Aihe: Tarinoita katusoitosta.
1 2 3 4 5
Sebastian
15.12.2006 15:46:59
Ootteko nähny Helsingissä semmoisen vanhemman harmaapartaisen miehen joka soittelee nokkahuilua? Kaks kertaa oon jo nähny, itiksessä ja asematunnelissa...

Nähty on. Sillon se ainakin vaikutti vahvasti siltä että se on vasta opettelemassa sitä nokkahuilun soittoa :)
Jokapaikanapina
15.12.2006 18:01:36
Onko muuten laillista soitella missä tahansa julkisella paikalla, jossa ei erikseen ole kielto kylttiä?
Lsi
15.12.2006 19:04:18

Onko muuten laillista soitella missä tahansa julkisella paikalla, jossa ei erikseen ole kielto kylttiä?

Eikös se ole kaupungin omissa järjestyssäännöissä? Kuulema Kuopiossa tarvitsi ennen hakea lupaa, kunnes sääntöjä muutettiin ja nyt sitä saa kunhan ei aiheuta pahennusta.
Lassi.
Manuel Pyrhullo
15.12.2006 19:07:37

Soitella käsittääkseni saa, mutta joissain kaupungeissa tarvii sen luvan jos jonkinlaista kolehtia meinaa kerätä.
Jokapaikanapina
15.12.2006 20:11:31 (muokattu 15.12.2006 20:13:58)
Soitella käsittääkseni saa, mutta joissain kaupungeissa tarvii sen luvan jos jonkinlaista kolehtia meinaa kerätä.

No entäs jos ei kerää mutta joku tulee väkisinki änkee? ;)

EDIT: siis änkee kolehtia..
Jumina5/6
15.12.2006 20:41:32 (muokattu 15.12.2006 20:42:52)
Joskus oon soittanut jonku pätkän jotain(en enää muista mitä), kun baarin ulkopuolella jollain oli kitara ja otin käteen. Joku outo juopunut (heh) tuli paikalle ja toivoi sitten jotain, ja soitettuani sen antoi 10mk ja lähti poies. Suunitelmissa on ollut mennä soittelemaan bluesia kahdella kitaralla ja aurinkolasit päässä, ja eteen lappu "sokeat blues-kitaristit"... Hmmm, ehkä ensi kesänä..

Kuukausi sitten Damissa ollessa näkyi aivan huippu tyyppi soittamassa didgeridoota kadulla. Aivan uskomatonta rytmitystä, ja joka kerta kun joku heitti kolikon, hän soitti 'kiitos-äänen', saumattomasti sekaan semmoinen helvatan korkea "pfiut".
Deep Blue Sheep.
Keppis
16.12.2006 21:46:27
Eikös se ole kaupungin omissa järjestyssäännöissä? Kuulema Kuopiossa tarvitsi ennen hakea lupaa, kunnes sääntöjä muutettiin ja nyt sitä saa kunhan ei aiheuta pahennusta.

Onko pahennusta aiheuttavat kappaleet mainittu?

Olis kyllä hieno kun pääsis kesällä tampereelle rämpyttään jonkun kanssa. Paskat kesätöistä:)
Luppoaika pidentää elämää. http://www.myspace.com/fobiayhtye
Jokapaikanapina
18.12.2006 17:03:12
Onko pahennusta aiheuttavat kappaleet mainittu?

Olis kyllä hieno kun pääsis kesällä tampereelle rämpyttään jonkun kanssa. Paskat kesätöistä:)

Se rämpyttelyhän just ois se kesätyö. Vois mennäkki rämpyttää.
Jussi Guitar
20.12.2006 03:28:40
Nähty on. Sillon se ainakin vaikutti vahvasti siltä että se on vasta opettelemassa sitä nokkahuilun soittoa :)

Onx tää se jannu joka vetää "I just call to say I love youuta", jos sama jannu niin sehän kiertelee perhana suomea enemmän ku souvvarit.

Oli tai ei sama kaveri mut se nokkahuilisti minkä mä tiedän oli kerran Vaasassa soittamas samaa biisiä koko päivän ku mä juoksin ympäri kylää hakemas kieliä jne. alkavaa kiertuetta varten. Pari päivää myöhemmin ku heräsin Jyväskylän Jyväshovis niin sama turakainen soitti samaa biisiä mun hotellihuoneen ikkunan alla, kyllä meinas hymy hyytyä.
Minoon aina oikias, silloonki ku moon vääräs!
baron
20.12.2006 08:17:01 (muokattu 20.12.2006 08:18:14)

Sitä mä oon ihastellut kun Porvoossa sittarin edessä oon nähnyt itäisen näköisen haitaristin parinkymmenen asteen pakkasessa soittavan lapaset kädessä eikä pakkanen eikä lapaset pahemmin oo tahtia haitanneet.
Pakko ollut sankarille aina kolikko heittää.
"The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Makkari
12.01.2007 20:55:52
Helsingissä asematunnelissa olen käynyt kuuntelemassa jotain brittiäijää, joka soittaa ja laulaa aivan loistavasti jotain enimmäkseen irlantilaisia folklauluja. Vahvistettua, teräskielistä akustista kitaraa hän soittelee sormin tai sormiplekuin näppäillen.
I'd love to change the world, but I don't know what to do, So I'll leave it up to you.
sikanaama
12.01.2007 21:21:54 (muokattu 12.01.2007 21:22:39)
Ranskalainen Aupres de ma blonde (en jaksa tarkistaa nimeä, vielä, ylihuomenna vaikka sitten) on paras näkemäni katusoittoryhmä. Menee välillä kyllä teatterin puolellekkin joten hyvin kokonaisvaltaista katutaidetta. Ihan perinteinen yhden kadun kolikoiden keruu tässä ei kuitenkaan ole kyseessä kun soittajat kiertävät rajojen ulkopuolellakin. Ei ne siis niitä rajoja ylitä soittaen, tai mistä sitäkään tietää. Sen verta jännää hommaa. Mutta todella viihdyttävää ruosteista karusellimusiikkia. Ja jos joku puhuu kännykkään kadulla niin ryntää soittajat jonossa perään paukuttelemaan sympaaleja ja tööt tööt torvia.
Rojekti
12.01.2007 21:27:05
Näen aina joskus pari visiota et joidenkin mukavien tyyppien kanssa kesän lämpiminä öinä ajelisi jossain peräpoukamilla, pysähtyisi johonkin, kävisi soittelemassa vaikka ketään ei ole kuulemassa. Mitään rahankeruusysteemiä ei tarvis harrastaa, se homma sais tosiaan jäädä niille jotka sitä tarvitsevat.

Ootteko nähneet muita katusoittajia kun perinteiset rummuttajat, kitaristit tms puhallinsoitinheebot? ts. kosketinsoittajia? Haitareitakin myös, mutta siis ihan jonkun koskettimiston kanssa siellä pimputtelemassa jotain hienoa?

Tuollasta olisi hieno kokeilla joskus hamojen aikojen päästä :) typerää jos katusoittaminen on jossain kiellettyä. Sehän on todella hienoa, kunhan siinä on sellaiset puhtaat jauhot pussissa. Eli kokeilun halua, tms, uusi kokemus, tai sitten se on vain todella upeaksi havaittu kokemus, tms. varmasti todella hienoa katsella miten ihmiset reagoivat yms :) itse ainakin jähmetyn todella helposti katsomaan kun joku soittaa mitä tahansa. Bändien soitanta ei niin jähmetytä mutta yksinäiset muusikot, tai muuten vain yksinään soittavat, ne jähmettävät! Enpä koskaan halua mihinkään bändiin mukaan vetämään jotain taustoja tms :)
Jos ylläoleva viesti ei miellytä, se on luultavasti sarkastinen.. toisaalta, jos se miellyttää, saat olla lähes satavarma että se on sarkastinen.
tekerolant
12.01.2007 22:18:05
1.10.2003 voimaanastunut järjestyslaki korvasi kuntien ja kaupunkien järjestysäännöt. Katusoitto yleisellä paikalla on sallittua eikä mitään lupaa tarvita.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612

Äänentoistolaitteet ovat meluhäiriön takia kiellettyjä kokonaan tai rajoitettuja (kuten H:gissä kävi viime kesänä: akut tai patterit jees, aggregaatti tai jatkoroikka njet).

Pitää vaan ymmärtää, että esmes kauppakeskusten aulat eivät ole yleensä julkisia paikkoja eikä Tsadissa esmes ylioppilastalojen välinen aukio -ne ovat yksityisiä alueita.

Rajoituksia voi tulkita noista pykälistä lähes normaalijärjellä: meteli, uhkaava käytös tai jos vaikkapa soittimet muisuttavat ampuma-aseita tms... Liian gänässäkään ei saa olla eikä spraymaalikannuja pöksyntaskussa jne.

Mutta periaatteessa: jos/kun soittelet rahaa kerätäksesi toisten toisten tekemää musaa kadulla, olet itse velvollinen tekemään teostoilmoituksen. Vai oletko? Teoston sivuilta ei löydy haulla suoraan vastausta. Pienlupa kai tulisi kyseeseen ja se maksaa 81€ vuodessa. Lainkuuliaisen katusoiton kustannuslaskelmat kaatuivat juuri rymisten?

Katusoittaja on kumminkin sekä esiintyjä että tilaisuuden järjestäjä. Ja sehän on tilaisuuden järjestäjä, joka on velvollinen tekemään ilmoituksen tilaisuudessa esitetystä musiikista.

http://www.teosto.fi/teosto/webpage … cat2=&cat4=Hinnat%20ja%20ohjeet

Eri asia on sitten välittääkö kukaan asianosainen mokomasta pikkujutusta. Antaa soiton soida vaan, sanoisin.

Vaikea kuvitella että säveltäjä X tulisi vaatimaan teostokorvauksia kun kuulee torikahvilassa istuskellessaan oman biisinsä silakanmyyntikojun suunnalta.
Muszika, aggression! Muszika, elegant!
32788
12.01.2007 23:58:08
Helsingissä asematunnelissa olen käynyt kuuntelemassa jotain brittiäijää, joka soittaa ja laulaa aivan loistavasti jotain enimmäkseen irlantilaisia folklauluja. Vahvistettua, teräskielistä akustista kitaraa hän soittelee sormin tai sormiplekuin näppäillen.

Onko tällä semmoinen pieni Peaveyn vahvistin? Jos on niin olen nähnyt.

Oli muuten tuo nokkahuilumies tuossa joulun alla Vuosaaren metroasemalla joulupukiksi pukeutuneena (partakin löytyy jo valmiiksi) soittelemassa... Siinä vaiheessa meinasi jo pettää pokka...
Mars Mountain Music
13.01.2007 19:52:52
http://www.youtube.com/watch?v=M1AXBo9pqrk en tiä onko laitttu jo mutta tossa on semmonen soittaja jolle vois antaakki rahaa.

Vois olla hienoo soitella kadun kulmassa kitaraa vaikka rahaa ei saiskaan.
metum
03.02.2007 21:10:38
Parhainta on seisoa räntäsateessa keskellä JKL:n toria, kun soittokaveri seisoo vieressä sateenvarjon alla pidellen ilmassa kenkälaatikon kokoista patteristyrkkaria ja laulaen niin että nenästä valuu verta. Saatiin rahat taksareihin.
rock, rauha & rakkaus
saastara
03.02.2007 22:24:59 (muokattu 03.02.2007 22:25:30)
Toissa syksynä törmäsi Helsingissä keskustan alueella aika ajoin semmoiseen nuoreen kaveriin joka soitteli jollakin pikkuvahvarilla ja jollakin kasari-ibanezilla semmoisia virallisia vuoristojumalasooloja. :) Taustanauhoina oli aina jotakin Final Countdown-osastoa.. Sillä kaverilla oli kyllä vänkä tatsi.. Sai sen pikku trankkuromun ulvomaan järkyttävän siististi. :)
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
tuluppa
05.02.2007 12:22:22 (muokattu 05.02.2007 12:22:45)

Metroon hyökkäsi yks kaunis syyspäivä hetkeksi ulkomaalainen rytmiryhmä, ja lopulta poistuivatkin he isojen käsien saattelemana. Soli mainiota.
Anonymous-jazz
06.02.2007 00:08:28

Metroon hyökkäsi yks kaunis syyspäivä hetkeksi ulkomaalainen rytmiryhmä, ja lopulta poistuivatkin he isojen käsien saattelemana. Soli mainiota.

Sambaako kiskoivat ?
Kustavilainen tilaa olutta rahtina: "Milloin olut on kustavissa?"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)