![]() 17.12.2004 23:53:34 | |
---|---|
Juu ei, mutta kasvun suuntaa se on ohjaillut esim. Amigaa ja Commodorea kun muistelee. Pelien kopioiminen oli niin helppoa, että ostaminen romahti ja koneita tehneet menivät konkurssiin. Kyllä se noitten ko. vehkeitten häviäminen oli ihan Commodoren strategisen johdon syy... "Poks" sano Tshernobyl | |
![]() 17.12.2004 23:57:16 | |
Kyllä se noitten ko. vehkeitten häviäminen oli ihan Commodoren strategisen johdon syy... No miten sen nyt ottaa. Myivät koneen halvalla ajatuksena ottaa voitto peleistä, mutta kun kopioimisen takia pelit eivät myyneetkään, niin lopahti koko homma. | |
![]() 17.12.2004 23:59:35 | |
pakko tunnustaa: meitsi warettaa, joskus. mut 99% biisejä joita ei edes hyvinvarustetuista levykaupoista (enää) saa - nimittäin erinäisiä konemusiikin alalajien ns. "white label"-julkaisuja. (laittomia tuotoksia nekin usein on...) joskus tulee impattua laiskuuttani jotain muutakin, kun en viitsi mennä kauppaan ostamaan sitä kokoelmalevyä vain sen yhden biisin tähden 20 eksulla. ja sinkkuna se biisi ilmestyi jo vuonna 86 - ei taida enää kuulua TopTenin valikoimiin. mutta silti kulutan AITOIHIN levyihin 100-200 euroa/kk. (teljetkää minut vankilaan, olenhan suuri rikollinen. moraalinvartijoille voin kertoa oman moraalikäsitykseni: moraali on sitä ettei kuse pilluun.) :D "if we can´t be free, let´s at least be cheap!" - Frank Zappa | |
![]() 18.12.2004 00:02:38 | |
No miten sen nyt ottaa. Myivät koneen halvalla ajatuksena ottaa voitto peleistä, mutta kun kopioimisen takia pelit eivät myyneetkään, niin lopahti koko homma. Niinpä. Mutta aatellan esim Amigaa, vehje oli miljoonia valovuosia edellä silloista "bisneskone" kehitystä, mutta miten Commodoren johto osas asian hyödyntää? Olis helvetin hieno kirjotella Mnettiin amigan näppiksellä =0) "Poks" sano Tshernobyl | |
![]() 18.12.2004 00:09:58 | |
Niinpä. Mutta aatellan esim Amigaa, vehje oli miljoonia valovuosia edellä silloista "bisneskone" kehitystä, mutta miten Commodoren johto osas asian hyödyntää? Olis helvetin hieno kirjotella Mnettiin amigan näppiksellä =0) Joo, jos kopiointia ei olisi ollut, olisi Amiga saattanut olla kilpailija Applelle ja sitäkautta Bill Gatesille jne. Minullakin on tuolla Commodore 64. Kasettiasemalla. Commodoren johto ei osannut pysäyttää piratismia silloin. Nähtäväksi jää mitä siitä seuraa nyt jos eivät saa pysäytettyä. | |
![]() 18.12.2004 00:23:38 | |
Joo, jos kopiointia ei olisi ollut, olisi Amiga saattanut olla kilpailija Applelle ja sitäkautta Bill Gatesille jne. Elokuun Pelit lehdessä on lyhkäinen Amiga historiikki. Siellä todetaan muunmuassa seuraavaa: Amiga oli 1990-luvun taitteen suosituin pelikone Euroopassa. Se nousi asemaansa laadukkaan tekniikan ja kattavan piratismin ansiosta. Sitkeä samaan rautaan luottaminen ja piratismi lopulta myös upottivat Amigan. Elikkä kun tuote oli kunnossa piratismistä oli hyötyä. Pukeudun mustaan koska heräsin tänä aamuna | |
![]() 18.12.2004 01:11:28 | |
No miten sen nyt ottaa. Myivät koneen halvalla ajatuksena ottaa voitto peleistä... Ja ihan samaa strategiaa käyttävät nykyisetkin pelikonevalmistajat ja hyvinpä nuo porskuttavat. Vitsihän on myös siinä, että konettahan ei voi kopioida ja siitähän se valmistaja saa rahaa, vaikkakin kate on pienempi kuin peleissä. Pelibisneksessä ei taida monikaan laitevalmistaja olla mukana, joten heille mahdollisesta kopioinnista ei juuri ole haittaa. Päinvastoin. Silti molemmat alueet ruokkivat toisiaan; ilman pelejä ei myydä koneita ja sama toisinpäin. Pelien kopiointi tehtiin ennenvanhaan juurikin tuolla kaveri -menetelmällä. Milloin mediana sitten oli C-kasetti tai disketti. PC-aikakaudella tuli BBS:ät ja data kulki puhelinlinjoja pitkin jo kauan ennen internetin vallankumousta. Vaikka varsinainen lataaminen oli hitaampaa, niin pelit olivat silloinkin saatavailla usein jo ennen virallista julkaisua. Vaikka kopiointi olisikin osasyy joiden laitteiden sukupuuttoon, ei se voi olla ainoa. Kuten tässäkin ketjussa on monesti todettu, on kopiointi nykyään naurettavan helppoa. Silti kaikki valmistajat ovat edelleen pelissä mukana ja uusia pelejä julkaistaan jatkuvasti tolkuttomia määriä. ..Vähän ollaan sivuraiteella, mutta mun mielestä pelibisnes on ihan hyvä vertailukohta. Väittäisin kopioinnin ja piratismin syövän softapuolen leipää ihan samalla tavalla kuin musiikkibisneksessäkin. Silti ensinmainituilta ei kuulu lähellekkään niin paljon kitinää kuin jälkimmäisiltä. Mistähän mahtaa johtua? Pelitalot ovat nykyisin antaneet joitakin vanhoja suosittuja pelejään jakoon ilmaiseksi. Koskahan musapuolella tapahtuu samaa? | |
![]() 18.12.2004 02:02:27 (muokattu 18.12.2004 02:02:49) | |
Bändin nimi: KN Kappaleen nimi: Warettajan Balladi URL: http://personal.inet.fi/koti/miracless/musa/Warettajan_Balladi.mp3 (Mp3) Ajankohtainen kappale ajankohtaisesta aiheesta. Soundit tarkoituksella mnitkä on. Lopulliset versiot ilmestyvät nettiin lähitulevaisuudessa! sanat: WARETTAJAN BALLADI ------------------------ faija hommasi pojalleen netin osti kotiin modeemin siitä ne ongelmat alkoi vaan puhelinlaskut rupes kasvamaan tarjous tuli laajakaistaan faija siihen päätti vaihtaa poika ties softaa ei kannata ostaa senkun vaan imuttaa waretan waretan vittu mä waretan uhkaa vaikka KRP letkut punaisina enemmän mä imutan tunge se moraali perseesees!!!! poliisit tuli ovelle vei pojan tietokoneen äiti itkee keittiössä faija velkavankeuteen poika osti uuden koneen faija istuu vieläkin kohta jeparit sut kiinni saa ehkä pääset isäs selliinkin waretan waretan vittu mä waretan uhkaa vaikka KRP letkut punaisina enemmän mä imutan tunge se moraali perseesees!!!! | |
![]() 18.12.2004 03:28:07 | |
...vaikka sen todellinen tarkoitusperä on sotien ja eriarvoisuuden lietsominen globaalisti ja ennenkaikkea kasvattaa luokkaeroja parempiosaisten eduksi. Aivan. Eli nimenomaan, kun meillä täällä pohjoisella maapallonpuoliskolla menee niin hyvin kuin meneekin, niin se myös edellyttää sitä, että monilla muilla maan asukkaista menee huonommin. Ei meillä olis edes tietokoneita, jos eteläisellä pallonpuoliskolla ei olisi köyhiä ihmisiä. Toisen miehen onni, on toisen miehen vahinko. Näin se vaan menee. Mielestäni tästä warettamisesta on aivan turhaa kiistellä. Ei asiat miksikään muutu sillä, että muutama sivusto laitetaan alas. Niitä tulee aina lisää. Mitä tulee artistien ja elokuvien tekijöitten kärsimiin tappioihin, mielestäni siihen on vain yksi ratkaisu: on luotava toisenlainen järjestelmä. Järjestelmä, jossa jokainen artisti tai tekijä saa varmasti palkkansa, mutta palkka olisi vakio, suhteessa työn määrään. Eli siis palkka maksetaan kerran ja that's it. Tuotettu materiaali olisi kaikille ilmaista. Kuin taidetta. Maalauksiakin voi käydä ihailemassa esimerkiksi näyttelyissä ilmaisiksi, miksei myöskin musiikkia tai elokuvia. Ehkä itse musiikin/elokuvan tekijä eli taiteilija itse voisi saada hieman enemmän kuin se studion siivooja, mutta perusideana pyritään kompensoimaan hyvä- ja huonotuloisten välistä kuilua eli esim. se levy-yhtiön pomo ei pääse liiaksi rikastumaan. Se, kuka tai mikä nämä palkat tulee maksamaan, on ainakin minulle vielä kysymysmerkki. Ehkä ne maksettaisiin veroista? Ideoita? Kommentoikaa. P.S. En jaksanut lukea threadia loppuun. Ehkä joku toinen päivä... Joka viimeksi nauraa, ei ilmeisesti ymmärtänyt vitsiä. | |
![]() 18.12.2004 03:32:05 | |
Tommoset kommunistiset ideat ei mun mielestä ole realistisia musabisneksessä (eikä missään muuallakaan mutta jätetään ne väittelyt muualle). Andrey Bolshakov - Master of Shred | |
![]() 18.12.2004 09:27:36 (muokattu 18.12.2004 09:30:57) | |
Ja warettaminen sitten liippaa? Paljonkos olet imutellut;) Sanotaan näin: kuluttajan roolissa mulla ei ole mitään tekemistä warettamisen kanssa. No mitäs se jos se ei MINUA liikuta niin paskanko väliä niillä on joita asia koskee. Näinhän se menee yleensä. Mähän nimenomaan sanoin että pidän kopiosuojauksia epäonnistuneena vetona! Edittiä: Ja noi sun esimerkkisi liittyivät nimenomaan siihen tavalla tai toisella. ...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain! | |
![]() 18.12.2004 09:37:06 | |
Elokuun Pelit lehdessä on lyhkäinen Amiga historiikki. Siellä todetaan muunmuassa seuraavaa: Elikkä kun tuote oli kunnossa piratismistä oli hyötyä. Niin no tavallaanhan musiikkiteollisuus olisi ottamassa oppia tuosta, mikäli lanseeraavat taas uuden entistä paremman tallennusmuodon CD-levyn tilalle ja taas uuden sen tilalle jne. Silloinhan kuluttaja joutuu samaan kierteeseen kuin joutui tietokoneiden kanssa, eli päivittämään laitteiston vuosivauhdilla mikäli aikoo uusimpia (pelejä, äänittäitä jne.) hyödyntää. Kuluttajan kannalta hyödyllisiä on mahdollisimman pitkään samana pysyvät tallennusratkaisut, vrt. vinyyli. Kun taas teollisuuden kannalta edullista on vaihtaa formaattia jatkuvasti vrt. CD, MD, DAT jne. 5.1 ääniformaatti pakottaa ostamaan vieläpä uuden vahvistimen ja läjän kaiuttimia joita ei keskivertokämppään saa mitenkään järkevästi sijoiteltua kun sen stereokuvankin kanssa on vähän niin ja näin. Voi hyvinkin olla, että musiikkiteollisuuden edessä on muutos mutta millainen? Ehkä tulevaisuudessa kuuntelemme vain pelimusiikkia, sillä suunnallahan menee nyt erittäin hyvin. Ja yksikään minun vanhoista PC peleistä ei toimi kun vaihdoin tähän xp-koneeseen. | |
![]() 18.12.2004 09:43:26 | |
Sanotaan näin: kuluttajan roolissa mulla ei ole mitään tekemistä warettamisen kanssa. Mähän nimenomaan sanoin että pidän kopiosuojauksia epäonnistuneena vetona! Edittiä: Ja noi sun esimerkkisi liittyivät nimenomaan siihen tavalla tai toisella. Eihän kopiosuojaus estä äänittämästä levyä kasetille, tai vaikka tietokoneen kovalevylle äänityssoftaan, josta voi stten polttaa CD:n. Tuleehan siinä yksi digitaali analoogi muunnos, mutta ei se laatu siitä mitenkään ratkaisevasti heikkene. Lisäksi kopiosuojatuissa levyissä on edelleen se tarra. Ja palauttaakin saa ja rahat takaisin jos levy ei toimikaan kotona. Eihän se minustakaan mikään kuningasveto ollut, mutta aika avoimin kortein kuitenkin tehty. Jos kuluttajat äänestävät lompakoillaan, eivätkä osta levyjä niin eiköhän se poistukin sitten aikanaan. Ja tällä en sitten tarkoita sitä, että ne levyt pitäisi ostamisen sijasta varastaa. | |
![]() 18.12.2004 09:58:13 (muokattu 18.12.2004 10:00:31) | |
Kokeilkaas muuten tällästä sivustoa: www.amazon.com . Aika kivasti musasämplejä ja muuta oheistietoa(käyttäjien kommentteja yms). Ja helvetisti nopeampi mitä AMG nykyään on. Ei jaksa tähän vääntää mitään....vaan väänsinpä vaan. | |
![]() 18.12.2004 10:16:00 | |
Pelibisnes on nykyään isompaa kuin elokuvat. Se on paljon se. Hauskan asiasta tekee se, että pelejä on kopioitu jo kauan ennenkuin musiikkia keksittiin edes myydä digitaalisessa muodossa, saati sitten kopioida. Eipä tuo ole paljon kasvua hidastanut, joten vertaaminen ei ole ehkä ihan noin helppoa. Pelibisneksessä pitää muistaa, että suurinta bisnestä maailmalla ovat pelikonsolipelit eivät helpommin waretettavat PC-pelit. Waretettu pelikonsolipeli vaatii toimiakseen kalliin MOD-piirin ja tietenkin muuta osaamista. Ja kertoohan nuo Halo2:sen ja GTA San Andreaksen konsolipeli myyntiluvut jenkkilässä, että niitä ostetaan ja paljon. Salakka - Alburnus Alburnus | |
![]() 18.12.2004 10:42:41 | |
Tommoset kommunistiset ideat ei mun mielestä ole realistisia musabisneksessä (eikä missään muuallakaan mutta jätetään ne väittelyt muualle). Hoho! Komppaan! "Vaadimme Pallistin pallit kehiin!!" -kid ego
www.collarbone.tk | |
![]() 18.12.2004 11:28:52 (muokattu 18.12.2004 11:29:39) | |
Tuo kopiosuojaus on täysin vitsi mielestäni. Siitä on enemmän haittaa tavalliselle kuluttajalle kuin warettajille, kun levyt ei toimikaan kaikissa soittimissa esim. autossa. Koneelle rippaaminen kuitenkin onnistuu ilman minkäänlaisia ongelmia eräälläkin freewarena saatavalla ohjelmalla. Mutta onneksi kopiosuojauksesta on alettu luopumaan jo pikkuhiljaa parempia suojauksia odotellessa. [En tiennyt hänen olevan tunnettu.] - paranoid android | |
![]() 18.12.2004 13:14:03 (muokattu 18.12.2004 13:17:14) | |
Zammy: Mä olen todellakin sitä mieltä, että niin pitkään kun joku ulkopuolinen ei taiteilijan tuotoksesta rahallisesti hyödy, niin ei sille taiteilijalle tarvitse antaa oikeutta valita taiteestaan nauttijoita. Niin. Siinähän se. Se nyt kumminkin on taiteilijan roolin ydin. Sen sä haluat itsellesi. Sä haluat päättää taiteilijan puolesta, mikä tälle on hyväksi. Niinhän aina diktatuureissa. Eikös vain? -Q-: Ja ihan samaa strategiaa käyttävät nykyisetkin pelikonevalmistajat ja hyvinpä nuo porskuttavat. Vitsihän on myös siinä, että konettahan ei voi kopioida ja siitähän se valmistaja saa rahaa, vaikkakin kate on pienempi kuin peleissä. Woc: Elikkä kun tuote oli kunnossa piratismistä oli hyötyä. Ainoa häviäjä on se luova henkilö, musan tai pelin tai kuvan tai leffan tekijä, silloin kun koko strategia perustuu siihen, että (1) myydään laite (2) siihen sitten waretetaan sisältö. Siitähän tässä on kyse. Nettikapinalliset pelaavat tekijöitä vastaan teollisuuden eduksi. | |
![]() 18.12.2004 13:30:06 | |
Sormunen: Siitähän tässä on kyse. Nettikapinalliset pelaavat tekijöitä vastaan teollisuuden eduksi. Näin! Taidatkos sen tän paremmin kiteyttää. Iso plussa. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 18.12.2004 13:33:51 | |
Zammy: Niin. Siinähän se. Se nyt kumminkin on taiteilijan roolin ydin. Sen sä haluat itsellesi. Sä haluat päättää taiteilijan puolesta, mikä tälle on hyväksi. Niinhän aina diktatuureissa. Eikös vain? Mä en tässä nää mitään tollaista. Pelisäännöt on sellaiset miksi ne sovitaan ja niistä tässä nyt vaan keskustellaan. Ei artistilla koskaan ole ollut mitään täydellistä itsemääräämisoikeutta kaiken henkisen pääomansa suhteen. Kukaan ei edelleenkään nillitä siitä, että onko hänen levy tai kirja jossain kirjastossa lainattavissa. Paitsi ehkä silloin jos se ei ole. Mulla on pappatunturi. Sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään - sen sorttinen. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)