![]() 12.02.2008 15:19:36 | |
---|---|
No minä olen tästäkin ketjusta ymmärtänyt että ihmiset kaipaavat enemmänkin sitä lisävihkoa yms. kuin sitä onko levy oikea cd vai cd-r. Toki levyssä pitäisi olla kunnollinen printtaus päällä mutta se ei liene ongelma. Joo, noista vihkosista on ihmiset paljon jutelleet aikaisemminkin. Mutta enemmän kuin siinä, tai levyn printtauksessakaan, lisäarvoa fyysisessä kopiossa on mun mielestäni nimenomaan siinä että levy on oikea cd-levy eikä cd-r, koska se on paljon kestävämpi. Mutta ajatusleikin tarkoitus olikin, että vastustaisiko tämä jengi "aineetonta" äänitekauppaa, jos tuollainen kone olisi, jos fyysisen paketin saisi halutessaan ja heti käteen. Tää on oikein hyvä kysymys. Mä en vastustaisi, enkä vastusta aineetonta äänitekauppaa - en silloinkaan vaikka fyysistä kopiota ei saisikaan. Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän. | |
![]() 12.02.2008 15:53:34 | |
Mutta ajatusleikin tarkoitus olikin, että vastustaisiko tämä jengi "aineetonta" äänitekauppaa, jos tuollainen kone olisi, jos fyysisen paketin saisi halutessaan ja heti käteen. Levykaupoissa pyöriminen on kyl mun mielestäni kivaa... | |
![]() 12.02.2008 16:16:58 | |
Levykaupoissa pyöriminen on kyl mun mielestäni kivaa... Riippuu aika paljon siitä löytyykö niistä itseä kiinnostavia levyjä. Into loppuu kyllä jos ei löydy. tyyttydyy, tyytty dididii dii... | |
![]() 12.02.2008 16:42:22 | |
Riippuu aika paljon siitä löytyykö niistä itseä kiinnostavia levyjä. Into loppuu kyllä jos ei löydy. Ja siitä että kuinka kovalla se myyjiä kiinnostava musa siellä pauhaa. Into loppuu kanssa aika hätäseen jos se kovin isolla tykittelee siellä. "Veltto rysäkeppi"
http://www.crownaudio.com/mic_web/onemic2.htm | |
![]() 12.02.2008 18:30:40 (muokattu 12.02.2008 18:31:03) | |
Formaatista viis mutta haluan sen fyysisen pakkauksen myös. Se luo kovasti tunnelmaa siihen kuunteluun kun saa vähän visuaalista kiihoketta. Niinkun soundtrackit, kun kaikesta tulee mieleen leffassa/pelissä nähdyt tilanteet. Kai siihen "aineettomaan" digitaaliseen albumiinkin voi laittaa halutessaan visuaalista kiihoketta, kuvaa, vaik semmoi issestään liikkuvaa! (vois tulla mieleen jotku leffassa/pelissä nähdyt tilanteet) ? ed "aineettomaan" | |
![]() 12.02.2008 21:11:13 | |
Sille että hella ja jääkaappi keskustelevat ei ole oikein tarvetta. Sille että yksi äänitekopio soi kaikista kodin soittimista voi olla tarvetta, ja johan niitä laitteita on myynnissä. Oikeastaan enää puuttuu bluetooth tai wlan mp3-soittimesta. Jossain vaiheessa tuntui olevan kovastikin tarvetta.Ja ennustettiin -juuri vastaavasti kuin tässä AL:n uutisessa- homman yleistyvän äkkiä.Ja kyllähän joissakin kodeissa saunan saa lämpiämään valmiiksi kännykällä.Muttei läheskään kaikissa.Ei kaikki sitä halua/tarvitse. "I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva" | |
![]() 12.02.2008 21:13:52 | |
Levykaupoissa pyöriminen on kyl mun mielestäni kivaa... Samaa mieltä.Jossain olikin muuten viime aikoina juttua kuinka levykaupat (tyyliin äx) ovat päinvastoin lisänneet myyntiä.Niillä menee hyvin. "I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva" | |
![]() 13.02.2008 09:24:13 (muokattu 13.02.2008 09:24:44) | |
Itselläni henkilökohtaisesti porttia digitaaliseen musiikkiin siirtymisessä on madaltanut hyvin pienet ja yksinkertaiset tekijät. Yksi tärkeimmistä on ainakin Windowsin media playerissa: albumin kansi, julkaisuvuosi + muuta triviaa näkyy kyseisen albumin biisilistan vieressä ja levyt voi jaotella albumeittain, artisteittain, jne. Näinkin pieni seikka on ollut merkittävä hyppy omassa siirtymisessäni musiikin kuuntelemiseen tietokoneella. Tällaisen listan sairas, omistushaluinen mieleni pystyy vielä käsittämään jonkinlaisena äänitekokoelmana, eikä vain listana biisejä. Vinyyli on kuitenkin itselle edelleen ykkösformaatti, eikä tule siitä paikalta koskaan poistumaan. | |
![]() 13.02.2008 09:55:22 (muokattu 13.02.2008 09:55:46) | |
Itselläni henkilökohtaisesti porttia digitaaliseen musiikkiin siirtymisessä on madaltanut hyvin pienet ja yksinkertaiset tekijät. Yksi tärkeimmistä on ainakin Windowsin media playerissa: albumin kansi, julkaisuvuosi + muuta triviaa näkyy kyseisen albumin biisilistan vieressä ja levyt voi jaotella albumeittain, artisteittain, jne. Näinkin pieni seikka on ollut merkittävä hyppy omassa siirtymisessäni musiikin kuuntelemiseen tietokoneella. Tällaisen listan sairas, omistushaluinen mieleni pystyy vielä käsittämään jonkinlaisena äänitekokoelmana, eikä vain listana biisejä. Niinpä. Ja tämähän on vasta alkua. Jos videoprojektorit yleistyvät, äänitteen mukana voisi tulla vaikka joka kappaleelle oma "juliste" joka heijastuu seinälle kun kuuntelet piisiä. Kyllä tämäkin tekniikka sallii omat kylkiäiset. Ja on melkeinpä outoa että mp3-albumin mukana ei nyt jo tule mukana sitä levyvihkoa pdf-tiedostona. Ehkä siinä pelätään sen leviämistä kopioina. tyyttydyy, tyytty dididii dii... | |
![]() 13.02.2008 11:00:49 (muokattu 13.02.2008 13:07:13) | |
Parissa vuosikymmenessä? Saattaa hiipua ainakin teollisuusmaissa jo parissa vuodessa.. Munkin mielestä toi aikamäärä on jotenkin turhan varovainen. Kyllä se nopeammin tulee tapahtumaan. Ei ehkä parissa, mutta 3-5 vuoden sisällä. Ja siis tämä koskien nimenomaan massoja. kyllähän niitä cd:tä tehdään vielä diggareille pidempään, niinkuin vinyyliäkin, mutta isomman bisneksen pitää löytää uusia tapoja. Aika surulista on nykyään katsoa kun menea tauon jälkeen jonnekin ulkomaiseen levykauppaan, josta on aiemmin tullut ostettua paljon levyjä. Porukkaa on vähän, ja sekin vähän vanhempaa, levyvalikoima supistunut paljon ja muutenkin on nuhruista. Sellainen free record shop ilmiö. Pienet spesiaalikaupat ovat sitten eri ilmiö, mutta jos tarjontaa ei tulavaisuudessa ole, niillekin tulee haasteita. "Layers of layers of shit!" | |
![]() 13.02.2008 11:32:53 | |
Munkin mielestä toi aikamäärä on jotenkin turhan varovainen. Kyllä se nopeammin tulee tapahtumaan. Ei ehkä parissa, 3-5 vuoden sisällä. Ja siis tämä koskien nimenomaan massoja. kyllähän niitä cd:tä tehdään vielä diggareille pidempään, niinkuin vinyyliäkin, mutta isomman bisneksen pitää löytää uusia tapoja. Aika surulista on nykyään katsoa kun menea tauon jälkeen jonnekin ulkomaiseen levykauppaan, josta on aiemmin tullut ostettua paljon levyjä. Porukkaa on vähän, ja sekin vähän vanhempaa, levyvalikoima supistunut paljon ja muutenkin on nuhruista. Sellainen free record shop ilmiö. Pienet spesiaalikaupat ovat sitten eri ilmiö, mutta jos tarjontaa ei tulavaisuudessa ole, niillekin tulee haasteita. Mulla on jotenkin sellainen näppituntuma, että noi cd-porukat ei olis tarpeeksi fanaattista / hölmöä / mitä vaan, että se jäis elämään samalla tavalla kuin vinyyli on jäänyt. Uusia vinyylejähän on nyt tehty koko ajan enemmän. Jotkut on alkaneet taas oikein masteroimaan erikseen vinyyliä varten tuotoksiaan ja ne sen rajoitukset on asettaneet limittejä limittereille kuulemma oikein hyvin tuloksin. Jos olisi pakko ennustaa, niin sanoisin että analoginen puoli kasvaa vielä vähän kun digitaalinen siirtyy kokonaan verkkoon ja aineettomaan myyntiin. Sitten ne jotka haluaa sen konkreettisen tuotteen ostaa vinyylin ja ne jotka haluaa digitaalista ja helppoa, tilaa tiedoston netistä. http://www.crownaudio.com/mic_web/onemic2.htm | |
![]() 13.02.2008 12:00:34 | |
Mun mielestä tämä ennustus ei tule totetumaan.Ensiksikin: Mitään yhtenäistä "massaa" ei ole olemassakaan.Ne satunnaiset musiikinkuulijat ostaa nykyisinkin pari cd:tä vuodessa - korkeintaan.Niistäkin toinen on joku lahja.Ei ne ole levymyynnin kannalta oleellista porukkaa. Oleellinen porukka on se joka cd:tä kaupasta ostaa enemmän.Ja sille porukalle ostaminen loppuu mikäli niitä ei saa.Vinyylin pakkolopettaminen oli varoitus levy-yhtiöille: Pakkotoimet voivat laskea myyntiä.Lisäksi laiton latailu ja laillisen nettijakelun vähäinen suosio ei innosta yhtiöitä pakkotoimiin. "I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva" | |
![]() 13.02.2008 12:12:58 | |
Mun mielestä tämä ennustus ei tule totetumaan.Ensiksikin: Mitään yhtenäistä "massaa" ei ole olemassakaan.Ne satunnaiset musiikinkuulijat ostaa nykyisinkin pari cd:tä vuodessa - korkeintaan.Niistäkin toinen on joku lahja.Ei ne ole levymyynnin kannalta oleellista porukkaa. Oleellinen porukka on se joka cd:tä kaupasta ostaa enemmän.Ja sille porukalle ostaminen loppuu mikäli niitä ei saa.Vinyylin pakkolopettaminen oli varoitus levy-yhtiöille: Pakkotoimet voivat laskea myyntiä.Lisäksi laiton latailu ja laillisen nettijakelun vähäinen suosio ei innosta yhtiöitä pakkotoimiin. Mä oon vähän eri mieltä. Kun katsoo millaisia ne levyt on mistä yhtiöitten tulot tulee nyt, niin nehän on just niitä mitä ostetaan lahjoiksi / mihin "oikeat" musafanit ei koske pitkällä tikullakaan. Ne satunnaiset musanostajat nyt taitaa ostaa kuitenkin suurimman osan myytävistä levyistä siksi, että niitä on vaan niin paljon. Nää enemmän ostavat on niin pieni vähemmistö että kokonaiskuvassa niitten merkitys on sit kuitenkin aika pieni. http://www.crownaudio.com/mic_web/onemic2.htm | |
![]() 13.02.2008 12:24:03 | |
Mä oon vähän eri mieltä. Kun katsoo millaisia ne levyt on mistä yhtiöitten tulot tulee nyt, niin nehän on just niitä mitä ostetaan lahjoiksi / mihin "oikeat" musafanit ei koske pitkällä tikullakaan. Niinkö? Ja Nightwish ja Maiden kuuluu tähän "porukkaan"? Ajattelusi on turhan yleistävä ja oikoo mutkia liiaksi.Jos tsekkaat vaikka TOP 40 -listaa niin sieltähän löytyy vaikka mitä. Ne satunnaiset musanostajat nyt taitaa ostaa kuitenkin suurimman osan myytävistä levyistä siksi, että niitä on vaan niin paljon. Nää enemmän ostavat on niin pieni vähemmistö että kokonaiskuvassa niitten merkitys on sit kuitenkin aika pieni. Mihinköhän tämä perustuu? Onko esittää tutkimusta tai lukuja? "I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva" | |
![]() 13.02.2008 12:33:20 | |
Nythän on jo käyny silleen, että monet "mainstream"-levykaupat on ajettu enemmän tai vähemmän alas (eiks Free Record Shop lopettanu viime vuonna?). Musta Record Free Shopin ongelma oli siinä, että se pyrki lähinnä horjuttamaan Anttilan TopTeniä ja nettikaupassa cdon.comia. Myyjillä ei yleensä ollut mitään erityistä musiikkitietämysta ja tarjontakin oli sitä peruskuraa. | |
![]() 13.02.2008 12:38:29 (muokattu 13.02.2008 12:57:45) | |
Niinkö? Ja Nightwish ja Maiden kuuluu tähän "porukkaan"? Ajattelusi on turhan yleistävä ja oikoo mutkia liiaksi.Jos tsekkaat vaikka TOP 40 -listaa niin sieltähän löytyy vaikka mitä. Kyllä, noihan on kumpikin nimenomaan sellasta musaa mitä äidit ostaa lahjoiksi lapsille, okei yksinkertaistin senverran että noita ostaa sit myös vakavammat harrastajat. Lis: Mistä tämä. Mä nyt satun tuntemaan muutaman äidin jotka on nimenomaan noita ostanut, ja sit lisäksi Hevi-Aria ja Lordia. Ne menee levykauppaan ja sanoo että olis tän ikäsiä lapsia ja niille pitäis saada lahjaa, "no tosta kato..." Ja sitten ne ostaa. Mihinköhän tämä perustuu? Onko esittää tutkimusta tai lukuja? Samaan kuin tuo sun mielipide, eli näppituntumaan, eikä mun ollut edes tarkoitus tuota minään absoluuttisena totuutena esittää vaan mielipiteenä. Toi näppituntuma on siis sellainen ~20 vuotta musaelämää ja noita asioita harrastajana seuranneen mielipide, ei mitään muuta. Lis 2: Itseasiassa mulla on sellainen fiilis, että suurin ongelma tuon "aineettoman" levymyynnin tiellä on se, että sitä ei voi kääriä lahjapaperiin. Sitten kun levy-yhtiöt keksii tehdä sen vaikka printattavan hienon lahjakortin millä saa se lahjan saaja sitten itse ladata niitä musiikkejaan niin mie luulen että alkaa toi homma elpymään. Ja tietty se systeemi pitää saada markkinoitua lasten ja nuorten vanhemmille. http://www.crownaudio.com/mic_web/onemic2.htm | |
![]() 13.02.2008 13:54:57 | |
Itselläni siirtyminen CD-levyistä aineettomaan musiikkiin on tapahtunut varmaankin eniten sen vuoksi, että vietän aika paljon aikaa tietokoneen äärellä, joten musan säilyttäminen ja soittaminen tietokoneella on vain minulle kaikkein kätevintä. Vanhempia CD-levyjä on paljon, mutta ne ovat käytännössä jääneet kirjahyllyyn pölyttymään, enkä ole niitä siksi enää viitsinyt vähään aikaan ostella. En juuri kaipaa kansivihkojakaan, vaikka tosin olisi joskus kiva katsoa esimerkiksi lyriikoita ja muuta taustainfoa. Ensinmainittua löytyy nykyään Googlella huonosti, jälkimmäistä kohtuu hyvin. Klezberg heitti tuossa vähän aiemmin ilmaan samantyyppisen ajatuksen kuin mitä minullakin on ollut. Eli joku pieni funktionaalinen aineellinen 'fetissi' keräilijöille ja faneille voisi pitää yllä myyntiä myös aineellisessa muodossa. Luonnon säästämiseksi se saisi olla aika pieni, mutta jos se sisältäisi käytännössä dataa, se voisi kyllä generoida vaikka kuinka kiinnostavia juttuja sopivassa liittymässä. Ehkä joku pienen USB-muistitikun kokoinen kaunis pikku palikka, josta langattomalla liitynnällä (ei kulumista!) saisi helposti koneeseensa niin huippulaatuiset häviöttömät versiot (esim. 24-bittistä stereota ja 5.1:ää) sekä kannettavien soittimien mp3:set sekä jonkun standardoidun formaatin mukaisesti oheismateriaalia, projisoitavaa kuvaa ja videota, mitä nyt kukakin artisti haluaisi tarjota. Jos tuollaisen aineellisen palikan saisi vaikka kympillä, niin luulisi niitä nyt vielä aika pitkään kaupaksi menevän. Ja jos koko olisi todella kompakti, sanotaan tusina mahtuisi tupakka-askiin, niin niitähän voisi vielä kuljettaa hyvin reissussakin mukana ja lähettää helposti vaikka kirjeissä kavereille lahjaksi. Kuka nyt CD-levyjä viitsii enää tänä päivänä mihinkään reissuun ottaa mukaan, ne ovat siihen liian isoja ja harvaan pakattuja. | |
![]() 13.02.2008 20:09:17 | |
Kuka nyt CD-levyjä viitsii enää tänä päivänä mihinkään reissuun ottaa mukaan, ne ovat siihen liian isoja ja harvaan pakattuja. Kyllä mä otan. Lähinnä siksi, koska mulla ei ole kannettavaa vinyylisoitinta. Jos vaikka maalimanloppu ois tulossa, niin panisin Mötörhedit täysillä veivaan sterkoista ja eiku rinta paljaana ulos oottaan.-hemmo | |
![]() 13.02.2008 21:21:51 | |
Kyllä mä otan. Lähinnä siksi, koska mulla ei ole kannettavaa vinyylisoitinta. Kohta on! http://www.youtube.com/watch?v=n33ACfZ45ys "Jos tämä on sivistystä, antakaa minulle barbaria." -Wagner | |
![]() 13.02.2008 21:27:38 | |
Kyllä mä otan. Lähinnä siksi, koska mulla ei ole kannettavaa vinyylisoitinta. No minä kyllä koetan ainakin lentomatkoille mennessä pitää tavaroiden painon minimissä. Sitten on varaa tuoda niitä levyjä kotiinpäin. Ei niitä täältä löydä kuitenkaan. tyyttydyy, tyytty dididii dii... | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)