Aihe: Muusikkojen kuulovauriot
1 2 3 4 5
LaMotta
21.12.2011 20:23:59

Korvamonitorointikin suojaa kuuloa.
"Hyvä ja halpa? Osta molemmat!"
baron
21.12.2011 20:26:16 (muokattu 21.12.2011 20:29:54)

2randpo: Kyllä kai kuulo on kaikille tärkeä.

Mitä mä tunnen rock-muusikkoja niin näyttää että monille/osalle se ei oo läheskään yhtä tärkeä kuin jollekin valimotyöläiselle tai sirkkelisahurille.
Eli herran jestas: Jos on pakko vetää treenikämpällä täysiä niin joka iikalle kuulosuojaimet.

(Tietysti sellainenkin teoreettinen mahdollisuus on että volaa voisi laskea mutta mulle on "valistettu" että se ei sitten enää oo rokkia:-)

Mä oon käynyt joissain Musiikkilääketieteen yhdistyksen järjestämissä kuuloseminaareissa ja karmeaa kuultavaa!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
StJerky
21.12.2011 20:48:34
LaMotta: Korvamonitorointikin suojaa kuuloa.

Riippuu siitä miten kovalla musa tuuttaa korvanapeista.
StJerky
21.12.2011 20:48:34 (muokattu 21.12.2011 20:49:48)
LaMotta: Korvamonitorointikin suojaa kuuloa.

Mystinen tupla.
2randpo
21.12.2011 21:06:09

baron: Mä oon käynyt joissain Musiikkilääketieteen yhdistyksen järjestämissä kuuloseminaareissa ja karmeaa kuultavaa!

Olen ollut jonkun kuulonhuolto-tyypin luennolla jo joskus vuosien 1978-80 tienoilla. Äijä oli tehnyt desibelimittauksia bändien keikoilla, ja kertoi mm. olleensa Kultsalla Ramonesin keikalla (1977?) tulpat ja kuulosuojaimet päässä. Tyyppi kertoi, että ko. keikalla tuli joillekin vakavia kuulovaurioita. Eli valistustyötä on tehty jo melko pitkään. Silti en itse vielä 1990-luvun alussakaan käyttänyt tulppia. Varmaan siksi, että ainakin blues/rock-piireissä juuri kukaan ei vielä silloin niitä käyttänyt, typerää kyllä.
baron
21.12.2011 21:14:55

2randpo: Olen ollut jonkun kuulonhuolto-tyypin luennolla jo joskus vuosien 1978-80 tienoilla. Äijä oli tehnyt desibelimittauksia bändien keikoilla, ja kertoi mm. olleensa Kultsalla Ramonesin keikalla (1977?) tulpat ja kuulosuojaimet päässä. Tyyppi kertoi, että ko. keikalla tuli joillekin vakavia kuulovaurioita. Eli valistustyötä on tehty jo melko pitkään. Silti en itse vielä 1990-luvun alussakaan käyttänyt tulppia. Varmaan siksi, että ainakin blues/rock-piireissä juuri kukaan ei vielä silloin niitä käyttänyt, typerää kyllä.

Tää on musta maailman typerintä että joillain rokkikeikoilla miksaajalla on kuulosuojaimet eli se vääntää laitteistaan niin paljon että sen omat korvat ei kestä.
Entäs yleisö? Mä oon oppinut ottamaan aina omat kuulosuojaimet kun meen kuuntelemaan rokkikeikkoja ja joillain rokkikeikoilla on kuulosuojaimia yleisölle myytävänä mutta entäs yleisön enemmistö?
Joko kuulosuojaimet kaikille pakollisiksi (onko siinä mitään järkeä?) tai sitten vola sellaiseksi että kukaan ei tarvitse.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
LaMotta
21.12.2011 21:40:16 (muokattu 21.12.2011 21:40:34)

Liian lujaa soittaminen on pahimman luokan amatööripuuhastelua.

t: amatööripuuhastelija
"Hyvä ja halpa? Osta molemmat!"
Arkka
30.12.2011 15:49:51

Mulla korvat "särkee" äänen aika helposti, jolloin kova ääni puuroutuu ja kuulostaa paskalta. Korvat suojattuna kuitenkin tykkään kovasta äänestä kun se tuntuu ruumiissa. Sikäli en valita nykymeiningistä, vaikka oonkin se joka aina ekana ruuvaa tulppaa korvaan. Mulle toimii. Sääliksi käy niitä, jotka ei suojaa.
Vahooo
30.12.2011 17:52:46
Nyt on tilattu aika lääkärille kun vasenta korvaa tinnittää. Ilmeisesti johtuu korvatulehduksesta, joka meni muuten ohitse antibiooteilla. Tiedä sitten pystyykö sille tekemään mitään.
21.04-27.12.2010 | Life's sweet and i'm about to die
Antti1
30.12.2011 18:19:52
baron: Tää on musta maailman typerintä että joillain rokkikeikoilla miksaajalla on kuulosuojaimet eli se vääntää laitteistaan niin paljon että sen omat korvat ei kestä.

On vain jostain muusta usein kiinni, kuin miksaajasta. Yleensä se on rumpalit, joiden mukaan on pakko säätää muun metelin yleinen taso ja se ei usein pysy siellä 100dB (A) hitaallakaan mittauksella miksauspisteeltä mittailtuna. Hyvänä kakkosena tulevat kitaristit suuntaavien kamojensa ja huonon asettelun (Suomen pienet lavat ovat yleensä syypäitä tähän) ansiosta, mutta se on kovin harvoin ollut ihan oikea ongelma rumpuihin verrattuna.

Jos meteliä on mahdoton laskea tiskistä, niin mä ainakin säädän balanssin ja soundit ilman tulppia, mutta sen jälkeen pistän mielelläni loppuillaksi Elacinit päähän. Sen jälkeen keskityn lähinnä nostamaan sooloja ja lauluja kuuluville, kaikujen taimausta yms., muuhun soundiin ei paljoa enää kannata keskittyä välttämättä tulppien kanssa.
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
hoja
01.01.2012 22:33:13

Vastasin kyselyyn. Toisessa korvassa on kuulon alenemaa, en nyt muista mitkä hertsialueet puuttuu. Heinäsirkat kuulee vielä ihan hyvin kyllä. Korvatulpat ja korvamonitoritkin muuntaa mun mielestä ääntä liiaksi enkä tykkää käyttää kumpiakaan. Muutenkin laulan huonosti mutta tulpilla mennään ihan epävireisyyden puolelle. Kaikissa harrastuksissa ja ammateissa on varjopuolensa, joten au naturel mennään katkeraan loppuun asti ja viittomakielen aapinen on jo varmuuden vuoksi hankittu.
K100 #8 Minäkö tyhmä? Nyt en ymmärrä..
baron
01.01.2012 22:44:27

hoja: Vastasin kyselyyn. Toisessa korvassa on kuulon alenemaa, en nyt muista mitkä hertsialueet puuttuu. Heinäsirkat kuulee vielä ihan hyvin kyllä. Korvatulpat ja korvamonitoritkin muuntaa mun mielestä ääntä liiaksi enkä tykkää käyttää kumpiakaan. Muutenkin laulan huonosti mutta tulpilla mennään ihan epävireisyyden puolelle. Kaikissa harrastuksissa ja ammateissa on varjopuolensa, joten au naturel mennään katkeraan loppuun asti ja viittomakielen aapinen on jo varmuuden vuoksi hankittu.

Eihän laulajalle kuulo ole tärkeä: Yleisön naamasta näkee laulaako oikein vai väärin:-)
strophe
02.01.2012 11:41:10
baron: Eihän laulajalle kuulo ole tärkeä: Yleisön naamasta näkee laulaako oikein vai väärin:-)

Mutta kumpaan suuntaan korjata virettä?

Bilekeikkoja tulee tehtyä melko säännöllisesti. Luojan kiitos meillä on rumpali, jolla on sisäänrakennettu volapotikka ja häntä voi pyytää soittamaan myös hiljaa (sic!). Äänenpaine on aika kohtuullinen, mutta ongelmaksi muodostuu se, että keikka saattaa kestää helposti pari-kolme tuntia. Soundcheckissä tulee mietittyä, että eihän tässä, järkevä vola. Keikan päätteeksi kotona nukkumaan mennessä tajuaa, että ei saatana, mikään vola ei ole järkevä, jos kulmamonitorista tuuttaa tulemaan kolmen tunnin ajan vasemman korvan vierestä.

Joo-o, kyllähän sitä tinnittää. Luojan kiitos ei vielä niin paljon, että se haittaisi elämää, mutta kyllä vähän ärsyttää, pakko myöntää.
I am the black wizards.
Pottumuusikko
09.01.2012 22:39:06
Aivan surkeaksi on huonontunut kuulo musiikin parissa. TÄH? Vanhat muusikot voi helposti tunnistaa tuosta. Tainnee olla aivan sama millaista musiikkia soittaa. Kun aika-akseli kasvaa, kuulo satavarmasti huononee. Kannattaa hankkia joku muu ammatti, jos tahtoo kuulonsa säilyttää. Lausun tämän kokemuksen syvällä rintaäänellä.
Hanatarashi
20.01.2012 04:20:35
Townshendin pete on ilmeisesti puolikuuro ainakin. Clapton ehkä. sun muilla aikansa kitareista oli/on aika p*aska kuulo. Kun aina piti esittää sitä kovinta kitaristia jolla oli täysi 30 wattinen putkari ihan täysillä.

Mites Greg Ginn, Bob Mould tai waikka Albinin Steve
Jii Kaihosalo
25.01.2012 13:46:01

Vastasin kyselyyn.

Itelläni alkoi soida joulukuussa vasen korva. Soi n. kaks viikkoa ja lakkasi. Sitten taas alkoi kahden viikon jälkeen, joulukuun lopulla ja on nyt jatkunut siitä asti. Ei oikein muuten haittaa, kuin nukkumaan mennessä, kun alkaa miettimään asiaa ja tahattomasti kuuntelemaan.

Kuulontutkimus on tehty ja mitään omituista ei löydetty. Kuulo oli ihan normaalilla tasolla, tosin tossa vasemmassa korvassa ei ihan korkeimpia taajuuksia kuulunut. Luultavasti on soittelemisen ja kuulokkeilla kuuntelemisen aiheuttamaa. Vaikka soittaessa oon suojia käyttänyt ja muka omasta mielestä napeilla tullut kohtalaisella volyymillä kuunneltua.

Tietty, vielä on kai yhtenä mahdollisuutena, että toi johtuisi leuasta tai niskasta. Kun tosta on myös levinnyt kipua ympäri päätä, niskaa ja kaulaa. Paskaakin paskempi vaiva. Itteäni ei hirveest helpota, että oon työtön just nyt ja päivät menee kotosalla vaimoa ootellen. Oon myös muutenkin aika kova stressaamaan.

Mutta joo, uskon, että tän kanssa oppii elämään, kunhan vaan saisi jotain muuta tekemistä. Toivon kyllä edelleen, että se johtuisi leuoista, kun oireet sopivat sen kanssa niin hyvin yksiin.

Suojatkaa kuulonne!
Pottumuusikko
26.01.2012 19:37:12
Jusu 86, mielestäni sinun pitäisi käydä lääkärissä sen pään-,niska- ja kaulakivun takia. Jos niskassa ilmenee jäykkyyttä silloin heti lääkäriin.
Orbiter
27.01.2012 12:42:22
Korvamonitoria en itse uskalla käyttää, kun ajatus suoraan korvaan tulevasta äänestä on niin häijy. Vaikka sen "voi laittaa pienelle", niin jossain vaiheessa moka kuitenkin tulisi.

Mieluummin monitorointi saa tulla kaiuttimista. Ja korvissahan on tällöin tulpat.
Henkka370
28.01.2012 10:54:28
Itel ei onneksi korvissa vingu, mutta kuulo on heikentyny ikävästi just puhealueen kohalta. Vaikea saada puheesta selvää jos on paljon taustamelua. Perseestä.
NY RILLATAAN!
keitiiem
30.01.2012 00:04:45

Orbiter: Korvamonitoria en itse uskalla käyttää, kun ajatus suoraan korvaan tulevasta äänestä on niin häijy. Vaikka sen "voi laittaa pienelle", niin jossain vaiheessa moka kuitenkin tulisi.

Mieluummin monitorointi saa tulla kaiuttimista. Ja korvissahan on tällöin tulpat.

Et ilmeisesti uskalla kuunnella musiikkia ylipäänsä kuulokkeilla?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)