Karipiirto 04.03.2012 17:01:44 (muokattu 04.03.2012 17:03:46) | |
---|
Osteri: Moro, Vedän ihan lonkalta kommentin, fiilispohjaa: minusta tuntuu, että silloin 70-80-luvulla tehtiin biisejä jotka yllättäen elää ja soi edelleenkin. Nyt olevasta musiikista onkin vaikeampaa löytää klassikkoainesta. Tähän on pakko sanoa että olen eri mieltä. Se, mistä tulee klassikko joka soi vielä 20 vuoden kuluttua on tietty täysin mahdoton sanoa tässä vaiheessa mutta nyt kun 90-luku on jo takanapäin, yllättäen sieltä löytyy niitä kappaleita, joita aikanaan inhottiin ja pidettiin kertakäyttöpökäleinä, mutta jotka edelleen soi säännöllisesti radiossa ja diskoissa. Varsinkin itselleni on ollut ylläri että edelleen baarin tanssilattialla väki innostuu jonkun Bailandon pärähtäessä soimaan. Eli kyllä niitä klassikoita tulee jatkossakin mutta meidän on hankala sitä sanoa, mitkä näistä ralleista kestää aikaa. Varmaan parin vuosikymmenen päästä nelikymppiset tanssivat siellä sinkkudiskoissa jonkun Justin Bieberin ja Lady Gagan tahtiin muistellen, miten kovia juttuja ne oli silloin teininä. :D http://www.youtube.com/watch?v=8fEfJsYiD2A Joku älypää keksi että Rock kuoli vuonna -86. Minä synnyin -87. Olen niin katkera että menen kyllä kuselle sen haudalle, enkä lopeta ennen ku se nousee ja huutaa että "Nyt saatana loppuu se luruttaminen!!!" |
Jussiman 04.03.2012 17:04:52 | |
---|
Karipiirto: Tähän on pakko sanoa että olen eri mieltä. Se, mistä tulee klassikko joka soi vielä 20 vuoden kuluttua on tietty täysin mahdoton sanoa tässä vaiheessa mutta nyt kun 90-luku on jo takanapäin, yllättäen sieltä löytyy niitä kappaleita, joita aikanaan inhottiin ja pidettiin kertakäyttöpökäleinä, mutta jotka edelleen soi säännöllisesti radiossa ja diskoissa. Varsinkin itselleni on ollut ylläri että edelleen baarin tanssilattialla väki innostuu jonkun Bailandon pärähtäessä soimaan. Eli kyllä niitä klassikoita tulee jatkossakin mutta meidän on hankala sitä sanoa, mitkä näistä ralleista kestää aikaa. Varmaan parin vuosikymmenen päästä nelikymppiset tanssivat siellä sinkkudiskoissa jonkun Justin Bieberin ja Lady Gagan tahtiin muistellen, miten kovia juttuja ne oli silloin teininä. :D Itse pidän klassikkoina biisejä, jotka ovat kulttuurihistoriallisesti ja taiteellisesti merkittäviä. Klassikkouteen ei riitä pelkästään se että biisiä soitetaan. |
Karipiirto 04.03.2012 17:10:25 | |
---|
Jussiman: Itse pidän klassikkoina biisejä, jotka ovat kulttuurihistoriallisesti ja taiteellisesti merkittäviä. Klassikkouteen ei riitä pelkästään se että biisiä soitetaan. Käytin sanaa klassikko, koska se vilahti lainaamassani tekstissä. Voin myös käyttää sanaa "ikivihreä", jos se ehkäisee sekaannusta. Joku älypää keksi että Rock kuoli vuonna -86. Minä synnyin -87. Olen niin katkera että menen kyllä kuselle sen haudalle, enkä lopeta ennen ku se nousee ja huutaa että "Nyt saatana loppuu se luruttaminen!!!" |
Osteri 04.03.2012 22:19:45 | |
---|
Olisin tietysti voinut laittaa sen 90-luvun myös edelliseen kirjoitukseeni, joo. Tarkoitan pohdinnalla kuitenkin just sitä, että mielenkiintoista nähdä joskus myöhemmin millaisia bändejä ja biisejä tältä ajalta soitetaan, toteutuuko sama kuin menneiltä vuosikymmeniltä. Klassikkobiisiksi riittää että se kuvaa aikaansa, mielestäni myös se kuuluu asiaan, että "kaikki" tietää biisin vaikka se olisikin sen 20 vuotta vanha. Eikö muuten ole jännä juttu, että 60-luvun musaa ei pahemmin missään soiteta ? Näin jyrkkää vuosikymmenten eroa tuskin kuitenkaan tulemme näkemään. Kirjoitan...siis ehkä en just nyt soita.... |
Jussiman 04.03.2012 22:24:27 | |
---|
Osteri: Eikö muuten ole jännä juttu, että 60-luvun musaa ei pahemmin missään soiteta ? Näin jyrkkää vuosikymmenten eroa tuskin kuitenkaan tulemme näkemään. Ja termillä "classic rock" tarkoitetaan usein jotain kasaritukkarokkia. Minulle kyllä rockin klassikot ovat nimenomaan 50-, 60- ja 70-lukujen biisejä ja muusikoita. Mutta eiköhän jossain vaiheessa tule jokin rokin renesanssi, milloin vanhat 60-luvun musat kaivetaan esiin. Tähän saattaa kyllä mennä useampi vuosikymmen |
Nuages 04.03.2012 22:41:25 | |
---|
Jussiman: Ja termillä "classic rock" tarkoitetaan usein jotain kasaritukkarokkia. No eikä tarkoiteta. "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
Jussiman 04.03.2012 22:54:55 | |
---|
Nuages: No eikä tarkoiteta. Olen kyllä itse törmännyt sellaiseen termin käyttöön |
arse 05.03.2012 11:19:06 | |
---|
Jussiman: Itse pidän klassikkoina biisejä, jotka ovat kulttuurihistoriallisesti ja taiteellisesti merkittäviä. Klassikkouteen ei riitä pelkästään se että biisiä soitetaan. Kulttuurihistoriallisesti merkittävä biisi on kylläkin nimenomaan sellainen, joka soi ja johon ihmisillä on jonkinlainen suhde, eikä siihen merkittävyyteen vaikuta millään tavalla mikään "taiteellisista" arvoista veistetty mutu. Suurin osa musiikin kuluttajista ei ole mitenkään "valistunutta" porukkaa jota kiinnostaisi yhtään mistä musiikki tulee tai mikään muu kuin se, miltä bisi kuulostaa ja millainen fiilis siitä tulee. "Klassikoita" on muitakin kuin Jake Nymanin hyväksymät. Toivottavasti meillä on viimeistään parinkymmenen vuoden päästä 2000-luvulla syntyneitä radioiden musiikkipäälliköitä, niin saadaan tähän asiaan vähän perspektiiviä. Ai hitto kun mie tykkään! |
Kalmo 05.03.2012 13:00:29 | |
---|
Kolme- neljäkymmentä vuotta sitten, kun "kaikki klassikot" sävellettiin, oli olemassa suunnilleen iskelmä, rock, hevirock, punk ja disco. Reggae oli jo tosi marginaalia. Nyt pelkästään raskas rock ja klubimusa jakautuvat tusinaan kategoriaan, joilla kaikilla on vannoutuneet kannattajansa. Julkaistun musiikin ja esittäjien määrä ja tyylillinen laaja-alaisuus on nykyään niin valtava, ettei samassa mitassa "klassikkoja" voi mitenkään syntyä. 60-70-luvulla vain muutama prosentti yrittäjistä pääsi edes vakavissaan puhumaan levyttämisestä, joten jo pelkästään tämä valintaseula siivosi kovalla kädellä tarjontaa. Se mikä on ikivihreä klassikko Children of Bodomin ystävälle on täydellinen tuntemattomuus Justin Bieber-fanille, ja suuri osa metallifaneistä suunnilleen sylkee räppäreiden tai konemusaporukan päälle, joten ikivihreä rap-klassikko jää heiltä nauttimatta. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
rockjihad 05.03.2012 13:44:02 | |
---|
Jussiman: Mutta eiköhän jossain vaiheessa tule jokin rokin renesanssi, milloin vanhat 60-luvun musat kaivetaan esiin. Tähän saattaa kyllä mennä useampi vuosikymmen Mikä ihmeen renesanssi? Väitätkö, että 60-luvun artistit on unohdettu täysin? Ja jos et sattunut huomaamaan, niin tossa n.10 vuotta taaksepäin tuli myös pinnalle sellanen 60-luvun garagen ja 70-luvun kitararockin revival-aalto, mikä oli sillon kova juttu levylistoja myöten, joten tässä muodossahan renesanssi jo tapahtui, mutta itse musiikillinen vallankumous jäi suuremmassa kuvassa toteutumatta. Sitten, jos puhutaan 60-luvun musiikista, niin eiköhän ne Sonicsit, Arthur Leet, Doorsit, Byrdsit, Roky Ericksonit, Seedsit ja kumppanit ole paikkansa musamaailmassa saavuttaneet ja niiden musiikki luultavasti elää vielä tulevaisuudessakin. Se, että se musiikki ei ihan kaikkien suosikiksi nouse on ihan yhtä mystinen ajatusmaailma, kuin se, että jonkun mielestä Metallica on oikeasti tylsä bändi ja hevi on paskaa. |
Old Joe 05.03.2012 14:40:59 | |
---|
Jostakin olen kuullut että joku Elvis oli kans kova jätkä tuolla 60-luvulla. Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä. |
rockjihad 05.03.2012 14:48:26 | |
---|
Old Joe: Jostakin olen kuullut että joku Elvis oli kans kova jätkä tuolla 60-luvulla. Ehkä tästä ''Elviksestä'' sitten muutkin kuulee joskus n.30 vuoden päästä, kun se renesanssi iskee musiikin maailmaan. |