Eiku blää. Jotenkin mun fyysikkoaivot vaan sanoi, että tossa tarkasteltiin valonsäteen törmäilyä avaruudessa leijuviin hiukkasiin, koska valo nyt on toistaiseksi ainoa juttu, mikä liikkuu valonnopeudella. Mutta jos siitä huolimatta matkusteaan valonnopeudella, niin aika hidastuu aluksessa äärettömän hitaaksi, ja alukselta katsottuna kaikki matkan varrella olevat hiukkaset törmää alukseen samalla hetkellä. Että se vähän tasoittaa tilannetta massan kasvun tuoman edun kannalta. Éi ole valo ainoa asia mikä liikkuu valonnopeudella, jotkut paukoo ylikin, nämä joskin mustan aukon tapahtumahorisontista paenneita hiukkasia. Ajan hidastumínen on suhteellista. Jos tosiaan kuljet 300.000 km/sek. Niin jestas soikoon millaista määrää törmäyksiä suojaamaaton alus tällöin kokee. joskin melko varmasti kunnon magneettikentällä saataisiin varmasti something not unlike superkavitaatio aikaan... Ja tämä siis puhdasta spekulointia. |
Ajan hidastumínen on suhteellista. Jos tosiaan kuljet 300.000 km/sek. Niin jestas soikoon millaista määrää törmäyksiä suojaamaaton alus tällöin kokee. joskin melko varmasti kunnon magneettikentällä saataisiin varmasti something not unlike superkavitaatio aikaan... Miten 10 metriä pitkä lipputanko mahtuu 5 metriä pitkään autotalliin. Helposti. Otetaan lipputanko, ja juostaan sen kanssa 0,7 kertaisella valonnopeudella autotalliin. Ns. Lorentzin kontraktion johdosta lipputangon pituus puolittuu sen kulkiessa em. nopeudella. Mutta hetkinen? Jos ajatteleekin ettei lipputanko itse-asiassa liiku vaan se on se autotalli joka liikkuu nopeudella 0,7c kohti lipputankoa. Nythän autotalli on kutistunut puoleen. Ei se mitään, sillä mikään signaali ei voi edetä kuin korkeintaan valonnopeudella, joten lipputangon peräpää ei itseasiassa saa tietää kärjen törmäyksestä kuin vasta siinä vaiheessa kun peräpää on jo ehtinyt sisälle autotalliin. Maalampi: Lyhyt modernin fysiikan johdatus EDIT: olen perseestä Kyllä pukki tietää! |