Jaava 20.01.2011 12:32:34 (muokattu 20.01.2011 12:35:46) | |
---|
BigPapa: Ei se ole samanlainen mikäli siitä puuttuu taajuuksia. Muodoltaan voi olla mutta ei sisällöltään. Aallon muoto on aallon sisältö. Ja siitä puuttuu ne taajuudet, jotka on niin korkeita, että ennen digitaalimuunnosta päätettiin, ettei niitä haluta mukaan. Eli ne, joita säkään et pysty kuulemaan tai tuntemaan. Suosittelen käytettäväksi korvia. Mä käytän korvia. Ei mua kuunnellessa kiinnosta pätkääkään, onko ääni digitaaliselta vaiko analogiselta formaatilta. Mä puhun vain siitä, että sä et pysty teknologialla perustelemaan vinyylin paremmuutta. ''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?'' |
BigPapa 20.01.2011 12:35:36 (muokattu 20.01.2011 12:40:39) | |
---|
Jaava: Aallon muoto on aallon sisältö. Ja siitä puuttuu ne taajuuden, jotka on niin korkeita, että ennen digitaalimuunnosta päätettiin, ettei niitä haluta mukaan. Eli ne, joita säkään et pysty kuulemaan tai tuntemaan. Todisteet puuttuu siitä, ettei niitä pysty aistimaan. Kuulemisesta varmaankin ollaan samaa mieltä. Vinyylilevyltä näitä ylimeneviä taajuuksia löytyy. Ei se mun vika ole, että jotkut ovat päättäneet leikata väkivaltaisesti yli 20000Hz tajuudet veke. Mutta ei se voi olla vaikuttamatta lopputulokseen. Mitä vinyylin paremmuuteen tulee niin en ole sitä tässä todistamassakaan, sanon vain, että se on miellyttävämmän kuulloista se musiikki, mitä vinyyliltä ulostuu, mun mielestä. For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
Kukkis 77 20.01.2011 12:36:14 | |
---|
Itsehän olen heittänyt kajarit helvettiin ja asentanut tilalle oskilloskoopit sun muut analisaattorit. Näkeepähän laakista soundaako hyvältä vai ei. hifi-wankers.comista voi aina välillä tsekata uusimmat mittaustulokset että mimmosia käyriä ja arvoja pitää näkyä. "Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki |
reos 20.01.2011 12:39:14 | |
---|
Kukkis 77: Itsehän olen heittänyt kajarit helvettiin ja asentanut tilalle oskilloskoopit sun muut analisaattorit. Näkeepähän laakista soundaako hyvältä vai ei. hifi-wankers.comista voi aina välillä tsekata uusimmat mittaustulokset että mimmosia käyriä ja arvoja pitää näkyä. Vain hyvin sanottu! "Nokkela sanonta ei todista mitään." François-Marie Arouet
"Nyt iloitsen siitä, että kokeilujen jälkeen on löytynyt siedettävä kipulääkearsenaali." Päivi Räsänen |
Jaava 20.01.2011 12:41:57 (muokattu 20.01.2011 12:43:10) | |
---|
BigPapa: Todisteet puuttuu siitä, ettei niitä pysty aistimaan. Kuulemisesta varmaankin ollaan samaa mieltä. Vinyylilevyltä näitä ylimeneviä taajuuksia löytyy. Ei se mun vika ole, että jotkut ovat päättäneet leikata väkivaltaisesti yli 20000Hz tajuudet veke. Mutta ei se voi olla vaikuttamatta lopputulokseen. Todisteet puuttuvat siitä, että niitä pystyisi aistimaan. Tutkittu on. Ja kuten tässä joku jo sanoi, jos sä väität, että alieneja on, todistusvastuu on sulla. Samoin, jos sä väität, että ihmiset voi kuulla asioita, joiden kuuleminen on fyysisesti ihmiselle yleensä mahdotonta, todistusvastuu on sulla. Ja kyllä, kyllä ne voi olla vaikuttamatta lopputulokseen. Sitten kun sä olet noin 50v., sä et todennäköisesti kuule edes 15kHz saakka. Vanhuksilla on vaikeuksia kuulla monesti edes 5kHz ääniä. Mitä vinyylin paremmuuteen tulee niin en ole sitä tässä todistamassakaan, sanon vain, että se on miellyttävämmän kuulloista se musiikki, mitä vinyyliltä ulostuu, mun mielestä. Sä perustelit sen tekniikalla. Siihen mä puutuin. Musta vinyylin kuunteleminen on kivaa, mutta teknistä perustetta sen paremmuudelle ei ole. ''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?'' |
J.Nikkanen 20.01.2011 12:42:06 | |
---|
Tästä eteenpäin pelkkä Kirkin wahi, Larsin sakkaava basari ja muu paska saa suoraan jäähyä. Pitkää jäähyä. -Moderaattori |
Lennu 20.01.2011 12:46:15 | |
---|
Kukkis 77: Itsehän olen heittänyt kajarit helvettiin ja asentanut tilalle oskilloskoopit sun muut analisaattorit. Näkeepähän laakista soundaako hyvältä vai ei. hifi-wankers.comista voi aina välillä tsekata uusimmat mittaustulokset että mimmosia käyriä ja arvoja pitää näkyä. Sarkasmi on vaikea laji. Sä et oo nyt ymmärtänyt, että musiikissa tärkeintä on mittaustulokset. Mitä muuta siinä voi olla? En usko, että kukaan muuten kuuntelis mitään, jollei samalla voi miettiä, miten musiikin paremmuus voitais todistaa. Sen verran annan periksi, että olihan 70-luvulla pari hyvää biisiä, jotka ei tarvitse mittaustuloksia. Toinen oli Paloma Blanca ja toista en muista, mutta muistaakseni 256hz -0,75db 1250-1360hz +2,2db, joka näyttää hyvältä soundilta. "mut lennulla on se etu että se voi perustelematta pitää asioita täysin paskoina ja se silti voittaa kaikki väittelyt." -Twinkle |
BigPapa 20.01.2011 12:47:50 (muokattu 20.01.2011 12:48:04) | |
---|
Jaava: Todisteet puuttuvat siitä, että niitä pystyisi aistimaan. Tutkittu on. Ja kuten tässä joku jo sanoi, jos sä väität, että alieneja on, todistusvastuu on sulla. Samoin, jos sä väität, että ihmiset voi kuulla asioita, joiden kuuleminen on fyysisesti ihmiselle yleensä mahdotonta, todistusvastuu on sulla. Mikäs mikäs tämä yksipuolinen todisteiden vaatiminen on? Todista itse, että niitä ei pysty aistimaan. Alieneista en ole puhunyt sanallakaan. Mitä tulee tuohon yli 20000Hz taajuuksien leikkaamiseen, niin leikataan samalla kitaroista ja viuluista yläsävelsarjat veke. Vois vaan olla aika kuolleen kuullosta sen jälkeen. For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
Jaava 20.01.2011 12:48:31 | |
---|
pahaeno: Mitäs jos käyttäisit koko kroppaa? http://en.wikipedia.org/wiki/Evelyn_Glennie Toi on mielenkiintoista. Musta olisi hauskaa kokeilla olla kuuro jonkin aikaa, että saisi paremman kuvan siitä, miltä eri taajuudet tuntuu. ''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?'' |
BigPapa 20.01.2011 12:49:46 | |
---|
Jaava: Toi on mielenkiintoista. Musta olisi hauskaa kokeilla olla kuuro jonkin aikaa, että saisi paremman kuvan siitä, miltä eri taajuudet tuntuu. Paitsi, että eihän niitä voi aistia, eikö niin. For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
Jaava 20.01.2011 12:52:03 | |
---|
BigPapa: Mikäs mikäs tämä yksipuolinen todisteiden vaatiminen on? Todista itse, että niitä ei pysty aistimaan. Alieneista en ole puhunyt sanallakaan. Mitä tulee tuohon yli 20000Hz taajuuksien leikkaamiseen, niin leikataan samalla kitaroista ja viuluista yläsävelsarjat veke. Vois vaan olla aika kuolleen kuullosta sen jälkeen. Ne merkittävät yläsävelet on reippaasti alle 20000 hertsiä viuluissa ja kitaroissa. Sä et pysty kuulemaan niitä yli meneviä ääniä edes osana soittimen yläsävelsarjaa. Sun korvassa ne taajuudet joka tapauksessa erottuu toisistaan. Ja yksipuolinen todisteiden vaatiminen on yritetty vääntää jo ratakiskosta sulle. Jos sä esität väitteen, joka on vastoin yleistä tieteellistä käsitystä, sun kuuluu esittää todisteet. Jos sä väität, että joulupukki on olemassa, ei ole muiden vastuulla todistaa, ettei se ole. Samoin, jos sä väität, että ihmiset kuulee ultraääniä, sun kuuluu todistaa se todeksi. Kuulotesteissä tätä on tutkittu ja ultraääniihmisiä ei ainakaan mun käsittääkseni ole vielä löytynyt. ''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?'' |
Jaava 20.01.2011 12:52:18 | |
---|
BigPapa: Paitsi, että eihän niitä voi aistia, eikö niin. Mitä vittua? ''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?'' |
Askr 20.01.2011 12:52:47 (muokattu 20.01.2011 12:55:07) | |
---|
BigPapa: Suosittelen käytettäväksi korvia. Sen artikkelin, jonka tuonne aiemmin linkitit, mutta editoit näköjään pois, mukaan sivulla 15 puhutaaan psyykkisestä kuulosta, jossa kuulokokemukseen kerrottin vaikuttavan mm. asenteet, odotukset, tottumukset, ympäristö, mielentila. Jos on ikänsä kuunnellut vinyylejä, niin varmasti vinyylien äänenväri kuulostaa miellyttävimmältä. Samoin jos ykköset ja nollat tuntuvat mystisemmille tai epäluonnollisemmille niiden mukanaolo musiikkiin liittyvän tiedon tallennusprosessisa voi pilata tunnelmaa. Ja esimerikiksi tuo on mun mielestäni aivan ok ja pätevä perustelu vinyylien suosimiselle. Objektiivinen totuus on toinen juttu ja aika hankala kysymys muutenkin. |
Lennu 20.01.2011 12:53:24 | |
---|
Jaava: Mitä vittua? Niin? Sä sanoit, että ihminen ei voi aistia mitään. "mut lennulla on se etu että se voi perustelematta pitää asioita täysin paskoina ja se silti voittaa kaikki väittelyt." -Twinkle |
BigPapa 20.01.2011 12:54:15 | |
---|
Jaava: Ne merkittävät yläsävelet on reippaasti alle 20000 hertsiä viuluissa ja kitaroissa. Sä et pysty kuulemaan niitä yli meneviä ääniä edes osana soittimen yläsävelsarjaa. Sun korvassa ne taajuudet joka tapauksessa erottuu toisistaan. Ja yksipuolinen todisteiden vaatiminen on yritetty vääntää jo ratakiskosta sulle. Jos sä esität väitteen, joka on vastoin yleistä tieteellistä käsitystä, sun kuuluu esittää todisteet. Jos sä väität, että joulupukki on olemassa, ei ole muiden vastuulla todistaa, ettei se ole. Samoin, jos sä väität, että ihmiset kuulee ultraääniä, sun kuuluu todistaa se todeksi. Kuulotesteissä tätä on tutkittu ja ultraääniihmisiä ei ainakaan mun käsittääkseni ole vielä löytynyt. En tietääkseni ole tätä partaäijääkään maininnut lauseessakaan. Kitaran soundia voi joskus kuvailla niin, että se on sellainen, että lähtee amalgaamit hampaista. Tällöinhän on kyseessä melko kokonaisvaltainen kokemus ja aistimus, joka ulottuu kuuloalueen ulkopuolelle. For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
Kukkis 77 20.01.2011 12:55:56 | |
---|
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki |
BigPapa 20.01.2011 12:56:13 (muokattu 20.01.2011 13:00:17) | |
---|
Askr: Sen artikkelin, jonka tuonne aiemmin linkitit, mutta editoit näköjään pois, mukaan sivulla 15 puhutaaan psyykkisestä kuulosta, jossa kuulokokemukseen kerrottin vaikuttavan mm. asenteet, odotukset, tottumukset, ympäristö, mielentila. Jos on ikänsä kuunnellut vinyylejä, niin varmasti vinyylien äänenväri kuulostaa miellyttävimmältä. Samoin jos ykköset ja nollat tuntuvat mystisemmille tai epäluonnollisemmille niiden mukanaolo musiikkiin liittyvän tiedon tallennusprosessisa voi pilata tunnelmaa. Ja esimerikiksi tuo on mun mielestäni aivan ok ja pätevä perustelu vinyylien suosimiselle. Objektiivinen totuus on toinen juttu ja aika hankala kysymys muutenkin. Tuolta sivu 7: http://www.emute.fi/TVT/Kuulopsykologiaa_eMute.pdf Kyllä siinä puhutaan ihan korvan ominaisuuksista. Jaava: Ne merkittävät yläsävelet on reippaasti alle 20000 hertsiä viuluissa ja kitaroissa. Sä et pysty kuulemaan niitä yli meneviä ääniä edes osana soittimen yläsävelsarjaa. Mutta mikäli ne leikataan joidenkin päätöksella pois, niin niitä ei ole. Mahtaisiko mitenkään vaikuttaa sointiin? For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
Askr 20.01.2011 12:57:18 | |
---|
BigPapa:kokonaisvaltainen kokemus ja aistimus, joka ulottuu kuuloalueen ulkopuolelle. Ei kai tuo tarkoita kuuloalueen ulkopuolelle menemistä välttämättä, vaan sitä, että ihminen aistii ääntä noin ylipäänsä koko kehollaan. Myös sitä kuuloalueen ääntä. |
BigPapa 20.01.2011 12:59:05 | |
---|
Askr: Ei kai tuo tarkoita kuuloalueen ulkopuolelle menemistä välttämättä, vaan sitä, että ihminen aistii ääntä noin ylipäänsä koko kehollaan. Myös sitä kuuloalueen ääntä. Mun mielestä hampaat ei ole kuuloalueella...8DDD For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
Jaava 20.01.2011 12:59:59 (muokattu 20.01.2011 13:07:50) | |
---|
Lennu: Niin? Sä sanoit, että ihminen ei voi aistia mitään. Missä kohtaa? Mä olen tarkoittanut varmaan, että ihminen ei voi aistia paljoa yli 20000 Hz:n ääniä. BigPapa: Mutta mikäli ne leikataan joidenkin päätöksella pois, niin niitä ei ole. Mahtaisiko mitenkään vaikuttaa sointiin? Sä voit kokeilla itse, miten suuri ero tulee, kun äänität vaikkapa kitaraa 48kHz näytteistyksellä ja vertaat sitä sitten 96kHz näytteistykseen. Siitäpä sen huomaat sen eron. ''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?'' |