Aihe: Rakentavia vaihtoehtoja levybisnekselle
1 2 3 4 5
Chemo
14.09.2006 19:08:19 (muokattu 14.09.2006 19:21:06)

Ei IIII
Kyllä III

Vastasin kyllä. Olen jo aika tottunut iPodiin, ja mitä enemmän sitä käytän, sitä vähemmän huomaan kaipaavani cd:n fyysistä olemusta. Vinyyleihin varmastikin suhtautuisin tunteenomaisemmin, ellen olisi jo niin kauan sitten luopunut siitä formaatista (...tuota valintaa en olisi enää tehnyt).

Nimittäin: cd on nollia ja ykkösiä myös. Ei sen kummempaa. Levy itsessään on aika hajuton ja mauton, kansivihkonen ihan kiva mutta varsinaisesti luen kyllä musiikkitietouteni kirjoista ja netistä. iPodista (ja vastaavista, ja tietokoneelta) musa on löydettävissä nopeasti ja se säilyy pienessä tilassa.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
Notefix
14.09.2006 19:23:02 (muokattu 14.09.2006 19:26:21)

Jos jätetään politiikka sivuun ja keskitytään vaikka musiikin jakeluun. Nykyinen logistinen toimintamalli on kovin kallis ajatellen että käytössä on kuitenkin erinäiset tietoverkot jota pitkin materiaalin voisi toimittaa alkulähteiltä loppukäyttäjille. Eli voisiko musakaupasta kohta ostaa vain USB-tikun jonka sisuksista löytyy audiota, kuvamatskua, videota, lyriikkaa jne..

Jotain tuollaista tulee homma olemaankin. Eihän kukaan oikeasti enää usko nykyisen mallin jatkumiseen vähänkään pidemmällä aikavälillä. Cd yms. ovat kuolevia formaatteja. Levy-yhtiöissä on jo pitkällä suunnitelmat siihen miten musiikinjakelu tulee muuttumaan. Musiikki on jo nyt siirtymässä vahvasti verkkoon. Suomi on tässä vähän jälkijunassa mutta kyllä se täälläkin muuttuu. Kännyt tulevat olemaan avaniasemassa, ja tietysti muutkin liikuteltavat mediat. Maailmalla on jo esim. lentokentillä pisteitä, joista saa ladata noihin musaa ja muuta mediaa. Suurimmat mallit ovat edustettuina, vehje vaan kiinni yhteen niistä johdoista ja biisit sisään.

Väkisinkin tuolloin perinteiset käsitykset musasta ja sen jakelusta tulevat muuttumaan. Albumikokonaisuuksille en näe hirveän ruusuista tulevaisuutta. Jo nyt on vahvasti nähtävissä että ihmiset ostavat nimenomaan biisejä kokonaisten levyjen sijaan. Lisäksi kokonaisuuteen kuululee koko "mediapaketti", videoineen, lisäaudioineen, kuvineen, artistiin liittyvine lisäjuttuineen yms, yms.
"Layers of layers of shit!"
Marlowe
14.09.2006 19:50:18 (muokattu 14.09.2006 19:56:27)
Kävin tässä päivänä muutamana paikallisessa levykaupassa, jossa oli myös joukko 14-vuotiaita teinejä katselemassa heavy-levyjä. Eräs pojista sitten tokaisi lähtiessään kaverilleen, ettei "levyjen ostaminen kannata, kun ne kuitenkin saa ilmaiseksi netistä". En oikein usko, että nämä kaverit - ja useat muutkaan - ostaisivat levyjä, vaikka niiden hinta laskisikin, koska edelleen ne saa ilmaiseksi verkosta, ja näin säästyneillä rahoilla voi ostaa jotakin muuta. Levy-yhtiöiden harjoittamaan riistoon, CD-levyjen kalliisiin hintoihin, kopiosuojauksiin, Metallican jäsenten jo aikaisemmin ansaitsemiin miljooniin ja muihin voidaan kyllä ylevöittää ja perustella omaa toimintaa, mutta rosvoretkellä siinä silti ollaan.

Pähkinänkuoressa: kyllä musiikin tekijällä on oikeus saada korvaus tuotoksistaan, ja mikäli minulla ei ole varaa ostaa sitä, ei se siitä huolimatta anna minulle oikeutta hankkia sitä sellaisin keinoin, joita artisti tai hänen taustajoukkonsa eivät hyväksy. Jos en hyväksy levyn hintaa tai koen kopiosuojauksen ihmisoikeuttani loukkaavaksi, minun tulee jättää tuote ostamatta.

Ja mitä vaihtoehtoihin tulee, niin uudessa Rumbassa oli mielenkiintoinen levybisnestä käsittelevä juttu, jossa kerrottiin muun muassa seuraavaa:

"Ranskalaisen Vivendin omistama maailman suurin levy-yhtiö Universal kertoi 1. syyskuuta suunnitelmistaan ryhtyä jakamaan musiikkia ilmaiseksi verkossa. Yhteistyökumppanina Universalilla on uudenlaisen, mainostuloihin perustuvan jakelujärjestelmän kehittänyt Spiral Frog."

Eihän kukaan oikeasti enää usko nykyisen mallin jatkumiseen vähänkään pidemmällä aikavälillä. Cd yms. ovat kuolevia formaatteja. Levy-yhtiöissä on jo pitkällä suunnitelmat siihen miten musiikinjakelu tulee muuttumaan. Musiikki on jo nyt siirtymässä vahvasti verkkoon. Suomi on tässä vähän jälkijunassa mutta kyllä se täälläkin muuttuu. Kännyt tulevat olemaan avaniasemassa, ja tietysti muutkin liikuteltavat mediat.

Kyllähän 1980-luvulla ennusteltiin vinyylinkin kuolemaa, eikä niin käynyt. Jotenkin tuntuu, että ei CD-levykään lopullisesti katoa, sen verran painavan jalansijan se lienee kuitenkin musiikkibisneksestä jo saanut. Ja mitä noihin kännyköihin tulee, niin eikös tässä olla uutisoitu vaikeuksista, joita ns. kolmannen sukupolven kännykät ovat kokeneet?
"Drove downtown in the rain nine-thirty on a Tuesday night / Just to check out the late-night record shop / Call it impulsive, call it compulsive, call it insane / but when I'm surrounded I just can't stop. (Barenaked Ladies: Brian Wilson)
Les Fender
14.09.2006 19:52:08
Ei IIIII
Kyllä III

Haluaa jotain hypisteltävää ja konkreettista...

Kansalaispalkka lopettaisi ainakin meikäläisen työnteon nykymuodossa samantien, kokisin loukkaavana ja kohtuuttomana olla maksajana.
"Living is easy with eyes closed!"
Marlowe
14.09.2006 19:53:30
Vastataan vielä tähänkin:

Ei IIIIII
Kyllä III
"Drove downtown in the rain nine-thirty on a Tuesday night / Just to check out the late-night record shop / Call it impulsive, call it compulsive, call it insane / but when I'm surrounded I just can't stop. (Barenaked Ladies: Brian Wilson)
Jani The Rock
14.09.2006 19:57:21 (muokattu 14.09.2006 20:00:23)

Ei IIIIIII
Kyllä III

Siis minähän en musiikkia tietokoneelta kuuntele, perkele!!

Juu. Ja siitä kansalaispalkasta. Olis hyvä juttu kyllä. Ihan sikäli että vois oikeasti keskittyä tekemään musiikkia ja kirjoittamaan ja kuvataiteilemaan, kun olis jonkinlainen perustoimeentulo. Sillon siitä vois tullakin jotakin, kun ei tarttis koko ajan stressata työkkäreistä ja muusta sellasesta. Eikä tarttis mennä väkisin töihin kun siitä ei kuitenkaan mitään tule. Sitten vois perustaa sen kitaradivarin, josta oon haaveillut. Rahattomuus ja turvattomuus lamauttaa ja ahdistaa.
"Lukeminen kannattaa aina, dorka". - Jörn Donner
M-Juhana
14.09.2006 20:02:55

Kännyt tulevat olemaan avaniasemassa, ja tietysti muutkin liikuteltavat mediat.

Varmasti tuossa kirjoituksessasi olet asian ytimessä. Tästä kännykästä olen kyllä vähän epäilevä....meinaan tuo kännykkä alkaa olemaan viestintävälineenä kärsinyt inflaation. Tuolla teollisuus busineksessä aletaan pikkuhiljaa heittää puhelimet roskiin ja esim. kommunikaatorien aika tulee. Okei kännykät tulevat olemaan yksi media-toistolähde, mut luulen, että tulevaisuudessa on kahdenlaisia 'kännyköitä': multimediaviestintälaitteita ja jonkinlaisia kommunikaattoreita joihin ei tarvitse 'vastata' heti.

Eli kommunikointilaitteiden tulevaisuus ei ole puhelin vaan joku e-mail härpäke.
It ain't Country Music you've been listenin' to.
McNulty
14.09.2006 20:14:23
Siis minähän en musiikkia tietokoneelta kuuntele, perkele!!

Ei kukaan pakotakaan. Tiedä vaikka jatkossa soittovermeet tulevat sisältämään etupaneelissa USB:n mentävän reiän. Toki soittopelit formaatin mukaan :)
These pretzels are making me thirsty!
Ten soldiers wisely led will leave a hundred without a head.
jäykkis
14.09.2006 20:42:56
Kansalaispalkka. En tiedä siitä paljoakaan, mutta käsittääkseni se olisi vaihtoehto ammattimaiselle kortistossa makaamiselle, ilman "työllistymis-" ym. velvotteita. Sinällään mielenkiintoinen ja ehkä jopa jossain määrin realistinen vaihtoehto.

Pelkään kuitenkin, että tässä tilanteessa se ei ihan tule kyseeseen. Alustajahan paalutti keskustelua seuraavasti:

Esittäisin muutaman vaatimuksen esitettäville malleille.

Ensinnäkin, monet meistä ansaitsevat omansa ja lastensakin leivän musiikin tekemisellä, joko säveltäjänä, sanoittajana, sovittajana, artistina, muusikkona tai jossain niistä monista musiikkialan rattaista jotka vaaditaan tekijän ja kuluttajan välillä. Vaatimus numero yksi on siis:

-Kaikkien asianosaisten pitää voida saada palkkaa.

Siis kaikkien asianosaisten on voitava saada siitä palkkaa, oletettavasti myös niin, että sillä voi joko suoranaisesti elää, taikka että se ainakin näyttelee merkittävää osaa ao. henkilön tuloista.

Veikkaan että tässä tapauksessa "almu-luontoinen" kansalaispalkka ei tule kyseeseen.
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
Notefix
14.09.2006 20:51:36 (muokattu 14.09.2006 20:52:44)

Varmasti tuossa kirjoituksessasi olet asian ytimessä. Tästä kännykästä olen kyllä vähän epäilevä....meinaan tuo kännykkä alkaa olemaan viestintävälineenä kärsinyt inflaation. Tuolla teollisuus busineksessä aletaan pikkuhiljaa heittää puhelimet roskiin ja esim. kommunikaatorien aika tulee. Okei kännykät tulevat olemaan yksi media-toistolähde, mut luulen, että tulevaisuudessa on kahdenlaisia 'kännyköitä': multimediaviestintälaitteita ja jonkinlaisia kommunikaattoreita joihin ei tarvitse 'vastata' heti.

Eli kommunikointilaitteiden tulevaisuus ei ole puhelin vaan joku e-mail härpäke.

Joo, jotain tuollasta...miksi niitä sitten tullaan kutsumaankin. Ja mikä on se juttu joka tulee lyömään läpi. Tärkeätä on helppokäyttöisyys, niin että koko homman voi hoitaa vaivattomasti eikä tarvitse miettiä formaattiviidakkoa ja yhteensopivuusongelmaa.

Ja tässä kaikessa on kyse massamarkkinoista. Tottakai cd:t tulevat osin säilymään, mutta niiden osuus kokonaisliikevaihdosta on tulevaisuudessa niin pieni, ettei niillä ole merkitystä. Kyllähän LP:täkin painetaan mutta kyse on kuitenkin hyvin pienestä marginaalista.
"Layers of layers of shit!"
kivi
14.09.2006 20:53:07 (muokattu 14.09.2006 20:54:56)
Ei IIIIIIII
Kyllä III

Ja kansalaispalkkaa oon aina kannattanut, musta Hollannin malli on aika toimiva.

Mitään kadehtimista siinä ei ole, mutta enpä mä kadehdi kenenkään palkkaakaan. Ja itse tienaan vuodessa aika paljon vähemmän kuin jonkun mainitsema 40 000. Hmm, tota... niinkuin esimerkiksi kolmanneksen siitä. Se on valintakysymys, luovan työn tekijöillä kun ei oo lakkoasetta, ja päivässä on 16 työtyntia ilman sivuduunejakin.
:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Gypsy
14.09.2006 21:01:22
Tiedä vaikka jatkossa soittovermeet tulevat sisältämään etupaneelissa USB:n mentävän reiän.

Sisältää jo. Ainakin jotkut auto-CD/MP3 soittimet.
M-Juhana
14.09.2006 21:15:24

itään kadehtimista siinä ei ole, mutta enpä mä kadehdi kenenkään palkkaakaan. Ja itse tienaan vuodessa aika paljon vähemmän kuin jonkun mainitsema 40 000. Hmm, tota... niinkuin esimerkiksi kolmanneksen siitä. Se on valintakysymys, luovan työn tekijöillä kun ei oo lakkoasetta, ja päivässä on 16 työtyntia ilman sivuduunejakin.
:-)

No kuule on noihin tehty joskus 24/7 työtäkin...:-)

Mut musta perus idea on, että sen työn "tuotoksen" on vain tuotava se raha. Mun duuni on arvioitu ton hintaiseksi. Toivon, et sun työ tuottaa sulle vaikka kuun taivaalta, tee se hitti-biisi.

Se raha on vain ansaittava. Jos jostakin tuntuu, et tuolla esim. teollisuudessa tuo raha tulee helpolla, saa kokeilla ihan vapaasti. (tää vika laini ei ollut kivelle)
It ain't Country Music you've been listenin' to.
Conrad Lant
14.09.2006 21:19:26 (muokattu 14.09.2006 21:27:12)

Mä haluan sen kansalaispalkan kans sit verottomana tän mun vähän alle nelkyt donan vuosipalkan lisäks. Jos joku muu saa, ni mulle kans.

Tämähän kansalaispalkassa nimenomaan on ideana. Kaikille sama veroton könttä yhteisestä pussista, loppu on kiinni omasta aktiivisuudesta/osaamisesta/ahneudesta.

Vihreiden (Osmon) malli sellaisenaan on itselleni kyllä hieman liian konservatiivinen. Esim. tuloverotuksen progressiota voisi kansalaispalkan päälliseltä osalta huoletta kiristää nykyisestä, vaikka se allekirjoittaneen kaltaista varsin mukavasti(tm) tienaavaa yrittäjänketkua iskisikin nilkoille. (Muutenkin vituttaa nykyinen verokevennyslinja, mutta se on jo toinen aihe...)

Niin joo, siihen galluppiin: ei-ääni. Luottamus digitaalisiin härpättimiin on nolla. :-)
No one prayed for Sodom
Chemo
14.09.2006 21:22:40

Menee vähän sivuraiteille, mutta menkööt...

Se on valintakysymys, luovan työn tekijöillä kun ei oo lakkoasetta, ja päivässä on 16 työtyntia ilman sivuduunejakin.

Niin mutta sä oletkin ihan oikea luovan työn tekijä.

Se, mitä mä vierastan tässä, on se että joka korttelin demoeinari ajattelisikin itseään yhtäkkiä "ammattimuusikkona", vaikkei tekisi aidosti tuottavaa duunia lainkaan. Ja että olisi ihan tavallinen ja houkutteleva vaihtoehto jättäytyä tällä tavalla passiiviväestöön.

Toisaalta onhan niita noin toimivia ihmisiä jo nytkin.
Conrad Lant
14.09.2006 21:35:12

Se, mitä mä vierastan tässä, on se että joka korttelin demoeinari ajattelisikin itseään yhtäkkiä "ammattimuusikkona", vaikkei tekisi aidosti tuottavaa duunia lainkaan.

Duunin tuottavuus ns. perinteisen taloustieteen käsityksen mukaisesti on aika kapea katsantokanta. Vähemmän harmia ja kuluja yhteiskunnalle ko. demoeinari todennäköisesti aiheuttaisi jäädessään himaan henkisesti tyytyväisenä nysväämään kansalaispalkalla.
No one prayed for Sodom
Chemo
14.09.2006 21:46:03 (muokattu 14.09.2006 21:48:28)

Vähemmän harmia ja kuluja yhteiskunnalle ko. demoeinari todennäköisesti aiheuttaisi jäädessään himaan henkisesti tyytyväisenä nysväämään kansalaispalkalla.

No, mä näen asian niinkin vanhanaikaisesti että ensisijaisen vaihtoehdon tulisi aina olla se että henkilö hakeutuu aktiiviväestöön. Eikä niin että jäädään tyytyväisenä nysväämään himaan.

E: Tää yhteiskunta kuitenkin paljon mahdollisuuksia luovan työn tekijöille eri kuvioihin - mistä vaikkapa Kivi on hyvänä esimerkkinä.
Ukko
14.09.2006 21:47:30

Duunin ns. perinteisen taloustieteen käsityksen mukaisesti on aika kapea katsantokanta. Vähemmän harmia ja kuluja yhteiskunnalle ko. demoeinari todennäköisesti aiheuttaisi jäädessään himaan henkisesti tyytyväisenä nysväämään kansalaispalkalla.

Ajatuksena koneet töihin ja ihmiset luovaan elämään on aivan loistava. Miksi kenenkään pitäisi istua liukuhihnalla tappamassa omaa ajatusmaailmaansa tai repiä pölyssä ja paskassa terveytensä uhalla. Eipä vaan taida yhteiskunta/ihmiset olla siihen valmiita tekniikan ja ihmismielen osalta. Taitaisi ihmisistä suuri osa alkoholisoitua pl. ne aktiiivisimmat tapaukset. Järjstelmälliseen ja kurinalaiseen luovaan työskentelyyn ei kykene kuka hyvänsä. Ekat pari viikkoa menisi kivasti ja sitten alkaisi se itsensä huumaaminen vinkulla tms. Ihan vaan ajan tappamisen vuoksi.
Feggy
14.09.2006 21:50:14

Tilastot ajan tasalle:

Ei IIIIIIIII
Kyllä III

tarkennan omaa kantaani sen verran, että kyllä mun puolesta musiikkia saa myydä tiedostomuotoisena ja ilman kopiosuojauksia, kunhan kyse on laillisesta kaupasta. Kannatan myös kaikenlaisia maksuttomia paikkoja kuten mikseri.nettiä, kunhan maksuttomuuden säätää tekijä itse.

Itse preferoin vinyyliä ja cd:tä ja toivon niitä painettavan myös jatkossa.
Kuuntele ja kommentoi Lockmania
Teuvo Loman euroviisuihin-kerho#1
Chemo
14.09.2006 21:59:55

Ekat pari viikkoa menisi kivasti ja sitten alkaisi se itsensä huumaaminen vinkulla tms. Ihan vaan ajan tappamisen vuoksi.

Niin tai sitten se aika alkaisi kulua Pleikkaripeleihin, nettisurffaamiseen tai johonkin muuhun. Kyllä mäkin oon aika skeptinen tän "vapaus"-jutun kanssa, kun kerran ihminen voi tosiaan tehdä elämästään haluamansalaisen jo nykyäänkin.

Se vaan vaatii sitä että näkee vähän vaivaa, mutta voi voi, elämä on kovaa. Jos ei sitä perspiraatiota ole lähtökohtaisestikaan valmis laittamaan likoon, voi tehdä jotain muuta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)