![]() 28.03.2006 21:55:11 | |
---|---|
Tuskin cd:n tilalle tulee enää mitään uutta levyformaattia. Uskon, että tulee vielä korkeampi bittisempi äänilevyformaatti sinisten säteiden mukana. Levyyn voi liittää toki muutakin mediaa. Nykyään kun CD:n äänenlaatu ei kelpaa esim. klasarimusiikille ja muulle dynaamiselle musiikille. 32 tai 24 bitin tasoinen digitaalinen ääni mullistaisi äänitys- ja masterointitekniikoita, ja samalla pääsisimme eroon hillittömästä kompressoinnista. Se on kuitenkin fakta, että sellaisia musiikintekijöitä riittää, jotka eivät alle CD-tasoiseen julkaisuformaattiin suostu, joten uskon, että jokainen halukas saa levynsä myös kaupasta...korkealaatuisena formaattina. Hullu tilanne, että tekniikka kehittyy, mutta mullistavan keksinnön, internetin, takia musiikkiteollisuus joutuu jakamaan tuotteitaan entistä huonommassa formaatissa. "Siinähän se tuubi onkin." | |
![]() 28.03.2006 22:12:43 | |
Minusta audio audiona on ainoa oikea ratkaisu. En kaipaisi mitään muita medioita ja elävää kuvaa lisukkeeksi äänilevyihin. Musa dvd: voi tehdä ja myydä täysin erikseen Liian valmiiksi syötetty mössö pilaa fiilikset. | |
![]() 28.03.2006 22:16:16 (muokattu 28.03.2006 22:18:17) | |
Uskon, että tulee vielä korkeampi bittisempi äänilevyformaatti sinisten säteiden mukana. Tuo olisi erittäin vittumaista. Eihän se ole sitten enää levykokoelma jos siellä on jotain minidiscejä ym. joukossa. Saavat vaan luvan tunkea säteensä siihen levymuotoon prkl... Minusta audio audiona on ainoa oikea ratkaisu. En kaipaisi mitään muita medioita ja elävää kuvaa lisukkeeksi äänilevyihin. Musiikin visualisointi oman mielikuvituksen avulla on osa musiikin kuuntelua. Hyvin usein musavideot eivät vastaa sitä tunnelmaa, minkä itse on biisistä mielessään luonut. | |
![]() 28.03.2006 22:27:12 | |
Tuo olisi erittäin vittumaista. Eihän se ole sitten enää levykokoelma jos siellä on jotain minidiscejä ym. joukossa. Saavat vaan luvan tunkea säteensä siihen levymuotoon prkl... Heh, samoja fiiliksiä oli kun cd tuli vinyylin rinnalle ja kuten alkoi jossain vaiheessa näyttämään korvaamaan vinyyliä. "Ei noi onnettomat muovirämmäleet näytäkään yhtään miltään hyllyssä" :) Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
And pray that there's intelligent life somewhere up in space, 'Cause there's bugger all down here on Earth. | |
![]() 28.03.2006 22:31:12 | |
Eikö Blu-Ray kuitenkin ole ihan cd:n kokoinen niin tuskin pakkaussysteemit muuttuu vaikka formaatti muuttuukin. Te voitte tutuun tapaanne jatkaa.
Minä minne tahansa teen matkaa,
minne ei normaalien soimaukset soi,
missä epänormaali olla voi. | |
![]() 28.03.2006 22:38:28 | |
Musiikin visualisointi oman mielikuvituksen avulla on osa musiikin kuuntelua. Hyvin usein musavideot eivät vastaa sitä tunnelmaa, minkä itse on biisistä mielessään luonut. Aivan. Joskus jo pelkkä levynkannen väri vaikuttaa mielikuviin. | |
![]() 28.03.2006 22:58:12 (muokattu 28.03.2006 22:59:18) | |
Tuo olisi erittäin vittumaista. Eihän se ole sitten enää levykokoelma jos siellä on jotain minidiscejä ym. joukossa. Saavat vaan luvan tunkea säteensä siihen levymuotoon prkl... Eiköhän ne blu-rayt olisi joko cd-koteloissa tai dvd-koteloissa. Ja CD:t ja DVD:t soi samalla laitteella. Musiikin visualisointi oman mielikuvituksen avulla on osa musiikin kuuntelua. Hyvin usein musavideot eivät vastaa sitä tunnelmaa, minkä itse on biisistä mielessään luonut. Oli levyssä mukana sitten kuvaa tai tekstiä, jokainen itse päättää avaako näyttölaittensa. Kyllä ite äänen ohella mielelläni kattelisin samalla TV:stä vaikka biisin sanoja tai kuvia äänityssessioista. Riippuu fiiliksestä. "Siinähän se tuubi onkin." | |
![]() 29.03.2006 00:57:00 | |
MP3 ei varmaan tule olemaan pitkään elävä formaatti. Lossless jyrää yli kun kovalevyt suurenee kotikoneis ja kannettavis soittimis. No tää ei nyt tainnu olla pointti täs mut kuitenkin. Meikä ei ainakaan aio luopua CD-formaatista. Jos tarjotaan hyvään hintaan jotain uutta ja parempaa niin miksei. Kuten SACD. Mutta kyllä se juttu on kuitenkin siinä et on jotain mitä hypistellä kaupasta kotiin kävellessä... Helvetin hieno juttu on musiikki-DVDt joihin ainakin tää hemmo on ollu koukussa jo monta vuotta. Live-musiikista kun tykkään muutenkin enemmän kun studio-albumeista. Ja sitten on nämä CD/DVD-yhdistelmä albumit kuten Springsteenin "Devils & Dust" jolla toisella levyllä normaali studio-pläjäys ja toisella DVD-muodossa Brucen akustisesti soittelemana kaikki CDn biisit. Voiko paketti enää parempi olla...!? ja vastaavia on ilmestynyt paljon. Neil Youngin "Prairie Wind" hienona esimerkkinä. Normaalin CDn kylkiäisenä DVD jossa kuvattu joka biisin nauhoitus eri kuvakulmista. Soittamisen ja tekniikan ystävänä minä ainakin tykkään. Kun keksii sellaisia harrastuksia, joissa itse pärjää, ei tule pahaa mieltä. | |
![]() 29.03.2006 01:08:24 | |
Tuntisin itseni vähintään kodittomaksi ja maailman täysin päin vittua menneeksi, jos musiikkia saisi ainoastaan aineettomassa muodossa. Kyllä sen pitää olla joku kiekkomainen vekotin, jolla on kannet, ja kansissa kuvia ja kirjoitusta. Jos sitä ei enää saa vuonna 2034, hyppään jokeen, jos sellaisia enää on. THV-Klubi #7
Romantikkoitkijät #12 | |
![]() 29.03.2006 02:04:27 | |
Hmm, rupesin tässä kelailemaan että mitähän etuja tulevaisuuden massaformaatilla saavutettaisiin CD:seen nähden? Minusta CDn äänen tarkkuus on jo sillä tasolla, ettei sitä hirveästi voi parantaa sellaisin keinoin joita ihmisen korva pystyy erottamaan. Kaikki kunnia vinyylille, mutta 80-luvun puolivälin digitaalihuumassa CDn tapaiselle pienelle, kestävälle ja käytännöllisemmälle formaatille oli todellista tilausta. Tietenkin voidaan kehitellä jos jonkinlaista multimediaformaattia, mutta ainakin henkilökohtaisesti haluan levyä ostaessani, että kokonaisuus painottuu 99% musiikkiin. DVD:lle ja Blu-Raylle pystyy tallentamaan moninkertaisen määrän musiikkia, mutta saavutetaanko sillä mitään käytännön hyötyä? Kokoelmalevyt ovat asia erikseen, mutta kuinka moni haluaisi kuunnella esimerkiksi 7 tuntia kestävää levyä? Meuhkaamisen pointti on, etten keksi itse oikein mitään suureen yleisöön vetoavaa tekijää miksi CD:tä oltaisiin hautaamassa tulevaisuudessa yhtä suurella ryntäyksellä kuin vinyyliä taannoin. Tästä pienoisena näpäytyksenä saatiin ennalta paljon kohuttu ja lopulta flopannut SACD. Mitä tulee aloitusviestin pointtiin, en usko että tiedostoista tulee pääasiallinen jälleenmyyntiformaatti. Uskon, että ne ihmiset jotka niitä levyjä nytkin kantavat kaupoista haluavat lättynsä jatkossakin käsinkosketeltavassa muodossa. On vaikeaa olla nöyrä kun on niin vitun hyvä! | |
![]() 29.03.2006 03:10:31 (muokattu 29.03.2006 03:11:11) | |
DVD:lle ja Blu-Raylle pystyy tallentamaan moninkertaisen määrän musiikkia, mutta saavutetaanko sillä mitään käytännön hyötyä? Kokoelmalevyt ovat asia erikseen, mutta kuinka moni haluaisi kuunnella esimerkiksi 7 tuntia kestävää levyä? Tälläiselle levylle voitaisiin tallentaa vaikkapa sekä stereo- ja 5.1-miksaukset levystä. Ja tietenkin hifistien vaatima 24bit/96Khz ääni vaatii enemmän tallennustilaa.. ;) EDIT: Niin joo.. Käytännön hyöty tosin on kyseenalainen ainakin tällä hetkellä. | |
![]() 29.03.2006 12:39:00 | |
Meuhkaamisen pointti on, etten keksi itse oikein mitään suureen yleisöön vetoavaa tekijää miksi CD:tä oltaisiin hautaamassa tulevaisuudessa yhtä suurella ryntäyksellä kuin vinyyliä taannoin. Tästä pienoisena näpäytyksenä saatiin ennalta paljon kohuttu ja lopulta flopannut SACD. Sehän siinä ongelma onkin, ettei kuluttajan näkökulmasta mitään tapahdu, jos vain lisätään bittejä ja hertsejä. Siksi blu-ray levyihin joudutaan kaikkea "ylimääräistä" laittaa houkuttimeksi. Kuvitelkaas vaikka Agentsin levyä, jossa on yhdistettynä karaoke mahdollisuus...tai Dreamteatherin levyllä saa musiikin päälle kommenttiraidan, jossa kerrotaan ja näytetään, miten jokin soolo soitetaan...tai livetaltioinnin voi katsoa itse surffaamalla 15 kuvakulman välillä. Kyllä ne levy- ja elektroniikkayhtiöt keksivät keinot houkutella ihmiset uuden formaatin pariin. Tällä hetkellä ne vain katsovat sivusta, kun miljoonat mp3 soittimet löytävät kuluttajan, joka voi kuunnella sillä ilmaista musiikkia. Kun soittimien myynnin huippu on ylitetty, iskevät levy-yhtiöt ryminällä vertaisverkkoja vastaan ja maksimoivat voitot mp3 biisien myynnissä. Tällöin osa kuluttajista palaa fyysisiin levyihin. Silloin uudelle formaatille on kenties tarvetta. Ja tuskin sony ja philips yms. jättävät tilaisuutta käyttämättä hyväksi. On aika myydä miljoonia blu-ray laitteita. Silloin levy-yhtiöiden tehtävä on tarjota laitteeseen kuunneltavaa ja katseltavaa. Ja hekin maksimoivat taas voittonsa. Sivubisnekseksi jäävä mp3 biisien myynti toimii siinä sivussa niille, jotka eivät halua levyjään hypistellä. "Siinähän se tuubi onkin." | |
![]() 29.03.2006 12:40:19 | |
Mä olen ihan lähiaikoina miettinyt, että voisin oikeasti ostaa musaa esim. iTunesista. Kuuntelu keskittyy paljon mp3-soittimeen, ja tietokone on kotonakin hyvä jukeboksi, kun tuo cd-soitin prakailee joka kolmannen levyn kohdalla. Mutta en ole vielä täysin kypsä toimimaan, sen verran rakastunut olen edelleen levyhyllyn täyttämiseen. I can't imagine why you wouldn't welcome any change, my friend. | |
![]() 29.03.2006 17:32:54 | |
Mitä tämän saitin asiantuntijat ennustaa? Ensin faktoja: -En tule ikinä ostamaan yhtään musiikkia netistä. -En ole koskaan warettanut, paitsi kerran kun etsin altavistan audiohaulla beatlesin lucy in the sky with diamondsin ja latasin sen jonkun anonyymin blogista, koska halusin kuulla ko kappaleen kokonaisuudessaan ennen levyn ostoa. -Ostan _aina_ kaikki levyni CD:einä koska kun ostan jotain, olen sen verran materialistinen, että haluan myös tuntea jotain käsissäni. Levyn kansien hypistely ja kansivihon lukeminen on vähintään yksi neljäsosa kuuntelunautinnostani. -Kuuntelen tietokoneellani ostamiani levyjä jotka olen koneelle laittanut ja joskus mikseristä lataamiani biisejä. Mikseristä ladatuista tosin puuttuu fiilis, eikä vähiten siksi että ne ovat minulla vain bittiavaruudessa. -Harjoitan joskus rikollisuutta laittaessani kavereilta lainaamiani levyjä koneelleni ja kuunnellessani niitä myöhemmin. Niistä tosin ei jostain syystä puutu sitä aiemmin mainittua "fiilistä", ovat vain heikommin muistissa. -Usein jos joku näistä lainatuista ja kopioiduista levyistä on todella hyvä, ostan sen yleensä ennemmin tai myöhemmin jos rahaa riittää. En tosin taida näillä ominaisuuksillani edustaa aivan valtavirtaa, mutta ennustan että jos kaikki muut olisivat samanlaisia kuin minä, cd:iden myynti ei romahtaisi vaan pikemminkin kasvaisi :D Mulle vaan se levy ja kaikki värit ja tekstit, yleensäkin kaikki visuaalinen mitä saan siitä levystä on melko tärkeetä. Usein kun kuuntelen jotain levyä, kattelen niitä kansivihkoja tai kansia. Ja kun ajattelen mielessäni biisejä tai levyjä, ne on tosi vahvasti mun mielessäni niitten värien ja kuvien ja kaikkien visuaalisten ja konkreettisten osien kautta mitä se levy mulle tarjoaa. Koska nää asiat virtuaalisessa 0101010101-kakassa(no joo onhan cdeetki 01010101-kakkaa :)) katoaa, en halua niitä. Loppu. "-Well Frank, you have a long hair, does that make you a woman?
-Well, you have a wooden leg, does that make you a table?!"www.TheZippyWackos.com | |
![]() 29.03.2006 18:05:19 | |
Sehän siinä ongelma onkin, ettei kuluttajan näkökulmasta mitään tapahdu, jos vain lisätään bittejä ja hertsejä. Siksi blu-ray levyihin joudutaan kaikkea "ylimääräistä" laittaa houkuttimeksi. Kuvitelkaas vaikka Agentsin levyä, jossa on yhdistettynä karaoke mahdollisuus...tai Dreamteatherin levyllä saa musiikin päälle kommenttiraidan, jossa kerrotaan ja näytetään, miten jokin soolo soitetaan...tai livetaltioinnin voi katsoa itse surffaamalla 15 kuvakulman välillä. Toivottavasti kuitenkin tämmöisen superlevyn hinta jää maksimissaan 20 euroon. Tällöin 10 euron hintaero mp3-levyyn olisi perusteltavissa ja ihan järkevä. Pahaa pelkään, että uuden formaatin tullessa uusien levyjen hinnat nousevat vähintään sinne 25 euroon. Lähes aina on uusi formaatti hintoja nostanut, vaikka olisi tuotantokustannuksia laskenut. Vedestä nousee kasvi! | |
![]() 29.03.2006 21:42:14 | |
mutta kuinka moni haluaisi kuunnella esimerkiksi 7 tuntia kestävää levyä? minulla on käsitys, että keillä aina soi eivät oikeasti rakasta musiikkia - opettelisivat kuuntelemaan tuulen tai kaupungin ääntä ympäriltään, mikäli hiljaisuus ahdistaa Soitetaan jamia! | |
![]() 29.03.2006 22:19:59 | |
minulla on käsitys, että keillä aina soi eivät oikeasti rakasta musiikkia - opettelisivat kuuntelemaan tuulen tai kaupungin ääntä ympäriltään, mikäli hiljaisuus ahdistaa hyvin ilmaistu. toisaalta kortilla on myös kääntöpuolensa sillä uskon, että varhaisnuoret joilla aina soi saattavat rakastaakin musiikkia. mulla ainakin varhaisnuorena soi aina, koska elin ainoastaan musiikin luomassa maailmassa. Nykyään (23v) liikaa musiikkia kuunnellessa energiavirta, joka pitäisi mennä korvasta sisään ja suoraan aivoihin, saattaakin mennä vain tädellisesti ohi. my wallet's fat and so is my head | |
![]() 30.03.2006 08:13:11 | |
Nykyään kun CD:n äänenlaatu ei kelpaa esim. klasarimusiikille ja muulle dynaamiselle musiikille. Miksi? Kyselen ihan vaan epätietoisuuttani ja silkkaa tietämättömyyttäni - en kettuilumielessä.Joskus kun olen ns.äänilan ihmisten kuullut väittävän jotain muuta. Joukossamme on monia joiden mielestä elämä on pelkkä vitsi.. | |
![]() 30.03.2006 09:06:47 (muokattu 30.03.2006 09:07:21) | |
Miksi? Kyselen ihan vaan epätietoisuuttani ja silkkaa tietämättömyyttäni - en kettuilumielessä.Joskus kun olen ns.äänilan ihmisten kuullut väittävän jotain muuta. Klassisessa musiikissa hiljaisimmat kohdat on niin pienellä, että bitit alkaa loppumaan kesken. Ilmiön huomaa vaikka siten, että kuuntelee jotain biisiä mikä feidautuu hitaasti lopussa...käännä sitä mukaan volumea niin, että ääni pysyy samalla tasolla. Juuri ennen kuin biisi loppuu kokonaan vastaa tasot pienimpiä klasarissa olevia. Siitä kuuntelemaan pysyykö se ääni feidauksen ajan yhtä hyvänä vai kuuluko muutoksia.. ...ja muuten..muista kääntää volumet takaisin ennen seuraavaa biisiä..:) "Siinähän se tuubi onkin." | |
![]() 30.03.2006 09:12:44 | |
CD-levyhän on ollut kuollut formaatti jo viimeisen 5-10 vuotta. DVD alkaa myös olemaan "kuollut" sillä nykyään USB-tikullekin saa läiskittyä saman määrän materiaalia ja Blu-Ray ja vastaavat tekniikat ovat syrjäyttämässä DVD:n samalla kun medioiden kapasiteetti nousee radikaalisti. En näe ollenkaan mahdottomana että CD (joka on jo vanha, aikansaelänyt formaatti) kuolee pois. Samoin kävin lerppujen, korppujen, c-kasettien, 8-raitojen yms. Mediat vaihtuvat ja jollei bisnes pysy sen perässä niin syyttäkööt itseään. "I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)