Aihe: Rhythm and Blues
1 2 3 4
Yallup
09.02.2023 07:54:23
Henri Henri Olavi: Munsta se olisi hauskaa. Olis vaan musaa kun olis vain yksi genre. Loppuisi turhat luokittelut. Mä itse taidan ottaa tuon käyttöön. Seuraavaksi kun joku kysyy multa millaista musaa teen, vastaan r'n'b:tä.

Nämä genret on mitä sattuu. Jos ajatellaan vaikka Emma-gaalan vuoden Rock oli Litku Klemetin "Asiatonta oleskelua". Minä en tässä näe rokkia millään tavalla. Edellisenä vuonna 21 Blind Channel sentään oli sinne kallellaan, mutta vuoden 20 Maustetytöt..äh. Toki ymmärrän että rock ei ole sama kuin rocknroll, mutta tässä Litkun biisissä ei ole edes rumpuja.
"Tosta se taitaa lähteä.."
Yallup
09.02.2023 08:02:55
Wikipedia kertoo, että Rockmusiikin keskeisiin soittimiin kuuluu rummut, sähköbasso ja erityisesti sähkökitara ja termi on lyhenne rock and rollista ja se pohjautuu afroamerikkalaiseen bluesiin. Litkut ja maustetytöt eivät täytä näitä kriteereitä miltään osin.
Henri Henri Olavi
09.02.2023 08:04:36
Yallup: Nämä genret on mitä sattuu. Jos ajatellaan vaikka Emma-gaalan vuoden Rock oli Litku Klemetin "Asiatonta oleskelua".

Kysyinkin Samilta, miksi eivät olleet Alternative-karsinassa. Ei osannut sanoa.
Muistisääntö itselle: älä koskaan vastaa Ärgeen viesteihin.
Epämuusikko
09.02.2023 10:18:03
Henri Henri Olavi: Munsta se olisi hauskaa. Olis vaan musaa kun olis vain yksi genre. Loppuisi turhat luokittelut. Mä itse taidan ottaa tuon käyttöön. Seuraavaksi kun joku kysyy multa millaista musaa teen, vastaan r'n'b:tä.

Sateenvarjot ovat turisteille.
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
Henri Henri Olavi
09.02.2023 12:16:12
Epämuusikko: Sateenvarjot ovat turisteille.

Mä olen turisti.
Gary Enfield
09.02.2023 12:19:18
Henri Henri Olavi: Mä olen turisti.

elämäm_ turisti.
Vessajono
09.02.2023 12:21:43
Henri Henri Olavi: Eikö vaan kaikki voisi olla R'n'B:tä? Olis helpompaa. Paitsi toki klasari, mutta sitähän ei kukaan kuuntele.

Kaikki vois olla rhythm and bluesia paitsi klasari vois olla rhythm without bluesia.
Once is a mistake, twice is a jazz
Henri Henri Olavi
09.02.2023 12:22:12 (muokattu 09.02.2023 12:22:19)
Gary Enfield: elämäm_ turisti.

Kyl. Käymään, ihmettelemään ja oppimaanhan tänne on tultu.
Henri Henri Olavi
09.02.2023 12:22:54
Vessajono: Kaikki vois olla rhythm and bluesia paitsi klasari vois olla rhythm without bluesia.

Eikä aina tarvi olla sitä rhythmiäkään. Joskus ihan vaan without.
Gary Enfield
09.02.2023 12:30:05
Henri Henri Olavi: Kyl. Käymään, ihmettelemään ja oppimaanhan tänne on tultu.

Niinpä. Esimerkiksi en ollut aiemmin ajatellut ollenkaan R'n'B -käsitteeseen liittyviä ongelmia.

Luetun, ja tässä opitun, perusteella olisin taipuvainen pitämään Rhytm'n'Bluesia vanhana 40-70 -lukuihin kuuluvana ja R'n'B:tä jotain ihan omana nykymusiikkia kuvaamana terminä.
Henri Henri Olavi
09.02.2023 12:32:07 (muokattu 09.02.2023 12:32:24)
Gary Enfield: Niinpä. Esimerkiksi en ollut aiemmin ajatellut ollenkaan R'n'B -käsitteeseen liittyviä ongelmia.

Luetun, ja tässä opitun, perusteella olisin taipuvainen pitämään Rhytm'n'Bluesia vanhana 40-70 -lukuihin kuuluvana ja R'n'B:tä jotain ihan omana nykymusiikkia kuvaamana terminä.

Jos vakavissani hetken asiaa mietin, niin aika lailla just noin sen miellän. Se mitä nykyään kutsutaan R'n'B:ksi on lähes poikkeuksetta aika paskaa. En mä toki siitä vanhemmastakaan R'n'B:stä välitä lähes lainkaan.
Yallup
09.02.2023 16:03:18
Gary Enfield: Niinpä. Esimerkiksi en ollut aiemmin ajatellut ollenkaan R'n'B -käsitteeseen liittyviä ongelmia.

Just näin, entinen Rhythm'n'Blues ja nykyinen R&B on ihan eri asia. Jälkimmäisen kyseessä ollessa tätä alkuperäistä termiä ei edes tiedetä, eikä edellistä kunnon rytymänbluesia ole tehty vuosikymmeniin. Jossakin levy-yhtiössä on joku leimasin jolla päätetään mitä genreä laulelma edustaa ja kun ei oikein mitään niin pannaan R&B kun sillä leimasimella ei ole muutakaan käyttöä. Minä en kyllä osaa nimetä ainuttakaan kotimaista R&B artistia - tai edes kappaletta. Räpätystä ja hippihoppailua kyllä.
Epämuusikko
09.02.2023 22:37:11
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
sub zero
09.02.2023 23:10:42 (muokattu 09.02.2023 23:13:54)
^ siinä oli dorothy ellis - drill daddy drill

tässä on freddy king - what about love
https://www.youtube.com/watch?v=JXSBBKDIJ8A

Rhythm and blues -käsite tuntuu olevan omimmillaan tämmöisissä biiseissä, jotka selvästi eivät kulje blues-kaavassa eivätkä siten oikein tunnu bluesilta eivätkä rock'n'rollilta
minä tykkään käydä koulua, minä tykkään laulaa
Yallup
10.02.2023 08:18:27
Tässä ehkä osviittaa, mitä R&B edusti 70-luvulla. Vuonna 1974 Douglasin "Kung Fu Fighting" ykkösenä. Top 100 löytyy Stevie Wonderia, Gloria Gaynoria, Jackson 5, Aretha Franklinia, James Brownia - jopa Elton John. Mutta ei Dr. Feelgood, vaikka silloin julkaistiin "Down by the Jetty". Onko minua huijattu?

https://playback.fm/charts/rnb/1974
Yallup
10.02.2023 08:32:11
Yallup: Tässä ehkä osviittaa, mitä R&B edusti 70-luvulla. Vuonna 1974 Douglasin "Kung Fu Fighting" ykkösenä. Top 100 löytyy Stevie Wonderia, Gloria Gaynoria, Jackson 5, Aretha Franklinia, James Brownia - jopa Elton John. Mutta ei Dr. Feelgood, vaikka silloin julkaistiin "Down by the Jetty". Onko minua huijattu?

https://playback.fm/charts/rnb/1974

Vuonna 1956 R&B-listalta löytyy komeasti Elviksen "Hound Dog" ja "Dont be Cruel" sekä muita superhittejä. Little Richardsin "Long tall Sally" ja "Tutti Frutti". Gene Vincent "Be-bop-a-lula" yms

https://playback.fm/charts/rnb/1956
Yallup
10.02.2023 10:20:57
Minulle on nyt alkanut selviämään termin alkuperä, joka perustuu amerikkalaisten radiokanaviin. Siellä soitettiin vaikka countryä tai jazzia sekä tätä rhythmnbluesia joka oli nimensä mukaan rytmimusiikkia ja bluesia erotuksena vaikkapa edellisiin tai klasariin. Kanavilla ei siis soitettu juurikaan uusimpia "hittejä" vaan tarkkaan kohdistettua musaa tietyille kuulijoille.

R&B ei siis ole rytmikästä bluesia ja siinähän on tämä sana "and" mukana. Tämän vuoksi Elviksen rocknroll sopii siihen mainiosti. Sinne upposi mukavasti myös soul ja funk. Se oli ja on edelleen jonkinlainen sulatusuuni sellaiselle musiikille, jota ei voi lokeroida tiukasti perinteisiin (historiallisiin) musiikkilajeihin - vaikka tuo country. Nykyään sinne on upotettu uudemmat rap ja hiphop vaikka minusta ne ovat kokonaan oma juttunsa.
Gary Enfield
10.02.2023 10:32:05
Yallup: Minulle on nyt alkanut selviämään termin alkuperä, joka perustuu amerikkalaisten radiokanaviin. Siellä soitettiin vaikka countryä tai jazzia sekä tätä rhythmnbluesia joka oli nimensä mukaan rytmimusiikkia ja bluesia erotuksena vaikkapa edellisiin tai klasariin. Kanavilla ei siis soitettu juurikaan uusimpia "hittejä" vaan tarkkaan kohdistettua musaa tietyille kuulijoille.

R&B ei siis ole rytmikästä bluesia ja siinähän on tämä sana "and" mukana. Tämän vuoksi Elviksen rocknroll sopii siihen mainiosti. Sinne upposi mukavasti myös soul ja funk. Se oli ja on edelleen jonkinlainen sulatusuuni sellaiselle musiikille, jota ei voi lokeroida tiukasti perinteisiin (historiallisiin) musiikkilajeihin - vaikka tuo country. Nykyään sinne on upotettu uudemmat rap ja hiphop vaikka minusta ne ovat kokonaan oma juttunsa.

Kuulostaa uskottavalta.
uusikaveri
10.02.2023 11:02:22
sub zero: ^ siinä oli dorothy ellis - drill daddy drill

tässä on freddy king - what about love
https://www.youtube.com/watch?v=JXSBBKDIJ8A

Rhythm and blues -käsite tuntuu olevan omimmillaan tämmöisissä biiseissä, jotka selvästi eivät kulje blues-kaavassa eivätkä siten oikein tunnu bluesilta eivätkä rock'n'rollilta

Sub zero osuu kyllä aivan nappiin tuossa.

Koska eilen telkasta ei tullut pumpum-hiihtoa, sorruin pimeälle puolelle tutkimaan Beyoncen Grammytsibaleita olettaen, että tulossa on jotain Cardi B-huttelia, mutta...

https://www.youtube.com/watch?v=yrtWLyp5gLI

tuo Cuff It on yllättävän normaali, ihan oikeita soittimiakin joukossa. Tarkkakorvaisia mnettiläisiä saattaa kiusata Beyoncen ponneton laulu, mutta varmasti kiinnittävät myös huomiota huomion varastavaan makoisaan bassolinjaan. Täytyi tietysti kaivella soittaja esiin ja hän on melko pitkään näissä ympyröissä pyörinyt Raphael Saadiq, joka soittaa raidalle myös rumpuja ja kiippareita. Toinen vanha tekijä on Chicin Nile Rodgers rämpyttämässä komppikitaraa. Tiedä sitten mikä ääni on missäkin tehty, sillä tuotetta on hiottu sen seitsemässä studiossa ja mukana on ollut tietysti ohjelmoitsijajamppoja sekä interpolaatio(?) Teena Marie-vainaan biisistä.
Tuntuu vähän hassulta panostukselta lopputulokseen nähden.

Koko Renaissance-levy tuntuu olevan tehty samalla metodilla. Plastic Off The Sofa-biisillä soittelee myös elävä basisti, Patrick Paige II, jonka bändi, The Internet, soittaa alternative R&B:tä! Pakkohan tuollekin oli antaa mahdollisuus, mutta yhtä onnetonta sisäänpäinkääntynyttä tekosyvällisyyttä kuin valkolaistenkin vaihtoehto.

https://www.youtube.com/watch?v=F6j49uzPugA
Yallup
10.02.2023 11:36:49
Mitä tulee vaikka Emma-gaalaan, niin siellähän on yhdistelty välillä Rock ja Pop samaan kategoriaan. R&B alettiin jakamaan vasta vuodesta 2001 ja siihen ympättiin Rap. Myös Iskelmä ja Metalli otettiin uusiksi kategorioiksi 2001 ja 2002, vaikka näitä oli jaettu jo vuodesta 1983. Nämä musiikkigenret yleensä otettiin jakeluun vuosituhannen vaihteessa. Siihen asti oli helppoa, kun jaettiin vain vuoden yhtye, biisi, albumi ja nämä tuottajat yms. Kai siellä asiantuntijat osaavat pistää biisit ruotuun.

Mikä muuten oli se Rhythm eli meillä Rytmimusiikki? Wikipedian mukaan laaja-alainen musiikin termi johon kuuluu blues, soul, jazz, rock, populaarimusiikki, maailmanmusiikki, etninen populaarimusiikki, country, lastenmusiikki ja viihdemusiikki.

Ainahan voi keskustella myös siitä, onko tällä palstalla R&B oikealla osastolla "Funk, Soul, Hiphop, rap, reggae, R&B" kun näistä R&B porukoista keskustellaan varmaan eniten osastolla "Rock, Pop, Alternative". Vaikka toisaalta mitä väliäkään?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)