Aihe: Kitaran soitto nykyään muotia?
1 2 3 4
Rapido
06.11.2005 13:33:54
They dont give damn about any trumpet playing band.
It aint what they call rock n roll. ;-)

Jees, Dire ja Sultans rokkaa!
E-Doorisen tiluttaminen ei ole vastoin monien parempaa käsitystä sen sivistyneempää kuin A-Harmonisen mollin tiluttaminen. -Minä itse
Leikari
06.11.2005 16:07:42 (muokattu 06.11.2005 16:08:14)
sam otheria kompatakseni:

50 000 000 kärpästä ei voi olla väärässä

;-P

- - -

tiedä sitten ketjun aloittajan otannasta ja sen mahdollisesti aiheuttamasta vääristymästä kokonaiskuvaan --

kyllä kait 50 luvulta lähtien kitara on ollut populaarimusiikin suosituin soitin: halpa, helppo kantaa mukana ja "rock" - minusta tuntuu, että kitara on - ei ole mennyt eikä tullut enää sen kummemmin tuon jälkeen

kitara sopii myös esipuberteettiseen kehitysvaiheeseen - ja miksei myöhemminkin - kehittyvän/vajavaisen miesidentiteetin pönkittäjäksi so. se, että "kitara on fallos" -juttu

sinänsä kitara on hieno ja monipuolinen soitin - melkein yhtä hieno ja monipuolinen kuin piano/kosketinsoittimet
Soitetaan jamia!
Leikari
06.11.2005 16:12:51
- jos elävän musiikin harrastus elpyy, saadaan lisää keikkapaikkoja eikä yleisö jää kotiin. Eikä uusi musiikkikaan sitten jää yksin makuuhuoneessa tietokoneella tehtäväksi ikäänkuin-tuotteeksi.

yksistään kitarallako sitä "elävää" musiikkia tehdään??

toisaalta myös: melko paljon tuntuu olevan ilmassa, että kitaristit nysväävät kotonaan tietokoneen/digiraiturinsa parissa
Soitetaan jamia!
BigPapa
06.11.2005 17:01:48

Kitaransoitto on kitaransoittoa ja muoti on ihan toinen juttu.
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
Cujo
06.11.2005 18:03:00
Miulle tulee tästä ketjusta mieleen, että monet kitaristit ovat hieman mustasukkaisia, kun niin monet muutkin alkavat ympärillä soittaa kitaraa. Se oma soittotaito ei enää olekaan niin ihmeellistä ja uniikkia.

Eipä siinä, aina tulee parempia ja huonompia kitaristeja kuin itse on, ja itsestäni on vain hyvä asia, että yhä useampi löytää musiikin pariin.

Hyvin sanottu, kiinnostusta riittää juuri tuollaisiin 5-sointu tyyppisiin kuuluisiin biiseihin ja omalta kohdalta meinaa mennä hermo kun kaikki soittaa noita :D

Eiköhän aika moni ole aloittanut tällaisista. Jossakin täällä joku luonnehti muusikon kehitystä tyyliin:

Punk-rock-heavy-proge-jazz-blues.

Ei nyt ehkä täysin yleispätevää, mutta kuitenkin... :p
"Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15
BigPapa
06.11.2005 18:19:19

Punk-rock-heavy-proge-jazz-blues.?

Silloin kun aloitin ei ns. punk rockia ollut.
Cujo
06.11.2005 19:03:36
?

Juu, no tässä olikin tarkoituksena sanoa ikäänkuin

punk->rock->heavy->... Eli se viiva on laiskan miehen nuoli, ei yhdysmerkki.
"Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15
BigPapa
06.11.2005 19:07:37

Silti jos tuo on kehityskaari niin hiukka outo on.
Cujo
06.11.2005 21:33:27
Silti jos tuo on kehityskaari niin hiukka outo on.

Kai se on lähinnä jokin vitsin ja kärjistämisen sekoitus. Enkä muista mistä täältä sen luin. Saatikka, että menikö se edes noin. :) Joten unohdetaan koko juttu -- rauhaa vaan!
BigPapa
06.11.2005 21:36:56

Okkei.
Jzci
06.11.2005 21:37:07

Enkä muista mistä täältä sen luin. Saatikka, että menikö se edes noin. :)

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=11&t=63311&o=0&co=0

Tuoltahan tuo löytyy, MrQ:n kirjoittamana.
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Tiluliluliitä: TÄÄLTÄ
Guitar Hero
06.11.2005 22:06:54
Prööh. Levareita menee kaupaksi enemmän, ku kitaroita.
Eli "oikea" kitarointi/musisointi ei ole tätänykyä trendikästä.

M.O.T
Net, kun on kuornevia, ovat välillisesti roipautettuja keesoja.
Hukka
07.11.2005 10:43:15
Niinpä, olet ilmeisesti tullut "siihen ikään" jolloin nuoria miehiä alkaa kiinnostaa kitaran suomat mahdollisuudet sosiaaliseen nousuun vastakkaisen sukupuolen silmissä.
Älä huoli, kaikki olemme aikanaan kokeneet saman ja kyllä se siitä aikanaan tasoittuu. Paskimmat pakotetaan ajallaan bassonvarteen, ja loput lopettavat omillaan kun tajuavat, että pelkkä "Smoke on the water":in ja "Entersandman":in riffien jauhaminen olekaan kitarismia, ja motivaatio ei riitä treenata enempää.
Oikeat muusikothan ovat tuossa iässä instrumenttinsa valinneet jo aikaa sitten...
Nim. kokemusta on (ei siitä oikeasta muusikkoudesta)
Edit: typoja

Paskimmat pakotetaan basson varteen?

Basistirasismia! En hyväksy! Se että on paska kitaristi ei tarkoita että kannattaa tunkea se tyyppi basson varteen. Aika ahdasmielinen näkemys.
Jos basismi on sairaus, mie olen rutto!
Aika härkä
07.11.2005 15:23:09
Tottahan puhut. Melki joka hemmo joka vastaan kävelee "yrittää" epätoivoisesti näyttää hyvältä kun soittaa epävireisesti Metallican Nothing else matter:sia.
Aika härkää.
Pelsi
07.11.2005 15:30:54
Paskimmat pakotetaan basson varteen?

Basistirasismia! En hyväksy! Se että on paska kitaristi ei tarkoita että kannattaa tunkea se tyyppi basson varteen. Aika ahdasmielinen näkemys.

1) Taisi olla huumoria?
2) Valitettavan usein näin käy. "Vapaaehtoista" bassonsoittajaa ei löydy, joten joku kitareisteista joutuu sitten tanakoittamaan alapäätä.
Elä sinä boikka huijjo, ota podee
Hakki
07.11.2005 15:37:57
on se, meidän koulussa erittäin moni soittaa nimenomaan kitaraa, vähintään yksi on sellainen joka soittaa kokoajan nothing else mattersia ja Onen (tai unforgivenin en tiiä) alkua, esitysmielessä.
TOTTAKAI itse pyrin soittamaan omaksi huviksi, olenhan soittanut henkisesti koko iän

Hahaa, ei ole meininki muuttunut kymmenssä vuodessa. Ihan samoja ralleja soitettin silloin yläasteella ja ihan witun kowia soittajia oltiin.

Sitten tulin järkiini, lopetin kitaran rämpyttämisen ja hommasin rummut.
while(true) {metal.play(örörör);}
Rocka
07.11.2005 16:19:22
jep jep... itteeni ainakiin meinaa vituttaa aika kovastikkiin,kun nykyään lähes kaikki rämpyttäävät sitä kitaraa vaan sen takii,et se on sit jotenkii siistii soittaa, korjaan:"soittaa"....
ite oon kyllä huomannu ton,että niit kitaristeja näkyy tulevan vaan lisää koko ajan ja varsinkii muijien oon huomannu kokeilevan rämpyttää pitkien kynsiensä kassa varoen samalla ettei vaan kynsi lohkeis (*iik*) yhä enemmän... sori jos nyt loukkasin jotain...en oo kyll tosissani pahoillani.
okei,ehkä oon vähän mustasukkanen kyllä,kun ite oon aloittanu soiton joskus kun vain sain panttilainaamosta kitaranpaskan ja sitä aikasemmin (nykyäänkiin) aina ollu tosi intona kitaroihin ja kuunnellu jo ihan oienenä penskana kaikkee dire straitsia ym ja aina keslittyny kuuntelee vaan niitä kitara osia... ja sit innostuin todella rockabillystä sen "vanhan tyylisen" rock'n'roll kitaran soiton takia ja nyt oon ihan intona sitä soittanu jo aika pitkään...

mistä huomaa,et on tullu lisää kitaristeja on se,että mäkiin kun alotin käymään tunneilla,nii pääsin sinne mukaan kevyesti...no siit eteenpäin mennessä olinkii jo sillee,et pääseekö vai eikö,mut pääsinkii,kerta en ollu ens kertalainen ja nyt sit tänä vuonna se oli tosi lähellä,että en ois päässy,kerta sillonkii kun menin myöhässä,nii vielä siin samassa oven avauksessa mun lisäks tuli 3 muuta ja mä kerkesin eka siihen ottaa sen ilmottautumis paperin ja sit kuulukii "no sä vielä kerkesitkin! olet sit viimeinen,joka otetaan!"

hieman menee nyt ohi,mut hyvä esimerkki niist uusista kitaristi muijista on se,että mua ennen soittaa just sellanen valittaja "pissis",joka haluu vaan näyttää hyvältä soittaessaan ja varoo kynsiään... monesti käy kyll mielessä,et "voooi vittu..."

mut sit niitä ihan kunnon "vannoutuneita" kitaristeja tulee ja saa tullakkiin ihan sopivan sujuvasti ;)
"You gotta have speed and fun"-Brian Setzer
Coran
07.11.2005 16:36:29
Täällä pienellä, noin 7000 asukkaan paikkakunnalla tiedän ikäluokastani (sanotaan vaikka 15-19 -vuotiaista) neljä viisi kitaristia, kaksi basistia, muutaman rumpalin ja monta monta kosketinsoittajaa. Tosin tilanteeseen vaikuttaa se, että juuri täällä voi opiskella pelkästään koskettimia tai akustista kitaraa, ellei etsiydy vähän kauemmas. Laulajia (hyviä) tuntuu ainakin täällä päin olevan aika vähän. Itselleni innostus kitaransoittoon heräsi tuossa noin vuosi sitten ja loppukesästä hommasinkin oman sähkiksen, 17-vuotias olen.
Feggy
07.11.2005 17:06:02

?

Aloitit siis ennen -50-lukua.
Haetaan perushyvä basisti helsinkiläiseen Lockman-nimiseen yhtyeeseen. Soitamme kahden kitaran ja rumpujen voimalla omalaatuista rockia, jossa Bo Diddley ja Blues Explosion yhdistyvät Televisioniin ja Tom Waitsiin. Meillä on treenikämppä Kaapelilla ja noi
Pelsi
07.11.2005 17:36:15
hieman menee nyt ohi,mut hyvä esimerkki niist uusista kitaristi muijista on se,että mua ennen soittaa just sellanen valittaja "pissis",joka haluu vaan näyttää hyvältä soittaessaan ja varoo kynsiään... monesti käy kyll mielessä,et "voooi vittu..."

No tokihan hänelläkin on tasan yhtä suuri oikeus soittaa kitaraa kuin kellä tahansa. Jo se, että lähtee soittotunnille, kertoo jo jotain asiaan paneutumisesta.
Elä sinä boikka huijjo, ota podee
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)