Aihe: Levykauppaan töihin?
1 2 3 4
Listen
31.07.2006 21:22:11
Luulen, että tuo harrastus voisi vähän lopahtaa jos töissäkin olisi jatkuvasti levyjen ympäröimänä...

Olin joskus kirjaston musaosastolla duunissa, ja siellä kävi just noin, eli
vapaa-ajalla ei sitten jaksanut enää innostua musiikista siten kuin ennen.
Työttömänä on sitten aikaa ja intoa kuunnella päivät levyjä. :)

Tuli just sattumalta vastaan Free Record Shopin sivuilta työhönotto-sivu:

"FREE RECORD SHOPISSA EI OLE TÄLLÄ HETKELLÄ AVOIMIA TYÖPAIKKOJA. MAHDOLLISISTA
AVOIMISTA TYÖPAIKOISTA ILMOITETAAN TÄLLÄ SIVULLA. NÄIHIN TYÖPAIKKOIHIN VOI
HAKEA TYÖNHAKULOMAKKEELLA, JOKA AKTIVOIDAAN SILLOIN SIVULLE."

http://www.freerecordshop.fi/shop/content/vacatures/vacatures.asp
kimmo
31.07.2006 22:38:06
Kiitoksia tästä ^^!

Tosiaankaan aikomukseni ei ole omaa kauppaa perustaa, ja näitä tekstejä lukiessa koko levykaupassa työskentely alkaa vaikuttaa aika ankealta puuhalta... Lähinnä siksi, että olen melkoinen "musadiggari", vietän aikani musiikkia kuunnellen, levyjä ostellen, soittaen ja uutta musiikkia etsien. Luulen, että tuo harrastus voisi vähän lopahtaa jos töissäkin olisi jatkuvasti levyjen ympäröimänä... Mutta enpä tiedä, olisihan se ainakin ihan mukavaa päästä edes kokeilemaan moista ammattia.

Levykaupassa työskentely ei ole ankeaa puuhaa, joskus hieman tylsää se on. Tarkoitukseni oli pikemmin olla kannustava ja avuksi kuin tyrmätä ideasi. Fakta on toki se, että jos harrastuksen muuttaa työksi, niin työstä se rupeaa mahdollisesti myös käymään, mutta ainahan sitä voi vaihtaa hommia, mikäli huomaa tulleensa väärin valinnan tehneeksi. Itse ostan levyjä aivan yhtä paljon kuin ennen kauppiaaksi ryhtymistäni, mutta kuuntelen niitä paljon huolimattomammin ja harvemmin kuin aiemmin. Se usein harmittaa. On tässä työssä silti erittäin paljon hyviä puolia, eli alalle vaan, ei levykaupat ole vielä lyötyjä!
Zigura
01.08.2006 09:41:38
Kimmolle kiitoksia infosta ja muutenkin asioiden tuomisesta tietoon. Itse ei ole koskaan tullut mieleenkään ajatella mitä esimerkiksi joku levyhylly maksaa

Ehkä sitten kun on koulut käyty, niin voisi oman kaupan perustamista ajatella. Tai ehkä jotain radikaalimpaa, kuten levykaupan ja baarin/esiintymisvenuen risteytystä? Kaipa näitäkin on ollut, ja varmasti huonolla menestyksellä.
Ideaali olisi ehkä sellainen tilanne, että lyö rahoiksi jollain muulla keinolla/työllä ja perustaa juuri tuon musiikkiharrastuksen pohjalta sen levykaupan. Silloinhan voisi sitä väkeä ottaa enemmänkin duuniin ja käydä vaikka kerran viikossa itse siellä. Suurin ja selvin ongelmahan tässä on, että mistäs sitä rahaa taiot? :) Aina saa haaveilla...
Raoul Duke: -Let's get down to brass tacks. How much for the ape?
Teuvo Loman Euroviisuihin-kerho#2
Feggy
01.08.2006 10:02:57

Tuli just sattumalta vastaan Free Record Shopin sivuilta työhönotto-sivu:

"FREE RECORD SHOPISSA EI OLE TÄLLÄ HETKELLÄ AVOIMIA TYÖPAIKKOJA. MAHDOLLISISTA
AVOIMISTA TYÖPAIKOISTA ILMOITETAAN TÄLLÄ SIVULLA. NÄIHIN TYÖPAIKKOIHIN VOI
HAKEA TYÖNHAKULOMAKKEELLA, JOKA AKTIVOIDAAN SILLOIN SIVULLE."

http://www.freerecordshop.fi/shop/content/vacatures/vacatures.asp

No, yksi mun kaveri on töissä Free record shopissa ja kuulemma sisäinen termi firmalle levymyyjien keskuudessa on Record free shop. Dvd, kirjat ja muu krääsä on syrjäyttänyt rikkaan levyvalikoiman, ja tarjolla on lähinnä takuuvarmaa kamaa kovaan hintaan.
Lockman keikalla Operaatio Livessä 10. 8. Club Liberté, Helsinki
Teuvo Loman Euroviisuihin-kerho#1
ydinaukio
01.08.2006 11:36:24
voisi oman kaupan perustamista ajatella. Tai ehkä jotain radikaalimpaa, kuten levykaupan ja baarin/esiintymisvenuen risteytystä?

Tätä on tullut mietittyä itsekin, mahtava hommahan tuo olisi. Ei vaan menestyisi täällä Jyväskylässä. Tuskin kyllä Helsingissäkään, jos minä saisin päättää mitä musaa siellä soitettaisiin.
FlatOutFucked
01.08.2006 11:51:08 (muokattu 01.08.2006 11:59:32)
Tätä on tullut mietittyä itsekin, mahtava hommahan tuo olisi. Ei vaan menestyisi täällä Jyväskylässä. Tuskin kyllä Helsingissäkään, jos minä saisin päättää mitä musaa siellä soitettaisiin.

Ainahan voit pistää pystyyn Ikuisuus -tyylisen nettikaupan (moukille tiedoksi: suomen ehkäpä paras levykauppa), jolla ei ole fyysistä toimipistettä. Ja sitten vaikka roudata levyjä keikoille ja klubeille myytäväksi. Mutta kuten sanoit, sinun musiikkimieltymyksesi huomioon ottaen, ei taida tässä maassa olla sopivia keikkojakaan kovin paljon, saati sitten maksavia asiakkaita. Tämän lisäksi Ikuisuus ja Ektron distro taitaa jo nyt kattaa koko kysynnän tällaiselle musiikille.

Tai sitten vain alat myydä pelkkää omatekoista musiikkia. Älä perusta pelkkää levykauppaa, vaan kokonainen levy-yhtiö.
Zigura
01.08.2006 12:20:33
Älä perusta pelkkää levykauppaa, vaan kokonainen levy-yhtiö.

Äsh, älä nyt houkuttele :) Konkurssiinhan se menisi. Perskule, hienoahan se olisi tietysti. Ei vaan ole muuta hajua levy-yhtiön pyörittämisestä, kuin omat musiikillisesti esteettiset viehtymykset.

Tästä lisää infoa musiikin muodossa:
Risto - Levy-yhtiön jätkät
http://www.newmusiccommunity.org/music/Levy-yhtion%20jatkat.mp3
Raoul Duke: -Let's get down to brass tacks. How much for the ape?
Teuvo Loman Euroviisuihin-kerho#2
salmivaara
01.08.2006 14:42:42

Ideaali olisi ehkä sellainen tilanne, että lyö rahoiksi jollain muulla keinolla/työllä

Mäki lottoan.
Against the grain, thats where Ill stay, swimming upstream, I maintain against the grain
ydinaukio
01.08.2006 16:25:06
Tai sitten vain alat myydä pelkkää omatekoista musiikkia. Älä perusta pelkkää levykauppaa, vaan kokonainen levy-yhtiö.

Homman tarkoitus olisi siis tienata rahaa, ei tuhlata sitä.
Pitäis varmaan hommata joku kunnollinen ammatti niin sitten voisi vapaa-ajan käyttää tällaiseen.
Jonte
06.08.2006 00:50:44
Terve. Nyt pitäisi saada duunia levykaupasta. Onko kenelläkään kokemuksia asiasta? Eli miten kannattaa lähestyä, keneen ottaa yhteyttä jne. Ajattelin kävellä vaan suoraan sisään liikkeeseen ja kysyä asiasta, mutta kaipaisin jotain vinkkejä ennen sitä, kiitos.

Ei silleen, mutta haetaanpa Ikosen Mikkoa joka on minun nuoruuden kaveri ja pääsi kauan sitten johonkin levykauppaan myyjäksi. Jos on tuuria, niin Mikko on jo musiikkiliikkeen omistaja ja käy MNetissä silloin tällöin, toteaa viestini sekä morjestaa kohta Jontea, vanhaa kaveriaan.
Jonte: "Soittu on parhain askare minkä mä oon tehny housut jalas".
greshgurt
06.08.2006 15:03:58
Uusia levykauppoja ilmestyy todella harvoin ja siihen syy: Eräs Saksalainen kauppias (jolta tuli tilattua levyjä yhdessä vaiheessa niin perkeleesti) sanoi, että jos joku olisi 10vuotta sitten sanonut, että 95% levyistä myydään postimyyntinä, niin olisi sanonut kaveria hulluksi. Internetin tulon myötä levykaupoissa asiointi on vähentynyt huomattavasti. Itsekin ostin ennen kaikki levyni kaupasta, mutta nyt ehkä 1/20 haen paikanpäältä levykaupasta ja loput netistä tilaamalla.

Toimisiko tähän sitten ainakin osittaisena lääkkeenä se, että möisi itsekin niitä levyjä netissä? Komeat nettisivut plykäsee tai plykäyttää (ei luulisi olevan vaikeaa/kallista), ja sitten jonkinlainen omaperäinen, mutta ainakin tehokas puskasissi-mainonta päälle. No enhän minä tiedä mistä puhun. Mutta olisiko sellaiselle laajennukselle sitten jokin ihan selvä mystinen estekin, kun ei kukaan muu ole asiaa maininnut?

Levykaupassa työskentely ei ole ankeaa puuhaa, joskus hieman tylsää se on. Tarkoitukseni oli pikemmin olla kannustava ja avuksi kuin tyrmätä ideasi. Fakta on toki se, että jos harrastuksen muuttaa työksi, niin työstä se rupeaa mahdollisesti myös käymään, mutta ainahan sitä voi vaihtaa hommia, mikäli huomaa tulleensa väärin valinnan tehneeksi. Itse ostan levyjä aivan yhtä paljon kuin ennen kauppiaaksi ryhtymistäni, mutta kuuntelen niitä paljon huolimattomammin ja harvemmin kuin aiemmin. Se usein harmittaa. On tässä työssä silti erittäin paljon hyviä puolia, eli alalle vaan, ei levykaupat ole vielä lyötyjä!

Minulle tulee näin mutuna sellainen mielikuva, että levykaupan myyjänä olisi silloin tällöin todella jännää ja mielenkiintoistakin olla, kun jokin tietty, kova juttu sattuu iskemään pikkuhiljaa lävitse kauppojen(kin) kautta. Siis että jotain siistin omaperäistä tapahtuu musiikkimaailmassa, ja pääsee siinä kauppiaan ja levyjen ammattilaisen roolissa tavallaan alusta asti hommaan mukaan ja sitä seuraamaan. Ahh mitä romantisointia, käykö noin koskaan?

Jotenkin kyllä toisaalta tuntuu, että sellainen kunnon 'levykauppakulttuuri' on aika kuollutta, jos sellaista on koskaan ollutkaa. Luultavasti on ollut, enpä tosin ole itse sellaiseen päässyt osalliseksi.

Toisaalta kyllä useinkin kiehtoo ajatus oman pikkufirman perustamisesta, siis joku levykauppa/venue tjms. Tietoa ja taitoa ei juurikaan ole, ja hullua olisi puuha varmaan kaikkien asioista vähänkään tietävien mielestä, mutta ei kai konkurssikaan nyt henkeä vie? Ainakin olisi uskaltanut.
Olen tietoisesti nai(i)vi.
aleksi
06.08.2006 17:57:29 (muokattu 06.08.2006 17:59:27)
Olen aina haaveillut levykaupasta, jossa saisi myös kahvia, mahdollisesti jopa ilmaiseksi. Siellä olisi myös sellaiset pienet, amerikkalaiset kuuntelukopit, vaikkapa viidelle ihmiselle, jossa musasta saisi diggailla rauhassa.

EDIT: Niin, ja ko. tilassa järjestettäisiin myös jotain esiintymisiä. Palvelu olisi tietysti ystävällistä:)

Hienoahan tuo olisi. Koskaan en ole ollut levykaupassa duunissa, mutta jos joskus saumat on, niin en kyllä jättäisi käyttämättä, varsinkin, jos kyse olisi jostain kaupasta, mistä saa myös hyvää musiikkia.
"Punk rock should mean freedom, liking and accepting anything that you like, playing whatever you want, as sloppy as you want, as long as it's good and has passion."
zekeode
06.08.2006 18:05:49

Olen aina haaveillut levykaupasta, jossa saisi myös kahvia, mahdollisesti jopa ilmaiseksi. Siellä olisi myös sellaiset pienet, amerikkalaiset kuuntelukopit, vaikkapa viidelle ihmiselle, jossa musasta saisi diggailla rauhassa.

EDIT: Niin, ja ko. tilassa järjestettäisiin myös jotain esiintymisiä. Palvelu olisi tietysti ystävällistä:)

Ei jumalauta...Mietin tässä päivällä itsekin ihan samaa. Sellanen nurkkaus jossa mahtuu muutama tyyppi vetämään akustista settiä. Ilman siis mitään vahvistusta. Kahvia tietenkin kanta-asiakkaille. Lehtiä joita vois lukea sohvalla.

Lotosta jos pamahtais, niin pistäisin pystyyn. Ihan sama paljonko tulee takkiin kuukaudesa. :)
And the beer I had for breakfast wasn't bad, So I had one more for dessert.
Feggy
06.08.2006 18:05:54 (muokattu 06.08.2006 18:07:29)

Jotenkin kyllä toisaalta tuntuu, että sellainen kunnon 'levykauppakulttuuri' on aika kuollutta, jos sellaista on koskaan ollutkaa. Luultavasti on ollut, enpä tosin ole itse sellaiseen päässyt osalliseksi.

Miten niin? Kyllä divareissa ja erikoiskaupoissa luuhaamalla saa ystävällistä palvelua, vanhaa kunnon levykauppakulttuuria ja parhaassa tapauksessa jopa kaffetta. Anttilat ja vastaavat eivät oikeastaan edes ole levykauppoja, vaan supermarketteja, jotka myyvät myös levyjä.

Toisaalta monet asiakkaat vieroksuvat sellaista sisäpiirimeininkiä, jossa sama kantajengi roikkuu levykaupassa jorisemassa niitänäitä ja myyjän huomio pitää kerjätä. Välimuoto näistä voisi olla nasta systeemi.
Lockmanin uusi demo kuultavana demostudiossa.
Lockman keikalla Operaatio Livessä 10. 8. klo 23 Club Liberté, Helsinki
Teuvo Loman Euroviisuihin-kerho#1
willie
06.08.2006 22:34:10
Terve. Nyt pitäisi saada duunia lastulevykaupasta.

http://www.google.fi/search?hl=fi&a … keet&btnG=Google-haku&meta=

Anteeksi.. :) Levykauppaan myyjäksi taitaa melkein ainut
mahis olla suhteilla. Tottahan toki täytyy olla aika hyvä
kokonaisvaltainen tietämys musiikista, musiikin teoriasta
ja historiasta.
stickyfinger
06.08.2006 23:31:01
Toisaalta monet asiakkaat vieroksuvat sellaista sisäpiirimeininkiä, jossa sama kantajengi roikkuu levykaupassa jorisemassa niitänäitä ja myyjän huomio pitää kerjätä. Välimuoto näistä voisi olla nasta systeemi.

No tämähän se juurikin on vähän kiusallista. Tulee joskus helposti fiilis, että asiakkaan ominaisuudessa sitä vain häiritsee myyjän ja kanta-asiakkeiden / sisäpiiriin kuuluvien keskinäisiä jorinoita. Pienissä putiikeissa ei siis loppupeleissä ole välttämättä niin rentoa vierailla.

Vaan oishan se silti niin maan kivaa olla levykaupassa töissä. Hakkaisi ainakin meikäläisen tämän hetkisen vaatekaupassa työskentelyn 120-0.
"I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day." - Dean Martin
salmivaara
07.08.2006 11:38:00

Anteeksi.. :) Levykauppaan myyjäksi taitaa melkein ainut
mahis olla suhteilla. Tottahan toki täytyy olla aika hyvä
kokonaisvaltainen tietämys musiikista, musiikin teoriasta
ja historiasta.

Mä vähän epäilen että teoriasta ei tarvi tietää mitään jos haluaa levykauppaan töihin.
Against the grain, thats where Ill stay, swimming upstream, I maintain against the grain
gorgonoidi
07.08.2006 17:21:25

Mä vähän epäilen että teoriasta ei tarvi tietää mitään jos haluaa levykauppaan töihin.

Samaa mietin itekkin. Eiköhän aikalailla sillä pärjää että tietää paljon musiikista ja artisteista.
aleksi
07.08.2006 17:31:48 (muokattu 07.08.2006 17:46:56)
Miten niin? Kyllä divareissa ja erikoiskaupoissa luuhaamalla saa ystävällistä palvelua, vanhaa kunnon levykauppakulttuuria ja parhaassa tapauksessa jopa kaffetta.

Jep, onhan sitä kaffetta tarjottu mullekin noissa kantapaikoissa. Ja välillä mitä erikoisempia työtehtäviä.

Totta tämäkin. Kyllä minä noteeraisin kaikki asiakkaat:D

Ei jumalauta...Mietin tässä päivällä itsekin ihan samaa. Sellanen nurkkaus jossa mahtuu muutama tyyppi vetämään akustista settiä. Ilman siis mitään vahvistusta. Kahvia tietenkin kanta-asiakkaille. Lehtiä joita vois lukea sohvalla.

Ei akustisesti, vaan ihan sähköisesti. Piti laittaa tähän linkkiä pariin videoon, missä Explosions in the sky soittaa jossain kirjaston tai levykaupan tapaisessa, mutten enää muista mistä ne löytyvät. Selvää on, ettei tuollaisessa tilassa täysiä soiteta, mutta sähköjen kera kuitenkin.

EDIT: Löytyhän tuo video:
http://rectangular.org/explosions/media/EITS_live@Reckless_Records.wmv
"Punk rock should mean freedom, liking and accepting anything that you like, playing whatever you want, as sloppy as you want, as long as it's good and has passion."
greshgurt
07.08.2006 22:07:19
Ei akustisesti, vaan ihan sähköisesti. Piti laittaa tähän linkkiä pariin videoon, missä Explosions in the sky soittaa jossain kirjaston tai levykaupan tapaisessa, mutten enää muista mistä ne löytyvät. Selvää on, ettei tuollaisessa tilassa täysiä soiteta, mutta sähköjen kera kuitenkin.

Siinä viime kesänä Summerissa esitetyssä tyhmähkössä sarjassa nimeltään Radio Free Roscoe (tjms.) taisi tuollainen mesta olla. Että oli levykauppa, kai kahvilakin ja jonkinlainen keikkavenue samassa kiinteistössä, eri huoneissa vaan. Ihan siisti.
Olen tietoisesti nai(i)vi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)