Aihe: Negative - Hotel California
1 2 3 4 5 6
Bassballs
29.09.2004 17:25:38

Heippa! Loistava tuo Negativen uusi sinkkubiisi, coveri tuosta legendaarisesta Hotel Californiasta. Hieman hämää säkeen vääntäminen hieman erilaiseen muotoon ja kertsin pikkaisen varioitu laulumelodia ja sanat, mutta muuten kohtalaisen uskollinen versio. Negative muutenkin tekee coverinsa mielenkiintoisesti, eikä ihan 1:1:n. Esim. tämä Queenin show must go onista oli ihan mielenkiintoinen versio. Valitettavasti huonompi kuin alkuperäinen, mutta kuitenkin!

Go Negative!

Kappas, vai semmosen ovat vääntäneet.
Onneksi en ole tuota kuullut, sillä Hotel Californian julkinen raiskaaminen on mielestäni rangaistava rikos. En tosiaan ole heidän coveriaan kuullut, mutta bändin ja suomalaisen musiikkibisneksen tuntien kyseessä on mitä ilmeisimmin julma raiskaus.

..ja tämän takia piti kirjautua sisään..
Muusikko elää huoraamalla.
Ola_90
29.09.2004 18:37:35
Saattahan se olla ihan pelkkä vahinkokin pojilta, että Hotel Californiaa muistuttaa tuo uusi. Kyllähän sitä itse kukin "keksii" aina välillä uudestaan jonkun tutun riffin, sointukulun tai muun vastaavan. Siltikin kyllä kummastuttaa vähän tuo, kaksi peräkkäistä hittiä ja molemmissa plagiointia...
"If something's hard to do, then it's not worth doing" -Homer Simpson
PomppoK
29.09.2004 18:55:06 (muokattu 29.09.2004 18:56:27)

Henk.koht. en ole koskaan sisäistänyt tätä "'plagioidut' kohdat vittuun vaikka väkisin!" -mentaliteettia, en luomistyössä enkä kuuntelunkaan ohella. Liekö sitten artistille/luojalle kova pala, jos syytellään jonkin tietyn tahon "törkeästä plagioinnista", mistä joka tapauksessa imetään selkeästi vaikutteita? Itselleen 'rehellisen', vaikutteille avoimen artistin tuskin tarvitsee väkipakolla lähteä muuttamaan kohtaa, joka nyt sattuu täsmäämään vaikkapa sointukierroltaan jonkin toisen biisin osan kanssa, kokonaisuutta ajatellen kyseessä on joka tapauksessa eri teos.

Kaupallisestikaan ajatellen en oikein ymmärrä metelin suuruutta. Ok, joku "varastaa" hitti-/klassikkosointukierron, mitä sitten? Tuotteen menestykseen vaikuttaa kuitenkin niin moni muukin asia, kuin yksi hittipotentiaalinen kertsi, joka on tuhansia ja tuhansia kertoja ilmoilla pyörineenä syöpynyt kansan mieleen tuttuna ja turvallisena.

Etenkään tässä tapauksessa en ymmärrä, Negative on kuitenkin tehnyt helvetisti töitä menestyksensä eteen, ja tekee yhä.
Halvalla Halvalta !
Jani The Rock
29.09.2004 19:53:17

Tuotteen menestykseen vaikuttaa kuitenkin niin moni muukin asia...

Tuotteenpa tuotteen. Kerrankin joku puhuu asioista niiden oikeilla nimillä.
Don`t mess with the countryboys
cldron
29.09.2004 20:09:44
No, toi plagiointi voi yllä olla ihan vahinkokin. Ittekkin hehkutin kerran jotain omaa rämpytystäni ihan täysillä ja sitte joku kaveri totes vaan lakonisesti että taitaa olla toi "titanic" elokuva aika iso juttu sulle. Olin säveltäny my heart will go on:in. Jee. Ja voitte uskoa että mitään tietoista ratkaisua plagioimisesta ei tapahtunut.

Äläs ny.. Mä sävesihn kerran Fade to Blackin, enkä ollu ikinä kuullukkaan Ride the Lightning- levyä.. Oli aika ylläri, kun sen ekan kerran kuulin..
Parempi Matti kukkarossa kuin Jorma vetskarin välissä...
lethus1
29.09.2004 21:55:06
Henk.koht. en ole koskaan sisäistänyt tätä "'plagioidut' kohdat vittuun vaikka väkisin!" -mentaliteettia, en luomistyössä enkä kuuntelunkaan ohella. Itselleen 'rehellisen', vaikutteille avoimen artistin tuskin tarvitsee väkipakolla lähteä muuttamaan kohtaa, joka nyt sattuu täsmäämään vaikkapa sointukierroltaan jonkin toisen biisin osan kanssa...

No, minä olen sen sisäistänyt säveltäjänä ja kuuntelijana varsin tehokkaasti. Tuolla asenteella ei tarvitsisi uusia biisejä enää tehdäkkään, käytetään niitä vanhoja... Tämä Hotel Californian kertsi kestää melkoisen monta tahtia, eikä ole vain "hupsakeikkaa, kolme samaa sointua putkessa" yhteläisyys. Joitain ei kiinnosta, minua kiinnostaa. Ja se Show must go on...

Kaupallisestikaan ajatellen en oikein ymmärrä metelin suuruutta. Ok, joku "varastaa" hitti-/klassikkosointukierron, mitä sitten?

Kaupallisesti sehän on melkeinpä nerokasta. EI tarvitse kuluttaa resursseja juuri ollenkaan kun materiaali on jo valmiina. Uskomattoman paskana vertauksena miksi kukaan maalaisi uusia tauluja tai suunnittelisi uusia huonekaluja. Uutta Mona Lisaa tai penkkiä eri materiaalilla kehiin vain.

Tuotteen menestykseen vaikuttaa kuitenkin niin moni muukin asia, kuin yksi hittipotentiaalinen kertsi, joka on tuhansia ja tuhansia kertoja ilmoilla pyörineenä syöpynyt kansan mieleen tuttuna ja turvallisena.

+ toinen tuttu ja turvallinen säe. No, jos asiallisia ollaan, niin tottakai menestykseen tarvitaan paljon muutakin, ei siinä mitään. Siitäkään ei ole ollut kyse.
hjukke
29.09.2004 22:16:24

Jätkä on vaan kateellinen ku et oo Jonne! :)

Ja miksikäs ei, Jonnehan saa varmaan paljon Pes.. eh, pi***liä. Äh.
Maailman parhaat (3) Rock-levyt on tehty vuosina 1987 ja 1991 ;)
PomppoK
29.09.2004 23:30:16 (muokattu 29.09.2004 23:37:14)

No, minä olen sen sisäistänyt säveltäjänä ja kuuntelijana varsin tehokkaasti. Tuolla asenteella ei tarvitsisi uusia biisejä enää tehdäkkään, käytetään niitä vanhoja... Tämä Hotel Californian kertsi kestää melkoisen monta tahtia, eikä ole vain "hupsakeikkaa, kolme samaa sointua putkessa" yhteläisyys. Joitain ei kiinnosta, minua kiinnostaa. Ja se Show must go on...

Kaupallisesti sehän on melkeinpä nerokasta. EI tarvitse kuluttaa resursseja juuri ollenkaan kun materiaali on jo valmiina. Uskomattoman paskana vertauksena miksi kukaan maalaisi uusia tauluja tai suunnittelisi uusia huonekaluja. Uutta Mona Lisaa tai penkkiä eri materiaalilla kehiin vain.

Samaa mieltä, paska vertaus. Kuuro, nuottien päälle ymmärtämätön, voisi ehkäpä kuvitella kyseessä olevan ko. klassikot nähdessään sointumerkinnät Negativen kappaleista, mutta... tunnelmien, jopa tyylilajien, puolesta kappaleissa liikutaan aivan eri osastoilla. Hotel California - uusio(teini)glamwhatever-rockia? Jep.

Pikku seikkoihin takertumista, minusta. En viitsi lähteä ääneen spekuloimaan plagiaatti-syytöksiä suoltavien motiiveja, ei ole minun taakkani/iloni.

Vitsihän tämä taisi olla alkujaan, mutta vieköön joku sitten Negativen pään oikeuden vadille, jos siltä on alkanut tuntua.
Halvalla Halvalta !
Deep Shadow
30.09.2004 00:23:31 (muokattu 30.09.2004 00:23:48)
Negativen uskottavuus laski ainakin mun silmissä nolliin kun vetäsivät sen keikan siellä viime Emma-gaalassa playbackina.

Aivan kuin kaikki muutkin esiintyjät... Taitaa olla vähän niin kuin tapana tuollaisissa tilaisuuksissa.. Tottakai siitä voi sitten halutessaan repiä kaiken irti kuten Apulanta teki joskus jossain Jyrkin juhlissa.
~Nyt sanat on sanottu, laulut on laulettu, aamun koittaessa ilta jo hämärtää~
Medication
30.09.2004 09:21:42
..koska täällä on pääasiassa ihmisiä, jotka tietävät soittamisesta edes jotain? Olen kuullut yleisön kehuja jopa oman bändini elävistä vedoista ja me sentään soitetaan lohduttoman epätarkasti ja vielä huonoja biisejä. En ihmettelisi, vaikka Negativen hittimatsq kelpaisi 14-vuotiaille tytöille ja heidän 30-vuotiaille yksinhuoltajaäideilleen vähän sinne päinkin soitettuna.

Mutten minä oikeasti tiedä millaisia mestareita ne on. En ole nähnyt keikalla.

Minä taas veikkaan, että täällä on pääasiassa ihmisiä, jotka luulevat tietävänsä soittamisesta edes jotain.
leather rebel
30.09.2004 12:03:36
Jonne Aaron on ihan söpö. Kyl mä panisin.
"I really don't care about Kirk (Hammett) — he stole my job, but at least I got to bang his girlfriend before he took my job — how do I taste, Kirk?" - Dave Mustaine
Vainhaalee
30.09.2004 12:16:01
Opetelkaa saatana soittamaan!

Ihan turhaa, kun ei kuitenkaan tule yhtä hyväksi kuin Satriani...

xD
"Soittakaa Kundi meikkaa! Perkele!"
psykoosi
30.09.2004 12:35:46
Plagiointi on sallittua jos sen tekee kohtuudella sekä taidolla.
siis tiedollinen sellainen.
Minkä taakseen jättää sen peräsuolestaan löytää.
carlos
30.09.2004 15:55:06
jos se laulaja ei olis sellane poikatyttöpoikatyttö,ni bändin arvostus nousis mun silmissä ainaki. tai no,musiikki ratkasee.
Rahat pitää tuhlata ennenkuin ne loppuvat.
Ola_90
30.09.2004 20:07:29
Aivan kuin kaikki muutkin esiintyjät... Taitaa olla vähän niin kuin tapana tuollaisissa tilaisuuksissa...

No noinhan se kyllä taitaa vähän olla, ikävä kyllä... Pitää vähän takasin ottaa noita mun juttuja.
"If something's hard to do, then it's not worth doing" -Homer Simpson
gunner
30.09.2004 22:47:18
Onko kukaan muuten huomannu et hurriganesin get on muistuttaa aika paljon johnny b. goodea? Tai et don't cryn kertsin sointukierto on suoraa pöllitty I will stayn kertsistä!

"Voi ei."
PomppoK
01.10.2004 01:53:30

Lou Reedin Rock And Roll Heartin kertsi lähtee Hammond-driven -Wild Thinginä. Melodian rytmityskin menee jokseenkin samaa rataa, tosin hieman laahaavammin. Hui.
Halvalla Halvalta !
trih
01.10.2004 07:54:26
Juuri eilen kuulin demobändillä harvinaisen Em-C-D-Em-kierron johon oli lisätty se loogisin harmonialinja E-G-F#-E. Kyllä nauratti kun ensiksi ajatteli, että ei kai sitä tule, mutta sieltähän se tuli. Montakohan biisiä on vastaavalla kierrolla maapallolle tehty?

Negativen biisit kuulostivatkin jotenkin tutuilta. En toisaalta usko hra Aaronin tarkoituksella kopioineen. Vahinkoja sattuu...
"I remember when I told my parents that I was quitting my job to build a life-size Millenium Falcon. My parents were pissed and I remember my Dad saying, how are you going to build a falcon. You don't even know how to use any tools." - Dennis Ward
carlos
01.10.2004 11:23:24
En toisaalta usko hra Aaronin tarkoituksella kopioineen. Vahinkoja sattuu...

tarkoitat siis kai nti Aaronin ? :)
Rahat pitää tuhlata ennenkuin ne loppuvat.
Kari77
01.10.2004 12:19:36

Juu...Tulen tässä vasta hieman jälkijunassa tähän keskusteluun mukaan, mutta mitä ite olen niitten biisejä kuullu niin loistavaa musaa ja työtä jätkät tekevät..Toi niitten cover versio Eaglesin loistavasta Hotel California biisistä, oli mulle aivan uutta...En tienyt että ne on siitä tehny coverin...Mistä saisin käsiini levyn millä se olisi vai onko se julkaistu ainoastaan sinkkuna ja jos on niin mistäs sen saisi käsiin??
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)