Aihe: mp3 tappoi Hifi-lehden!
1 2 3 4 5 6
lurkki
30.10.2006 22:29:53
MP3 on ihan hyvä syntipukki kaikelle:
"Mulla ei ole rahaa, sen täytyy olla mp3:n vika"
"Olin autokolarissa, se oli mp3-formaatin syy"
"Yritys fuusioitui toisen kanssa, sen pitää olla mp3-formaatin syy"

YleQ loppui. Se oli mp2:n vika.
Illan musiikin erikoisohjelmat soitettiin nimittäin cd:ltä ja vinyyliltä.
"...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..."
Teijo K.
30.10.2006 22:46:54

Ei kai Pioneerit oo mitään raskasta audioo? Eiks ne oo ihan tuota kotihifiä tai perusosastoa.

No sitä Anttilaosastoahan ne on, siksi tuo olikin niin hauska. Nauroin ääneen, oikeesti. :)
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
lurkki
30.10.2006 23:05:42
No sitä Anttilaosastoahan ne on, siksi tuo olikin niin hauska. Nauroin ääneen, oikeesti. :)

Entäs nuo 10k€ Jamot? Tosi-insinöörin wannabee-hifit koska naapurin tax-free kuvastossa oli ihan samanlaiset.
"...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..."
kivi
30.10.2006 23:09:09
Entäs nuo 10k€ Jamot? Tosi-insinöörin wannabee-hifit koska naapurin tax-free kuvastossa oli ihan samanlaiset.

High-end on siitä niin nastaa, että sen ei tarvitse olla kallista. Hifi voi olla kallistakin, mutta high-endissä hinta on täysin yhdentekevä, ja järjettömän kallis laitteisto on yhtä pätevä kuin itse askarreltu.

Tärkeintä on se että ymmärtää kaiken vaikuttavan kaikkeen.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Ylläri
31.10.2006 01:20:04
No joo, en jää kaipamaan. Hifi-lehteä siis, tai oikeammin koko hifimaailmaa: häippäisin siitä oravanpyörästä jo ajat sitten. Silloin joskus yritin perehtyä aiheeseen ja investoinkin vähäisiä rahojani joihinkin perustason laitteisiin. Mutta sitten rupesivat kyllästyttämään ne iänikuiset fakki-idiootit, jotka jaksoivat jauhaa mantrojaan ja tapella keskenään lehtien sivuilla ja alkuaikojen netissä.

Kyllähän te tiedätte; nämä kaapeleidenkohottajat ja töpseleiden kääntäjät. Ja vinyyliuskovaiset. Ja 192kHz bitinmetsästäjät. Kaikki ainoan oikean totuuden haltijoita, kaikilla yhtä vähän kiinnostusta itse musiikkiin, kaikilla elämän sisältönä jatkuva kuluttaminen ja shoppailu.

Kiitos ei, pärjään ilmankin. Kuuntelen mp-kolmosia, nettistreameja, Youtube-biisejä ja, kyllä, myös CD:tä. Formaatti on minulle yhdentekevä, musiikki ratkaisee. Paska äänenlaatu tappaa musiikin? Please, kuinka monella täälläkin palvotulla vanhalla muusikolla oli pienenä himassa High End-luokan äänentoisto? Eipä jonkun Parkerin, Hendrixin, Lennonin tai ties kenen luovuus kuihtunut alkuunsa vaikkei kotona ollutkaan paneelikaiuttimia ja jitteritöntä Super Audio CD:tä.

Ai niin, mä unohdin, niillä oli VINYYLIsoittimet ja PUTKIradiot. Täysin paskat halpikset todennäköisesti, mutta kaikki analoginenhan on aina hyvää. Rätisevä, suhiseva, huojuva ja taajustoistoltaan noin yhden oktaavin sisälle mahtuva monoäänihän on analogisena vaan "tunnelmallista" ja sielukasta. MP3 sen sijaan on länsimaisen kulttuurin tuho.
"Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon" -Jari Porttila
Guitarwall
31.10.2006 07:35:57

Ensinnäkin Mikrobitti ei todellakaan ole täynnä räiskintäpeliarvioita. Tai edes peliarvioita. Prosentuaalinen osuus on todella pieni noilla, Mikrobitti on aina oikeastaan ollut enemmänkin tekniikkaan painottunut lehti.
Who do you trust when everyone's across?
Turtle
31.10.2006 08:42:22
Nämä keskustelufoorumit ovat myös pienen harrastelehden surma.
Teijo K.
31.10.2006 09:05:50

Ai niin, mä unohdin, niillä oli VINYYLIsoittimet ja PUTKIradiot. Täysin paskat halpikset todennäköisesti, mutta kaikki analoginenhan on aina hyvää. Rätisevä, suhiseva, huojuva ja taajustoistoltaan noin yhden oktaavin sisälle mahtuva monoäänihän on analogisena vaan "tunnelmallista" ja sielukasta. MP3 sen sijaan on länsimaisen kulttuurin tuho.

Hähä, senverran vanhaa hifistiä näemmä vielä jäljellä, että se yksi ainoa totuus piti saada ujutettua myös tähän esille, tosin sarkasmin kautta mutta kuitenkin. :)

Kivi: High Endin nimeen olen kanssa vannonut, osin köyhyyttäni mutta osin siksi että askartelu on vain kivaa. On hauska myös kierrellä kirppiksiä ja pelastella muille kelpaamatonta romua ja tehdä siitä oman äänilaitteiston kulmakivi, piruuttaan.
Ylläri
31.10.2006 09:39:36
Hähä, senverran vanhaa hifistiä näemmä vielä jäljellä, että se yksi ainoa totuus piti saada ujutettua myös tähän esille, tosin sarkasmin kautta mutta kuitenkin. :)

Got me... jotenkin vaan koin ne retrosaarnaajat kaikkein ärsyttävimmiksi. Se ainainen mäkätys digitaalisuuden saatanallisuudesta ja sokea (tai paremminkin kuuro) usko johonkin kivikautiseen teknologiaan... usch! Digiuskovat eivät sinänsä toki ole sen parempia, mutta niillä on sentään hommissaan jonkinlainen logiikka ja optimistinen "insinööriasenne", jota sietää paremmin kuin vinyylijengin "ennen kaikki oli paremmin"-jankutusta ja maailmanlopun julistuksia...
"Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon" -Jari Porttila
FastEddie
31.10.2006 09:54:29 (muokattu 31.10.2006 09:55:41)

Mä teen suurimman osan siitä kuuntelemalla kuuntelustanikin iPodilla nykyään: joko olohuonestereoihin kytketyn telakan kautta, tai sitten napeilla siellä missä huvittaa (kuten kesällä tuli lojuttua ulkona mukavasti auringossa klassista musiikkia kuunnellen).

Niin minäkin!
Olen myös löytänyt musiikin kuuntelemisen ilon uudelleen.
Esimerkiksi illalla nukkumaan mennessä, on hienoa heittää luurit korville ja antaa musiikin viedä.

Edes pakkausmenetelmä tai nopeus ei vaikuta paljonkaan kuuntelunautintoon.
Olenkin ostellut aivan tuhottomasti CDtä viimeaikoina.
Born to lose, live to win!
StJerky
31.10.2006 10:44:08
optimistinen "insinööriasenne"

Kiitos tuosta termistä, mitä voin käyttää kuvailemaan inhoamaani piirrettä joissakin ihmisissä!
lindo
31.10.2006 10:52:45
HIFI yhdistyy MikroBittiin

Hyvä puoli tuossa vois olla vaikka se että ehkä MikroBitti ei enää pidä SoundBlasteria ainoana oikeana äänikorttina :P

Vähän on meinaan härinny noi niiden "unelma PC" -jutut, kun rahaa laitetaan palamaan ihan kunnolla ja sitten äänikorttina SoundBlaster.
Rok rok
Marlowe
31.10.2006 10:58:38 (muokattu 31.10.2006 10:59:13)
Ei kai Pioneerit oo mitään raskasta audioo? Eiks ne oo ihan tuota kotihifiä tai perusosastoa.

No sitä Anttilaosastoahan ne on, siksi tuo olikin niin hauska. Nauroin ääneen, oikeesti.

Jollakin tavalla taisin osua maaliin tai ainakin tolppaan...

Pioneerin paikalle saa laittaa ihan minkä tahansa 7000+ euron kaiutinmerkin. Esimerkki oli suora lainaus aikaisemmasta viestistä. Lähinnä tarkoitin sitä, että mikäli kuuntelemastaan musiikista ei pysty nauttimaan mitenkään muuten kuin helvatan kalliilla laitteilla ja oikeanlaisilla kaiutinjohdoilla, ollaan menty tahattoman kauas siitä, mistä musiikista nauttimisessa on oikeasti kyse.
"Drove downtown in the rain / nine-thirty on a Tuesday night / Just to check out the late-night record shop. / Call it impulsive, call it compulsive, call it insane / but when I'm surrounded I just can't stop." (Barenaked Ladies: Brian Wilson)
Teijo K.
31.10.2006 14:32:27 (muokattu 31.10.2006 14:33:12)

Jollakin tavalla taisin osua maaliin tai ainakin tolppaan...

Pioneerin paikalle saa laittaa ihan minkä tahansa 7000+ euron kaiutinmerkin. Esimerkki oli suora lainaus aikaisemmasta viestistä. Lähinnä tarkoitin sitä, että mikäli kuuntelemastaan musiikista ei pysty nauttimaan mitenkään muuten kuin helvatan kalliilla laitteilla ja oikeanlaisilla kaiutinjohdoilla, ollaan menty tahattoman kauas siitä, mistä musiikista nauttimisessa on oikeasti kyse.

Meitsin high endit on Pioneeria ja vielä kirppariosastoa hyvin pitkälti.
Pointti noissa miun "huumorikkaissa" vastauksissa oli se, että menestyksellinen ilmiön kritisointi vaatii edes perustason tietämystä siitä ilmiöstä. Muuten menee sellaiseksi puskista huuteluksi joka helposti kääntyy itseään vastaan. Et voi kritisoidan uskottavasti mitään juttua mitä et yhtään tunne, oikeesti.

Eli munsta tuli huti ja maalivahti sai vapaapotkaisun.
Ylläri
31.10.2006 14:56:09
Kiitos tuosta termistä, mitä voin käyttää kuvailemaan inhoamaani piirrettä joissakin ihmisissä!

Ole hyvä, ihan miten vaan. Sokea teknologiauskokin on toki pahasta, mutta kuitenkin pidän tärkeänä tietynlaista kehitysoptimismia: että asiota voidaan kehittää ja tehdä paremmin ja muutoksiin voi sopeutua, menneisyyden opetuksia tietenkään unohtamatta. Mielestäni se on terveempi elämänasenne kuin kaiken uuden dissaaminen, ainainen vanhojen hyvien aikojen haikailu ja omien subjektiivisten kokemusten yleistäminen koskemaan koko maailmaa:"Kun minä kerran sain lapsena kiksejä Iron Maidenin kuuntelemisesta kasettimankalla, niin kyllä se silloin meinaa että kaikki digitaalinen on aina perseestä."
StJerky
31.10.2006 15:33:05
asiota voidaan kehittää ja tehdä paremmin ja muutoksiin voi sopeutua, menneisyyden opetuksia tietenkään unohtamatta.

Mielestäni kaikki muutokset mitä nykyään tehdään tapahtuvat vain siitä syystä, että asioita voidaan tehdä halvemmalla ja myydä kalliimmalla. Mahdollinen laadun paraneminen on toteutuessaankin sivuseikka.

Tämä pätee kaikkeen, soittimiin, autoihin, lehtiin, tietokoneisiin...
Ylläri
31.10.2006 15:57:43 (muokattu 31.10.2006 16:02:00)
Mielestäni kaikki muutokset mitä nykyään tehdään tapahtuvat vain siitä syystä, että asioita voidaan tehdä halvemmalla ja myydä kalliimmalla. Mahdollinen laadun paraneminen on toteutuessaankin sivuseikka.

Tämä pätee kaikkeen, soittimiin, autoihin, lehtiin, tietokoneisiin...

Joo, kyllä ne 80-luvun PC/XT:et oli ihan toista kuin nykypaskat, mielummin sellaisella hommia tekisi kuin näillä tän päivän leluilla. Juhlavaa ladata käyttikset joka päivä lerpuilta. Eikä maksanut silloin kuin noin 15000 mk, mitäs se on nykyrahassa, 2500 euroa? Paljonkos peruskone nykyään maksaa?

EDIT: pointtina oli siis se että joskus ne "sivuseikat" nousevat sangen merkittäviksi.
Karlsson
31.10.2006 16:43:34
Joo, kyllä ne 80-luvun PC/XT:et oli ihan toista kuin nykypaskat, mielummin sellaisella hommia tekisi kuin näillä tän päivän leluilla. Juhlavaa ladata käyttikset joka päivä lerpuilta. Eikä maksanut silloin kuin noin 15000 mk, mitäs se on nykyrahassa, 2500 euroa? Paljonkos peruskone nykyään maksaa?

EDIT: pointtina oli siis se että joskus ne "sivuseikat" nousevat sangen merkittäviksi.

Niin, toista se oli muuten Bendix G-15:n kanssa, sen jälkeen se alamäki alkoi.

Mutta eikö sun mielestä hyödykkeet tänä päivänä ole enemmän ja enemmän kertakäyttökamaa? Oli melkein laite kuin laite, niin korjaaminen on tehty lähes mahdottomaksi. Mutta eihän se tietty haittaa kun on sen verta edullista, että sitä voi ostaa paukauttaa uuden samantien.

Laatua ei meinaa saada rahallakaan, paitti tietysti tosi tosi isolla rahalla, niin isolla, että tämmöinen tavallinen tallaaja ei voi kuin odotella sitä ihan just tulevaa lottovoittoa. Se "parempi laatuinen"-osasto tuntuu häviävän tuosta perusvermeen ja high-endin välistä. Mikä taas onkin tuon Leikarin aloitusviestiä lähemmin koskeva asia.

Ja ei, tässä ei haikailla menneen perään.
"Erilliset bassokuviot sen sijaan on todella gay." -morb
McNulty
31.10.2006 17:56:33
Hifismi on sairaus! Samanlaisia "kamanarkkareita" kuin osa soittajistakin. Pakko vaan haihatella "mukamas paremman" perässä ja koskaan ei ole hyvä. Materialla on helppoa täyttää henkistä tyhjiötä ja paikkailla tietämättömyyttä ja/tai osaamattomuutta :)
"I think it moved." -George Costanza
Marlowe
31.10.2006 18:35:10
Meitsin high endit on Pioneeria ja vielä kirppariosastoa hyvin pitkälti.
Pointti noissa miun "huumorikkaissa" vastauksissa oli se, että menestyksellinen ilmiön kritisointi vaatii edes perustason tietämystä siitä ilmiöstä. Muuten menee sellaiseksi puskista huuteluksi joka helposti kääntyy itseään vastaan. Et voi kritisoidan uskottavasti mitään juttua mitä et yhtään tunne, oikeesti

Kuten jo todettu, Leikari mainitsi avausviestissään Pioneerin 7000 euron kaiuttimet, ja poimin esimerkkini suoraan sieltä. Oli kai tarkoitus olla pikkuriikkisen ilkeä tai jotain. Epäilemättä on olemassa vieläkin parempia ja kalliimpia pikkuhifistin märkiä unia, mutta pointtinani oli tosiaankin se, että mikäli musiikin kuuntelusta ei voi nauttia ilman tuhansien eurojen satsauksia tai juuri oikeanlaisia kaiutinjohtoja, ollaan pahasti väärillä linjoilla.

Ja tiedän, että tästä on ihan turha väitellä kenenkään hifistin kanssa, sillä heidän mielestään en missään tapauksessa ymmärrä, mistä puhun kyseenalaistaessani tuhansien ja taas tuhansien eurojen investoinnit juuri "oikeanlaiseen" äänentoistoon, jotta ne Toton levyt ja darksideofthemoonit pääsevät "kunnolla oikeuksiinsa", mutta ihan samapa tuo minulle on. Eivät ne rahat ole minun kukkarostani pois.
"Drove downtown in the rain / nine-thirty on a Tuesday night / Just to check out the late-night record shop. / Call it impulsive, call it compulsive, call it insane / but when I'm surrounded I just can't stop." (Barenaked Ladies: Brian Wilson)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)