Sperm Donor 17.12.2004 18:43:13 | |
---|
Yks tunnettu muusikko äänitti meidän levyä, ei siitä mitään isoa juttu tullut. Seuraavalta niiden levyltä tuli bongattua ainakin neljä riffiä tai sävelkulkua mitkä se oli pöllinyt meiltä. Lähinnä hymyilytti. |
aleksi 17.12.2004 18:59:01 | |
---|
Mä teenkin biisit yleensä niin, että kun tulee jumalattoman hyvät fiilarit jostain kuullusta jutusta, niin niiden fiilisten pohjalta teen samaan tahtilajiin omaa samantyyppistä juttua. Kun se kohta on valmis, rakennan sen ympärille loppubiisin, joka ei enää välttämättä ole liitoksissa "esikuvaan". Mullakin tulee usein tehtyä noin. Joskus vahingossa ja joskus tarkoituksella. Ylipäätänsä aina, jos oman biisin kohdalla rupeaa tollanen plagiointi huolestuttamaan, niin ajattelen, että kyllä pop-maailmassa on törkeämpiäkin yrityksiä nähty ja niistä selvitty haasteitta. ;) "open hands to the wind" |
Stargazers 18.12.2004 12:37:35 | |
---|
Ylipäätänsä aina, jos oman biisin kohdalla rupeaa tollanen plagiointi huolestuttamaan, niin ajattelen, että kyllä pop-maailmassa on törkeämpiäkin yrityksiä nähty ja niistä selvitty haasteitta. ;) Heh. Ei se minuakaan pelottaisi jos soittais/säveltää koettas jotain pop/rock musiikkia, mutta noi mitä oon väsänny tai yrittäny, on enemmän sellaista pianomelodiaa ainoastaan. Kuitenkin kuulostaa joltain joululaululta tai virreltä :P Ahistavaa :D |
PomppoK 18.12.2004 18:51:42 | |
---|
Onneksi musiikki on muutakin kuin nuotit paperilla. Kun musiikista tehdään äänitteitä, musiikki on enemmän tai vähemmän 'kuollutta', on vaarana ruuvata siitä jonkinlainen 'täydellisyyden/ihanteellisuuden' perikuva, joita sitten aika-ajoin putkahtaa ulos eri nimellä. Musiikki kuitenkin syntyi elävään elämään, ja ainakin mulle tärkeintä on nimenomaan se, miten sitä esitetään... sama se, vaikka kaksi yhtyettä levyttäisi/esittäisi täsmälleen samoista nuoteista soitetut biisit omiin nimiinsä kumpaisenkin, mä valitsen sen, jonka esitystapa miellyttää eniten. Noin niinkuin hieman kärjistäen. Back to the roots. Liekö sitten ajan hengen aikaansaamaa vahinkoa, mutta live-musiikki ei keskimäärin kosketa allekirjoittanutta siinä määrin, missä vastaavien artistien äänitteet, ainakaan populaarimusiikin saralla. Osataan kyllä tehdä hienoja äänitteitä, kun on pelit ja vehkeet, ehkä apujoukkojakin, mutta sitten lavalla (tai missä lie), kun perusjuttujen pitäisi toimia ja ollaan yksinään niiden kanssa, ei enää niin sanotusti 'lähde' oikein. Tilanteen toivoisi olevan ennemminkin päinvastainen. Totta kai, ne biisitkin ovat tärkeitä, mutta paska esitys pilaa hyvänkin biisin, kun taas paskempikin biisi toimii, kun esitys on hyvä. En siis jaksa stressata mahdollisista tiedostamattomista plagiaateista, ja tietoisissa sellaisissa en näe henk.koht. mitään järkeä (ainakaan 'lainauksia' suuremmissa määrin), koska musiikin tekemisen viehätys löytyy haasteista. Eh Heh Him. |
SonOfaWarrior 18.12.2004 19:27:25 | |
---|
Mielestäni on turha siinä vaiheessa murehtia, kun keksii jonkun hittisointukulun, että tää on siinä ja siinä. Se on kuitenkin ne laulut, joista kappale tunnistetaan ja joilla voi tehdä täysin erilaisen kappaleen samojen taustojen päälle. Esim Nickelback, tää nyt varmaan on vanhaakin vanhempi juttu, mutta sopii aiheeseen. Balancella kikkailemaan vaan. http://www.hut.fi/~slade/Nickelback … ou%20Remind%20Me%20Of%20Someday.mp3Solid Steel. |
carlos 18.12.2004 19:42:04 | |
---|
Muutamia kertoja on tullu tehtyä sillee,että on soitellu keksiäkseen uusia riffejä/biisejä. Sit ku keksii jonku,ni nauhottaa sen MD:lle. Myöhemmin on tullu tajuttua,että täähän on melkeen suoraa siitä kappaleesta. Standin' with the fury that they had in '66 |
Meisseli 18.12.2004 22:25:18 | |
---|
Meillä on yksi biisi jonka introriffin kiipparistimme teki. Jälkeenpäin hevimusiikkiin paremmin perehtynyt rumpalimme kertoi sen olevan lähes samanlainen riffi kuin Pantera-yhtyeen kappaleessa "Cowboys from hell" Moses on kova bändi, mutta Strange fruit kovempi!
osta levy josta mediat kohahtelevat!
www.strangefruitband.net |
Herra Rapu 18.12.2004 22:28:27 | |
---|
Mä en kuuntele ollenkaan muiden musaa, joten en voi plagioida. |
L.Ruoska 19.12.2004 00:09:53 | |
---|
Mulla taas äärimmäisen harvoin tulee päähän mitään tyhjältä pöydältä. Mä teenkin biisit yleensä niin, että kun tulee jumalattoman hyvät fiilarit jostain kuullusta jutusta, niin niiden fiilisten pohjalta teen samaan tahtilajiin omaa samantyyppistä juttua. Mulla juttu toimii samalla tavalla =) Ei ne biisit edes ikinä kuulosta samalta kun se "alkuperäinen" mutta en mä voi tosta vaan lähteä säveltämään jotain biisiä vaan kyllä ne kiksit siihen tulee yleensä jostain tilanteista joissa joku biisi on soinu. |
Keppis 19.12.2004 10:21:27 | |
---|
Meidän kitaristi teki yhteen piisiin Seppojen desperate cry alun, vaikka ei ollut kuullutkaan piisiä koskaan=) Itselläni on joskus tullu sellasia riffejä, jotka on selvästi aikasemmin keksitty, mutta nykyään ei hirveesti ongelmaa ole, koska en kuuntele sen tyylistä musiikkia, mitä bändini soittaan. Muutenkin biisieni tekeminen kestää aina tosi kauan, kun hauduttelen juttuja päässäni, niin paljon(näin huomaan plagioinnit kohtuu nopesti). Huonomuistisilla on vähemmän stressiä. |
Shaft 19.12.2004 15:00:03 | |
---|
Vuosia taaksepäin keksin treenikämpille ajaessa niin jytkyn rokkiriffin, että tiesin, että hitti syntyy ihan takuuvarmasti. No, perillä katselin sen läpi, ja odotin soittajatovereita. Kun kaikki olivat koolla, aloin demota uutta hittiä. Vastauksena oli pitkä hiljaisuus, jonka lopulta katkaisi rumpali: "Kolme sanaa sinulle - Whole Lotta Love." Pirukos niitä kaikenmaailman zeppeliinejä muistaa :-) Heh. Olisit vaan laittanut vahingon kiertämään, kun Zeppelin tuon biisin jo kertaalleen plagioi.. |