![]() 03.08.2009 15:08:30 (muokattu 03.08.2009 15:28:24) | |
---|---|
Thomy: Tämä on sikäli mielenkiintoista, että ainakaan kukaan tuntemani yksittäinen musiikintekijä ei tunnu tietävän paljonko Spotify ihan oikeasti tekijöille maksaa ja millä perusteilla. Myös levy-yhtiöt ja Teosto tuntuvat olevan asiasta aika hiljaa... Niinpä. Onneksi tässä on nyt saman pöydän ääressä levy-yhtiöt ja Spotify etsimässä rakentavaa ratkaisua. Enemmän se ainakin tuo rahaa tekijöille kuin Pirate Bay ja muut. Luultavasti tulevaisuudessa se perinteinen malli, että haetaan se plastinen cd kaupasta kansineen, tullaan kotiin ja laitetaan se levy soittimeen alkaa jäädä näiden uusien mediasoittimien tyyliin PS3 taakse. Tietenkin kysyntää on varmasti aina myös fyysiselle tuotteelle ja niitä tehdään tarpeen mukaan. Mutta niille joille ei ole niin tärkeää asettaa cd:tä tai vinyyliä soittimeen, tai pitää niitä hyllyllä esillä niin ajaa tämä heiltä ehkä ohi. Tai sitten ovat jo tottuneet mp3:sien kuunteluun. Itse kyllä muistan kuinka hieno fiilis oli kun musiikkia ei ollut rajattomasti kuultavissa, tuli sen levyn kanssa himaan ja fiilisteli kaikki yksityiskohdat. Nyt on ehkä jopa turtunut jotenkin, tai aika kultaa muistot. Kysyntä ratkaisee ja tällähetkellä netistä kuunteluun on kysyntää, ikävä kyllä ilman minkäänlaista korvausta itse artistille, mitä tulee piratismiin. Siksi miten nämä asiat asettuu ratkaisee ja siinä on tärkeää musta se, että on kaikki osapuolet saman pöydän ääressä. Uuden tekniikan kehittäjät ja sisällön luojat, sekä tekijöiden oikeuksia puolustavat tahot. Mazo: Ei tämä toki asiaa hurjasti valaise, mutta vastaushan se on tuokin. Niin ja kilpailu on musiikissa todella kovaa. Se on kourallinen kun oikeesti musiikilla pärjää. Niin taisi olla ennen nettiäkin. CMX:ltä voisi kysyä: "Jos aloittaisitte uranne alusta nykyisessä musiikkialan tilanteessa, uskoisitteko menestykseen samalla tavalla, kuin aloittaessanne uraa kaksikymmentä vuotta sitten?" Edit: Laitoin CMX:lle tuon kysymyksen.. Saa nähdä vastaavatko. "Kiitos kysymästä. Vastaamme jahka ehdimme." | |
![]() 04.08.2009 14:48:19 | |
Thomy: Tämä on sikäli mielenkiintoista, että ainakaan kukaan tuntemani yksittäinen musiikintekijä ei tunnu tietävän paljonko Spotify ihan oikeasti tekijöille maksaa ja millä perusteilla. Myös levy-yhtiöt ja Teosto tuntuvat olevan asiasta aika hiljaa... Lieköhän pilottiprojekti, jonka kannattavuutta testaillaan rajallisella markkinasegmentillä. Jos ei skulaa, vedetään systeemi alas tai tehdään täysin kuukausimaksulliseksi. Mä kyllä voisin tästä palvelusta maksaa huomattavasti enemmänki kuin kybän. With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today. | |
![]() 04.08.2009 14:51:22 | |
Bee-äf: Mä kyllä voisin tästä palvelusta maksaa huomattavasti enemmänki kuin kybän. Joo kymppihän on sinänsä naurettavan vähän tollaisesta palvelusta, mutta tiedä sitten mitä "suuri yleisö" on tosta valmis maksamaan. Nytkin tuntuu, että ilmaisversiota käyttävät vain valittavat mainoksista - ihan kuin olis jotenkin yllättävää. Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen. | |
![]() 04.08.2009 16:37:32 (muokattu 04.08.2009 16:48:18) | |
Bee-äf: Lieköhän pilottiprojekti, jonka kannattavuutta testaillaan rajallisella markkinasegmentillä. Jos ei skulaa, vedetään systeemi alas tai tehdään täysin kuukausimaksulliseksi. Mä kyllä voisin tästä palvelusta maksaa huomattavasti enemmänki kuin kybän. Itse en usko, että tätä vedetään alas. Sonyllä on vastaava, josta näkee musiikkivideoita. Microsoft on tulossa omalla palveullaan. Spotifyn mallin perässä. Kuukausimaksulla saa käsittääkseni jossain vaiheessa, ellei jo nyt, nykyistäkin parempaa äänenlaatua. Kun Spotifyn mainospaikkojen näkyvyyksissä puhutaan kuitenkin miljoonista ihmisistä niin luulisi tekevän voittoa niidenkin kohdalla, jotka eivät tuota kuukausinaksua maksa. Zammy: Joo kymppihän on sinänsä naurettavan vähän tollaisesta palvelusta, mutta tiedä sitten mitä "suuri yleisö" on tosta valmis maksamaan. Nytkin tuntuu, että ilmaisversiota käyttävät vain valittavat mainoksista - ihan kuin olis jotenkin yllättävää. Älä muuta sano. Joskus 10 vuotta sitten tällainen palvelu olisi ollut ihan utopistinen unelma. Muistan kun joskus jopa kuuluin johonkin musiikkikerhoon josta tuli joka kuukausi joku lätty postiin, jota voi kuunnella ja palauttaa jos ei halua maksaa. Kun näitä palveluja integroidaan multimedia-soittimiin kuten Playstation ja X-Box, sekä puhelimet niin se suuri yleisö tulee luultavimmin samalla perässä. | |
![]() 04.08.2009 19:25:23 | |
A.W.Yrjänä vastasi: 04/08/2009 Jos aloittaisitte uranne alusta nykyisessä musiikkialan tilanteessa, uskoisitteko menestykseen samalla tavalla, kuin aloittaessanne uraa kaksikymmentä vuotta sitten? Y: Tämä kysymys sisältää oletuksen, että olisimme "uskoneet menestykseen" kaksikymmentä(viisi) vuotta sitten. Me emme uskoneet mihinkään siihen aikaan, paitsi taiteeseen ja kuolemaan. Se, että elämme ja työskentelemme yhä on bonusta. Eikä sitäkään kaikkien mielestä. | |
![]() 06.08.2009 00:59:46 | |
![]() 06.08.2009 08:27:17 | |
Juhani: http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkel … sen+musiikinjakelusta/1135248237169 Jos laittaa näitä linkkejä uutisiin, niin minun mielestä olisi sekä käytännöllistä että hyvää tapaa osoittavaa lainata myös otsikko ja laittaa uutisen julkaisija (vaikka sen toki linkistäkin näkee). Eli: Helsingin Sanomat uutisoi: "Pirate Bayn ostaja saamassa jättisopimuksen musiikinjakelusta" Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen. | |
![]() 06.08.2009 14:12:30 | |
Zammy: Jos laittaa näitä linkkejä uutisiin, niin minun mielestä olisi sekä käytännöllistä että hyvää tapaa osoittavaa lainata myös otsikko ja laittaa uutisen julkaisija (vaikka sen toki linkistäkin näkee). Eli: Helsingin Sanomat uutisoi: "Pirate Bayn ostaja saamassa jättisopimuksen musiikinjakelusta" Totta kyllä. Tässä ketjussa on muitakin nimimerkkejä vain laittaneet linkin uutiseen niin tälläkertaa myös allekirjoittanut laittoi, ilman että olisin sen enempää referoinut itse uutista. Laitoin CMX:lle vielä jatkokysymyksen: 05/08/2009 Muotoilin kysymykseni ehkä vähän huonosti. Tarkoitin, että uskotteko bändien voivan menestyä samalla tavalla kuin teidän aloittaessanne kaksikymmentä(viisi) vuotta sitten? Vai onko tilanne muuttunut musiikin myynnin romahtaessa vertaisverkkojen yleistyessä kansan keskuudessa tulevien bändien kannalta huonompaan suuntaan? Uskon kyllä että CMX on alusta alkaen sydänverellä tehty. Uskomme, että mikäli olisimme nyt kahdeksantoistavuotiaita emme olisi suuntautuneet musiikkiin lainkaan. Kato nyt noita videoita. Tai avaa radio. Huhhuh. -- Mutta takaisin itse asiaan, en edelleenkään oikein hahmota miten tuo kaupallistettu Pirate Bay toimii. "Palvelun tekeminen maksulliseksi kuitenkin todennäköisesti karkottaisi käyttäjät muihin torrent-palveluihin. GGF suunnittelee jo seuraavaa siirtoa, ja yhtiö aikoo ostaa myös muita suuria torrent-palveluja, Pandeya kertoo TorrentFreak -sivustolle. Myös Pirate Bayn listaaminen Yhdysvaltojen teknologiapörssi Nasdaqiin on suunnitelmissa." http://www.digitoday.fi/bisnes/2009 … ahella-myyntisopimusta/200917695/66 | |
![]() 06.08.2009 15:23:21 | |
Oikeasti nyt täytyy sanoa, että kyllä oikeaan suuntaan ollaan menossa tässä levy-yhtiöt vs. piraatit sodassa. Tarkoitan siis Spotifya. On kyllä mainio keksintö, vielä hyvä, että tekijät saavat sen korvauksen vaikka olisikin kuinka pientä tahansa. Piratebayhin vielä sen verran, että vaikka täälläkin on sanottu miesten myyneen sielunsa markkinataloudelle, niin se on paskapuhetta. Jätkät möi sivuston, brändin, siinä kaikki. Se mikä muodostaa Piratebayn on ne käyttäjät ja ideologia. Aika tekopyhää luulla, että samat käyttäjät jäävät aloilleen ja alkavat käyttää maksullista TPB:tä. TPB oli vain yksi muiden joukossa, ei sen kummempaa. Vähän erilainen kirjoitus Piraattipuolueen sivulta: Pienlevy-yhtiöt ja Teosto 05.08.2009 17:44:50 Vieraskirjoittajana Iiro Karlström, Target Media Records http://blog.piraattipuolue.fi/2009/08/pienlevy-yhtiot-ja-teosto/ | |
![]() 06.08.2009 15:38:42 | |
Tuosta yllämainitusta linkistä Iiro Kalströmiä lainaten; Minun näkemykseni mukaan tämä on oikeasti, sitä paljon puhuttua vapaata markkinataloutta. Kuten joku sanoikin eräällä keskustelupalstalla Vapailla markkinoilla hinnan pitää määräytyä kysynnän mukaan eikä minkään Teoston sanelemana. http://blog.piraattipuolue.fi/2009/08/pienlevy-yhtiot-ja-teosto/ Hänen mukaansa vapaata markkinataloutta on siis se että jokaisesta kodista löytyy torrent-yhteys? Ja hinta määräytyy kysynnän mukaan? Aina ja aina uudestaan lyödään päätä samaan tyhjään seinään. Siis mikä h*tin hinta? Ilmainen on ilmaista eikä siitä miksikään muutu jollei sille hintaa laiteta. Vasta kun sillä tuotteella (oli se mikä hyvänsä) on jokin hinta, voidaan alkaa pohtimaan sen ja kysynnän välisiä suhteita ynnä oikeutuksia. Olen ilmeisesti edelleenkin liian yksinkertainen käsittämään tällaisia markkina-asioita. | |
![]() 06.08.2009 15:38:51 | |
Peltsi88: Vähän erilainen kirjoitus Piraattipuolueen sivulta: Pienlevy-yhtiöt ja Teosto 05.08.2009 17:44:50 Vieraskirjoittajana Iiro Karlström, Target Media Records http://blog.piraattipuolue.fi/2009/08/pienlevy-yhtiot-ja-teosto/ Ja mitäs erilaista siinä oli? Sekö, että kirjoittaja on kenellekään mitään sanomattoman indielabelin nokkamies? Ja kuten mies itse kirjoitti, mitään pointtiahan tuossa ei ollut. Ja ihan pätevän vastineen sai jo kommenteissa Teostoltakin. | |
![]() 06.08.2009 15:47:32 | |
jannu: Ja mitäs erilaista siinä oli? Sekö, että kirjoittaja on kenellekään mitään sanomattoman indielabelin nokkamies? Ja kuten mies itse kirjoitti, mitään pointtiahan tuossa ei ollut. Ja ihan pätevän vastineen sai jo kommenteissa Teostoltakin. Kuten jo huomasit niin tosiaan se, että kirjoittaja oli levy-yhtiön edustaja ja lisäksi tuollaisella mielipiteellä varustettu. Mielestäni riittää ihan hyvin erilaisuuteen. Ei tuosta löydäkään pointtia, jos ei haluakaan löytää. Kun nyt kerran linkitetään, niin vielä yksi: Piraattilahden tulevaisuus http://blog.piraattipuolue.fi/2009/07/piraattilahden-tulevaisuus/ | |
![]() 06.08.2009 17:26:39 | |
Peltsi88: Oikeasti nyt täytyy sanoa, että kyllä oikeaan suuntaan ollaan menossa tässä levy-yhtiöt vs. piraatit sodassa. Tarkoitan siis Spotifya. On kyllä mainio keksintö, vielä hyvä, että tekijät saavat sen korvauksen vaikka olisikin kuinka pientä tahansa. Ai nyt se on hyvä, että tekijät saavat korvauksia? Jotenkin olen kokoajan ollut siinä luulossa, että piraattipuolueen mielestä tekijänoikeudet pitäisi poistaa ja musiikin pitäisi olla ilmaista? En ole nyt vähään aikaa seurannut tätä keskustelua, mutta jostain tällaisesta on muistaakseni aiemmin ollut puhetta. Kuten jo huomasit niin tosiaan se, että kirjoittaja oli levy-yhtiön edustaja ja lisäksi tuollaisella mielipiteellä varustettu. Mielestäni riittää ihan hyvin erilaisuuteen. Legendaarisen Target Media Recordsin perustaja, jolla ei näytä olevan mitään hajua Teoston toiminnasta tai musiikkibisneksestä muutenkaan. Mafiavertaukset ja Teoston "kummat puhelut" vain vahvistavat tätä kirjoituksesta huokuvaa asiantuntemusta. Ei tuosta löydäkään pointtia, jos ei haluakaan löytää. Jutun kirjoittaja itse sanoi, ettei siinä mitään pointtia ole. Turha varmaan etsiä tai keksiäkään sitten. "He's probably one of those people who thinks Elvis is dead." - Mulder | |
![]() 06.08.2009 17:34:39 | |
Stradlin: Ai nyt se on hyvä, että tekijät saavat korvauksia? Jotenkin olen kokoajan ollut siinä luulossa, että piraattipuolueen mielestä tekijänoikeudet pitäisi poistaa ja musiikin pitäisi olla ilmaista? En ole nyt vähään aikaa seurannut tätä keskustelua, mutta jostain tällaisesta on muistaakseni aiemmin ollut puhetta. Tietääkseni tekijänoikeuksien kestoa ne ovat vain halunneet lyhentää. Voi toki aistia myös sen, etteivät pahemmin piittaa kulttuurin tekijöistä ja heidän tuloistaan. Tuo oli siis minun mielipide. En tiedä mistä vedit Piraattipuolueen siihen mukaan. Legendaarisen Target Media Recordsin perustaja, jolla ei näytä olevan mitään hajua Teoston toiminnasta tai musiikkibisneksestä muutenkaan. Mafiavertaukset ja Teoston "kummat puhelut" vain vahvistavat tätä kirjoituksesta huokuvaa asiantuntemusta. Tästä sinunkin kirjoituksesta suorastaan huokuu asiantuntemus ja pyrkimys objektiiviseen analysointiin. Jutun kirjoittaja itse sanoi, ettei siinä mitään pointtia ole. Turha varmaan etsiä tai keksiäkään sitten. Etsivä löytää. | |
![]() 06.08.2009 18:18:14 | |
Peltsi88: Kuten jo huomasit niin tosiaan se, että kirjoittaja oli levy-yhtiön edustaja ja lisäksi tuollaisella mielipiteellä varustettu. Mielestäni riittää ihan hyvin erilaisuuteen. Ei tuosta löydäkään pointtia, jos ei haluakaan löytää. Kun nyt kerran linkitetään, niin vielä yksi: Piraattilahden tulevaisuus http://blog.piraattipuolue.fi/2009/07/piraattilahden-tulevaisuus/ Toi on yhtä paljon levy-yhtiön edustajan mielipide kuin paikallisesti jokamiesluokkaa ajavan ammattikoulussa autonasennusta opiskelevan nuoren mielipide on autourheilijan mielipide. Pointti on hakemallakin kohtuu heikko. Aina saa kärsiä ja hävetä. | |
![]() 07.08.2009 11:35:51 (muokattu 08.08.2009 18:09:04) | |
Markus Nordenstreng puhuu yllättävän kiinnostavasti (amerikkalaisesta) äänilevy- ja keikkabisneksestä sekä nettilatailusta YLE:n PopTalkissa. Kohdasta noin 22'50 eteenpäin. Mulle oli ainakin uusi juttu mm. Zappan oikeuksia vahtiva payartists.com. http://pop.yle.fi/pop-talk/2009-07-16/pop-talk-markus-nordenstreng | |
![]() 11.08.2009 14:13:01 (muokattu 11.08.2009 14:31:54) | |
Mitä Pirate Baylle _oikeasti_ tapahtui, selviää seuraavasta. http://www.teosto.fi/teosto/websivu … 3c9ce7c22575d6002830db!OpenDocument Mielenkiintoista muuten, että tuota täysin puhtaasti Ruotsin oikeuslaitoksen tuoreisiin pöytäkirjoihin perustuvaa artikkelia ei suostunut esimerkiksi Hesari julkaisemaan, sehän olisi rikkonut kuvan että piraateille kävi lopuksi hyvin, ja kaikki menivät kotiin nukkumaan :-D Toinen juttu on sitten se, että miten on mahdollista, että selkeästi täysin laiton kanava pystyy saamaan vähintään miljoonien mainostulot - sellaiset mainostulot että jokaisen piraattiosakkaan pitää avata tilejä Neitsytsaarille ja Sveitsiin? Miksei sellaisia yrityksiä, jotka kohdistavat mainontansa laittomaan foorumiin, vastaan nosteta prosesseja? Miten on mahdollista että rikollisuuden rahoittaminen voi olla vain yksi uusi, paitsi hip ja cool - myös turvallinen - tapa huolehtia yrityksen markkinoinnista ja pitää imago nuorekkaana? Saattaa olla niin, että media ja rahoittajat on liian hyviä kavereita. Edit: Sama suomeksi sivuilla 9-13 http://www.teosto.fi/teosto/websivu … 04510a0/$FILE/Teostory_2-09_web.pdf "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 13.08.2009 17:29:13 | |
Thomy: Tämä on sikäli mielenkiintoista, että ainakaan kukaan tuntemani yksittäinen musiikintekijä ei tunnu tietävän paljonko Spotify ihan oikeasti tekijöille maksaa ja millä perusteilla. Myös levy-yhtiöt ja Teosto tuntuvat olevan asiasta aika hiljaa... Nyt on jotain valotettu: http://www.swedishwire.com/business … 687-spotify-overtakes-apples-itunes "iTunes is going really well, but Spotify is growing rapidly. There are signs that a large number of illegal downloaders are turning to Spotify, said Mark Dennis, head of digital sales at Sony in Sweden, to the TT news wire. Also in terms of revenues Spotify has overtaken iTunes. In five months from the launch Spotify became our largest digital source of income and so passed by iTunes, said Per Sundin, head of Universal in Sweden." | |
![]() 13.08.2009 17:42:19 | |
Juhani: Nyt on jotain valotettu: http://www.swedishwire.com/business … 687-spotify-overtakes-apples-itunes "iTunes is going really well, but Spotify is growing rapidly. There are signs that a large number of illegal downloaders are turning to Spotify, said Mark Dennis, head of digital sales at Sony in Sweden, to the TT news wire. Also in terms of revenues Spotify has overtaken iTunes. In five months from the launch Spotify became our largest digital source of income and so passed by iTunes, said Per Sundin, head of Universal in Sweden." ei tuo minun mielestäni valota vielä yhtään mitään. nolla joka on enemmän kuin nolla. nähdäkseni spotify ei tule ruokkimaan yhtään muusikkoa, mutta palvelun kehittäneen firman osakkaat tulevat taatusti rikkaiksi. aika näyttäköön kuinka väärässä tai oikeassa olen. Siivet. | |
![]() 13.08.2009 21:45:17 | |
maelstorm: ei tuo minun mielestäni valota vielä yhtään mitään. nolla joka on enemmän kuin nolla. nähdäkseni spotify ei tule ruokkimaan yhtään muusikkoa, mutta palvelun kehittäneen firman osakkaat tulevat taatusti rikkaiksi. aika näyttäköön kuinka väärässä tai oikeassa olen. Rahaa noille ainakin virtaa: http://www.hs.fi/talous/artikkeli/H … ifyn+USAn+valloitusta/1135248192701 Se miten nuo rahat jakautuu on tietenkin toinen juttu, nyt siis ainakin Ruotsissa enemmän kuin iTunesin verkkokaupalla. Ja niinkuin tuossa siteerauksessakin osuvasti todetaan: "There are signs that a large number of illegal downloaders are turning to Spotify". Se on hyvä asia, että laittomasta latauksesta siirtyy massoja lailliseen formaattiin, jossa ovat myös levy-yhtiöt mukana. Ennen oli luultavasti sen takia kannattavampaa tehdä musiikkia, että se oli lopulta se fyysinen paketti, josta maksettiin. Nykyisin yhä enemmän vain kasa digitaalista sisältöä, josta ei haluta maksaa, kun se ei tunnu niin konkreettiselta ostokselta. Kirjojakin voi varmasti laittomasti levittää vertaisverkoissa, mutta kuka haluaa lukea koneen ruudulta Chaplinin elämänkertaa? Tai tulostaa sitä sivukaupalla, kun kaupasta saa hienosti nivotun kirjan. Okei ehkä jollain hyvällä E-bookilla, en ole kokeillut, mutta niihin tuskin tuosta noin vain ladataan laitonta materiaalia. Samoin kuin uuden sukupolven Playstation 3 pelit ja blu ray elokuvat on niin massiivisa paketteja tietoa, että niidenkin kohdalla on kuluttajan parempi ostaa kaupasta kuin alkaa itse väsäämään. Kuitenkin musiikin suhteen joka menee "mitättömän pieneen tilaan" on loppupeleissä monelle aivan sama, kunhan musiikki kuuluu kaiuttimista. Mene ja tiedä. Mutta paluuta vanhaan hyvään (tämäkin varmaan vähän epämääräistä) malliin tuskin enää on musiikin myynnin osalta. Siksi itse kyllä tuen Spotifyn kaltaisia innovaatioita, enkä ajattele sen olevan yhtä kuin nolla. USA:ssa koko Spotifyä ei edes vielä ole, siinä mielessä täällä ollaan edelläkävijöitä. Kun USA:n rahavirrat aukeaa Spotifylle niin luulisi sen vaikuttavan myös pohjoismaisiin artisteihinkin. Siis niiden joilla on perinteisesti sopimus levy-yhtiön kanssa, jolla on sopimus Spotifyn kanssa. Sekä musiikillinen tarjonta, jolle on kysyntää myös atlantin toisella puolella. Spotifyynkään pääsemine (jos sen niin haluaa ajatella) ei ole myöskään mikään selviö. Noilla on kyllä aikamoiset järjestelyt oltava jos/kun kaikille maksetaan soitoista korvauksia. Mikähän määrä tuolla on artisteja? Kai ne on jotenkin ohjelmallisesti toteutettu miten rahavirta jakautuu. Toisaalta varmaan koskaan ihmiskunnan historiassa ei ole yhtä tarkasti voitu lukea mitä ihmiset oikeesti maailmalla kuuntelee kappaleen tarkkuudella. Tai no, massat. Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä suoria tilastoja, mutta taitavat olla salaisuuksia tuota 100-kappaleen Top-Listaa lukuunottamatta. Tai no, onhan meillä Muusikoiden.netissäkin sellainen: http://muusikoiden.net/gallup/toplistat/ ... ;) | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)