Antroid 30.01.2007 01:52:48 | |
---|
Ärh! Pittää lähtä Arnoldsiin taas joku päivä..... hmmm.... hillomunkkeja.... *Homer Simpson tyylillä* *Jälkeenpäin v*tuttaaaa koko * merkinnät* * Juurikin näin. :,D Toi hillomunkkivertaus oli kyllä täydellisyyttä. Mohlalle plussa! + |
lukeman 30.01.2007 08:22:17 | |
---|
|
Sinap 30.01.2007 08:26:49 | |
---|
Iltalehti oli taho joka pyysi kappalen tutkintaan, joten tää on mun mielestä vaan selkeä mediakikka. Pienet on yhtäläisyydet kappaleiden välillä. Kävi tänään miten tahansa, niin Risto on tyytyväinen julkisuusarvoon. "Siinähän se tuubi onkin." |
Bee-äf 30.01.2007 08:33:10 | |
---|
Eikös se ole tuo wanha wiidakon sananlasku: "amatöörit kopioi, ammattilaiset varastaa." With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today. |
Mika Antero 30.01.2007 08:52:04 (muokattu 30.01.2007 10:26:51) | |
---|
Eikös se ole tuo wanha wiidakon sananlasku: "amatöörit kopioi, ammattilaiset varastaa." Hyvähän se on, että plagioinnit otataan puheeksi ja kunnia annetaan niille joille se kuuluu, mutta jotenkin huvittaa se pyhä viha jolla näihin lainauksiin/varastamisiin/plagiointeihin suhtaudutaan. Samoja sointukulkuja ja melodioitahan on kierrätetty aina. En tiedä mikä on totuus tämän kyseisen tapauksen kohdalla, mutta Asikainen ja hänen tyyppisensä "liukuhihnasäveltäjäthän" suorastaan elävät sillä, että he tekevät pastisseja jo olemassa olevista suosituista tyyleistä ja sävellyksistä. Mutta pastissihan ei ole plagiaatti, vaikka se saattaa siltä kuulostaa. Tuolta EVH:n suosikkilistasta huomasin esim. Kirkan ja Whitesnaken. Kirkan (tai Kassu Halosen) joku biisi oli täysin Europen Final countdownin kaavan mukaan rakennettu olematta kuitenkaan plagiaatti. Whitesnaken Still of the night teki saman, kohteena tosin Led Zeppelin. Sen sijaan esim. Ritchie Blackmore on avoimesti tunnustanut varastaneensa Black nightin riffin jostain muualta ja Child in time on kuulemma Vanilla Fudge -plagiaatti. Led Zeppelin varasti bluesmiehiltä minkä kerkesi. Kannattaa siis muistaa, että merkittävät ja arvostetutkin muusikot ovat tehneet samaa kuin Asikainen (ehkä) ja tyylin "varastaminen" ei ole plagiointia. EDIT: Ja sorry EVH, ei ole tarkoitus keljuilla sinulle, mutta kun sain noista suosikeistasi niin hyvän vertailukohdan aiheeseen. |
gorgonoidi 30.01.2007 08:58:00 (muokattu 30.01.2007 08:58:22) | |
---|
Vaikka plagiaati ei olisikaan, en silti toivo Katraa Suomen edustajaksi... En mä varmaan ketään tule äänestämään. |
Walrus 30.01.2007 09:00:14 (muokattu 30.01.2007 09:01:44) | |
---|
Tuskin Asikainen on niin typerä että on tietoisesti mennyt käymään WT:n hillopurkilla. Epäilen että Ristolle, joka kovana muusikkona varmasti muuten omaa tosi hyvän sävelmuistin, on jäänyt joskus tuo WT:n biisi päähän soimaan ja nyt tuo pätkä on sitten jostain alitajunnan syövereistä pulpahtanut pahaksi onneksi siihen Katran biisiin. Toivottavasti tuo biisi ei nyt kuitenkaan lähde Euroviisuihin koska tosta vois jonkin asteinen äläkkä nousta esim. Hollannissa. Well - The house is a rockin' Don't bother knockin' Yeah - The house is a rockin' Don't bother come on in |
nahkalipsi 30.01.2007 09:21:35 | |
---|
Asikaisen tietoinen pikkuplagiointi, jolla saa uuden artistin pinnalle kohun kautta. There is no business like music business. Olen samaa mieltä. Tolla tempulla saadaan helvetisti kohua ja julkisuutta joka auttaa biisiä menestymään näissä turhissa kisoissa. En oo ikinä Katrasta kuullutkaan, mutta tosta Jillian -biisistä oon tykänny jo monta vuotta. Oikeastaan eniten sen rumpusaundien takia. Riston ansiosta nyt tiedän tuonkin artistin. Ja varmasti monelle muulle käynyt samalla tavalla. Within Temptation on vielä "sopivasti" tulossa Suomeen just euroviisuja ennen. Vissiin? Roses are red, violets are blue. All by base are belong to you |
JCM 30.01.2007 10:06:57 | |
---|
Älkäähän nyt, ei se ole plagiaatti. Iltalehti tänään: "Säveltäjä Risto Asikaisen mukaan Tietäjässä ja Within Temptationin kappaleessa ei ole yhtään nuottia samassa kohdassa." Piste. ;) ..eli tolla perusteella voi perustaa bändin, joka soittaa covereita mut sanoo niitä omiksi biiseikseen. Riittää kun sen verran paskat soittajat et on ykköset hukassa bändillä. Hoho. "Sama se sille olenko Drew Carey tai Baltz
kunhan ei tarvitse enää tehdä mitään" - Tetsuo |
waskikaarme 30.01.2007 11:15:10 | |
---|
odd: Kysyisin ennemmin toisin päin, eli kuka tiedä Katrasta mitään ennen tätä "kohua"? Oli miten oli, kopio on kopio ja tää on aika selkee. Kunhan yritin olla hauska, kaikki euroviisuihin tarkoitetut foorumit tuntuvat vaativan rekisteröintiä, joten hullun pitää hakea hupinsa täältä.. Does the name Doctor Pavlov ring a bell? |
John Titor 30.01.2007 11:17:46 (muokattu 30.01.2007 11:22:18) | |
---|
Älkäähän nyt, ei se ole plagiaatti. Iltalehti tänään: "Säveltäjä Risto Asikaisen mukaan Tietäjässä ja Within Temptationin kappaleessa ei ole yhtään nuottia samassa kohdassa." Piste. ;) ..eli tolla perusteella voi perustaa bändin, joka soittaa covereita mut sanoo niitä omiksi biiseikseen. Riittää kun sen verran paskat soittajat et on ykköset hukassa bändillä. Hoho. Lähinnä ihmetyttää se, kuinka sokeita/kuuroja/typeriä musiikintekijät ovat itse sääntöjä laatiessaan. "Jos nuotit eivät ole yhtenevät, kyse ei voi olla plagiaatista." Kamoon, miten sitten romaanikirjallisuuden puolella saadaan plagiointisyytteitä aikaan vaikka kuinka helposti vaikka kahdessa kirjassa ei olisi mitään suoraan yhtenevää (vrt. Holy Blood, Holy Grail ja Da Vinci -koodi)? Se, että siirretään lead-melodia kvinttilähtöisestä terssilähtöiseksi on vähän sama asia kuin se, että siirretään juonikuviot toiseen maahan, vaihdetaan päähenkilön ihonväri, sukupuoli ja pannaan sille tatuointi käteen, ja sitten sanotaan ettei kyse ole yhtään samasta tarinasta. Jotenkin koko "ei yhtään nuottia samassa kohdassa" kertoo muutenkin äärimmäisen vanhakantaisesta lähtökohdasta, jossa musiikkia tarkastellaan pelkästään kirjallisen transkription pohjalta, eikä lähdetä liikkeelle siitä, miltä musiikki kuulostaa. Käytännössä siis pienellä sijaissoinnutuksella/sointujen kääntämisellä, tempon nostamisella/laskemisella ja melodian siirtämisellä esim. vain korkeamman/matalamman sointusävelen ympärillä pyöriväksi vältetään plagiointisyytteet helposti. Toi Asikaisen kommentti tuo mulle lähinnä mieleen Vanilla Icen kommentit Ice Ice Baby -biisin bassolinjasta. Se juttu sentään koitui kopioijan tappioksi. Ei toi Katran biisi plagiointia ole, mutta aika härskiä kierrättämistä kyllä. Senkin saisi mun puolesta kieltää, joutuisivat ihmiset oikeasti vähän miettimään mitä puuhailevat ennen julkaisemista. Vastaavanlaisia, hiukan miedompia tapauksia on vaikka millä mitalla. Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro. |
tepa H 30.01.2007 11:21:12 | |
---|
Säveltäjä Risto Asikaisen mukaan Tietäjässä ja Within Temptationin kappaleessa ei ole yhtään nuottia samassa kohdassa. Ei musiikki pelkkiä nuotteja ole. joka ihminen ei ole laulun
arvoinen! |
paavi 30.01.2007 11:21:40 (muokattu 30.01.2007 15:25:23) | |
---|
Mä tajusin tän samankaltaisuuden heti vaikka olin kuullu tuon Jillian biisin ohimennen vain noin kaksi kertaa joskus. Tässä nyt esim. jotkut versiot näistä: Jillian: http://youtube.com/watch?v=cwZ342ePeKo Tietäjä: http://www.youtube.com/watch?v=Hu5l1ZwV6QM Mun mielestä noi on naurettavan samankaltaiset. Se nyt on sitten eri asia, ylitetäänkö tässä viralliset plagioinnin rajat, mutta niin monessa suhteessa noi on samanlaiset. Nopeesti tsekkasin läpi biisit, joten saatan muistaan jotain väärin: * kummassakin erittäin samankaltainen rakenne BABABCB, etenkin biisien alut todella samanlaiset * osat dynamiikan suhteen samanlaiset (no niin on melkein kaikissa poppiskappaleissa tosin), rauhallinen säkeistö ja "rankka" kertsi. Jillianin C-osa vähän rauhallisempi, mutta Tietäjässäkin laskeudutaan hetkeksi melkein hiljaisuuteen C-osan lopussa * kertsiin tullaan samantyyppisellä "tatatatata..."-nostatuksella * se kertsin melodia, josta nyt lähinnä puhutaan * sama tempo * vaikka rytmi nyt ei täysin samanlainen ole (nuotit samassa kohdassa, hehe!!), se on aivan samantyyppinen, samassa kategoriassa kompiltaan ja kitaroiden iskuiltaan * samanlainen bändi taustalla * samantyyppiset soundit * naislaulaja, joka laulaa aika samantyyppisellä tekniikalla * turha näitä nyt mainita...mutta ulkosesti siis haetaan samaa tyyliä (missä ei sinänsä yksinään olisi mitään väärää) * itse asiassa lyriikoissakin mennään aika samoissa teemoissa... sydäntä, totuutta, ikiaikaisuutta jne. Unholy water /Sanguine addiction /Those silver bullets / A last blood benediction |
paavi 30.01.2007 11:26:29 | |
---|
Ei musiikki pelkkiä nuotteja ole. Joo. Tää kyllä pisti naurattaa. Voi olla tietenkin toimittajankin tulkinta Asikaisen puheesta. Kuten tuolla aiemmin joku mainitsi, musiikissa on tärkeämpää se, miltä se kuulostaa, eikä se miltä se näyttää paperilla. Kumma juttu, ettei kukaan oo pistäny kapuloita rattaisiin jossain vaiheessa. Oli tää sitten virallinen plagiaatti tai ei... Unholy water /Sanguine addiction /Those silver bullets / A last blood benediction |
Tapani L 30.01.2007 12:20:59 | |
---|
Mulle tulee tästä jutusta mieleen kyllä myöskin se Lordin viisut voittanut biisi, jonka yksi kohta kuulostaa aivan täysin Alice Cooperin Poisonin yhdeltä kohdalta. Jja Antti Tuiskun "En halua tietää", joka kuulostaa Justin Timberlaken "Cry Me a River" -kappaleelta. |
Bentley 30.01.2007 12:24:19 (muokattu 30.01.2007 12:25:20) | |
---|
...mutta aika härskiä kierrättämistä kyllä. Senkin saisi mun puolesta kieltää, joutuisivat ihmiset oikeasti vähän miettimään mitä puuhailevat ennen julkaisemista. Samaa mieltä oon. Jos mä tekisin biisejä niistä riffeistä ja melodioista mitä muuten vaan soittelen niin niissä ei olisi ollenkaan mitään omaperäistä. Se olisi samassa muotissa kuin muutkin jo olemassa olevat biisit. Ehkä siellä sattumalta voisi tulla myös jo olemassa olevaa melodiaa tms minkä on joskus kuullut jossain ja on jäänyt alitajuntaan esim. leffassa jonku biisin osa. Edit. Ja tosiaan musiikki ei ole mitään mustaa valkosella vaan korvat siinä täytyy toimia kun musiikista on kyse. For those who can't be without the music! |
Tietysti Pauligin 30.01.2007 12:26:13 | |
---|
Mulle tulee tästä jutusta mieleen kyllä myöskin se Lordin viisut voittanut biisi, jonka yksi kohta kuulostaa aivan täysin Alice Cooperin Poisonin yhdeltä kohdalta. Tätä en kyllä tajua. Kieltämättä se "demons and angels.."-pätkä sopii Poisonin kertsiin, mutta muutenhan tuo nyt aika erilainen, ja tuo yhtäläisyyskin nyt on ollut vaikka kuinka monessa kappaleessa. Ja taustalaulu ehkä, mutta ei tuosta saa poisonia muuten kuin tuosta parin sanan pätkästä. Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä. |
Tapani L 30.01.2007 12:31:46 | |
---|
Tätä en kyllä tajua. Kieltämättä se "demons and angels.."-pätkä sopii Poisonin kertsiin, mutta muutenhan tuo nyt aika erilainen, ja tuo yhtäläisyyskin nyt on ollut vaikka kuinka monessa kappaleessa. Ja taustalaulu ehkä, mutta ei tuosta saa poisonia muuten kuin tuosta parin sanan pätkästä. Nosiis silloin kun ekan kerran tuon pätkän kuulin niin kyllä se Poison hyvin vahvasti siitä yhdestä kohdasta kuului. Mutta se tosiaankin on pienempi kohta eikä kappale muuten ole niin kovin paljon samanlainen, enkä missään nimessä väitä että se jokin plagiaatti olisi. Lähinnä vain vaikuttaa siltä, että ihmiset ovat alkaneet metsästää noita plagiaattijuttuja sen Timbaland-jutun jälkeen, sillä edes noin suuret yhtäläisyydet, joita noissa Katran ja WT:n biisissä on, ei olla aiemmin iomman yleisön parissa huomattu. |
M.i.k.key 30.01.2007 12:39:43 (muokattu 30.01.2007 12:40:55) | |
---|
Hard Rock Hallelujassa ja Poisonissa ei mun mielestä ole mitään muuta samaa kuin sama sointukierto ja samantyyppinen taustakööri siinä yhdessä kohtaa. Ja kun sointukierto on tuollainen AIKA yleinen Dm Bb F C niin aika turha syytös. Mitä tulee tähän kyseiseen asiaan niin lähinnähän tuossa on kyse selkeästä "konseptin" kopioimisesti. Muka rokkia ja klasarimimmi laulamaan. Noi jututhan on ns. klassisen musiikin kliseitä niinkuin jossain jo kirjoitettiinkin... möllisty |
Bentley 30.01.2007 12:42:57 | |
---|
Hard Rock Hallelujassa ja Poisonissa ei mun mielestä ole mitään muuta samaa kuin sama sointukierto ja samantyyppinen taustakööri siinä yhdessä kohtaa. Ja kun sointukierto on tuollainen AIKA yleinen Dm Bb F C niin aika turha syytös. Heh, onkohan Tik Takin Lopeta kopsattu kans noista kun siinä on sama sointu kierto? :P heh heh For those who can't be without the music! |