Aihe: Voiko musiikki miellyttää kaikkia?
1 2 3 4
Teijo K.
25.08.2005 11:46:01 (muokattu 25.08.2005 11:46:34)

Vähän offtopiccia:
Oletteko muuten törmännyt ihmisiin joihin musiikki ei tunnu vaikuttavan millään lailla? Onko tällaisia ihmisiä olemassakaan, kuurot tietenkin poisluettuina? Heitä tutkimalla voisi varmaan saada selville jotain musiikin vaikutusmekanismeista aivoissa. Se kun taitaa vieläkin olla epäselvää miksi musiikki aikaansaa niinkin voimakkaita tunnereaktioita.

Joku aika sitten tuli televisiosta ohjelma ihmisistä, jotka vihaavat kaikkea musiikkia. Siis ihan kaikki musiikki aiheuttaa lähinnä inhoreaktion. Nykyajan musiikkia joka tuutista tuuttaava kulttuuri on heille aika rasittava. Siinä missä meille joku tavaratalon hilipatipippaa voi olla lievästi ärsyttävää, on se heille inhottavaa. Heitä oli aika paljon sen ohjelman mukaan itseasiassa.

Aika monille trendimusiikkia kuunteleville ei musiikkia oikeasti tuo mitään kovin syvällisiä tunnetiloja, kuunnellaan kun se kuuluu asiaan. Näin siis olen antanut itselleni kertoa parin tällaisen taholta.
"Emmää oikeen tiä, jotenki vähä nolottaa.."
-Seer-o.
Teijo K.
25.08.2005 11:48:09

myös meillä suomessa on kuuroja ihmisiä; se jos mikä on yleismaailmallista.

On ja sokeita kanssa, mutta miten se tähän liittyy?
"Emmää oikeen tiä, jotenki vähä nolottaa.."
-Seer-o.
zorro
25.08.2005 12:04:37
Aika monille trendimusiikkia kuunteleville ei musiikkia oikeasti tuo mitään kovin syvällisiä tunnetiloja, kuunnellaan kun se kuuluu asiaan. Näin siis olen antanut itselleni kertoa parin tällaisen taholta.

näinhän se on. mikäli omaa yhtään loogista ajattelukykyä, niin voi todeta että trendimusiikkia kuunteleville on aivan sama kuinka hirveää paskaa niille tuo korvanjuureen kunhan se on aluksi heille taottu päähän.

trendimusiikin kuuntelioille on se musiikki taottu päähän mediassa ja ravintoloissa, ja sitäkautta he kokevat sen jotenkin tutuksi ja turvalliseksi, ja tavallaan pitävät siitä. Aivan sama oli se musiikki kuinka paskaa tahansa, mutta kun sitä tarpeeksi takoo niin se menee läpi.

tuon luulisi olevan aivan käsittämätöntä, mutta minun käsitykseni on kirkas kuin koskenkorva viina.
Tänne saattaa tupsahtaa joskus uusia biisejä. Suhteettomat toverit #6 IMIK #34
Lennu
25.08.2005 12:12:13

Niin, onhan lisäksi olemassa ihmisiä, jotka eivät voi sietää musiikkia ollenkaan. Siis minkäänlaista musiikkia.

Ää, maltoin lukea tänne asti, että tää tuli. Ei tullut sellaista noloa, "noh, mainitsihan tuo arva sen jo sivulla x."

Koska näin on. Tiedän, tosin yhden vaan, ihmisen joka ei pidä mistään musiikista. Toistuvat teemat ja rytmiikka ahdistaa sitä.
"Tosimies teeskentelee orgasminsa. Myös masturboidessa.", -J
Notefix
25.08.2005 12:18:21

näinhän se on. mikäli omaa yhtään loogista ajattelukykyä, niin voi todeta että trendimusiikkia kuunteleville on aivan sama kuinka hirveää paskaa niille tuo korvanjuureen kunhan se on aluksi heille taottu päähän.

Ei mun mielestä ole ollenkaan noin...jotkut voi ihan oikeesti digata "trendimusiikkia", mitä se sitten onkaan! Mun mielestä on aika turhaa mennä väittämään joidenkin kokemuksia musiikista jotenkin huonommiksi vain siksi että he diggaavat erilaista musaa...

Yleensäkin en diggaa yhtään ns. poliiseista, jotka sanovat millaista musiikkia mun tai muiden olisi soveliasta kuunnella.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
zorro
25.08.2005 12:49:39
Ei mun mielestä ole ollenkaan noin...jotkut voi ihan oikeesti digata "trendimusiikkia", mitä se sitten onkaan! Mun mielestä on aika turhaa mennä väittämään joidenkin kokemuksia musiikista jotenkin huonommiksi vain siksi että he diggaavat erilaista musaa....

joo, no minä en tuohon kirjoittanut että siellä saattaa olla hyviä ja huonoja piisejä joita jotkut saatta kuunella ja tykätä. mutta muuten seison sanojeni takana, sillä muuta loogista selitystä en asialle keksi.

Yleensäkin en diggaa yhtään ns. poliiseista, jotka sanovat millaista musiikkia mun tai muiden olisi soveliasta kuunnella.

tuohon ei tarvita ns. rokkipoliisia. minun johtopäätökset tuli puhtaasti avomielisyyttä ja hetken analysointia käyttäen. en suinkaan kerro kenellekkään mistä pitäisi tykätä, sillä itselläni on omallakin kohdalla erittäin laaja skaala, ja itse tykkään kaikesta hyvästä musasta.

paskastakin voi tykätä.. mutta tuo minun ajatus tuosta päähän takomisesta ei ole ollenkaan absurdi, sillä johtopäätökset olivat osittain tuloksia minun oman lapsuuden muistelemisesta. silloin minulle itsellenikin meni melkein mikävain median tyrkyttämä musiikki, enkä minä silloin sitä edes ajatellut taiteelliselta kantilta, vaan ihan puhtaana viihteenä.

tulokset tulivat myös osittain tutkiskellessa minun stereotypia-trendinuorisoa edustavia kavereita joille myös trendimusiikki on olennainen osa elämää.
Teijo K.
25.08.2005 12:55:25

Ei mun mielestä ole ollenkaan noin...jotkut voi ihan oikeesti digata "trendimusiikkia", mitä se sitten onkaan! Mun mielestä on aika turhaa mennä väittämään joidenkin kokemuksia musiikista jotenkin huonommiksi vain siksi että he diggaavat erilaista musaa...

Trendimusiikki on trendikästä musiikkia, ihan niinkuin trendivaatteet on trendikkäitä vaatteita.

Tuo miun teksti, johon et kyllä suoraan viitannut, ei mielestäni laita eriarvoiseen asemaan kokemuksia. Vain erilaisiksi.

Poliiseja nyt on on lähes kaikki, kuka sitten mitäkin polisoi ja ajaa, sinäkin.
Ahdistaako? Ei se mitään, niin ahdistaa minuakin.
HenrikPori
25.08.2005 13:03:19

Jotenkin mä arvostan sellasia ihmisiä paljon enemmän joilla on vakiintunut oma musiikkimaku. Kuunteli sitten mitä kuraa tahansa, mutta on löytänyt sen oman juttunsa.
Toisessa ääripäässä on formaattiradioiden orjat joiden Top vitosessa on juuri ne samat viisi joita NRJ ja Kiss FM soittaa.

Hmm, vai juontuuko tämä siitä että mulla on niin syvä viha formaattiradioita vastaan että pystyisin jauhamaan siitä muutamankin word-dokumentin verran kasifontilla kirjoitettuna.

En kuitenkaan usko että voisi olla musiikkia josta kaikki pitää. Mikään asia ei voi olla niin universaali että KAIKKI siitä pitäisivät.
Run For The Audioscrobbler
etnopoju
25.08.2005 14:55:11

On ja sokeita kanssa, mutta miten se tähän liittyy?

http://www.starfall.com/
etnopoju
25.08.2005 14:58:26

tuohon ei tarvita ns. rokkipoliisia. minun johtopäätökset tuli puhtaasti avomielisyyttä ja hetken analysointia käyttäen. en suinkaan kerro kenellekkään mistä pitäisi tykätä, sillä itselläni on omallakin kohdalla erittäin laaja skaala, ja itse tykkään kaikesta hyvästä musasta.

paskastakin voi tykätä.. mutta tuo minun ajatus tuosta päähän takomisesta ei ole ollenkaan absurdi, sillä johtopäätökset olivat osittain tuloksia minun oman lapsuuden muistelemisesta. silloin minulle itsellenikin meni melkein mikävain median tyrkyttämä musiikki, enkä minä silloin sitä edes ajatellut taiteelliselta kantilta, vaan ihan puhtaana viihteenä.

tulokset tulivat myös osittain tutkiskellessa minun stereotypia-trendinuorisoa edustavia kavereita joille myös trendimusiikki on olennainen osa elämää.

tyypillistä tool- fanien logiikkaa ja vieläpä kirjoitusvirheiden kera.

10+ ja papukaijamerkki.
zorro
25.08.2005 15:02:31
tyypillistä tool- fanien logiikkaa ja vieläpä kirjoitusvirheiden kera.

10+ ja papukaijamerkki.

toivoisin että jos on asiasta jokin toisenlainen teoria, niin se myös esitettäisiin.
Teijo K.
25.08.2005 15:06:16

http://www.starfall.com/

Sinä se et sitä jyvää tunnu löytävän sitten millään.
Jucciz
28.08.2005 15:58:29
Hengellinen musiikki EI miellytä, ei sitten vähääkään.

Eiköhän hengellistä musiikkia ole ihan yhtä monenlaista kuin hengetöntäkin. Minä taas ihmettelen ihmisiä, joille kelpaa vain hengetön musiikki...

Ja ei, Kingston Wall ei tähän päivään mennessä ole herättänyt minussa minkäänlaisia tuntemuksia. Paras adjektiivi kuvaamaan bändin musaa onkin "tylsä", jos siis minulta kysytään. Kiitokset arvalle, että otit asian puheeksi ns. hyvissä ajoin. :)
maelstorm
28.08.2005 20:17:37
kyllä minä ainakin nykyään asun tällaisissa pohdinnoissa Notefixin veneessä.

Maailmassa on tilaa kaikenlaiselle musiikille. Trendimusiikki, hitto, olisit nyt edes uskaltanut mainita jotain biisejä nimeltä niin oltaisiin saatu kunnon keskustelut käyntiin.

Mun väite on että jos kiss ja energy pyörittäisivät kuumimmalla hottilistallaan toolia ja kingston wallia niin silloin ihan samalla tavalla turhautuneet 'erikoisen rockin' kuuntelijat niitä bändejä vihaisivat ja dissaisivat trendimusiikkina.

Sitäpaitsi tool, manson, APC ym. jne hollywood-kaliforniaperäinen 'älykäs haastava synkkä rock' ON trendi ja aivan samalla tavalla ja samojen tahojen rahastusta jotka tarjoilevat toisessa kädessä black eyed peasia.
the Mystic may release maelstorms of fire, delete freewill, enter the land of the Spirit, or even stop time.
Teijo K.
28.08.2005 22:24:47

kyllä minä ainakin nykyään asun tällaisissa pohdinnoissa Notefixin veneessä.

Maailmassa on tilaa kaikenlaiselle musiikille. Trendimusiikki, hitto, olisit nyt edes uskaltanut mainita jotain biisejä nimeltä niin oltaisiin saatu kunnon keskustelut käyntiin.

Mun väite on että jos kiss ja energy pyörittäisivät kuumimmalla hottilistallaan toolia ja kingston wallia niin silloin ihan samalla tavalla turhautuneet 'erikoisen rockin' kuuntelijat niitä bändejä vihaisivat ja dissaisivat trendimusiikkina.

Sitäpaitsi tool, manson, APC ym. jne hollywood-kaliforniaperäinen 'älykäs haastava synkkä rock' ON trendi ja aivan samalla tavalla ja samojen tahojen rahastusta jotka tarjoilevat toisessa kädessä black eyed peasia.

No koska tuon termin tähän keskusteluun toin, niin kommentoin vähän.

Trendimusiikilla tarkoitin muodissa olevaa musiikkia, sitä mitä radiokanavat nyt milläkin hetkellä tehosyöttävät ihmisille. Niiden tätä musiikkia kuuntelevien ihmisten omia lausuntoja, huom. omia, referoin siihen viestiin pätkän.

Arvottamaan en tarkoituksella lähtenyt, koska myös olen sitä mieltä, että kaikki musiikki on samanarvoista ja kaikkia tänne mahtuu ihan samalla tavalla. Lähinnä yritin tuoda esille erilaista musiikkia kuuntelevien erilaista suhtautumista musiikkiinsa.

Nimiä en pysty sanomaan, koska en yhtään nimeä tunne, eli tiedä. En kuuntele radiota, enkä katso televisiosta kuin uutisia. Nuo mainitsemasi Toolit yms. ovat yhtä vieraita kuin se radiohittimateriaali, minulle se Tool voisi yhtä hyvin olla joku trendibändi, en minä tiedä.
Tapani L
28.08.2005 23:13:26
Ei voi ja hyvä niin. On niin monia eri syitä pitää jostakin kappaleesta, kuten on myös monia eri syitä olla pitämättä jostain kappaleesta. Ja sitten on vielä sellaisia "tää on periaatteessa ihan hyvä mutta ei sitten kuitenkaan" -tunteita. Joskus ne sitten uppoavat. Tai sitten eivät.

Ihmisissä on paljon samaa, kuten esimerkiksi erilaisuus.
TOISTAISEKSI NIMETÖN, SOOLOPROJEKTI Tyhmyys on pahaa ruokaa.
etnopoju
29.08.2005 17:54:45

hauskaa näissä termeissä, kuten "trendibändi" on se, että ne eivät oikeastaan tarkoita yhtään mitään.

kuten jo mainittiin Tool on aivan samalla lailla "trendikästä" riippuen sosiaalisesta ja kulttuurisesta konteksista, kuin jessica simpsonin uusi biisi.

jokainen tällainen sosiaalinen ryhmä taas sitten väittää, että jonkin toisen ryhmän musiikki on jollain lailla "trendikästä" tmv. ja näin ollen kohottaen oman ryhmänsä (jonka olemassaoloa ei tietenkään voi myöntää) muiden yläpuolelle. samalla lailla jossain vitun uugee- piireissä namedroppailaan jotain uutta japanilaista harshnoise/kälä kälää, kun juntit puolestaan dr albanin 90-l. parhaimmistoa.
Teijo K.
29.08.2005 18:16:31

hauskaa näissä termeissä, kuten "trendibändi" on se, että ne eivät oikeastaan tarkoita yhtään mitään.

Ei sen enempää kuin trendivaatteet, tai mikään muukaan missä trendejä, ts. muoti-ilmiöitä on. Ei toisaalta sen vähempääkään.
Icarus-
29.08.2005 18:40:51
musiikki on taidetta. sitä ei tehdä siksi, että haluttaisiin miellyttää muita ihmisiä. joku sitten tykkää, joku taas ei. näin.
risto
30.08.2005 21:32:31

musiikki on taidetta. sitä ei tehdä siksi, että haluttaisiin miellyttää muita ihmisiä. joku sitten tykkää, joku taas ei. näin.

Mä olen kyllä ihan päinvastaista mieltä. Musiikin tarkoitus on nimenomaan miellyttää kuulijoita: rentouttaa, tanssittaa, tehdä murheelliseksi, tehdä iloiseksi jne. Toki säveltäjien asia on kokeilla rajoja(an) mistä usein syntyy musaa josta kuulijat eivät pidä, ainakaan heti, ehkä ei koskaan. Musiikilla ei kuitenkaan ole mitään itseisarvoa, sen arvo tulee kuulijoista/käyttäjistä. IMHO.
Elämää, rauhaa ja akustista musiikkia
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)