Aihe: Miksaus kuuntelijan vai soittajan äänimaailmalla?
1 2 3 4
Timi
10.06.2008 23:52:42
Mä olen huonojen runpalien koulukuntaa. Minust virvelin oikea paikka on siinä, mihin mä sen laitan. Ei siinä paljoa ole tilaa siirrellä, siirtämäti samalla haikkaa ja tomia ja krässiständiä. Sit se kattaus ei o enää mun. Valitettavasti äänimies on se, joka tosa joutuu käyttämään mielikuvitustaan.

Noi esimerkit runpujen sijainnista kertoo, kuinka rajoittunut musamaku mulla onkaan. Olen mä Grandslamia nähny, mutta en tommoista lavakattausta muista nähneeni. Voipi olla, että en ole silloin osannut asiaan kiinnittää huomiota.

Ei nyt mielestäni ollut kysymys siitä,miten rummut on aseteltu.Vaan miltä ne vois kuullostaa kun istut soffalla bissen kanssa ja kuuntelet mieleistäsi musaa!
Mieti joku biisi,joka alkaisi pelkillä rummuilla?Jotain ,vaikka lattareita.Ei mitää heavytykitystä.Miksei sekin toimisi?
Hoplaa!Kertokaahan tietäväiset biisejä,joissa saadaan rummut stereokuvaan?
Kylmän viileesti!
Gardiner
11.06.2008 10:43:58 (muokattu 11.06.2008 10:53:00)

Biisejä,joissa saadaan rummut stereokuvaan?

Sellanen tuottaja kun Jimmy Miller on osannu tehdä mukavan kuulosta rumpuäänimaailmaa miusta. En tiä niin stereokuvamielessä, mut biisien miksauksissa on rummut kohillaan. Sellanen biisi kun "Waiting For The Wind" alkaa ihan kuivalla rumpukompilla mihin sitte tulee delay joka kuuluu sivummalta ja sit rämähtää urut soimaan, yks miun suosikki biisin alotuksia.
"We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix
FastEddie
11.06.2008 12:17:38

Voihan kuuntelija aina halutessaan viskata koko stereokuvan väärinpäin. Joskus onkin ihan hauska vaihtaa kanavat jostain "puhki kuluneesta levystä"...

Toimii myös miksatessa. Kuulokkeet vaan päähän väärinpäin.

Tulee "miksi tää kuulostaa ihan ihmeelliseltä, mikä on pielessä"-olo, kun soittimet ei löydykkään kuulokuvassa siltä paikalta, mistä aivot niitä etsii.

Taustalla olevia pikku yksityiskohtia tarkistelen silloin tällöin ko. metodilla.
I don't remember, I don't recall, I don't know anything, anything at all.
Pieni rumpalipoika
11.06.2008 12:57:17

Ensimmäistä kertaa mulla tekee mieli käyttää tanssipalstan HOHO- termiä.

Mikä vitun "tanssipalstan HOHO-termi"? Se on mun lanseeraama termi! Lainaus jäsenkuvauksestani: "Olen myös "Hoho."-ilmaisun kantaisä, ylipappi ja sen julkisesta käytöstä kertyvien korvausten saaja."

Mites toi panorointi sitten, jos rumpalilla on esim. tuplabasarit jolloin snare on absoluuttisesti usein keskellä settiä?

Laitetaanko se snare silti hieman oikealle? Entä basarit? Kummatkin hieman vasemmalle?

Hoho.
Rummut nurin ja nussimaan!
Teijo K.
11.06.2008 13:00:09

Eli pitääkö vasurirumpalien soiton stereokuva kääntää miksauksessa toisinpäin, ettei vaan kuulosta oudolta? Livenä voisivat vetää selkä yleisöön, ettei vaan häiritse jengin oikureihin harjaantuneita korvia ;) Isot on onkelmat.

MOT, et näemmä lukenut siekään. :)
Lälly, humanisti, puuseppä. Basisti.
Alkuperäiskokoonpano
Zammy
11.06.2008 13:18:04
Mites toi panorointi sitten, jos rumpalilla on esim. tuplabasarit jolloin snare on absoluuttisesti usein keskellä settiä?

Niin siistiä olis kun tuplabasareiden tapauksessa joka toinen naputus kuuluis vasemmasta ja joka toinen oikeasta kaiuttimesta.
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
rintapek
11.06.2008 13:18:18

Se on mun lanseeraama termi! Lainaus jäsenkuvauksestani: "Olen myös "Hoho."-ilmaisun kantaisä, ylipappi ja sen julkisesta käytöstä kertyvien korvausten saaja."

Oikeudet ilmammuuta minne ne kuuluu. Anteeksi.
One kind of music only - the good kind
Umpihullu
13.06.2008 18:36:54 (muokattu 13.06.2008 18:37:24)
Mielenkiintoinen aihe tämä. Itse tykkään, että se musa tulee kuuntelijan näkökulmasta ja itse ikäänkuin katselee/kuuntelee sitä bändiä. Se, että ne hi-hatit ja muut pitää olla niinkuin se rumpusetissä on, ei aina ole paras vaihtoehto. Ottakaapa esiin vaikkapa AC/DC:n Back In Black, siinä on mallia miten tehdään pitkään kuuntelua kestävä albumi. Siinä on tuo äänimaiilma laitettu rumpujen osalta monipuolisesti. Esim. biisi 3. What Do You Do Honey haitsut soi vasemmalta, seuraava ralli 4. Given The Dog A Bone soi haitsut keskeltä ja seuraava 5. Let Me Put My Love Into You on oikealta. Eli ei niitä välttämättä tarvitse orjallisesti laittaa aina samaan muottiin, mutta on se mukavampaa jos muut soittimet tulee kuitenkin niin, että se soolokitaristi on siellä puolen miten se on lavallakin. Eniten ärsyttää nämä muka surroundilla tehdyt DVD -levyt. Monissa livekeikoissa saattaa kitarat kuulua miten sattuu sivuilta, rummut takaa ja joku urku puhaltaa keskeltä. Toinen yleinen tyyli on, että ukot vetää hallikaikua monoääneen (Black Sabbath - Never Say Die DVD) ja sanoo sitä DTS 5.1 surroundiksi. Onhan se ääni ympärillä, mutta ehkä ei kuitenkaan niin mitä sillä tarkoitetaan.
Muista syödä nautaa, jos joudut kaivamaan hautaa!
efunkelist
18.06.2008 09:46:25

Entäs sitten surround-miksaus...
Ite tykkään miksailla siten että rummut on lähtökohtaisesti monoa. Mun mielestä on typerää että tomifillit menee vasemmalta oikealle tai päinvastoin. Toki hajoitan soundia stereoksi käyttämällä stereoreverbiä ja tekemällä vähän erilaiset EQ:t vasemman ja oikean kesken. Panorointi sellaisenaan on minusta EFEKTI. Perussoundi on keskellä, edessä tai takana.

Käytännön lopputulos on usein mulla se että sd-bd-hh-rd ovat ihan hitusen jommalla kummalla puolella ja vastakkain mutta en siihen juuri kiinnitä huomiota ollaanko vasemmalla vai oikealla, kunhan KOKONAISUUS toimii. Kunhan BIISIN tasapaino ei mene kallelleen. Ehkä noi säädöt on sellasia että mä tiedän niiden olevan olemassa mutta niitä ei juurikaan sokkokuuntelulla ainakaan ihan peruskorvainen kuule...

Sovellan panorointiin samaa kuin delay:ssa. Jos sen ei ole tarkoitus olla efekti, sitä ei pidä huomata ekalla kuuntelulla :)

Hmm, mitäs tuohon alkuperäiseen sanoisi. Pyrin miksaamaan biisin elämyksellisellä äänimaailmalla, en niinkään jostain yksittäisestä suunnasta kuten "kuuntelija" tai "soittaja".
Eikö kuulostakin hienolta? Vielä kun osaisi käytännössä tuon aina toteuttaa :D
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
Torniojaws
18.06.2008 16:56:31

Niin siistiä olis kun tuplabasareiden tapauksessa joka toinen naputus kuuluis vasemmasta ja joka toinen oikeasta kaiuttimesta.

Tulos olisi lähinnä päänsärkyä, erityisesti kuulokkeilla :-q
Vortechin kolme täysipitkää nyt CD:nä! Hinta 12 euroa. Tilausohjeet webbisivuilla.
SirElwood
18.06.2008 19:48:43

No tuohonhan riittää ihan monomiksaus ja tavalliset kajaritkin... Tuplabasari päänsärkyyn siis.
Zammy
18.06.2008 20:19:54

Joo, ja alkuperäinen idea ol huumoria jollei se nyt ilmi käynyt.
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
Torniojaws
18.06.2008 21:27:26

Joo, ja alkuperäinen idea ol huumoria jollei se nyt ilmi käynyt.

Päänsärkyä miksaajalle ;)
Vortechin kolme täysipitkää nyt CD:nä! Hinta 12 euroa. Tilausohjeet webbisivuilla.
Kailis
19.06.2008 15:55:12

Mua on miksattu ja olen miksannut molemmilla tavoilla. Täysin makuasia, enkä usko että 99% ihmisistä kiinnittää asiaan mitään huomiota. Kumpikaan ei mielestäni ole oikeampi tai luonnollisempi.
marke-
20.06.2008 08:16:04
Kiven kommentit oli melkein kuin omasta suusta 1:s sivulla.

Mutta mä en pidä oleellisena sitä, että kelle musaa tehdään ja missä mielessä, vaan ihan sitä, että fakkiutunut "hyvä soundi" käsitykseni on "kuullostaa kuin bändi soittais omassa olkkarissa" hyvässä ja huonossa.

Kuulijan kuulokuvalla siis mennään, koska arvostan musiikissa performanssi ja presentaatio aspekteja, analyyttisemman lähestymis tavan sijasta (mitä siis esim. rumpujen tai kanafileen panerointi väärinpäin kuvastaa). Eikä sen välttämättä tarvi tuota tarkoittaa suoraan, mutta mulle tarkoittaa.

Vähän hankala vastata tän kattavemmin gallupmaiseen topicciin. Eikä asia ole ihan äärettömän tärkeä esim. Darkthronen Transilvanian Hungerilla yks rumpukanava toimii todella hienosti.
HAIL SATAN
L.Ruoska
20.06.2008 08:36:29

Kuten sanottu, riippuu omista tottumuksista. Soittajataustainen kuuntelija reagoi asioihin eri tavalla kun "peruskuulija".
Ajattelin samaa. Musta itestä on luontevampaa että musiikki on nauhoitettu ikään kuin itse seisoisin lavalla ja katsoisin yleisöön. Eli virppa ja haitsu vasemmalle, raidi ja tomit oikealla.

Tietty mulle on ihan sama miten ne on jos tykkään jostain levystä niin ei mua haittaa että rummut on väärinpäin, se on mulle yhdentekevää. Eikä mua haittaa vaikka basso on panoroitu toiselle reunalle niinku monilla jazz-levyillä, jos se ei se häiritse siinä musiikissa. RATMin Evil Empirellä muistaakseni basso on oikeella ja kitara vasemmalla, niinkun ne jätkät lavalla rumpalista katsoen.
Iä! Iä! Cthulhu fhtagn!
Danko
20.06.2008 10:51:35

Joskus live-DVD on miksattu koko bändin osalta bändin vinkkelistä ja se on minusta todella ärsyttävää. Esimerkiksi kahden kitaran bändin ollessa kyseessä olen koko ajan pudota kyydistä siinä, kumpi soittaa mitä. You are playing to the public, goddammit!

tuo on kosolti turhauttavaa. pahimmissa tapauksissa olen päätynyt dvd-soittimen taakse patchaamaan piuhat ristiin; mutta silloin kun visuaalista puolta eijóle, miellän haitsu-vasemmalla/ride-oikealla -äänikuvan heti vasenkätisen rumpalin soittamaksi. mahtavaa itsepetosta.
Mystisesti hintahtavat romantikot #3
studiotyöskentelyssä on tärkeää että pohjat on hyvät ja pysytään aika tauluissa. -MJP
trih
20.06.2008 15:13:06
tuo on kosolti turhauttavaa. pahimmissa tapauksissa olen päätynyt dvd-soittimen taakse patchaamaan piuhat ristiin; mutta silloin kun visuaalista puolta eijóle, miellän haitsu-vasemmalla/ride-oikealla -äänikuvan heti vasenkätisen rumpalin soittamaksi. mahtavaa itsepetosta.

Tää onkin mielenkiintoista. Livenähän ei käytetä erityisemmin stereomiksausta. Tai näin olen kuullut itse miksaajalta. PA:sta pusketaan molemmista kanavista sama shitti koska yleisön molemmille sivuille halutaan selkeä bändisoundi. Mikä live-dvd on kyseessä?
Just.
Fletch
20.06.2008 22:18:25

Livenähän ei käytetä erityisemmin stereomiksausta. PA:sta pusketaan molemmista kanavista sama shitti koska yleisön molemmille sivuille halutaan selkeä bändisoundi. Mikä live-dvd on kyseessä?

Livenä ei tosiaan yleensä rajuja panorointeja tehdä juuri siksi että PA:n balanssi olisi suht sama riippumatta oletko left- vai rightkomeroiden vieressä, mutta kyllä se jonkin sortin stereota kuitenkin useimmiten on. Ja tuolla live-DVD:n soundilla ei varmasti ole mitään tekemistä ko. keikan saliäänimiksauksen kanssa.
Money good, Napster bad!
trih
20.06.2008 23:54:01
Livenä ei tosiaan yleensä rajuja panorointeja tehdä juuri siksi että PA:n balanssi olisi suht sama riippumatta oletko left- vai rightkomeroiden vieressä, mutta kyllä se jonkin sortin stereota kuitenkin useimmiten on. Ja tuolla live-DVD:n soundilla ei varmasti ole mitään tekemistä ko. keikan saliäänimiksauksen kanssa.

joo. Ihmettelin vaan sitä että miten joku voi "pudota kärryiltä" että kuka soittaa mitä kun katsoo dvd:tä. Siinähän kuvassa näkyy mitä itse kukin veivaa. Mä en ole törmänny yhteenkään dvd:hen jota katsoessa olisin stereomiksauksen takia pudonnut kärryiltä. Enkä cd:ssäkään ole moiseen ilmiöön törmännyt. Mä vaan diggailen :D.
Just.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)