Aihe: Bändiraidereiden hauskuudet/kummallisuudet
1 2 3 4 5 6
Jami
18.09.2004 09:24:24

Matti N...nen ?

Aika paha. hähähähäh

Toki Matinkin piti ensin olla vuosikaudet maailman paras. Ylivoimaisesti.
Kyllä Härmäs turistejaki ymmärretähän. Jos ei tykätä nii tapethan.
Bonham
18.09.2004 10:02:26
En jaksa lainailla, mutta...

Mä kirjoitin, että raiderit on "pahimmillaan" yhtä suurta perseilyä. Kai sen nyt jokainen tätä ketjua lukenut tajuaa missä meennään yli?

Tottakai sopimus on sopimus ja niitä pitää tehdä, että kumpikin osapuoli tietää miten toimia.

Mä koen sen sopimuksen tulemisen vähän kuin tarjouksena, josta voin tehdä vastatarjouksen (eli jos tilanne vaatii, mun on vedettävä sieltä kohtia yli - esim viinakset, jos esiintymispaikka tms sitä vaatii).

Pääasia, että esiintymisen kannalta oleellinen on kunnossa, perseilylle en jaksa aikaa uhrata.
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
hörhö
19.09.2004 18:34:11

ps. ennen lavalle nousua puhalla pilliin. Joka promillen osasta tonni pois hinnasta. vittu kukaa muukaan saa rahaa juovuksis toikkaroomisesta.

En ole jaksanut noita netissä olevia lukea, mutta ainakin Tommi Läntisen raideria käsitellessäni huomasin kohdan juomaosasto, joka sisälsi olutta, siideriä ja viinaakin muistaakseni. Ne piti olla tuntia ennen keikkaa backstagella. Mikä etuoikeus muusikoilla on TEHDÄ TÖITÄ humalassa? Vai saavatko muutkin palveluntarjoajat tulla viinaksien kanssa duuniin, puhumattakaan vaatia asiakasta hankkimaan nämä? Jos siitä tulee palkkaa, niin en aivan ymmärrä tätä etiikkaa.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
Tupuna
19.09.2004 18:41:00
En ole jaksanut noita netissä olevia lukea, mutta ainakin Tommi Läntisen raideria käsitellessäni huomasin kohdan juomaosasto, joka sisälsi olutta, siideriä ja viinaakin muistaakseni. Ne piti olla tuntia ennen keikkaa backstagella. Mikä etuoikeus muusikoilla on TEHDÄ TÖITÄ humalassa? Vai saavatko muutkin palveluntarjoajat tulla viinaksien kanssa duuniin, puhumattakaan vaatia asiakasta hankkimaan nämä? Jos siitä tulee palkkaa, niin en aivan ymmärrä tätä etiikkaa.

Mun mielestä kyllä lähes kaikilla suomalaisilla rockbändeillä on tuota viinasta raidereissaan. Enpä ole Popedaa ja Andy McCoyta lukuunottamatta huomannut, että kovinkaan moni bändi olisi ollut lavalla tolkuttomassa kännissä kuitenkaan. Ehkä sitä otetaan pari ennen keikkaa jännitykseen, ja sitten keikan jälkeen kännit. Onhan se vähän protestanttisen työetiikan vastaista olla töissä kännissä, mutta tämä nyt on vaan sitä ns. rock-kulttuuria.
ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT!
hörhö
19.09.2004 18:55:11

mutta tämä nyt on vaan sitä ns. rock-kulttuuria.

Saisikohan tuota muutakin kulttuuria vähän kasvatettua. Raksoille ja kirjastotädeille työsuhdeviinakset kuulostaisi hyvältä. Jos se mainitsemasi jännitys on vielä noin pitkällä ammattiuralla ongelma, niin kehoittaisin kääntymään lääkärin puoleen. Sieltä saa betasalpaajia, jotka auttaa ongelmaan niinpaljon suorituskykyä- ja terveyttä vaarantamatta. Niitä kun ei tule samalla tavalla napsittua, kuin viinaa.
Jäsen X
19.09.2004 23:52:42 (muokattu 20.09.2004 00:01:08)
Mun mielestä tää musiikin soittaminen ja hyvän "soun" vetäminen on PIKKASEN eri "työtä" kuitenkin kun kirjastotädit yms tavikset. Ja nyt puhutaan nimekkäistä artisteista. Ja miksei keikkatanssimuusikkokin vois ottaa pari-kolme ennen keikkaa.
"Working on a sex farm, Trying to raise some hard love, Getting out my pitch fork, Poking your hay"
kivi
20.09.2004 00:04:41 (muokattu 20.09.2004 00:17:14)
Hörhö:
Mikä etuoikeus muusikoilla on TEHDÄ TÖITÄ humalassa? Vai saavatko muutkin palveluntarjoajat tulla viinaksien kanssa duuniin, puhumattakaan vaatia asiakasta hankkimaan nämä? Jos siitä tulee palkkaa, niin en aivan ymmärrä tätä etiikkaa.

Sehän on työnantajasta kiinni. Ja bändin työnantaja ei yleensä ole ravintola tai edes keikan järjestäjä, vaan bändi on ohjelmapalvelu, joka tilataan sellaisenaan ja jonka suorituksen 'taiteellista' tasoa ei sovi käyttää palkanmaksuperusteena, kunhan lavalla ollaan ja ääni kuuluu.

Bändin työnantaja on yleensä joko bändi itse, tai sitten ohjelmatoimisto. Nämä ovat ne tahot, joilla on oikeus päättää, juodaanko työaikana vai eikö.

Harvemmin työaikana juodaan. Noi juomat pitää saada ajoissa, että ne voi sitten valtaosaltaan kiikuttaa salaa bussiin turvaan tai muuten piilottaa, ennen kuin takahuoneeseen säntäävä selkääntaputtelijasakki horii kaiken.

Sellaista täyden laidan tenurallia, jota ehkä kaljakoppien ja Jäger-pullojen määrää laskemalla kuvittelee, ei varmasti jaksa kukaan (moni on yrittänyt). Enimmät kaljat ja viinat menevät helposti erilaisten "yhteistyökumppanien" ja muuten vaan kavereiden kestittämiseen. Mutta kyllä mä ainakin tunnustan, että mulle on iso asia se, saanko mä sen yhden olueni siinä vaiheessa, kun on auto pakattu; ajettu 400 kilometriä; purettu; laitettu lava pystyyn; soundcheckattu - silloin se on enemmän kuin olut, se on sen symboli, että nyt ollaan keikalla ja keikka ei oo arkea kenellekään, vaan se on juhlaa niin soittajalle kuin yleisöllekin.

Keikan jälkeen maistuu sitten reippaasti enemmän, ja niin saakin. Jos jossain muussa duunissa pääsee kotimatkalle vasta aamuneljältä, ja edessä on monen tunnin matka läpi pimeiden teiden ja auton purku vielä lopuksi, siinä duunissa otetaan varmasti myös kuppia kun 'virallinen osuus' on takanapäin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Sliv
20.09.2004 10:25:55 (muokattu 20.09.2004 10:30:36)
Tuli tuosta Foo Fightersista mieleen, olisi hauska tietää millainen raideri oli Nirvanalla.

Nyt olen töissä enkä ehdi tarkistamaan, mutta nevermindin kultaaikoina ainakin 3 pulloa jack danielssia. (sinäänsä paljon, kun vain 2 jannua bändissä joi alkomahoolia)
Sliv
20.09.2004 10:32:53 (muokattu 20.09.2004 10:37:04)
Joskus Nightwishin Tuomas Holopainen puhui radiossa, että aikoinaan kun soittivat brasiliassa niin takahuoneessa oli jopa poreamme.

ja Hanoi rocksilla: Vuonna 1983 Hanoi Rocksin takahuoneesta tuli löytyä Smirnoff votkaa, Dom Perignon shamppanjaa, Jack Daniels viskiä, olutta, mineraalivettä ja pähkinöitä.
Sperde
20.09.2004 10:49:30
Pullo hyvää viiniä + kori bisseä tms.

Oulu-hallissa lauantaina. Tilaisuudessa 5 bändiä. Järjestävä osapuoli kärräili käytävällä olut- ja vichykoreja. Meidän bäkkärin ovi oli siinä auki ja kysyivät jotta mitäs teille tulikaan. No olutta tietenkin. Heittivät korin penkille ja minuutin kuluttua toinen rouvashenkilö juoksee paikalle, nappaa olutkorin ja tokaisee: "tää ei ollutkaan teille". Meinas olla hyvä meininki keikalla. Budjetti on tiukalla noissa 7000-hengen konserteissa....
Mr.Babbit
20.09.2004 11:09:20
onhan se nyt silkkaa vittuilua, jos ei saa roudaamisen ja soundcheckin jälkeen kahta olusta juua siksi, että 'kirjastotäditkään ei juo ennen töitä'.
Conrad Lant
20.09.2004 12:49:00

onhan se nyt silkkaa vittuilua, jos ei saa roudaamisen ja soundcheckin jälkeen kahta olusta juua siksi, että 'kirjastotäditkään ei juo ennen töitä'.

Yleensä rahaa maksavissa duuneissa tavataan olla sen verran fiksuja ettei juoda eikä polteta työaikana eikä -paikalla ja hommat hoidetaan muutenkin järjestelmällisen jämptisti.

Mitä tämä sitten kertoo niistä työkseen rokkia soittavista jotka eivät moiseen kykene voi kukin ihan itse päätellä.
No one prayed for Sodom
moottorisaha
20.09.2004 13:17:20

Jos pystyy vetämään keikan kunnolla ja hyvällä meiningillä muutaman alkoholiannoksen jälkeen, niin en kyllä keksi että minkä ihmeen takia siitä pitäisi ruveta väkisin vääntämään jotain ongelmaa.
Chemo
20.09.2004 13:21:47

Yleensä rahaa maksavissa duuneissa (...)

Ehkä yleensä, mutta aika monessa duunissa toimenkuvaan kyllä kuuluu erilaisia edustustehtäviä. Usein on sosiaalisesti ihan OK, että tarjoajakin ottaa juoman, pari, tai enemmänkin - seura ja tilanne sanelee sen mikä on sopivaa ja mikä ei.

Joten en mä näkisi, että soittajiltakaan sitä roudauskaljaa, piiskaryyppyä tms. pitäisi kieltää. Kukin tyylillään - kunhan homma hoituu ongelmitta niin meininki on OK. PS. Mun oma tyylini on se, että en tykkää ottaa yhtään mitään, oikeastaan harvemmin keikan jälkeenkään.
...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain!
Mr.Babbit
20.09.2004 13:39:06 (muokattu 20.09.2004 13:40:12)
Yleensä rahaa maksavissa duuneissa tavataan olla sen verran fiksuja ettei juoda eikä polteta työaikana eikä -paikalla ja hommat hoidetaan muutenkin järjestelmällisen jämptisti.

Mitä tämä sitten kertoo niistä työkseen rokkia soittavista jotka eivät moiseen kykene voi kukin ihan itse päätellä.

ei ole kyse kännien vetämisestä, vaan muutamasta oluesta, joiden parissa voi rentoutua ennen keikkaa. ei se tarkoita, että kaikki menisi automaattisesti ihan vituiksi ja aikataulu kusisi ja sammuisin kesken keikan tai soittaisin huonosti. kännissä ei tarvi olla, eikä saakkaan, ellei show sitä vaadi.

edit: noniin, huonostihan mä soitan joka tapauksessa..
hörhö
20.09.2004 13:49:53

ei ole kyse kännien vetämisestä, vaan muutamasta oluesta, joiden parissa voi rentoutua ennen keikkaa. ei se tarkoita, että kaikki menisi automaattisesti ihan vituiksi ja aikataulu kusisi ja sammuisin kesken keikan tai soittaisin huonosti. kännissä ei tarvi olla, eikä saakkaan, ellei show sitä vaadi.

edit: noniin, huonostihan mä soitan joka tapauksessa..

Mutta suoritusta se monesti hiukan heikentää.
kivi
20.09.2004 14:10:20 (muokattu 20.09.2004 15:02:20)
Mutta suoritusta se monesti hiukan heikentää.

Ihan miten vaan, ja kukin tavallaan.

Keikka ei ole tekninen suoritus, vaan siitä on saatava enemmän kuin osiensa summa, jos mielii yleisön viihtyä. Rockpoliisit voivat valvoa sitä, kuinka hyvin soitto soi, mutta lopullinen keikkasaldo ratkaistaan sillä, kuinka hyvin yleisö oli mukana.

Joillakin parhaista ja unohtumattomista keikoista soitto on jäänyt hyvinkin vähiin, kun yleisö on tunkenut lavalle ja hoitanut laulupuolen kokonaan; eivät ne silti huonoja keikkoja ole olleet vaikka teknisinä suorituksina täysin ala-arvoisia, kun kerran koko talo on ollut yhtä suurta sirkusjuhlaa.

Mä olen keikoilla valmis melkein mihin vain, mitä keikan onnistuminen vaatii. Jos se vaatii sitä että solisti saa alkoholia, niin ok. Jos näen miksaajan juovan enemmän, paheksun, koska miksaaja tekee työnsä taatusti paremmin selvin korvin. Jos studiossa äänittäjä juo olutta, äänittäjä vaihtuu saman tien.

Keikkailu on jotain muuta kuin kirjastovirkailijan työ. Siihen kuuluu paljon sellaista, mikä vaatii skarppia otetta (esimerkiksi soundcheck pitää hoitaa täysin skarppina), mutta varsinainen esitys on aivan toinen asia. Mä olen soittanut bändissä, jossa hommat hoidettiin "ammattimaisesti" - tavattiin lavan takana puoli tuntia ennen vetoa esiintymiskuteet salkussa, ja keikan jälkeen käteltiin ja lähdettiin eri suuntiin. Se oli kauheata, ja homma heijastui väistämättä yleisöönkin.

Jos soittaminen ei oo kivaa, se näkyy. Siinä ei auta, vaikka soittais miten oikein, jos soitto ei soi yhteen.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Wiitala
20.09.2004 14:46:00 (muokattu 20.09.2004 14:47:18)
Tuo vessatoive nyt on ihan kohtuullinen, jos keikkajärjestäjällä on monta vessaa backstagella...

Anssi Nykänen oli joskus ollut Jyväskylässä Lutakossa keikalla, ja kesken setin tulikin armoton hätä. Noh, pistetään kitaristi soittamaan sooloa siksi aikaa kun rumpali käy kakkimassa. Lutakossahan ei tunnetusti ole backstagella vessaa, joten Anssi ohjattiin yleisövessoihin johtavan jonon hännille. Aikansa jonoteltuaan pääsi kuin pääsikin pöntön ääreen. N. 15 sekunnin istuskelun jälkeen tunki kopin ovesta lehtiöitä ja kyniä pilvin pimein. Anssi vaan naureskeli, että eipä ikinä ennen ole kirjoitellut kymmenittäin nimmareita paskalla istuessaan, kun bändin kitaristi veivaa vartin sooloa.
"Siat pääsee taivaaseen, ihmiset ei. Liity meihin enkeleihin."
Valdemar
20.09.2004 14:55:59
Kyllä aina muutaman voi..
Backseat of a trans-am!
Angus
20.09.2004 14:57:50

Anssi Nykänen oli joskus ollut Jyväskylässä Lutakossa keikalla, ja kesken setin tulikin armoton hätä. Noh, pistetään kitaristi soittamaan sooloa siksi aikaa kun rumpali käy kakkimassa. Lutakossahan ei tunnetusti ole backstagella vessaa, joten Anssi ohjattiin yleisövessoihin johtavan jonon hännille. Aikansa jonoteltuaan pääsi kuin pääsikin pöntön ääreen. N. 15 sekunnin istuskelun jälkeen tunki kopin ovesta lehtiöitä ja kyniä pilvin pimein. Anssi vaan naureskeli, että eipä ikinä ennen ole kirjoitellut kymmenittäin nimmareita paskalla istuessaan, kun bändin kitaristi veivaa vartin sooloa.

En muista milloin olisin näin paljoa nauranut!
"AC/DC:tä koskevissa hätätapauksissa ottakaa välittömästi yhteys nimimerkkiin Angus"! 8-) - JaniTheRock
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)