syyntakeeton 21.10.2007 20:46:28 (muokattu 21.10.2007 21:39:15) | |
---|
etenkin tuo "Mieli uniikki" -kohta tökki pahasti (jo senkin takia, että 'lupiini' ja 'putiikki' vaikuttavat lähinnä epätoivoiselta riimien metsästykseltä). Sen verran tuosta, että lupiini ja putiikki eivät ole se riimi, vaan putiikki ja uniikki. edit. molemmat ilmaisut, eli kolmen putiikki ja leviää kuin lupiini, ovat tärkeä osa tekstin ytimen kannalta. Mihin ne viittaavat ? Päätelkää itse. |
SuomiRokinToivo 21.10.2007 22:07:06 | |
---|
Vaatii muuten tosissaan pätevän säveltäjän sekä muusikot että Laulajan isolla L-kirjaimella että tuosta saa jonkin näköisen progespektaakkelin aikaiseksi. Itse kuulun niihin biisintekijöihin jotka tekevät ensin sanat ja sitten vasta sävellystyön, mutta tuo on jotenkin niin hmm... "vivahteikas" että tuo vaatiisi jo suurinpiirtein Freddie Mercuryn laulamaan jos joku tuohon runnoo sellaisen sävellyksen että teema pysyy kasassa. On meinaan tuo rytmiikka noissa semmonen että rupeaa nopeampana kuulostamaan swahililta. Ja en sano tätä mitenkään ammattimaisessa mielessä, koska siihen en pysty, mutta kokeile laittaa metronomi tikittämään, ja puhua nuo lyriikat läpi, ja sitten lisätä sinne täyte sanoja tai jättää "ylimääräisiä" pois. ps. tuo "kylmä ja etäinen koska sellaisena koen maailman" tuo on sellainen taiteilija sielun merkki että meinas rokkarinrääpäle pyrskähtää nauruun, mutta tuon lauseen sisältämän ajatuksen kun saat tukittua johonkin biisiin luontevasti niin se on jo runoutta mikä uppoaa slaavilaiseen mielenmaisemaan. "Aurinko armas - vesi karvas" joku rippileirilläni joskus saatanan kauan sitten Siunattuja ovat kuurot, sillä he eivät kuule minun laulavan |
syyntakeeton 21.10.2007 23:26:09 | |
---|
Oma ideani on se, että olisi 2 laulajaa ja kuoro. |
Tuomas 22.10.2007 00:35:27 | |
---|
Noh ja nih. My two cents: Toki on mahdollista, ja vaikuttaa että sulla on aiheesta jo aika selkeä kuva. Sanoit että sulla on muusikkoystäviä, jotka ovat kertoneet sulle miten kannattaa sanoittaa, luultavimmin osaisit ehkä heidän kanssaan fiksuiten feis tö feis selvittää mitä haluat tehdä kappaleelle. Mitä nyt itse tekstiä luin (pari kertaa edestakaisin) niin onhan siinä joo idea, mutta lyriikka on vähän jankkaavaa ja vaikka puhutaankin ettei riimejä tarvitse, niin tuossa nuo valitsemasi sanat ovat usein niin lähellä riimiä, että se alkaa häiritä ja kuulostaa ontuvalta. Jos mä olisin sä, mä laittaisin noi sanat laatikkoon pariksi kuukaudeksi, ottaisin ne ulos sieltä ja lukisin uudestaan. Kauanko sanat ovat olleet "valmiina"? (Lainausmerkeissä, koska harva teksti pysyy tismalleen samanlaisena kun se on sovitettu kappaleeseen.) Tällöin ehkä löydät itse fiksumpia vaihtoehtoja sanoa joitakin asioita. Tiedän että se nyppii kun toiset tulevat osoittelemaan että "toi on huono, vaihda se" ja niin edelleen, mutta se on ihan luonnollinen osa tekstin kehitystä. Jos oikeasti suhtaudut kunnianhimoisesti projektiisi, niin kannattaa luoda se sävellys ja sitten sovittaa ne toinen toisiinsa hyödyntäen iki-ihanaa mantraa "kill your darlings". Jätä se mikä on tarpeellista. Ihanteellista nimittäin olisi, jos valmis kappale ei toimisi sanan tai sävelen ehdoilla vaan molemmat toisivat siihen mahdollisimman paljon omaa kontribuutiota. Sävelkulkukin kun kertoo tarinaa ja tunnetta. "No kyllähän se varmaan kismittää kun pieksen melkein kenet tahansa verbaalisesti ja muutenkin olen aina oikeassa, mutta enhän minä ole ainoa sellainen keskustelija." - nimim. Krice |
syyntakeeton 23.10.2007 10:26:45 | |
---|
sanoitus tuntuu erittäin "pakotetulta" pinkfloyd-maiselta tuotokselta. Ja vielä suomeksi. En pysty kuvittelemaan lopputulosta ilman isoja muutoksia. Tuohon "pinkfloyd-maisuus" asiaan haluan sen verran ottaa kantaa, että mielestäni sanoitukseni ei ole kovinkaan lähellä tuntemaani Pink Floydin tuotantoa. Tosin täytyy mainita, että omistan vain 4 Pink Floydin levyä, joista erityisesti The Wall ja Wish you were here ovat jättäneet lähtemättömän jäljen. Vaikea ottaa tuohon kantaa, mutta jos en olisi maininnut Pink Floydia, niin tuskin sinä kuvailisit "syvissä riveissä" - teosta "pinkfloyd-maiseksi" Minä pystyn hyvinkin kuvittelemaan lopputuloksen pelkästään hyvin pienillä muutoksilla. En tehnyt sanoitusta täysin vailla ymmärrystä sävelestä, joten voisin väittää, että teokseni on täysin mahdollinen laulaa, tietysti tarvitaan 2 hyvää laulajaa ja se kuoro. |
syyntakeeton 23.10.2007 14:36:22 | |
---|
Tässä vaiheessa lienee syytä mainita, että ketjun aloituskysymykseni oli retorinen. Kiitän kaikkia kommentoijia. |
Pelsi 23.10.2007 16:06:19 | |
---|
Tässä vaiheessa lienee syytä mainita, että ketjun aloituskysymykseni oli retorinen. Kiitän kaikkia kommentoijia. Eli kritiikkiä saa antaa, mutta sitä ei huomioida? Mitä hyötyä tästä ketjusta sitten on? The 11th Hourilla vain uusia biisejä.
| >-)))> |
Linnunlaulupuu 23.10.2007 17:03:21 | |
---|
Jos laulussa on järkeä Se on silloin tärkeä Tästä alkaa oma teemalevyni. Be quiet! I'm trying to watch the medium! Go medium... Wish I could talk to ghosts. That would be sweeeeeeet! |
syyntakeeton 23.10.2007 20:08:59 | |
---|
Eli kritiikkiä saa antaa, mutta sitä ei huomioida? Mitä hyötyä tästä ketjusta sitten on? Tarkoitukseni oli löytää säveltäjä ja mahdollisesti esittäjä, mutta ilmeisesti täältä niitä ei ilman rahaa löydy, vai ? |
Kukkis 77 23.10.2007 20:30:05 (muokattu 23.10.2007 20:31:16) | |
---|
Tarkoitukseni oli löytää säveltäjä ja mahdollisesti esittäjä, mutta ilmeisesti täältä niitä ei ilman rahaa löydy, vai ? Tonni käteen niin kyllä rupeaa biisiä syntymään. Toinen tonni niin voin laulaakin. Klikki, Beat Detective, triggerit, Autotune ja Pro Tools, siitä syntyy vittu Rock'n'Roll! |
gorgonoidi 23.10.2007 20:35:12 | |
---|
Sävellys homma onnistuu, mutta soitto tuskinkaan. Enkä minä ny muutenkaan... heh. |
leka 23.10.2007 20:35:51 (muokattu 23.10.2007 20:40:17) | |
---|
Tarkoitukseni oli löytää säveltäjä ja mahdollisesti esittäjä, mutta ilmeisesti täältä niitä ei ilman rahaa löydy, vai ? Tuskinpa kukaan tuota haluaa säveltää, koska ei noissa teksteissä ole mitään ihmeellistä. Jos joku progeyhtye haluaa tehdä teema-albumin, niin eiköhän ne keksi aiheen ja lyriikat itse. Tai sitten tilaavat jostain jonkun hyvän tekstin. Kannattaa yrittää kehittyä sanoittajana, niin ehkä sitten joku voi joskus innostuakin teksteistäsi. |
Sertzo S 24.10.2007 10:01:01 | |
---|
Kannattaa yrittää kehittyä sanoittajana, niin ehkä sitten joku voi joskus innostuakin teksteistäsi. Tuossa yllä se on kiteytettynä.
|
sax_O Fonisti 25.10.2007 10:02:06 | |
---|
Minun täytyy myöntää, etten tiedä mitään sovittamisesta, enkä varsinkaan säveltämisestä. Ja haluat tehdä oman biisin? "En osaa hypätä enkä oikeastaan juostakaan, mutta haluan osallistua pituushyppykisoihin" Jos tekisit vaikka runon jos kerran kirjoittaa osaat... |
syyntakeeton 25.10.2007 16:54:41 | |
---|
Jos tekisit vaikka runon jos kerran kirjoittaa osaat... Toi "syvissä riveissä" oli/on alunperin runo, jälkeenpäin kävin miettimään, josko joku haluaisi säveltää sen.
|
Sertzo S 26.10.2007 11:15:09 | |
---|
Aivan kaikki runot eivät mielestäni sovellu sellaisinaan sävellettäviksi ilman jonkinasteista muokkausta. Varsinainen laulutekstien teko vaatii oman osaamisensa lahjakkuuden ohella ja se on huomattu mm. muutaman toimittajan ehdottamista lauluteksteistä minulle; tekniikka ei ole ollut aivan hallussa. Kyllä minä mielelläni kannustan lahjakkuuksia ja jopa neuvon. Ei minunkaan neuvoni silti mitään Jumalan sanaa ole. Olen vanhan liiton miehiä näissä tekstitysasioissa ja sellaisena pysyn. Toki vapaaseen lyriikkaan tehdyt tekstit voidaan säveltää, kunhan ne edes rytmisesti toimivat. Vapaata lyrikkaa tai puoliriimejä on mm. käyttänyt lauluissaan aivan ansiokkaasti Tero Vaara. |
sax_O Fonisti 26.10.2007 13:58:21 (muokattu 26.10.2007 13:58:48) | |
---|
Toi "syvissä riveissä" oli/on alunperin runo, jälkeenpäin kävin miettimään, josko joku haluaisi säveltää sen. Ehkä kannattaa pitää runot runoina, sillä rehellinen mielipiteeni on että noista sanoista ei saa väännettyä laadukasta musiikkia kirveelläkään. Enkä usko että haluat raiskata runojasi tekemällä (teettämällä) niistä täysin kelvottomia kappaleita. |
gorgonoidi 26.10.2007 14:08:53 | |
---|
Ehkä kannattaa pitää runot runoina, sillä rehellinen mielipiteeni on että noista sanoista ei saa väännettyä laadukasta musiikkia kirveelläkään. Enkä usko että haluat raiskata runojasi tekemällä (teettämällä) niistä täysin kelvottomia kappaleita. Oletko tossissasi? Ihan pakko kysyä. Miten? Runous ja musiikki on mielestäni hieno yhdistelmä, mutta kaippa niistä sitten aina tulee täyttä paskaa kun niitä yhdistää, ei voi mitään juu. |
Lennu 26.10.2007 15:19:31 | |
---|
Oletko tossissasi? Ihan pakko kysyä. Miten? Runous ja musiikki on mielestäni hieno yhdistelmä, mutta kaippa niistä sitten aina tulee täyttä paskaa kun niitä yhdistää, ei voi mitään juu. Aina ja aina, niinkö se sanoi? Ei tästä runosta munkaan mielestä saa biisiä tällaisenaan, mutta ei se sulje sitä, etteikö muista saisi. Mnetissä provosoitumisen ennaltaehkäisyn edellytys monikossa: Tunne Lennut. -JCM |
gorgonoidi 26.10.2007 15:46:10 | |
---|
Aina ja aina, niinkö se sanoi? Ei tästä runosta munkaan mielestä saa biisiä tällaisenaan, mutta ei se sulje sitä, etteikö muista saisi. Tuo "aina" -sanan käyttö sana oli kyllä turhan kärjistettyä, mutta kuitenkin, pointti oli se että vaikuttaako teksti itse sävellykseen? Eipä ainakaan minusta. |