyvää jatkoa jos oma ei riitä. (Välikausitakki)
steelin
27.10.2004 01:10:18 (muokattu 27.10.2004 09:19:37)
Kerpeles, kun tuntuu olo vanhalta...
Lentää, Pyhä toimitus, Edestakaisin (Laihia/Heinäpää). 3.30, ... Kyllä tuo mies osaa sanoa sanottavansa.
versus
28.10.2004 05:57:47
Mutta paskankin joukkoon mahtuu paljon helmiä!

Olen seurannut keskustelua jonkin aikaa... Omistan Juicen koko tuotannon muutamaa vinyyli singleä lukuunottamatta. Friikki mikä friikki. Yhdyn mielipiteeseen, että paskan joukkoon mahtuu paljon helmiä. Mutta ajatelkaa miestä, joka on julkaissut noin paljon materiaalia. Pakkohan sitä on välillä "paskallakin" käydä...

Taustaksi voisin kertoa pienen tarinan: Tutustuin ensimmäisen kerran Juiceen isäni kautta, jolla oli pari juice vinyyliä levyhyllyssä. Levythän olivat Yölento ja Pyromaani palaa rikospaikalle... Lopullinen valaistuminen alkoi käynnistyä, kun Taivaan kappaleita ilmestyi. Sen jälkeen olen kahminut juice tuotantoa. Ja kuten edellä totesin muutama vinyylisingle puuttuu...

Nämä puheet Juicen hiipumisesta 80-luvun puolivälin jälkeen on aika suorasti yhteydessä Juicen retkahtamiseen viinaan. Ja sitten nämä Minä, Sinä -levyt aika katkeraa tilitystä.

Onhan totta, että juicen terävin kärki sijoittuu sinne uran alkupäähän, mutta kyllä uudemmassakin tuotannossa on paljon hyvää. Esim. koko Sinä -levy ja Vaiti, aivan hiljaa oli pitkästä aikaa aika hyvä kokonaisuus. Levyn nimikkobiisi on aivan saatanan kaunis. Lähes uunituore Juice&Mikko (Senaattori ja Boheemi) levy on välillä muuten aika kauheaa kuunneltavaa...

Mielestäni parhaimpia juice biisejä matkan varrelta:
Per Vers runoilija, Keuhkoon pistää, Skitsofrenia, Kuumaa Tuhkaa, Vie minut paratiisiin, Naisen pimeä puoli, Yölento, Vaiti aivan hiljaa... Lista on muuten aika pitkä, joten lopetanpas tähän.

Mutta tässä vähän esimakua juice friikin ajatuksen juoksusta.
versus
28.10.2004 06:04:16
Ja vanhukset, oletteko nähneet livenä?

En ole vanhus, mutta olen nähnyt juicen muutaman kerran livenä eri kokoonpanojen kanssa. Vuosilivut ovat muistin varassa..

Noin vuonna 1994 näin Juice leskinen Etc. bändin kanssa, keikka oli aivan saatanan hyvä. Bändi ei ollut mikään rock bändi, ehkä jonkinlainen kamariorkesteri...??? Mutta n. kolmetuntinen setti oli mukavaa kuunneltavaa.

Noin vuonna 1998 Juice soitti uuden "Grand Slam" orkesterin kanssa, jossa kitarassa oli mm. pantse syrjä. Keikka oli myös aika mainio. Enemmän rock kuin ETC:

Pari seuraavaa kokemusta ovatkin sitten aivan viime vuosilta, kun juicen mielenkiinto keikkailuun on ilmeisesti lopahtanut täysin. Mies ei ilmeisesti jaksa enää. Keikat ovat olleet juuri näitä Duo keikkoja kitaristi Ari "Kankku" Kankaanpään kanssa... Aika hirveää katsottavaa!!!

Olen muuten menossa katsomaan juice&mikko konserttia Tampere talolle. Mielenkiinnolla odotan miltä se kuulostaa... raportti jatkuu tuonnempana...
Meisseli
30.10.2004 22:04:47

Juuri kuuntelin Musta aurinko nousee-biisin. Olin aivan unohtanut kuinka hieno biisi se on. Ja ollaan ihmisiksi. Juicehan itse sanoo ettei ole oikea säveltäjä vaan sanoittja, mutta kyllä tuotantoaan läpikäydessä huomaa todella hienoja sävellys/sovitusratkaisuja.
Osta meidän levy! Maagista progebluesfunkkia. Vuoden kotimainen yllättäjä(noise.fi) klipit ja tilausohjeet osoitteessa www.strangefruitband.net
AP
31.10.2004 16:17:09
Se dvd muuten ilmestyy keskiviikkona.
SIsällöstä aavistus osoitteesta provisual.fi/juice

Ihan pakko-ostos.
K100 #7
Koaks
31.10.2004 16:29:41
Itse omistan 25 Juicen CD:tä, LP:tä ja kasettia. Lisäksi melkein naapurissa asuu yksi mies jolla on kaikki levyt ja muutama suhteellisen harvinainen single (Vauhtikone yms.)

Olen Juicea kuunnelut paljon ja perustimme bändinkin tätä musiikkia soittamaan. Yhden keikankin vetäisimme jo edellä mainitun miehen kesäjuhlissa. (Nykyään bändimme soittaa Deep Purple yms.)

Jos joku haluaa eroon Saimaa Ilmiö elokuvasta, niin ottaa yhteyttä minuun, kiitos.
Voi meitä, muita ei voi. -Juice Leskinen
texjazz
15.09.2007 20:44:48

Huom! Olet kirjoittamassa yli 1049 päivää vanhaan ketjuun!

Niinpä, emmää löytänyt uudempaakaan.

Saimaa-ilmiössä Petteri Salminen soittelee elokuvan alkupuolella, vaan eipä soittele enää myöhemmin. Eikö kuulunut enää vakiokokoonpanoon, vai mikä lie syynä?
Reino-tossut! Pelastakaa ne!
losalvaros
15.09.2007 21:11:09
Varmaan jotain erimielisyyksiä, Ila Loueranta näkyy jossain vaiheessa eli varmaankin loppupäässä basson varressa.
"Humppaa tai kuole".
texjazz
15.09.2007 22:25:34

Varmaan jotain erimielisyyksiä, Ila Loueranta näkyy jossain vaiheessa eli varmaankin loppupäässä basson varressa.

Salminen oli kitaristi, Loueranta soitti koko ajan.
Atomic Cafe
16.09.2007 06:38:13
Slam jäi ikävä kyllä näkemättä mutta Grand Slam tuli nähtyä joitakin kertoja 80-luvun puolivälissä eli juuri silloin kun olivat parhaassa iskussa. Rakkaimmat muistot on Saapasjalkarockista (1986) joka oli käytännössä Juicen ja Popedan kotifestari, eivät jättäneet väliin yhtään kertaa (jos oikein muistan). Lavalla vieraili Matti Pellonpää ja juuri Grand Slamin jättänyt Puntti Valtonen (kiipeilivät lavan kattoon rakennetuissa telineissä), Pate Mustajärvi kävi heittämässä Synnyimme lähtemään biisin jonka saman vuoden Ruisrockissa lauloi Puntti Valtonen.
Mika Antero
16.09.2007 08:11:38
Saimaa-ilmiössä Petteri Salminen soittelee elokuvan alkupuolella, vaan eipä soittele enää myöhemmin. Eikö kuulunut enää vakiokokoonpanoon, vai mikä lie syynä?

Enpäs ole koskaan ajatellutkaan asiaa. Eikös niissä ensimmäisissä pätkissä soita sekä Salminen että Yliaho, vai muistanko väärin? Googlettamalla selvisi, että Yliaho tuli Salmisen tilalle, eli olisiko kyseessä sitten ollut jonkinlainen Yliahon sisäänajo, jonka jälkeen Salminen väistyi syrjään? Olisiko tämä voinut tapahtua Tuuliajolla -risteilyllä?
...rusahteli särkyessään.
texjazz
16.09.2007 09:11:32

Enpäs ole koskaan ajatellutkaan asiaa. Eikös niissä ensimmäisissä pätkissä soita sekä Salminen että Yliaho, vai muistanko väärin? Googlettamalla selvisi, että Yliaho tuli Salmisen tilalle, eli olisiko kyseessä sitten ollut jonkinlainen Yliahon sisäänajo, jonka jälkeen Salminen väistyi syrjään? Olisiko tämä voinut tapahtua Tuuliajolla -risteilyllä?

Joo, Yliaho on koko ajan messissä (kun kerta laivalla ovat). Ja soittaa Syksyn Sävelessä soolon, kun Salmista ei enää ole.
juici
16.09.2007 11:15:37 (muokattu 16.09.2007 11:16:21)

Salminenhan oli väistynyt syrjään jo vuosien 1979 / 1980 vaihteessa Tauko II -levyn ilmestymisen jälkeen. Tämän jälkeenhän Yliaho oli tullut bändiin ja hoiti kitaristin tontin Tauko III, Kuusessa Ollaan ja Ajan Henki levyillä.

Oisko Salminen ollut siis muuten vaan maisemissa tai Juicen pyynnöstä parilla ekalla keikalla mukana? Tiesihän Juice tuossa vaiheessa, että kyseinen kesä (1981) tulisi olemaan Slamin viimeinen, kun tämä oli hetkeä aiemmin joutunut antamaan Yliahon ja Pekkosen painostuksesta Hannu Tervaharjulle kenkää basistin virasta. Tuossa vaiheessahan alkuperäisestä Slamista ei ollut jäljellä enää muita kuin Pekkonen.
Kai mä sit olin. | "Lapasethan sulla on siinä, mutta näkyykö moposta edes perävalot enää?" -qlqnen | Lue musiikkiblogia.
Atomic Cafe
16.09.2007 17:14:13
Juice kertoo kirjassaan Siinäpä tärkeimmät-Edellinen osa, E.CH (Tammi ISBN 951-31-2606-4) asiasta näin:

Kuinka ollakaan IV Yö-Tauko iii (Tauko III)sessioiden aikaan Petteri Salminen kertoi jättäytyvänsä kuviosta ja suorittavansa opinnot Sibiksessä loppuun. Vaihdos tapahtui vähitellen:levytyksen mittaan kitaristiksi ujuttautui Jari Yliaho.

Kape ilmoitti Oulussa että hän lähtee Kuopion keikan jälkeen bändistä. Aikaa oli kolme päivää keikilloa ja suunnilleen saman verran kotona. Kuopiossa samalla keikalla oli Jukka Törmä & Omuna. Kysyin Omunan rumpalilta Vesa Sytelältä, tietäisikö hän Tampereelta ketään vapaana olevaa rumpalia, kun meidän rumpali on sanonut työsuhteensa ylös. Sytelä mietti korkeintaan kolme sekunttia ja pamautti:-Mää tuun.
Minusta se oli niin loistava repliikki, että asia oli sillä sovittu.

Joksikin aikaa Sytelä virvoitti paikalleen polkemaan jäänyttä yhtyettä. On selvää että iankaikkinen tien päällä oleminen rassaa ihmisen hermot joka tapauksessa joko, heti tai viidestoista päivä. siitä menee niinku maku, kuten on tapana sanoa.
Safkakin ilmoitti lähtevänsä. Tai itse asiassa Safka ja Yliaho ilmoittivat että he haluavat Tervaharjun pois, Jos basisti ei siirry takavasempaan, he siirtyvät. Keikkoja oli sovittu muutamaksi kuukaudeksi, ja minä olin vittumaisen valinnan edessä. Minä en halunnut luopua Tervaharjusta, koska meillä sykkasi oivallisesti. Toisaalta minulla ei ollut varaa luopua sekä kitaristista että kosketinsoittajasta, koska uusien etsimiseen, treenaamiseen ja sen sellaiseen olisi sen hetkiseen hektiseen menoon nähden mennyt kohtuuttomasti aikaa ja tupakkaa.
Tervaharju lähti. Slam loppui siihen, vaikka täyttikin sopimukset loppuun saakka. Loueranta ryhtyi basistiksi.

Slam oli ollut ja mennyt. Grand Slamia koottin jo, mutta joitakin aukkoja vielä oli.
Sytelä ja Loueranta ilmoittautuivat jatkamaan, Anssi Tikanmäki oli suostunut kosketinsoittajaksi ja Antti Tammilehdosta piti koulutettaman paitsi basisti myös tarpeelliseen mittaan hullu.
Tikanmäen tunsi entuudestaan siitä, että hän oli Petteri Salmisen opiskelukavereita Sibelius-Akatemiasta. Hän oli myös sovittanut euroviisuehdokkaani Ilomantsin isolle viihdeorkesterille. Ja hulluksi, tarpeellisessa määrin, hänet tunsin muutenkin; viimeistään Tuuliajolla siitä oli voinut vakuuttua. Tien päällä ei pärjää jos tulee suoraan kauppaopistosta tai Hankenilta. se johtuu siitä, että kauppaopistosta ei tule merkonomeja, niitä menee sinne.
Tammilehdon olin tavannut face-to-face, niin kuin meillä piireissä sanotaan, Eero ja jussi Raittisen julkistaessa omaa Hämeentie 38-levyään, johon olin kääntänyt tekstit.
Mutta siihen oli aikaa, Grand Slamiin nimittäin, enemmän kuin varttitunti. Joutessani päätin tehdä soolo-LP:n (Dokumentti)
juici
18.09.2007 21:28:53

Kuinka ollakaan XIV Yö-Tauko iii (Tauko III)sessioiden aikaan Petteri Salminen kertoi jättäytyvänsä kuviosta ja suorittavansa opinnot Sibiksessä loppuun. Vaihdos tapahtui vähitellen:levytyksen mittaan kitaristiksi ujuttautui Jari Yliaho.

Tämä fakta on kaivanut mieltä jo jokusen vuoden. Kun kerran vaihto tapahtui kesken sessioiden niin missähän biiseissä Salminen soittaa ja missä Yliaho.

-Rock'n Roll'n Blues'n Jazz (voisi olla molemmat, onhan siinä tuplasoolo)

-Viidestoista Yö (Yliaho?)

-Pieni Kalmistosarja (Yliaho, laulaa ainakin Ruumishuone Goodbyessa)

-Haetarirock (ei kitaraa)

-Edestakaisin (?)

-Outoon Valoon (Yliaho, kun kerran laulaakin kappaleen)

-Mene Kotiin (veikkaan Salmista, pitkät venytykset)

-Mies Joka Rakastaa Itseään (veikkaan Salmista, soolon pitkä venyttäminen ja hallittu feedback Salmisen tapainen vrt. Skorpioninainen)

-Ei Elämästä Selviä Hengissä (?)

-Naisellinen Nainen (?)

-Lauloin Miehen Maisemaan (veikkaan Yliahoa, kun Louerantakin taitaa biisissä laulaa taustoja)
Kai mä sit olin. | "Lapasethan sulla on siinä, mutta näkyykö moposta edes perävalot enää?" -qlqnen | Lue musiikkiblogia.
Semjon
19.09.2007 23:29:33

Nautinnollinen ketjunnosto. Petteri Salminen soitti loistavasti, eikä Yliahokaan ole huono. Oli ilo kuunnella soolojaan kesän 2007 reunion-Grand Slamissa.

Mutta 70-luvulle. Alkuperäislevytyksen 3.30-soolon metallinen sointi on mietityttänyt. Soittiko Salminen sen kolikolla?
"I'm listening to Neil Young / I gotta turn up the sound / Someone's always yelling turn it down" (Bob Dylan)
juici
20.09.2007 14:53:57

Mutta 70-luvulle. Alkuperäislevytyksen 3.30-soolon metallinen sointi on mietityttänyt. Soittiko Salminen sen kolikolla?

Hyvin todennäköisesti. Nyt ei ole 'Juice ja Mikko' -levyä käsillä, mutta jonkun soittajan tekemisiin oli merkitty kolikko.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)