Aihe: Suomiräp hiihtää samaa latua..
1 2 3 4
Lennu
27.09.2003 10:48:26

Onko? Tarvitseeko omia mielipiteitään aina edes perustella, varsinkin jos kyse on musamausta. Miksi musamakunsa pitäisi perustella? Ei sitä minun mielestäni tarvitse selitellä kenellekään.

Kyllä se mun mielestä on tärkeää perustella kantansa. Ja jos kykenee arvostelemaan asioita, on kyettävä myös tekemään asiat paremmin.

Katsos kun maailmassa on aika monta ihmistä, ja jonkun mielestä hyvää musiikkia saattaa olla sellainen mikä sinun mielestäsi ei ole.

Tämähän mua itseasiassa huolestuttaakin. Tämän vuoksi aikaisemmin kirjoitinkin, että mua saa vapaasti lähestyä esimerkiksi pikaviestitse, niin sovitaan jokin sopiva kyseiselle ihmiselle sopiva musiikkimaku.

Teoriassa varmaan kaikelle musiikille löytyy joku, joka pitää sitä hyvänä ja joku, joka ei pidä siitä. Kuinka silloin voi määritellä, mitä hyvä musiikki on? Onko jonkun (esim. sinun) mielipide arvokkaampi kuin jonkun toisen?

Tottakai on. Mutta teoriassa kaikelle musiikille ei löydy ketään, joka siitä pitäisi. Musiikkia ei sinänsä ole hyvää tai huonoa, vaan ainoastaan oikeaa ja väärää musiikkia.

Rappimusiikissa ja hevimöykässä ei ole mitään vikaa, jos niistä pitää niin mikä on ongelma?

No onhan se vähän noloa.

Ongelma on ehkä se, että jos kuuntelee _vain_ räppiä ja heviä, sillä on niin paljon muutakin mistä voisi pitää. Oikeastaanhan tämä on vain yksilön oma ongelma, mutta ainahan ihmisille voi suositella vaihtoehtoista kuunneltavaa. Valitettavasti ihmisluonteeseen kuuluu pelko muutoksia kohtaan, joten uudet asiat torjutaan helposti. Onhan tästä jo jauhettukin, mutta... niin.

Uusi on aina tervetullutta. Ja saisi tulla vähän helvetin paljon nopeammin. Nykyään ei ole mitään uutta. Samaa paskaa + leikit + rappimusiikki. Ei helvetti.
Ces chaussettes sont ã vous?
Jabbe
27.09.2003 11:03:24
Kyllä se mun mielestä on tärkeää perustella kantansa. Ja jos kykenee arvostelemaan asioita, on kyettävä myös tekemään asiat paremmin.

Kykenetkö sinä? ;) Olisikin mukavaa kuulla sun vetävän joku räppi- tai heviörinäbiisi.

Tämähän mua itseasiassa huolestuttaakin. Tämän vuoksi aikaisemmin kirjoitinkin, että mua saa vapaasti lähestyä esimerkiksi pikaviestitse, niin sovitaan jokin sopiva kyseiselle ihmiselle sopiva musiikkimaku.

Musamaun _laajentaminen_ on se juttu, ei sen väkisin muuttaminen. Tämä "tuo mitä sä kuuntelet on ihan p*skaa, sun pitäis kuunnella tätä koska minä sanon niin!" on aika huono taktiikka toisten sivistämiseen, noilla keinoin saa vain turpiinsa. Parempi on koittaa vaivihkaa tutustuttaa joku johonkin muunlaiseen musiikkiin, mutta ei missään nimessä dissata kyseisen henkilön musiikkimakua. Korkeintaan voi varovasti ilmaista, että ei itse pidä siitä. Tämä on käytännössä testattu paremmin toimivaksi ratkaisuksi (tm).

Tottakai on. Mutta teoriassa kaikelle musiikille ei löydy ketään, joka siitä pitäisi. Musiikkia ei sinänsä ole hyvää tai huonoa, vaan ainoastaan oikeaa ja väärää musiikkia.

Kerropas minulle, mikä on oikeaa musiikkia? Kun niin kovasti haluaisin olla aina oikeassa jotta voisin sanoa muille, että he ovat väärässä.

No onhan se vähän noloa.

Millä tavalla? Ei välttämättä musiikki sinänsä, mutta ehkä musiikkityyliin liittyvä käyttäytyminen, pukeutuminen jne. Mutta ainahan meillä on varaa katsoa peiliinkin. ;)

Uusi on aina tervetullutta. Ja saisi tulla vähän helvetin paljon nopeammin. Nykyään ei ole mitään uutta. Samaa paskaa + leikit + rappimusiikki. Ei helvetti.

Kovasti yritetään tehdä...
Lennu
27.09.2003 12:50:36

Kykenetkö sinä? ;) Olisikin mukavaa kuulla sun vetävän joku räppi- tai heviörinäbiisi.

Enhän minä kykene. Mun tehtävä on ainoastaan sanella ihmisille kuinka käyttäytyä. Enhän toki voi tehdä mitään musiikkia, jos ylipäätänsäkin inhoan sitä ja pidän sitä turhana. Mitä se epäilemättä on.

Musamaun _laajentaminen_ on se juttu, ei sen väkisin muuttaminen. Tämä "tuo mitä sä kuuntelet on ihan p*skaa, sun pitäis kuunnella tätä koska minä sanon niin!" on aika huono taktiikka toisten sivistämiseen, noilla keinoin saa vain turpiinsa.

Ei se turpiinsaanti ole niin pahasta. Kaikkia se kasvattaa. Mutta onhan se pakko yrittää, jos pienintäkään toivoa on saada eksynyt lammas takaisin syötäväksi ja paidoiksi.

Parempi on koittaa vaivihkaa tutustuttaa joku johonkin muunlaiseen musiikkiin, mutta ei missään nimessä dissata kyseisen henkilön musiikkimakua. Korkeintaan voi varovasti ilmaista, että ei itse pidä siitä. Tämä on käytännössä testattu paremmin toimivaksi ratkaisuksi (tm).

Totta. Olen huomannut saman, ja tähän pyrinkin aina tuodessani mielipiteeni esille. Harkitusti ja perustellusti.

Myöntänet toki, että jos esimerkkinä joku soittaa kitaralla huonosti, tai laulaa vierestä, niin mielummin dissaat sanomalla "laita nyt se kitara pois" tai "pliis. älä laula", kuin että kannustaisit urveloa kehittämään jotain uutta tyylisuuntaa sanomalla "mielenkiintoista, mutta ei ihan mun juttu." Sama pätee suuremmassakin mittakaavassa: Jos radiossa soi rappimusiikki, mikä on taustanauhan päälle puhuttua uhoa, niin mielummin sitä toivoisi pois radiosta kuin haluaisi tutustua siihen. Aivan oikein, se on totta.

Kerropas minulle, mikä on oikeaa musiikkia? Kun niin kovasti haluaisin olla aina oikeassa jotta voisin sanoa muille, että he ovat väärässä.

Pitäisihän sun musiikin opiskelijana ja yksilöllisenä kuluttajana tietää, mikä on oikeata musiikkia. Sen tarkoituksena on rentouttaa, vieraannuttaa arkielämän haasteista, antaa tilaa omille ajatuksille. Se on rauhallinen lomasaari arkielämän myrskyisällä merellä, kuten Haydn sanoi...

Millä tavalla? Ei välttämättä musiikki sinänsä, mutta ehkä musiikkityyliin liittyvä käyttäytyminen, pukeutuminen jne. Mutta ainahan meillä on varaa katsoa peiliinkin. ;)

Ei ole. Jos se tulee maksulliseksi, niin se imee koko tilin. Maailmassa on yhtä paljon peilejä kuin musiikkiakin, eli liikaa.

Kovasti yritetään tehdä...

Odotan innolla. Onnea.
Ces chaussettes sont ã vous?
Jabbe
27.09.2003 12:57:40
Btw, niille jotka eivät pidä tai ovat kiinnostuneita konemusiikista/hiphopista, suosittelen seuraavaa sivustoa:
http://www.ishkur.com/features/music/index.htm#

Tuolta jos et löydä jotain mieleistäsi niin jo on kumma!
JuZuh
28.09.2003 12:48:58

vielä tohon "pakkoliikkeisiin"...
kun ihminen puhuu, niin (yleensä) kädet tekee siinä samalla jotain, kuten esimerkiksi on osallisena puheeseen.
kun puhut viisi kertaa nopeampaa kuin normaalisti pelkkä jalalla maahan taputtelu ei riitä rytmin pitämiseksi vaan kädellä on helppo rytmittää tuota "sanojen tulvaa".
ei muuta kiitti.
neotenia
28.09.2003 14:08:21
... Esim. "ei nyt mitään jazzia voi metalliin sekoittaa!" -tyylinen kapeakatseisuus voitaisiin mun puolesta unohtaa....

(Lienee turha nillitystä ja ruikutusta, mutta ihan sama..

Kumma kun taas otettiin metalli esimerkiksi. Moni hevibändi juurikin yhdistelee jazzia/jazzahtavia juttuja metalliin. Esim. Cynic, Candiria, Meshuggah, Fredrik Thordendal`s special defects ja Atheist.

Metallissa on oikeasti muutakin kun se iänikuinen tilutus ja sahaus ja on olemassa muitakin hevibändejä kun Bodom ja Maiden.

Ja kenen olet kuullut sanovan, että metalliin ei saisi yhdistää
jazzia? Vai onko tuossa taas se perusoletus, että hevin kuuntelijat ovat ahdasmielisiä ja putkikatseisia yhden genren kulkijoita? Noissa sun hevikommenteissa ei juurikaan toteudu se sinun joka paikassa saarnaama suvaitsevaisuus ja avarakatseisuus. Itse aina toitotat musiikillisen avomielisyyden pelastavasta vaikutuksesta, mutta silti viesteistäsi saa sellaisen kuvan, että sulla on todella paljon ennakkoluuloja metallia kohtaan. Melko huvittavaa.

On aina ilo provosoitua.)

Laitoin koko jutun sulkuihin, ettei voi syyttää off-topicista:)
JulGubbe
28.09.2003 14:10:33 (muokattu 28.09.2003 14:12:48)
Tällä menolla tämä buumi menee nopeasti ohi

Ai menee?? Noin ajattelin 6 vuotta sitten kun MTV (ei maikkari vaan music television) rupes suoltamaan R'nB:tä 24/7.

Ja mitä nyt? Samaa paskaa.

Kai se on vaan pakko myöntää että markkinamiehet päättää mitä suuri (valveutumaton) yleisö kuuntelee.

EDIT: Kun sanoin 6 vuotta sitten, tunsin itseni tosi vanhaksi. Aiheeseen liittyen, sain päähän aamulla krapulassa kuunnella Nirvanaa. Ekan kerran n. 3 vuoteen. Tuli teini olo. Mikä on sinänsä hassua että minulla Nirvana-kausi sijoittui tuohon 20 ikävuoden kieppeille. Silti tunsin itseni yläastelaiseksi.
Marsuni synnytti eilen kuusi poikasta. Kun aamulla menin katsomaan, se oli syönyt niistä kaksi... No, hemmetti, minäkin vedin pari.
Jabbe
28.09.2003 15:10:06
Kumma kun taas otettiin metalli esimerkiksi. Moni hevibändi juurikin yhdistelee jazzia/jazzahtavia juttuja metalliin. Esim. Cynic, Candiria, Meshuggah, Fredrik Thordendal`s special defects ja Atheist.

Joo, ja toi on just hyvä juttu. Just tuon puolestahan mä olenkin, et yhdistellään noita juttuja vaikka ne ei perinteisesti tuntuisikaan sopivan toisiinsa.

Metallissa on oikeasti muutakin kun se iänikuinen tilutus ja sahaus ja on olemassa muitakin hevibändejä kun Bodom ja Maiden.

Ja sama pätee muihinkin genreihin. Hiphopissa on muutakin kuin se iänikuinen "joujou" ja teknossa muutakin kuin se jumputus, jatsissa muutakin kuin se yletön pätemissooloilu, folkissa muutakin kuin se viulunvingutus jne.

jazzia? Vai onko tuossa taas se perusoletus, että hevin kuuntelijat ovat ahdasmielisiä ja putkikatseisia yhden genren kulkijoita?

Otin tuon nyt vaan esimerkiksi kun täälläkin on kuitenkin aika paljon metallisteja jotka eivät ihmeemmin jatsista pidä. Tuo nyt vaan tuli ensin mieleen, ihan sama kuin esim. "ei tässä jatsissa nyt mitään rumpukoneita voi käyttää!". Ja toi on ainakin ihan oikeasti kuultua.

Noissa sun hevikommenteissa ei juurikaan toteudu se sinun joka paikassa saarnaama suvaitsevaisuus ja avarakatseisuus. Itse aina toitotat musiikillisen avomielisyyden pelastavasta vaikutuksesta, mutta silti viesteistäsi saa sellaisen kuvan, että sulla on todella paljon ennakkoluuloja metallia kohtaan. Melko huvittavaa.

Ei mulla nyt oikeastaan ole mitään hirveitä ennakkoluuloja metallia kohtaan, enkä mä sitä mitenkään halveksu. Enemmänkin vaan sitä, että monilla metalliharrastajilla se metalli on se ainut juttu. Kyllä mullekin raskaampi musa välillä maistuu, kuuntelen itseasiassa parhaillan Devin Townsendiä joka varmaan voidaan laskea tuonne raskaamman rokin puolelle. Mutta en nyt niiiin hirveästi hevistä diggaile, eli se jää muiden musiikkityylien alapuolelle mun omassa musamaussa, mut ei mulla oikeastaan mitään sitä vastaan ole. Ja mnetissä on aika helppo ottaa toi metalli esimerkiksi koska aika suuri osa täällä on hevikitaristeja. ;)

On aina ilo provosoitua.)

Kuin myös. Ja ilo provosoida. :)

Laitoin koko jutun sulkuihin, ettei voi syyttää off-topicista:)

Eihän tää nyt mitään offtopicia ole. Ehkä alkuperäiseen aiheeseen liittyen, mutta itse keskusteluhan on mennyt aika pitkälti pidemmälle muutenkin.
sormunen
28.09.2003 15:10:44
Ja jos kykenee arvostelemaan asioita, on kyettävä myös tekemään asiat paremmin.

Höpö höpö.
sormunen
28.09.2003 15:11:28

Ei ole.
Gandhi
28.09.2003 16:40:33
... Esim. "ei nyt mitään jazzia voi metalliin sekoittaa!" -tyylinen kapeakatseisuus voitaisiin mun puolesta unohtaa....

(Lienee turha nillitystä ja ruikutusta, mutta ihan sama..

jazzia? Vai onko tuossa taas se perusoletus, että hevin kuuntelijat ovat ahdasmielisiä ja putkikatseisia yhden genren kulkijoita? Noissa sun hevikommenteissa ei juurikaan toteudu se sinun joka paikassa saarnaama suvaitsevaisuus ja avarakatseisuus. Itse aina toitotat musiikillisen avomielisyyden pelastavasta vaikutuksesta, mutta silti viesteistäsi saa sellaisen kuvan, että sulla on todella paljon ennakkoluuloja metallia kohtaan. Melko huvittavaa.

Tämähän on vain mun mielipide, mutta mun mielestä ymmärsit tuon ylemmän kommentin ihan väärin.
Lopetan ennen kuin jatkan.
Toveri
28.09.2003 17:11:21

Sanoin vaan mielipiteen.

Älä sano. Tai opettele ensin mielipiteen muodostaminen.
Oon vaarallinen. Janoatko mua?
Jabbe
28.09.2003 17:14:34
Eihän tommosen paskan tekemiseen ees tarvi taitoo.
Se on about kolme minuuttii ku yks "biisi" on valmis.
Sitte vaa Rolandin synasta rummut ja
räpätään päälle! Varmaan siks jotkut tekee
räppii ku ei "taito" riitä muuhun.

No hei, pistänkö paremmaks:

Eihän tommoseen paskan tekemiseen ees tarvi taitoo.
Sitte vaan hirveetä mättöä ja tilutetaan päälle! Varmaan siks jotkut tekee ***** ku ei "taito" riitä muuhun.

Pahimmillaan toimii noin, ja tuloksena onkin paskaa. Kuunnelkaa vaikka DJ Tumua joka tekee Ejaylla musiikkia. Mutta kun on niitä oikeasti hyviäkin juttuja, joihin tarvii vähän enemmän taitoa. Ja tää ei ole mielipide, vaan fakta.
Jabbe
28.09.2003 17:15:07
Gandhi:
Tämähän on vain mun mielipide, mutta mun mielestä ymmärsit tuon ylemmän kommentin ihan väärin.

Mä olen vähän samaa mieltä...
Dream
28.09.2003 17:17:46 (muokattu 28.09.2003 19:11:43)
EDIT
lxi
28.09.2003 17:19:16
Oli seki kyl kun joskus tuli jotain "bom funk mc:eetä" jyrkissä ku jollain Dj:iin tapasella oli siinä Iron Maiden paita päällä.

Kauheeta! Eikö se tiennyt että Iron Maiden -paitaan ei saa pukeutua, jos ei ole vähintään puolimetristä tukkaa! Kai soitit poliisille?

Kasvahan kuule hieman, jooko?
Mainostilaa vuokrattavana
Toveri
28.09.2003 17:21:48

zzz... juu-u. Oli seki kyl kun joskus tuli jotain
"bom funk mc:eetä" jyrkissä ku jollain
Dj:iin tapasella oli siinä Iron Maiden paita päällä.

Oletkohan mahdollisesti ollut vielä edes pilke faijas silmäkulmassa, kun Jyrkiä vielä lähetettiin...
Oon vaarallinen. Janoatko mua?
Jabbe
28.09.2003 17:26:41
Oletkohan mahdollisesti ollut vielä edes pilke faijas silmäkulmassa, kun Jyrkiä vielä lähetettiin...

Ikärasisti!
Aerodactev
28.09.2003 17:29:51
Eihän tommosen paskan tekemiseen ees tarvi taitoo.
Sitte vaa Rolandin synasta rummut ja
räpätään päälle! Varmaan siks jotkut tekee
räppii ku ei "taito" riitä muuhun.

+

Iron Maiden - paita päällä

Em - C - D ja joku siisti tuplakitaraleadi, 'nuff said.
ANDREY BOLSHAKOV - MACTEP OF CXPED!!!
Tsekkaa myös Kissapuhelin
Dream
28.09.2003 17:30:28 (muokattu 28.09.2003 20:43:40)

Kasvahan kuule hieman, jooko?

heh.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)