Aihe: Mitä 2000-luvusta on jäämässä käteen?
1 2 3 4 5 6
Ozzyneito
25.12.2009 23:44:00 (muokattu 25.12.2009 23:47:57)

Ei minulle ainakaan tule mieleen yhtäkään loistavaa artistia 2000-luvulta

2000-luvulla debyyttilevynsä julkaisseista nimenomaan artisteista vois vaikka mainita:
Joose Keskitalo
Bon Iver
Devendra Banhart
Antony Hegarty eli Antony & The Johnsons -mies (edit. siis "mies")
Vuk
Joanna Newsom
Frida Hyvönen
Jenny Wilson
Asa

Tommosia tuli nopeesti mieleen ja kaikilla on ainakin se yks loistava levy.
edit. ja tietty Amy Winehouse ja Lily Allen.
"Bach sävelsi musiikkinsa jumalalle. Jos me sävellämme, teemme sen saadaksemme pillua." -Erlend Loe
molder
26.12.2009 01:56:20 (muokattu 26.12.2009 02:17:20)
danny: 21. vuosisadan ensimmäinen vuosikymmen lähestyy loppuaan, ja lienee aiheellista katsoa vähän, että millainen se on ollut.

Mutta mitä tästä vuosikymmenestä lopulta jää käteen sellaista, joka vielä parinkymmenen vuoden päästä muistetaan? Muuta kuin tapaus Michael Jackson, YouTube, Spotify, Led Zeppelinin ja Pink Floydin comeback, Killing In The Name brittilistan ykkösenä ja Alice In Chainsin ja muutaman muun ysärisuosikin paluu? Uskallan väittää, että siihen ne jäävät.

Jos puhutaan Rock-musiikista niin Ensi vuoden Porin Sonispheren esiintyjälista kuvaa aika hyvin sitä tilannetta missä ollaan. Ja SAUNA-openin esiintyjäkaarti. Nämä konsertit olisivat voineet olla 25v. sitten ( Lukuunottamatta HIMiä) Mastodon on ainoa mikä jää mieleen 2000-2010 luvun tulokkaista ja ajasta varmaankin; eikä sekään mitään mega-suosiota nauti. Mitään uutta "keksintöä" ei ole 2000-luvulla rock-musiikkiin tullut. Joku mainitsi TOOLin "Lateralus"-levyn ja SOADin "Toxicityn". Samaa mieltä, nuo teokset tullaan varmasti muistamaan. Muuten on burgerit samoja; vaan pikkasen uusilla mausteilla.
"The SOUND of VOLUME"
Ziggy Bubba
26.12.2009 03:44:47 (muokattu 26.12.2009 03:46:17)

Ozzyneito: En mä nyt tähänkään lähtis mukaan. Musatrendien määrä on moninkertaistunut, mutta ei uutta grungea tai brittipop-buumia voi enää tulla.

Musatrendien määrä on tosiaan lisääntynyt hurjasti - tuliko niiden mukana kovasti hyvää settiä? Löysikö iso yleisö näitä artisteja?

Suurin osa jengistä ei tiedä mitn Pitchforkista, eikä tarttekaan. Tuon nettisivun "klikkausmäärät" on aika sarjaa kuin vaikka NME:n 90-luvun puolivälissä. Missä on tuo yleispätevä pop/rock -media nykyään?
The Crookmachine Project
molder
26.12.2009 11:21:41 (muokattu 26.12.2009 22:56:32)
sikki-six: Musatrendien määrä on tosiaan lisääntynyt hurjasti - tuliko niiden mukana kovasti hyvää settiä? Löysikö iso yleisö näitä artisteja?
Suurin osa jengistä ei tiedä mitn Pitchforkista, eikä tarttekaan. Tuon nettisivun "klikkausmäärät" on aika sarjaa kuin vaikka NME:n 90-luvun puolivälissä. Missä on tuo yleispätevä pop/rock -media nykyään?

Proge-osastolla ( proge-metalli, neo-proge?) oli/on ollut positiivista liikehdintää ja muutamia todella hyviä artisteja ja levyjä on tullut. Bigelf,Dillinger Escape Plan, Anti-Depressive Delivery(tunteeko kukaan?) ...Suomessa Von Hertzen bros.. Ei ISO yleisö kyllä näitä artisteja löydä; vaikka toivottavaa olisi. Porcupine Tree on aika lähellä breikkausta, mutta ei sekään oikeastaan 2000-luvun juttu ole. Mikä on Pitchfork? Yleispätevästä en tiedä, mutta monelle musagenrelle löytyy netistä paljon omia hyviä saitteja ja ulkomaisia hyviä pop-rock-lehtiä on vaikka huru-mykket.Ne pitää vaan etsiä kaiken pas..pastöroidun mediatulvan seasta.
"The SOUND of VOLUME"
zepeteus
26.12.2009 13:11:36
Ozzyneito: Miten ihmeessä? Musiikkia on enemmän kuin koskaan ja musiikkia on helpommin saatavissa kuin koskaan, joten uusia, kiinnostavia bändejä on helpompi löytää kuin koskaan.

Tuo voi toimia täysin toisinkin päin, kuten itselläni. Mitä enemmän tavaraa tarjolla, sitä vähemmän ehtii/pystyy kiinnittämään huomiota enää mihinkään kunnolla...eikä siitä valtavasta tarjonnasta edes jaksa alkaa erottelemaan.

Minä tarvitsen suodattimia. Aikoinaan radiosoitto, lehtiarvostelut ja tietenkin levy-yhtiöt jo lähtökohtaisesti suodattivat materiaalia siten ettei itse tarvinnut kahlata kaikkea mahdollista läpi löytääkseen itseään kiinnostavat jutut. Riitti kun tiesi mistä lähteistä ja millä silmällä katsella tarvittaessa lisää. Jos eteen levitetään periaatteessa täysin avoin ja rajoittamaton pakka (internetin muodossa), eikä ole löytänyt (vielä) itselleen sopivia ja luotettavia filttereitä, hakutehtävä on lähes mahdoton....ellei aio uhrata aikaansa exponentiaalisesti enemmän kuin aiemmin. Runsaudenpula.

Kuten muutama muukin on maininnut, ei itselläkään ole jäänyt kuluneesta vuosikymmenestä oikeastaan mitään uutta musiikillista käteen.
-Cale
26.12.2009 13:50:05
sikki-six:

Heitä ihmeessä jotain suosikkiartistejasi, niin katotaan löytyykö samassa hengessä duunattua tuoretta musaa meidän muiden "tietopankeista".

Suosikkeja on niin sairaasti, että vähän vaikea mitään kaikenkattavaa läpileikkausta tehdä. Jos nyt vaikka spotifyn soittolistaa katsoo niin sieltä löytyy sellaisia nimiä kuin REO Speedwagon, Poco, Firefall, joita viimeaikoina on tullut kuunneltua.
slipkorn
26.12.2009 17:30:36
Tähän mennessä musiikin paras vuosikymmen ja kasa klassikkolevyjä. Toivottavasti meno jatkuu!
M.A.C.H.O. # 4 "Come on Bennett, lets party!"
I see you using an old style, I wondered where you had learned it from
DJKaaos
26.12.2009 17:41:32
zepeteus:Tuo voi toimia täysin toisinkin päin, kuten itselläni. Mitä enemmän tavaraa tarjolla, sitä vähemmän ehtii/pystyy kiinnittämään huomiota enää mihinkään kunnolla...eikä siitä valtavasta tarjonnasta edes jaksa alkaa erottelemaan.

Myös mulla se on juurikin noin. Jatkuvasti kyllä kuulen mielenkiintoista musiikkia ympärilläni ja joskus jopa kirjaan muistiin bändin tai biisin nimen, jos vaikka alkaisi perehtymään bändiin tarkemminkin, vaan harvoinpa alan. Tuntuu, että sitä "ainakin näennäisesti kiinnostavaa" uutta musiikkia on tarjolla niin paljon, että lopulta en jaksa perehtyä oikein mihinkään kunnolla.
Minä olen minä.
Tympee Huttunen
26.12.2009 17:47:24
Minun piti ensin kirjoitella tuonne "vuosi 2009"-keskusteluun, mutta tarkemmin katsoessani levyhyllä, tämä topic tuntui sopivammalta. Huomasin nimittäin, että minulla ei ole kuin muutama levy, jonka on tehnyt 2000-luvulla tullut artisti tai yhtye. Kaikki muut ovat hankkineet kannuksensa jo viime vuosituhannella. Henkilökohtaisesti uusiin löytöihin mahtui ainakin Antony and the Johnsons, Goatsnake ja Electric Wizard - myös muita "sattumia", mutta kokonaisuutta katsellessa 2000-luvun artistien katras on todella pieni. Ei voi mitään, mutta tämä uusi vuosituhat ei ole minulle tarjonnut suuria täysosumia ja verratessa viimeiseen neljään tai viiteen vuosikymmeneen, tämä nykyinen on selvästi heikoin.
htm
26.12.2009 17:48:44 (muokattu 26.12.2009 17:49:08)

Mä sanoisin noin yleisellä tasolla, että mainstream-musiikin taso on parantunut 2000-luvun aikana. Nykyään radiota (jopa Voicea tms) kestää kuunnella, jos vertaa 90-luvun kulta-aikaan, jolloin top 10 -listoja hallitsivat mm. 2unlimited, aikakone, Dr Alban jne...

En tiedä onko yleisön vai tuotantoportaan maku muuttunut, vai onko kyse omasta henkisestä kasvusta/degeneraatiosta.

Toinen ihan tuore juttu on mun mielestä retroilu, jota edustaa nämä Duffyt ja Amy Winehouset sekä mm. Wolfmother. Metallicacin teki niin ...
HaloOfFlies
26.12.2009 18:04:59 (muokattu 26.12.2009 18:19:23)

htm: Mä sanoisin noin yleisellä tasolla, että mainstream-musiikin taso on parantunut 2000-luvun aikana. Nykyään radiota (jopa Voicea tms) kestää kuunnella, jos vertaa 90-luvun kulta-aikaan, jolloin top 10 -listoja hallitsivat mm. 2unlimited, aikakone, Dr Alban jne...

En tiedä onko yleisön vai tuotantoportaan maku muuttunut, vai onko kyse omasta henkisestä kasvusta/degeneraatiosta.

Toinen ihan tuore juttu on mun mielestä retroilu, jota edustaa nämä Duffyt ja Amy Winehouset sekä mm. Wolfmother. Metallicacin teki niin ...

Itsehän lopetin kaupallisten radioiden kuuntelun, mitä mainstream-musiikkiin tulee, vuonna 2003, kun radiossa soivat biisit olivat ihan täyttä kuraa järjestään. Sen jälkeen olen keskittynyt musiikin erikoisohjelmiin. En sitten tiedä, että onko viimeisen parin vuoden aikana ollut tasonnousua havaittavissa sillä saralla. Ehkä olisi syytä kuunnella taas joskus.

Ehkä tässä tulee vähän se ilmi, että itse vietin teini-ikäni ysärillä ja sen aikainen musa upposi huomattavasti paremmin, kuin valtaosa tällä vuosikymmenellä julkaistusta. On 2000-luvullakin ollut hetkensä, en minä sitä kiellä. Lateralus nyt on ainakin sellainen levy joka on klassikkostatuksensa ansainnut. Ja 90-luvun artisteista ainakin Beck ja Weezer ovat saaneet enemmän menestystä tällä vuosikymmenellä kuin viime vuosikymmenellä.
Suomalainen sössii aina S.M.A.K.-jäsen #5
Tande
26.12.2009 18:31:27
Yhden kaikkien aikojen lahjakkaimman muusikon (Anssi Kelan) läpimurto.
In Rock.
mikainen
26.12.2009 18:41:07
Entäs sitten vuosikymmenen kestomenestyjät? Onko 2000-luvulla tullut yhtään uutta areena- tai stadionbändiä? No on niitä muutama tullut lisää, mutta verrattuna esim 90-luvulla stadioneita ja areenoita kiertäneiden bändien määrään, todella vähän. Pääasiassa 2000-luvun kestomenestyjät ja stadion-/areenabändit olivat samoja bändejä jotka menestyivät 90-luvullakin. Stadioneita kiersivät Madonna, U2, The Rolling Stones, Iron Maiden, REM, KISS, Bon Jovi, AC/DC, Depeche Mode, Paul McCartney, Foo Fighters ja Metallica.

Eli pääasiassa 60-80-lukujen staroja.

Itelle jää käteen tästä vuosikymmenestä aika vähän. Tosin kun en seuraa mitä kentällä tapahtuu niin onko tuo ihme. Kalkkeutumista havaittavissa.

CMX tekee hyviä levyjä edelleen, Coldplayn eka levy oli hieno, Egotrippi on opetellut biisintekoa.

Perseenheilutusrap ja örinämetalli tästä vuosikymmenestä varmaan muistetaan. Ja se ylituotettu ja desinfioitu juttu jota r'n'b:ksi nykyään kutsutaan.
molder
26.12.2009 18:55:11 (muokattu 26.12.2009 18:59:59)
bändejä jotka menestyivät 90-luvullakin. Stadioneita kiersivät Madonna, U2, The Rolling Stones, Iron Maiden, REM, KISS, Bon Jovi, AC/DC, Depeche Mode, Paul McCartney, Foo Fighters ja Metallica
.

Rollarit ja McCartney kiersivät stadioneita jo 60-luvulla, Ac/dc&Kiss -70-luvulla, Loput noista jo 80-luvulla ( Paitsi Foo Fighters 90-luvulla) ;-)
Samantapainen keskustelu on käyty aikasemmin ja silloin "stadion"-luokkaan täällä kelpuutettiin 2000-luvun rock-osastolta mm. MUSE,Coldplay ja Nickelback.
"The SOUND of VOLUME"
Ziggy Bubba
26.12.2009 19:10:07 (muokattu 26.12.2009 19:13:51)

En kyllä ymmärrä mikä meriitti tuo stadion-status on. Suurin osa ns. stadionbändeistä on ajat sitten hyytynyt taiteellisesti, eli homma perustuu kuluneiden hittien jatkuvaan pyöritykseen todella konservatiiviselle, keski-ikäiselle, hyvätuloiselle ja kiltisti maksavalle yleisölle. Tätäkö se rock & roll on?

2000-luvun merkittävintä musaa ei juuri soiteta stadioneilla, ainakaan vielä. Katotaan kun nykypäivän kovimmat bändit ukkoontuvat ja kadottavat sen terävän sävellyskynänsä Metallican ja kumppanien tavoin.
The Crookmachine Project
Ginga
26.12.2009 23:20:03
Eiks hevi oo ollu koko vuosikymmenellä erityisen suosittua Suomessa vai mitenkä se oli?
toba
27.12.2009 04:27:17

2000-luvusta jää käteen murros-iän / nuoruuden kuumimmat muistot ensimmäiset naiset, ensimmäiset kuumat suudelmat mukaan lukien. Musiikin saralla ehdottomasti elämän alkuunpanevimpia aikoja. 90-luvulta tosin se paras musiikki tulee, mutta oman "uran" kannalta tällä vuosikymmenellä se kaikki bänditoiminta alko.. Jos ei lasketa 90-luvun trackermusa aikoja mukaan, haha.
molder
27.12.2009 13:11:37 (muokattu 27.12.2009 13:14:53)
Ginga: Eiks hevi oo ollu koko vuosikymmenellä erityisen suosittua Suomessa vai mitenkä se oli?

"Hevi" on suosittua Suomessa. Eka "hevi-buum"i oli 80-luvun puolivälissä. Se "alkoi" Kissin "Animalize" mainoksesta telkkarissa: "Heavens on Fire!" ja huipentui siihen, että televisiossa täytyi jopa "Soitellaan Soitellaan", ohjelmassa pitää oma "hevi"-special, missä tuli pelkkää Kissiä, Waspia, Twisted Sisteriä, Mötley Crüeta, Dioa, Maidenia jne. Toppatakkiin laitettiin Kissin kangasmerkki. 90-luvulla innostus vähän laimeni tuli Grungea ja rap-metallia ja Nu-metallia yms, mutta nyt 2000-luvulla on taas perinteinen "hevi"-muotia ja todella suosittua.
"The SOUND of VOLUME"
Lesko
27.12.2009 14:01:44
En sit tie mutta kyllä 2000-luvulla on tullut niin pali vitusti niin järjettömän kovia levyjä, että käteen jäi kyllä aivan vitun hyvää musiikkia tältä vuosikymmeneltä.
Niin ja naiset on kauniimpia nyt kuin ennen. Ehkä.
Mad-Mike
27.12.2009 14:22:46 (muokattu 27.12.2009 14:23:45)
Ainakaan televisiossa ei hevi taikka kasarimusiikkitarjonta ole parantunut yhtään, eli sitä ei juurikaan näytetä. Radiossa taas soivat aina samat biisit kuin jokaisena muunakin päivänä. Mutta onhan toki jotain hyvääkin tullut, eli muutama uusi bändi joilla on kasarisoundi: Bullet(ruotsista) Armour(suomesta), ainakin nämä, mutta aika pettynyt olen kyllä 2000-luvun musatarjontaan muuten.

Vielä onneksi tilanteen pelastaa osittain se että vanhat bändit tekevät musiikkia yhä.
-Ei se nopeus vaan se taito-
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)