McNulty 13.01.2006 12:24:35 | |
---|
Minä olen jo useamman vuoden tehnyt niin, että olen kuunnellut nettiradiota ja käyttänyt streamripper-nimistä softaa jolla saa nettiradion streamin tallennettua mp3-formaatissa kovolle. Se osaa myös pätkiä biisit oikein. Sieltä kun on löytynyt hyviä kipaleita ja artisteja niin olen voinut ja uskaltanut sijoittaa heidän levyynsä. Toinen on ollut se, että olen kirjastosta lainannut levyjä ja kääntänyt ne mp3-formaattiin omalle koneelle. Kaikki paremmat yksilöt on sitten myöhemmin hankittu originaalina lättynä. Ei miun kokoelmassa tosin ole kuin vasta 800 CD-levyä ja hieman reilu 1000 vinyyliä, mutta hiljakseen se kokoelma kasvaa. "Hyvät levyt ostetaan"-periaate on toiminut ainakin minun kohdallani... etenkin jos hetken jaksaa odottaa kunnes se lätyn uutushuuma laantuu. Saa CDON:sta tilattua lätyn sitten siihen 8-16e hintaan. Ennakkokuuntelun hoidan aika usein nettiradion kautta, vaikka taitaa olla niin että suuri osa Shoutcast-radioistakin toimii "piraattiradiona"... tiedä sitten miten tuo radiosoitto-systeemi menee jenkeissä mistä suurin osa streameista tulee. Dimebag Darrell - 1966-2004 Never forgotten! While you talk the talk, I walk the walk! |
Fortune 13.01.2006 12:27:55 | |
---|
Jos ihmisillä ei ole moraalia, niin täällähän vallitsisi täysi kaaos. Pointtina ei ollutkaan totaalinen moraalikäsityksen puute vaan se, että on huolestuttavaa huomata (ihan näppituntumalta ihmisten parissa liikkuessa ja puheita kuunnellessa) tämän itsekontrollin ja moraalikysymysten miettimisen kieroutuneisuuden ja suoranaisen välinpitämättömyyden määrä nykyään tämän nimenomaisen asian suhteen. Jostakinhan se moraalin rappeutuminen alkaa, ensin saa varastaa musiikintekijöiltä, seuraavaksi katsotaan jokin muu asia, josta ei yleisen mielipiteen vuoksi vain ole aiheellista maksaa tuottajille. Ja sitten seuraava ja seuraava... Tiedon puutettahan tuo varmasti suurelta osalta on, mutta toisaalta myös sitä, että ei edes viitsitä ajatella maalaisjärjellä. Kuinka tyhmä pitää olla, jotta kuvittelee musiikin tai tietokoneohjelmien olevan jotenkin ilman esimerkiksi henkilöstöresursseja tuotettavaa tavaraa? "Hmm, tässä cd-levyssä on 60 minuuttia musiikkia, tuskin tämän tekemiseen on paljon kauempaa mennyt. Eihän siinä nyt mitään kuluja ole ollut, ihan sama ladata. Eipähän saa Britney kartanoonsa uutta sauvasekoitintelinettä, ei tunnu missään!"
Look behind you, a three-necked guitar! |
Feggy 13.01.2006 12:28:44 | |
---|
Tietääkseni se tuli voimaan 1.1.2006 siellä. 100% varma en asiasta ole, mutta keskustelimme siitä hyvän tuttavan kanssa joka seurailee enemmänkin kyseistä aihealuetta. Perustan väittämäni siis luotettavalta taholta kuultuun. No eipä tän seuraavan perusteella tuolta vaikuta: http://www.newcriminologist.co.uk/news.asp?id=761971200 "Musiikki voi viedä järjen, tytöt vievät sen varmemmin. Minä hullu molempiin sorruin, hyvä että hengissä selvisin."
- Vaaralliset lelut: Kaunis laulu |
Fortune 13.01.2006 12:32:35 (muokattu 13.01.2006 12:37:27) | |
---|
Minä olen jo useamman vuoden tehnyt niin, että olen kuunnellut nettiradiota ja käyttänyt streamripper-nimistä softaa jolla saa nettiradion streamin tallennettua mp3-formaatissa kovolle. Se osaa myös pätkiä biisit oikein. Sieltä kun on löytynyt hyviä kipaleita ja artisteja niin olen voinut ja uskaltanut sijoittaa heidän levyynsä. Toinen on ollut se, että olen kirjastosta lainannut levyjä ja kääntänyt ne mp3-formaattiin omalle koneelle. Kaikki paremmat yksilöt on sitten myöhemmin hankittu originaalina lättynä. Ei miun kokoelmassa tosin ole kuin vasta 800 CD-levyä ja hieman reilu 1000 vinyyliä, mutta hiljakseen se kokoelma kasvaa. "Hyvät levyt ostetaan"-periaate on toiminut ainakin minun kohdallani... etenkin jos hetken jaksaa odottaa kunnes se lätyn uutushuuma laantuu. Saa CDON:sta tilattua lätyn sitten siihen 8-16e hintaan. Ennakkokuuntelun hoidan aika usein nettiradion kautta, vaikka taitaa olla niin että suuri osa Shoutcast-radioistakin toimii "piraattiradiona"... tiedä sitten miten tuo radiosoitto-systeemi menee jenkeissä mistä suurin osa streameista tulee. Sinä oletkin vastuuntuntoinen ja käytät systeemiä kaikkien kannalta ideaalilla tavalla. Mutta kun katsoo (jopa soittajapiireissä!) tätä yleistä asennetta, niin ei niitä levyjä koekuunteluun ladata. Surullista se on, mutta totta. Ei vain välitetä. Että ihan ilman levytuottajien propagandaa, empiiristen miniatyyritutkimusten perusteella erilaisten ihmisryhmien keskuudessa tarpomalla voin sanoa, että eivät ihmiset enää niitä levyjä osta, "kun saa ilmaiseksikin". Toivottavasti tuo laki nyt edes saa jonkun heistä ajattelemaan jotain. Sitä ei kyllä edesauta yhtään tällainen median ja muiden suora hyökkäys lain epäkohtia vastaan, joka leimaa koko lain epäonnistuneeksi. Perusperiaatteiltaanhan se on askel oikeaan suuntaan, vaikka pikkuviilaamista voikin olla. Mikä laki on ollut ensiversiossaan täydellinen? Pointtina oli siis se, että yhteiskunnassa toimiessa ei voi sille joskus mitään, että hyvästä systeemistä pitää luopua sen takia, että ihmiset käyttävät sitä väärin. Yksi mätä omena kyllä pilaa koko vasullisen, mutta yksi hyvä omena ei saa vasullista mätiä yksilöitä syömäkelpoisiksi... Look behind you, a three-necked guitar! |
Thomy 13.01.2006 12:38:01 | |
---|
Mahdoitko täysin oivaltaa mistä puhuttiin. Puhuttiin taviksen mahdollisuudesta tunnistaa laillinen lähde, ei taviksen mahdollisuudesta tunnistaa "ÄKT:n alaisten tuottajien lähteet". Tämän ketjun otsikkoon viitaten: Minunkin mielestäni on absurdi ajatus, että laittomuus pitäisi jotenkin päätellä hinnan perusteella. Kyllä varastetun tavaran myyjä on aina pahempi konna kuin ostaja. Myyjä kuitenkin tietää tekevänsä väärin ja kusettaa sekä varkautensa kohdetta, että usein myös ostajaa. Mutta en ihan hahmota yhden Kotilaisen haastattelusta tuollaisia mörköjä "harhaanjohtamisesta", "protektionistisesta vapaakauppasopimuksen rikkomisesta" tai muista jäykkiksen hienoista termeistä. Kotilainenhan kertoi tuolta saitilta löytyvän laillisia online-kauppoja. Hän ei sanonut, että siellä ja vain siellä ovat kaikki lailliset online-kaupat. Hän ei myöskään liene kyseisen saitin ylläpitäjä. Sanoin myös että laillisten lähteiden portaali olisi mielestäni hyvä juttu. Tottakai sen pitäisi olla mahdollisimman kattava ja ajan tasalla. Mutta sen mahdollisesta epäoikeudenmukaisuudesta ja värittyneisyydestä kannattaisi vaahdota ehkä vasta sitten, jos käy ilmi että joltain lailliselta taholta on oikeasti evätty näkyvyys siellä. |
Fortune 13.01.2006 12:43:52 (muokattu 13.01.2006 12:44:08) | |
---|
Sanoin myös että laillisten lähteiden portaali olisi mielestäni hyvä juttu. Tottakai sen pitäisi olla mahdollisimman kattava ja ajan tasalla. Mutta sen mahdollisesta epäoikeudenmukaisuudesta ja värittyneisyydestä kannattaisi vaahdota ehkä vasta sitten, jos käy ilmi että joltain lailliselta taholta on oikeasti evätty näkyvyys siellä. Jeps. Tuollaisen olemassaolo on vain plussaa ja kuka hullu nyt kuvittelee, että webissä julkaistava web-linkkilista voisi olla heti alkumetreillään täydellinen :) Pointtina lieneekin, että jostakin on lähdettävä ja lista laajenee. Minusta tuo on ihan hyvä lisä tietoa hakevalle, on ainakin jokin lista, josta löytyy varmasti laillisia lähteitä. Muitakin voi olla ja ne voivat ilmoittaa itsensä ko. listalle. Kyllä se mielestäni toimii. Tietysti on aina näitä Poptori-tyyppisiä yrittäjiä, jotka haluavat omat säännöt ja taistelevat tällaisia listauksia vastaan "salaliitto"-, "kilpailunrajoittamista"- ja "hyvä veli -puuhastelua"-argumentein, mutta mitäpä noista välittää. Ainahan noita torikauppiaita on ollut ja välistävetäjät eivät tunnu koskaan kuolevan sukupuuttoon. Sellaisen tunnistaa yleensä halvoista hinnoista, hirveästä auktoriteetteja vastaan hyökkäilystä ja omien sääntöjen laatimisesta esim. verotuksen ja muiden maksujen suhten...
Look behind you, a three-necked guitar! |
McNulty 13.01.2006 12:44:58 | |
---|
No eipä tän seuraavan perusteella tuolta vaikuta: http://www.newcriminologist.co.uk/news.asp?id=761971200 Juu, nähtävästi ei ole vielä ainakaan astunut voimaan tuon artikkelin mukaan. Itse en niin tarkasti seuraa tuota Ranskan tilannetta, mutta minusta tuo vain vaikuttaa kaikkien kannalta hyvältä idealta. Minä ainakin olisin valmis maksamaan 10e/kk siitäm, että voisin ladata esim. tv-sarjoja verkosta, joita ei Suomessa näytetä. Dimebag Darrell - 1966-2004 Never forgotten! While you talk the talk, I walk the walk! |
Fortune 13.01.2006 12:49:53 | |
---|
Juu, nähtävästi ei ole vielä ainakaan astunut voimaan tuon artikkelin mukaan. Itse en niin tarkasti seuraa tuota Ranskan tilannetta, mutta minusta tuo vain vaikuttaa kaikkien kannalta hyvältä idealta. Minä ainakin olisin valmis maksamaan 10e/kk siitäm, että voisin ladata esim. tv-sarjoja verkosta, joita ei Suomessa näytetä. Minusta on edelleenkin arveluttavaa maksaa könttäsumma, jos ei mitenkään voida kontrolloida sitä, kenelle se raha menee. Levyä ostaessa sentään voi kontrolloida sen verran, että suuri osa rahasta menee edes suosikkiartistia julkaisevalle yhtiölle ja tekijänoikeuskorvaukset varmasti juuri halutulle artistille. Vaikka minulla ei Il Divoa vastaan sinänsä mitään olekaan, niin en minä halua heitä sponssata, jos lataisin Rushin uuden levyn verkosta :) Look behind you, a three-necked guitar! |
Thomy 13.01.2006 12:55:39 (muokattu 13.01.2006 12:57:05) | |
---|
Juu, nähtävästi ei ole vielä ainakaan astunut voimaan tuon artikkelin mukaan. Itse en niin tarkasti seuraa tuota Ranskan tilannetta, mutta minusta tuo vain vaikuttaa kaikkien kannalta hyvältä idealta. Minä ainakin olisin valmis maksamaan 10e/kk siitäm, että voisin ladata esim. tv-sarjoja verkosta, joita ei Suomessa näytetä. Kymppi kuussa koko maailman sähköisestä viihde- ja kulttuuritarjonnasta. Kaupat tuli, sainpas halvalla. Ranskanmaalla ovat jopa jotkut taiteilijajärjestöt esittäneet jonkinlaista "tekijänoikeusveroa" tai hyvitysmaksua, jolla P2P-liikenne ikäänkuin "vapautettaisiin" laittomuudesta. Mun mielestä ajatus kuulostaa kaikin tavoin kamalalta ja epärealistiselta, ainakin tähänastisen länsimaisen yhteiskuntajärjestelmän ja kaikenlaisen yritystoiminnan kannalta. Jos joku tällainen järjestely tulisi voimaan, niin mitä kaikkea siitä seuraisikaan ? Kuka jakaa rahat, kenelle, millaisin perustein ja osuuksin...? |
Fortune 13.01.2006 12:57:07 | |
---|
Jos joku tällainen järjestely tulisi voimaan, niin mitä kaikkea siitä seuraisikaan ? Kuka jakaa rahat, kenelle, millaisin perustein ja osuuksin...? Joskus tuntuu, että nämä ovat vain juonia, joilla saadaan tähän virtuaaliseen X-filesiin lisää salaliittoteorioita :D Hups, tämäkin oli salaliittoteoria. Look behind you, a three-necked guitar! |
cubasisti 13.01.2006 12:58:47 | |
---|
Tehdään silleen että, minä tarjoan naapurin Kakelle baarissa kaljat, ja vastineeksi saan warettaa ihan mitä mua huvittaa. Kyllä se ranskalainen on kekseliäs! Tämähän on hyvä systeemi. Deadline tekee mestarin. |
Feggy 13.01.2006 13:10:51 (muokattu 13.01.2006 13:14:21) | |
---|
Juu, nähtävästi ei ole vielä ainakaan astunut voimaan tuon artikkelin mukaan. Itse en niin tarkasti seuraa tuota Ranskan tilannetta, mutta minusta tuo vain vaikuttaa kaikkien kannalta hyvältä idealta. Minä ainakin olisin valmis maksamaan 10e/kk siitäm, että voisin ladata esim. tv-sarjoja verkosta, joita ei Suomessa näytetä. Jep, sopis mullekin, kuten olen ennenkin sanonut. Pelkään vaan, että siinä käy niin, että Soneran laajakaistalla saa ladata Sonyn tuotteita, Radiolinjan kaistalla EMIn jne. jne. ja esim. Dominon ja muiden pienempien levyjä ei niin mistään. Edit. Niin, tuohon Ranskan systeemiin liittyi muistaakseni sellainen kompa, että ladata saa, mutta jakaa ei. Miten tuo sitten onnistuu vertaisverkko-ohjelmilla, en tiedä. Eli käytännössä se kai menisi niin, että levy-yhtiöt tarjoavat nettikaupastaan ilmaiseksi sopimansa sopimuksen mukaan tietyn määrän kamaa kuukaudessa. Ja tämähän on ihan eri asia kuin vapaa waretus. "Musiikki voi viedä järjen, tytöt vievät sen varmemmin. Minä hullu molempiin sorruin, hyvä että hengissä selvisin."
jäykkis 13.01.2006 14:28:29 | |
---|
Sanoin myös että laillisten lähteiden portaali olisi mielestäni hyvä juttu. Tottakai sen pitäisi olla mahdollisimman kattava ja ajan tasalla. Mutta sen mahdollisesta epäoikeudenmukaisuudesta ja värittyneisyydestä kannattaisi vaahdota ehkä vasta sitten, jos käy ilmi että joltain lailliselta taholta on oikeasti evätty näkyvyys siellä. Mikserinet, hesarin ja Levyvirasto? "Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai
Macia, kannattaa harkita ihan tavallisen cd-soittimen hankkimista"
- Tommi KyyrÄ - |
jäykkis 13.01.2006 14:42:18 | |
---|
Kyllä se mielestäni toimii. Tietysti on aina näitä Poptori-tyyppisiä yrittäjiä, jotka haluavat omat säännöt ja taistelevat tällaisia listauksia vastaan "salaliitto"-, "kilpailunrajoittamista"- ja "hyvä veli -puuhastelua"-argumentein, mutta mitäpä noista välittää. Tiedät varmaankin minkä tähden warettaminen ei ole rangaistavaa? Se ei ole siksi, että lainlaatija ajattelisi että "omenavarkaus", vaan sen tähden että käyttäjän ei voida olettaa riittävällä varmuudella tietävän joka tilanteessa onko lähde laillinen vai laiton. Vaikka sinä sanot, että "mitäpä noista välittää", niin lain kirjoittaja on nyt kuitenkin sen verran siitä välittänyt. Tuo "Kotilaisen lista" on nyt tietenkin yritys vetää tässä suhteessa matto alta, epätoivoinen ja myöhässä, mutta ehkä siitä jossain vaiheessa on hyötyä. "Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai
- Tommi KyyrÄ - |
Feggy 13.01.2006 14:49:42 | |
---|
Tiedät varmaankin minkä tähden warettaminen ei ole rangaistavaa? Kyllä se on rangaistavaa, jos asianomistaja nostaa syytteen ja tuomioistuin tuomitsee syylliseksi. Koittakaa nyt edes perusfaktat hallita, jookosta? Yksityinen kopiointi Saako teoksia ladata omaan käyttöön Internetistä? Teoksia saa ladata omaan käyttöön Internetistä, jos ne on siellä saatettu yleisön saataviin laillisesti. Saako CD-levyistä ja DVD-levyistä tehdä kopioita yksityiseen käyttöön? Levyistä saa tehdä muutaman kopion yksityistä käyttöä varten, jos kopioiminen voi tapahtua tehokasta teknistä suojausta murtamatta tai kiertämättä. Mitä tarkoitetaan ns. laillisen lähteen vaatimuksella? Tiettyjen tekijänoikeuslain 2 luvun rajoitussäännösten nojalla saa tehdä kopion (esimerkiksi yksityiseen käyttöön) vain sellaisesta teoksen kappaleesta, jota ei ole valmistettu tai saatettu yleisön saataviin tekijän taloudellisia oikeuksia loukkaavalla tavalla. (11 §) Laiton lähde on myös sellainen teoskappale, jota suojaava tehokas tekninen suojaus on luvattomasti kierretty. "Musiikki voi viedä järjen, tytöt vievät sen varmemmin. Minä hullu molempiin sorruin, hyvä että hengissä selvisin."
jäykkis 13.01.2006 15:38:46 (muokattu 13.01.2006 15:40:30) | |
---|
Kyllä se on rangaistavaa, jos asianomistaja nostaa syytteen ja tuomioistuin tuomitsee syylliseksi. Koittakaa nyt edes perusfaktat hallita, jookosta? Mikä on mahdollinen rangaistus? Olen pelkkänä korvana. e: lisätty sana mahdollinen "Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai
- Tommi KyyrÄ - |
Thomy 13.01.2006 15:58:51 (muokattu 13.01.2006 16:06:11) | |
---|
Mikserinet, hesarin ja Levyvirasto? Väitätkö siis, että esim. nämä tahot ovat tuolle listalle pyrkineet ja heidän pääsynsä sinne on vaikkapa ÄKT:n toimesta evätty ? Vai saattaisikohan kyseinen lista vaan olla päivittämättä näiden suhteen, miten mahtaa olla ? (Mikserinetin voinee joka tapauksessa laskea tämän listan ulkopuolelle, koska sehän ei kai varsinaisesti samalla tavalla kauppaa musiikkia) |
Feggy 13.01.2006 16:18:55 | |
---|
Mikä on mahdollinen rangaistus? Olen pelkkänä korvana. e: lisätty sana mahdollinen Eiköhän niitä kohta ala tulla. "Musiikki voi viedä järjen, tytöt vievät sen varmemmin. Minä hullu molempiin sorruin, hyvä että hengissä selvisin."
jäykkis 13.01.2006 16:33:34 | |
---|
"Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai
- Tommi KyyrÄ - |
Feggy 13.01.2006 16:38:45 | |
---|
Ettet nyt sekottaisi vahingonkorvauksia ja rangaistusta. Vahingonkorvaus ei koskaan ole rangaistus. Miten vaan, turpaan voi tulla joka tapauksessa. Tarkoitin vaan, että ei kantsis selitellä netissä että waretus ei ole rangaistavaa. Saivartelu sanoilla saattaa kostautua jollekin tietämättömälle ison summan muodossa. "Musiikki voi viedä järjen, tytöt vievät sen varmemmin. Minä hullu molempiin sorruin, hyvä että hengissä selvisin."