Aihe: Puolusta oikeuksiasi, NYT! (juttua tekijänoikeuslaista)
1 2 3 4 517 18 19 20 21
Thomy
23.09.2005 21:52:03
On hienoa että osaa purkaa paineita puhumalla. Ihmiset kokevat nykyään ahdistusta niin erilaisista asioista. Itselle sitä ei yleensä aiheudu yhteyskunnallisesta keskustelusta, joskin joskus sen puuttesta kyllä. Molemmat on varmasti omalle kohdalle sattuessaan raskaita tapahtumia.

Joskus voi lääkitys auttaa, mutta sitä kannattaa käyttää vain väliaikasena apuna ja tarkasti lääkärin ohjeen mukaan. Toivotaan että kohtaus menee nopeasti ohi!

Nimimerkki: Jaksamista sinulle rakas veli!

Kiitos, kiitos !
Thomy
23.09.2005 22:01:52
Olettaen tietenkin että kotistereot pystyvät kopiosuojatun levyn toistamaan.

Tottakai. Mulla on toistaiseksi kaikki CD:t (suojatut ja suojaamattomat) pyöriny eri soittimissa, tietokoneissa ja DVD:ssä. Kännykkään ja kameraan ei levyt mahtuneet, mutta mikro ja leivänpaahdin hajosivat soittoyrityksistä. Vaadin korvausta. Oikeuksiani kuluttajana on sorrettu.
KeljuK
23.09.2005 22:20:34
Tottakai. Mulla on toistaiseksi kaikki CD:t (suojatut ja suojaamattomat) pyöriny eri soittimissa, tietokoneissa ja DVD:ssä. Kännykkään ja kameraan ei levyt mahtuneet, mutta mikro ja leivänpaahdin hajosivat soittoyrityksistä. Vaadin korvausta. Oikeuksiani kuluttajana on sorrettu.

Muun muassa HIM:n Razorblade ei toimi esm. Windows:sa ilman erillisiä säätöjä. Minulla on myöskin 90l:n lopun Technicsin kannettava CD joka nikottelee(no disk ruutuun) osissa kopiosuojattuja.

Ja mitä Hifi-lehteä ja Tekniikan maailmaa olen lukenut, niin osa testatuista CD-soittimista ei soita(osa jopa jumiutuu) tiettyjen suojausten kanssa. Onko nyt sitten vika standardinmukaisessa soittimessa vai viallisessa levyssä?

Eli se että sinulla on sattumalta laitteet jotka toimii, ei tarkoita sitä että kaikki sovittujen standardien mukaan rakennetut laitteet toimisivat näiden tahallaan rikottujen CD-levyjen kanssa. Vaikka CD:ssä lukisikin hämäyksenä "CDDA".

Linux ei pahemmin nikottele kopiosuojausten kanssa.

Ja vaikka toimisikin, niin jos kopioit ostamasi kopiosuojatun levyn PC:llä vaikka siihen kännykkääsi(jos se esm. Mp3:a tukee), niin teet rikoksen. Väitätkö että tässä ei ole mitään vikaa?
Kun pitäytyy tietämästä mitä voisi luulla saavansa, ei pety.
SirElwood
23.09.2005 22:51:21
Minulla on myöskin 90l:n lopun Technicsin kannettava CD joka nikottelee(no disk ruutuun) osissa kopiosuojattuja.

Mulla on myös Technicsin CD-soitin. Tosin normaali pöytämallinen. Siinäkään ei kopiosuojatut toimi. Ilmoittaa myös no disk. Joku Technicsin ongelma ettei suojatut toimi?

Hmm... Ei muuten toimi kaverin Sonyn DVD soittimessakaan suojatut cd-levyt...

Toivottavasti tuohon kopiosuojaus juttuun saadaan joku tolkku.
PIM
23.09.2005 23:16:08
Väliin kevennykseksi juttua Gramexin toimintatavoista.

http://www.boy.fi/pdf/gramex.pdf
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
Thomy
23.09.2005 23:19:10
Muun muassa HIM:n Razorblade ei toimi esm. Windows:sa ilman erillisiä säätöjä. Minulla on myöskin 90l:n lopun Technicsin kannettava CD joka nikottelee(no disk ruutuun) osissa kopiosuojattuja.

Ja mitä Hifi-lehteä ja Tekniikan maailmaa olen lukenut, niin osa testatuista CD-soittimista ei soita(osa jopa jumiutuu) tiettyjen suojausten kanssa. Onko nyt sitten vika standardinmukaisessa soittimessa vai viallisessa levyssä?

Eli se että sinulla on sattumalta laitteet jotka toimii, ei tarkoita sitä että kaikki sovittujen standardien mukaan rakennetut laitteet toimisivat näiden tahallaan rikottujen CD-levyjen kanssa. Vaikka CD:ssä lukisikin hämäyksenä "CDDA".

Linux ei pahemmin nikottele kopiosuojausten kanssa.

Ja vaikka toimisikin, niin jos kopioit ostamasi kopiosuojatun levyn PC:llä vaikka siihen kännykkääsi(jos se esm. Mp3:a tukee), niin teet rikoksen. Väitätkö että tässä ei ole mitään vikaa?

Okei. Yritän pysytellä asialinjoilla :) Kopiosuojaukset tosiaan ovat aika syvältä, mutta niin on myös nykypäivän musiikinkuluttajien valtaosan asennoituminen näihin kuvioihin. Kutakuinkin JOKAISESSA tuttavaperheessäni on hyllyt täynnä kopioituja levyjä, eikä alkuperäisistä tietoakaan. Plus että tästä netiksi kutsutusta ilmaisesta karkkikaupasta jengi imuroi musaa, leffoja ja softaa enemmän kuin mitä ehtivät edes tsekata. Olen edelleenkin sitä mieltä että kuluttajalla tulee ostopäätöstensä myötä olemaan lopullinen päätäntävalta kopiosuojausten olemassaolosta ja tekijätahot oikeuksineen ovat häviävä osapuoli. Mutta tällainen kehitys myös entistä enemmän edesauttaa maailmaa, jossa (esim. musiikkiteollisuudessa) vain suurimmat ja tasapäisimmät selviytyvät.

No joo, en uskalla enempää leikkiä oraakkelia, mutta nämä ovat tunnelmat ja toisinaan todella tuntuu siltä, että sellaiset käsitteet kuin tekijänoikeus, informaatio ja sananvapaus ovat jengiltä aika hukassa.
KeljuK
24.09.2005 00:18:22
No joo, en uskalla enempää leikkiä oraakkelia, mutta nämä ovat tunnelmat ja toisinaan todella tuntuu siltä, että sellaiset käsitteet kuin tekijänoikeus, informaatio ja sananvapaus ovat jengiltä aika hukassa.

Kyllä. Valitettavasti juuri tämä porukka on säätämässä lakeja.
Kun pitäytyy tietämästä mitä voisi luulla saavansa, ei pety.
jäykkis
24.09.2005 08:11:27

Tämähän onkin jämäkkää tavaraa. Piiri pieni pyörii, rahaa kerääntyy ja silloin tällöin saattaa joku sentti päätyä oikeuden haltijallekin.

Tämä jos mikä on asia mikä haisee sen enemmän mitä enemmän hämmentää.

Alkaa myös ymmärää miten nyt esim. lakiteksiehdotelmaan on valiokuntien esityskistä otettu jotain ja jätetty jotain pois. En yleensä salaliittoteorioita kannata, mutta nyt kyllä tulee mieleen että olisikohan yksi strategia se, että mitä sekavampi laki lopulta syntyy, sen parempi.
Thomy
24.09.2005 08:58:32
Tämähän onkin jämäkkää tavaraa. Piiri pieni pyörii, rahaa kerääntyy ja silloin tällöin saattaa joku sentti päätyä oikeuden haltijallekin...

Ja koko totuus asiasta tietenkin löytyy jälleen jostain tällaisesta Suurtalous-julkaisun täysin puolueettomasti kirjoitetusta raportista ("tietokirjailija" Petteri Järvisen sitaatteineen).

Ruvetaan me muusikotkin vaan lisää leikkimään lakiasiantuntijoita. Siitähän kuitenkin paremmat fyrkat irtoaa kuin Gramexista konsanaan.

PS. Jäykkis, ei tää lääkitys oikein tunnu tepsivän :(
PIM
24.09.2005 09:01:26
Ja koko totuus asiasta tietenkin löytyy jälleen jostain tällaisesta Suurtalous-julkaisun täysin puolueettomasti kirjoitetusta raportista ("tietokirjailija" Petteri Järvisen sitaatteineen).

No ei ehkä koko totuus, vaan se toinen puoli, joka jää ÄKT:n ja kumppanien "raporteista" aina uupumaan. Onneksi sentään kaikki tiedotusvälineet eivät ole vielä tämän tekijänoikeusmafian kuristusotteessa.
Thomy
24.09.2005 09:19:43
No ei ehkä koko totuus, vaan se toinen puoli, joka jää ÄKT:n ja kumppanien "raporteista" aina uupumaan. Onneksi sentään kaikki tiedotusvälineet eivät ole vielä tämän tekijänoikeusmafian kuristusotteessa.

Niin. Asiat eivät tosiaankaan valitettavasti ole aivan mustavalkoisia tälläkään alalla. Mutta jos sinä hyvä veli koet musiikintekijänä joutuvasi tekemisiin mafian kanssa, kun puhutaan Teostosta ja Gramexista, niin älä ihmeessä ole kummankaan asiakas. Tästä tarjouksesta nimittäin VOI kieltäytyä. Ja kyllä sinunkin näitä reittejä ansaitsemille roposille löytyy muitakin ottajia. Mikäli kuitenkin päädyt olemaan näiden järjestöjen korvauksia vastaanottavana tahona, niin ainahan voit lahjoittaa ansiosi esim. Petteri Järvinen Oy:lle, EFFIlle, tai jollekin muulle tämän päivän todelliselle kansankynttilälle. Nämähän ne ovat varsinaisia Robin Hoodeja, jotka puolustavat vähäosaisia meidän musiikintekijöiden riistovallalta.
jäykkis
24.09.2005 09:58:39 (muokattu 24.09.2005 09:59:09)
PS. Jäykkis, ei tää lääkitys oikein tunnu tepsivän :(

Älä höpsi, kyllähän se tepsii! Nythän sun kommenteissa on selvä järki, ajatus ja keskustelun sävy!

Siis edellinen ei tarkoittanut että täytyy olla samaa mieltä, vaan tarkoitin nimenomaan provosoivaa sävyäsi (jonka olin lukevinani).

e:typot
PIM
24.09.2005 10:07:20
Minä puhunkin tämän unohdetun ja syyllistetyn kansaosan eli musiikin kuluttajien näkökulmasta, eli sen saman, joka loppukädessä maksaa koko huvin.
Thomy
24.09.2005 10:07:21
Siis edellinen ei tarkoittanut että täytyy olla samaa mieltä, vaan tarkoitin nimenomaan provosoivaa sävyäsi (jonka olin lukevinani).

Myönnetään. Provosointi on taitolaji ja ylilyöntejä tapahtuu jatkuvasti. Kuten noista edellistä kirjoituksistanikin voidaan havaita.
Thomy
24.09.2005 10:14:26
Minä puhunkin tämän unohdetun ja syyllistetyn kansaosan eli musiikin kuluttajien näkökulmasta, eli sen saman, joka loppukädessä maksaa koko huvin.

Kuluttaja ? Siis se onneton tunari, joka yrittää rahalla ostaa MINUN sydänverellä taiteilemaani henkistä omaisuutta ! Hah !
Hävetköön nurkassaan...

No niin. Eiköhän me kaikki jossain määrin lukeuduta tuohon puolustamaasi kansanosaan.
Jokunen
24.09.2005 10:24:43
Tuli tällainen mieleen, että jos ostan tekijänoikeuslailla suojatun CD:n, saanko lainata sitä kaverilleni? Ja jos saan, niin silti sen lainaaminen tiedostomuodossa verkon välityksellä on siis kielletyä, eikö?
"Olen 16, minulla on farmariauto" Iron Maiden - Running free (käännös: YLE)
Leikari
24.09.2005 10:25:05

kyllähän se on tullut jo muutenkin ajan myötä selväksi, että Teosto ja Gramex - vaikka toki periaatteessa tarpeellisia ja oikealla asialla ovatkin - eivät käytännössä toimi koko jäsenkuntiensa etujen mukaisesti.

Grramex etenkin on vahvasti suurimpien musiikkituotanto-/levy-yhtiöiden tukena so. menestysartistien tukena

ja Teostohan ei elä tässä maailmassa vaan neuvostoaikaisen sääntelytalouden ja toisaalta pahimman monopolikapitalismin maailmassa

tuntuu usein, että molempien "firmojen" päätarkoitus on turvata johtajilleen hyvät tulot

hävelliäästihän esim. gramex ei toimintakulujaan - esim. toimintakertomustaan juuri esittele
Soitetaan jamia!
Leikari
24.09.2005 10:30:30
Tuli tällainen mieleen, että jos ostan tekijänoikeuslailla suojatun CD:n, saanko lainata sitä kaverilleni? Ja jos saan, niin silti sen lainaaminen tiedostomuodossa verkon välityksellä on siis kielletyä, eikö?

nykyisten säädösten mukaan äänitteestä voi ottaa kopion itselle ja lähipiirille

voit sen kopion laittaa verkon välityksellä kunhan se on siten, että muut ulkopuoliset eivät voi sitä sieltä ottaa - siis esim. että kotisivultasi voi ladata käyttäjätunnuksella

sinällään lakiasioiden kanssa muutamasta sanasta kikkaileminen ei maallikolle kannata - - on syytä tuntea oikea lakiteksti, valmisteluaineisto, oikeuskäytäntö ja silloinkin olla juristi ymmärtämässä säädösten todellinen sisältö

se kaverille lainaaminen/kopiointi tarkoittaa, että jollain tavalla tunnet sen jolle kopioit - - kaveri voi nykyään olla verkossakin, mutta jonkinlainen molemminpuolinen vuorovaikutussuhde välillänne varmaan pitää olla ennen kuin voit kaveriksesi väittää

viimekädessä oikeus harkitsee sen kaveruuden vaikkapa yleisen elämänkokemuksen perusteella
Soitetaan jamia!
Jokunen
24.09.2005 10:33:13
nykyisten säädösten mukaan äänitteestä voi ottaa kopion itselle ja lähipiirille

voit sen kopion laittaa verkon välityksellä kunhan se on siten, että muut ulkopuoliset eivät voi sitä sieltä ottaa - siis esim. että kotisivultasi voi ladata käyttäjätunnuksella

Kiito ksia.
"Olen 16, minulla on farmariauto" Iron Maiden - Running free (käännös: YLE)
Thomy
24.09.2005 10:54:10
kyllähän se on tullut jo muutenkin ajan myötä selväksi, että Teosto ja Gramex - vaikka toki periaatteessa tarpeellisia ja oikealla asialla ovatkin - eivät käytännössä toimi koko jäsenkuntiensa etujen mukaisesti.

Jep. Täydellisessä maailmassa nämäkin lafkat olisivat ihan eri näköisiä ja jakaisivat yhteiset saavutuksemme vielä paljon oikeudenmukaisemmin. Mutta hei: Nää on oikeesti todella isoja kuvioita, joita ei pysty hoitamaan ihan metsästysseura-pohjalta. Ja kansainvälisessä vertailussa Suomessa on aika pirun hyvin joka suuntaan toimivat tekijänoikeusjärjestöt. Näistä on helppo rutista mutu-pohjalta (enkä tarkoita ketään henkilökohtaisesti), mutta asiat voisivat olla todella paljon huonommallakin tolalla.

Kilpailuhan on tällä hetkellä EU:n pyhin ja ylimmäisin arvo kaikessa mahdollisessa, mutta siinä vaiheessa jos ulkomaiset tekijänoikeusjärjestöt jyräävät pienille ja pirstaleisille markkinoillemme, niin voi voi meitä. Silloin nimittäin kaikilla tekijänoikeusvirran pikku puroilla tulee olemaan entistä kuivemmat ajat ja voimme yksissä tuumin muistella kuinka hyvin asiat olivat vielä Teoston ja Gramexin "vahvoina" aikoina.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)