Aihe: Joko riittää? Musiikkiin muutos!
1 2 3 4 514 15 16 17 18
Teijo K.
24.02.2010 14:18:39

arsu: Niin. Tai siis ois kiva jos joku tarjoaisi muillekin jotakin kuin näille "tyhmille teineille". Kuka helvetti on päättänyt, mikä on "hyvä" radiobiisi? Ja kuka päättänyt millainen on se radion kuuntelijan sterotyyppi? Kuinka usein radiosta kuulee yli 5-minuuttisia biisejä? Miksi jokaisessa radiobiisissä on pakko olla joku tarttuva rallatus tai muuten vaan tarpeeksi yksinkertainen kappalerakenne? Jotenkin tuntuu, ettei kukaan enää nykyään KUUNTELE musiikkia radion välityksellä, se vaan laitetaan taustalle soimaan autossa/duunissa/kotona. Ja tämä on sääli, mä haluaisin kuunnella radiota mutta kun olen tuhanteen kertaan kuullut kaiken mitä se tarjoaa. Tämä on vähän kuin katsois töllöstä samaa huonoa leffaa sataan kertaan. Ja kun nimenomaan olen sitä mieltä, että nykyään julkaistaan yhtä paljon hyvää musiikkia kuin ennenkin, niin miksi sitä yritetään piilottaa? Ja samalla tapetaan vuosikymmeniä vanhaa hienosti toiminutta radioperinnettä. En mä sikäli valita, kyllä mä löydän levyni ilman radiotakin, mutta olishan se mahtavaa pystyä kuuntelemaan monipuolisia, persoonallisia ja uusiutuvia
radio-ohjelmia. "Soitetaan mitä halutaan" - etsikää uusi monipuolisempi haluaja.

Tämä olisi sopinut paremmin tuohon radioiden soittolistoja koskevaan ketjuun, mut laitoin nyt tänne.

Parempi otsikko olisi mun mielestä ollut, että miksi radiossa ei soiteta monipuolisemmin tarjolla olevaa musaa? Tai Muutos radiossa soitettavaan musaan! Mutta mä epäilen, että jos joku perustaisi tommosen radiokanavan niin se ei kannattaisi taloudellisesti, koska niitä halukkaita kuuntelijoita ei olisi tarpeeksi. Mun mielestä esim. Groove FM yritti alussa tarjoilla, jos ei nyt ihan kauhean monipuolisesti, mutta kuitenkin laadukkaasti siitä yhdestä siivusta matskua. Ei vaan sekään sitten kannattanut ja nykyään siellä soi suppea soittolista ja aika semmonen samanlainen matsku kuin jollain novalla vain pikku painotuserolla.
ubik
24.02.2010 14:32:00
Esim YleXn ryhmä-x ohjelma on melkosen hyvä katsaus uuteen musiikkiin, samoin kun Veli Aaltosen musiikin erikoisohjelma sunnuntai aamuisin, kuten muutkin ko. kanavan erikois ohjelmat. Mut perus kaupallisella radiolla on AINA soitettu sen hetken POP musiikkia. ja esim 60-70-80 luvulla biisien maximi mitta oli n. 3 minuuttia. + nykyään on vielä olemassa esim. internet radiot jotka ovat joko hyvinkin profiloituneita yhteen musiikki tyylin tai voit säätää ihan itse minkä tyylistä musiikkia ja miltä aikakaudelta haluat kuunnella. mut tuntuu et teiän suurin murhe on että radiossa soitetaan kaupallista musiikkia? mistäköhän johtuisi? ku suurin osa mainituista radio kanavista esim. NRJ, NOVA jne. ovat kaupallisia radiokanavia niin onko se joku ihme että siellä ei soiteta marginaali musiikkia? jos tarkoituksena on kuitenkin menestyä kaupallisesti.
Teijo K.
24.02.2010 15:04:04

ubik: Esim YleXn ryhmä-x ohjelma on melkosen hyvä katsaus uuteen musiikkiin, samoin kun Veli Aaltosen musiikin erikoisohjelma sunnuntai aamuisin, kuten muutkin ko. kanavan erikois ohjelmat. Mut perus kaupallisella radiolla on AINA soitettu sen hetken POP musiikkia. ja esim 60-70-80 luvulla biisien maximi mitta oli n. 3 minuuttia. + nykyään on vielä olemassa esim. internet radiot jotka ovat joko hyvinkin profiloituneita yhteen musiikki tyylin tai voit säätää ihan itse minkä tyylistä musiikkia ja miltä aikakaudelta haluat kuunnella. mut tuntuu et teiän suurin murhe on että radiossa soitetaan kaupallista musiikkia? mistäköhän johtuisi? ku suurin osa mainituista radio kanavista esim. NRJ, NOVA jne. ovat kaupallisia radiokanavia niin onko se joku ihme että siellä ei soiteta marginaali musiikkia? jos tarkoituksena on kuitenkin menestyä kaupallisesti.

Juurikin näin.
sticky fingers
24.02.2010 15:06:13
Teijo K.: Parempi otsikko olisi mun mielestä ollut, että miksi radiossa ei soiteta monipuolisemmin tarjolla olevaa musaa? Tai Muutos radiossa soitettavaan musaan! Mutta mä epäilen, että jos joku perustaisi tommosen radiokanavan niin se ei kannattaisi taloudellisesti, koska niitä halukkaita kuuntelijoita ei olisi tarpeeksi. Mun mielestä esim. Groove FM yritti alussa tarjoilla, jos ei nyt ihan kauhean monipuolisesti, mutta kuitenkin laadukkaasti siitä yhdestä siivusta matskua. Ei vaan sekään sitten kannattanut ja nykyään siellä soi suppea soittolista ja aika semmonen samanlainen matsku kuin jollain novalla vain pikku painotuserolla.

Nopeesti kun keskustelua katselin, niin mun mielestä parempi otsikko olisi ollut ehkä joku: "Miksei radiokanavaa saa vaihdettua?" tai "Miksi jonkun pitää saada radiotoiminnasta rahaa?" tai "Kertokaa vinkkejä soittolistattomista radiokanavista"... Tai jotain. Kyllä sitä musiikkia siellä on. Radio Helsinki, Radio Rock ja Ylex nyt ekana tulee mieleen. Ongelma tietenkin on myös siinä, että niinkun ei TV:stäkään, ei radiostakaan tule keskellä juuri mitään järkevää ohjelmaa/soittolistattomia musajuttuja. Avatkaa radio joskus illalla, niin sieltä saattaa jotain mielenkiintoisempaa tullakin.
...
arsu
24.02.2010 15:10:05 (muokattu 24.02.2010 15:16:13)
Tarkennetaan vielä että nämä mun kirjoitukset liittyvään rock/metal-musiikkiin ja niitä soittaviin kanaviin. Ihmettelen vaan että hirveä määrä myös Suomessa erittäin hyvin myyviä bändejä jää lähes kokonaan soittolistojen ulkopuolelle. Siis albumilistan kympin joukkoonkin nousevat Mastodonit, Opethit, Isis ym., kaikki instrumentaalirock, post-rock ja -metal, monet vanhemmat kuten Kyuss, ja myös monet kotimaiset kuten vaikka Barren Earth ja Insomnium. Eikä siis sen takia ettei niitä kuunneltaisi, vaan siksi etteivät sovi tähän "radiosoittobiisi" kategoriaan. Minkä takia näitä ja kymmeniä muita samanlaisia bändejä varten täytyy pitää oikein erikoisohjelmia jotta niitä voisi soittaa? Ja sama asia toistuu varmasti myös kevyen ja popmusiikin saralla, en lähde siihen kantaa ottamaan kun en niistä mitään käsitä.

E: Eikä voi puhua marginaalimusasta jos bändit myy keikkapaikat loppuun, levyt nousevat aina listoille ja jokainen genrestä jotain tietävä tietää bändit ja kuuntelee niitä. Ja kuuntelisi myös radiosta jos irtoisi yksikin soittokerta sen 200 Metallicatoiston keskeltä
Teijo K.
24.02.2010 15:24:19

arsu: Tarkennetaan vielä että nämä mun kirjoitukset liittyvään rock/metal-musiikkiin ja niitä soittaviin kanaviin. Ihmettelen vaan että hirveä määrä myös Suomessa erittäin hyvin myyviä bändejä jää lähes kokonaan soittolistojen ulkopuolelle. Siis albumilistan kympin joukkoonkin nousevat Mastodonit, Opethit, Isis ym., kaikki instrumentaalirock, post-rock ja -metal, monet vanhemmat kuten Kyuss, ja myös monet kotimaiset kuten vaikka Barren Earth ja Insomnium. Eikä siis sen takia ettei niitä kuunneltaisi, vaan siksi etteivät sovi tähän "radiosoittobiisi" kategoriaan. Minkä takia näitä ja kymmeniä muita samanlaisia bändejä varten täytyy pitää oikein erikoisohjelmia jotta niitä voisi soittaa? Ja sama asia toistuu varmasti myös kevyen ja popmusiikin saralla, en lähde siihen kantaa ottamaan kun en niistä mitään käsitä.

E: Eikä voi puhua marginaalimusasta jos bändit myy keikkapaikat loppuun, levyt nousevat aina listoille ja jokainen genrestä jotain tietävä tietää bändit ja kuuntelee niitä. Ja kuuntelisi myös radiosta jos irtoisi yksikin soittokerta sen 200 Metallicatoiston keskeltä

Eli tässäkin on se, että tota musaa on, mutta se ei soi radiossa. Pari itselle eräällä tavalla tipahtanutta uutta musaa on nimenomaan tota metallipuolen hommaa. Ei näitä isoja nimiä kuitenkaan. Itselle yllätyksenä ja pyytämättä kaveri soitti näytteitä tuossa joku aika sitten ja nehän kolahti. Tosin johan toi on jees, että noita metallin erikoisohjelmia tulee, vai tuleeko? Ennen tuli ainakin. Tommosestahan se koko kevyen musan soittaminen alkoi. Tunti-pari viikossa kevyttä musaa. Siitä se sitten pikkuhiljaa on kehittynyt.
Kapis
24.02.2010 21:54:46
Tommosestahan se koko kevyen musan soittaminen alkoi. Tunti-pari viikossa kevyttä musaa. Siitä se sitten pikkuhiljaa on kehittynyt.

Arsu haluaisi ehkä palata noihin aikoihin. Että tunti-pari kevyttä musaa ja loput oikein helkkarin raskasta..
arsu
25.02.2010 08:42:06
Arsu haluaisi ehkä palata noihin aikoihin. Että tunti-pari kevyttä musaa ja loput oikein helkkarin raskasta..

No en kyllä ihan tätä hakenut. Ihan sama kuinka raskasta tai kevyttä. Mutta ei biisin kesto tai rakenne tai genre saisi yksin olla syynä sille ettei sitä radiosta kuule vaikka se olisi kuinka suosittu. Enkä ymmärrä miten kanavilla voi olla intohimoisesti musiikkia rakastavia levynpyörittäjiä, jotka valitsevat vaikka Neil Youngin tuotannosta Keep on Rockinin 300 kertaa peräkkäin. Ja Zeppelinillä ei ole muuta matskua kuin Kashmir ja Stairway. Työkaveri sanoo ettei tykkää Alice In Chainssistä, kun se on se Check My Brain. Tai siis eihän hän kuuntele kuin radiota, niin AIC=Check My Brain. Ja Purple=Smoke On The Water jne. jne. jne...
Teijo K.
25.02.2010 11:50:35

Kapis: Arsu haluaisi ehkä palata noihin aikoihin. Että tunti-pari kevyttä musaa ja loput oikein helkkarin raskasta..

Onhan se taidemusa ihan jees, mutta meillähän on taidemusaan suuntautuneempi yle 1 jo olemassa. Classic FM taisi kaatua? Se oli kyllä jännä, kun tuntui että siinä oli yritetty tota soittolista/genreajattelua siirtää taidemusan puolelle.
ubik
25.02.2010 12:00:49
no radion metalli ohjelmat ei oo koskaan mitään kulttuuri aarteitta ollut, mm. metalliliitto oli ainaki loppuaikoina lähinnä "klassikko levyjen" pyöritystä. Radio Rock nyt on mitä on eli just tätä ketjun aloittajan listaamaa "kaikki hyvä musa tehtii 70-90 luvuilla" meininkiä.

Metalli musiikin kirjokin on sitä luokkaa että aika vaikeeta on yhteen ohjelmaa mahduttaa tasaisesti kaikkia miellyttäviä vaihtoehtoja, ja jos kattelee vaikkapa Mnetin keskustelua raskaammasta musiikista ni sielläki aika vahvasti veivataan metallica, opeth, jne. linjoilla.

Metalli musiikki on kuitenkin marginaali musiikkia vaikka sillä paljon on kannattajia, ja aina kun metalli saa suurempaa tilaa mediassa ni on jo iso joukko ölisemässä ko. musiikin kauppalisuudesta ja muutenkin valittamassa. Metalli musiikilla kuitenkin on jo aika kattava media verkosto esim. lehdet Miasma, Inferno ja PRKL suessa. ko. musiikkiin profiloituneita baareja yms. yms. tilanne on taas täysin toinen esim Ambientin, Noisen, yms. kohdalla.
arsu
25.02.2010 13:54:37
no radion metalli ohjelmat ei oo koskaan mitään kulttuuri aarteitta ollut, mm. metalliliitto oli ainaki loppuaikoina lähinnä "klassikko levyjen" pyöritystä. Radio Rock nyt on mitä on eli just tätä ketjun aloittajan listaamaa "kaikki hyvä musa tehtii 70-90 luvuilla" meininkiä.

No nyt aletaan olla samalla aaltopituudella. En mä tarkoittanut etteikö klassikoita saisi soittaa, mutta jotain rajaa voisi vetää. Saisivat säätää mun puolesta vaikka lain joka rajoittaa saman biisin soittamista yli 350 kertaa vuodessa. Silti sitä voisi soittaa vielä joka päivä. Ja monipuolistamalla soittoa radiota kuuntelevat massat tutustuisivat myös laajemmin bändien tuotantoon ja mielikuvat voisivat muuttua.

Metalli musiikin kirjokin on sitä luokkaa että aika vaikeeta on yhteen ohjelmaa mahduttaa tasaisesti kaikkia miellyttäviä vaihtoehtoja, ja jos kattelee vaikkapa Mnetin keskustelua raskaammasta musiikista ni sielläki aika vahvasti veivataan metallica, opeth, jne. linjoilla.

Totta tämäkin, eihän kaikkia voi koskaan miellyttää. Mutta edelleen, Metallica soi JATKUVASTI, Opeth ei koskaan. Vaikka esim. Opethilla ois uran varrelta matskua niin Metalliliittoon, Rokille, Novalle kuin Ylen kanaville. Tai mille tahansa radiokanavalle, jos ei nyt ihan iskelmälle tai klassiselle.

Metalli musiikki on kuitenkin marginaali musiikkia vaikka sillä paljon on kannattajia, ja aina kun metalli saa suurempaa tilaa mediassa ni on jo iso joukko ölisemässä ko. musiikin kauppalisuudesta ja muutenkin valittamassa. Metalli musiikilla kuitenkin on jo aika kattava media verkosto esim. lehdet Miasma, Inferno ja PRKL suessa. ko. musiikkiin profiloituneita baareja yms. yms. tilanne on taas täysin toinen esim Ambientin, Noisen, yms. kohdalla.

Ainakaan mä en onneksi ajattele näin, että aika mediassa välttämättä on yhtä kuin kaupallisuus. Vaikka öliseehän ne.
jopasoli
25.02.2010 14:39:22
Ei innovaatioita, uusia juttuja tai semmosia voi tekemällä tehdä tai pakottaa ulos. Ne tulee jos on tullakseen. Ehkä nykyään on niiden suhteen ollut huonompi tuuri, en tiedä.
Tämä ei ole provoa.
Gandhi
25.02.2010 16:56:02
jopasoli: Ei innovaatioita, uusia juttuja tai semmosia voi tekemällä tehdä tai pakottaa ulos. Ne tulee jos on tullakseen. Ehkä nykyään on niiden suhteen ollut huonompi tuuri, en tiedä.

Kyllä mun näkemykseni mukaan nykyään tehdään monipuolisimmin musiikkia mitä koskaan ennen on tehty. Uusia juttuja on kasoittain, ja osa siitä ei ole edes paskaa.
Lennu
25.02.2010 17:45:31

Gandhi: Kyllä mun näkemykseni mukaan nykyään tehdään monipuolisimmin musiikkia mitä koskaan ennen on tehty. Uusia juttuja on kasoittain, ja osa siitä ei ole edes paskaa.

Heh, no ei kyllä. Tossahan meni kaikki väärin :D
My life is like an Opel-highway.
L.Ruoska
25.02.2010 20:13:01

Jii: Muistan lukeneeni jostain ajatuksen, että sinä vuonna kun kirjoittaa ylioppilaaksi/valmistuu ammattikoulusta/jne, on hyvä musiikki tehty. Tuo on se rajapyykki.
Jeah, koulut jäi kesken yli 10 vuotta sitten mutta kyllähän se näin on että "uusia ja hyviä" rokkilevyjä löydän lähinnä 90-luvulla julkaistuista. Nykyrokki ei oikein putoa. Jazzia ja muuta löydän kyllä nykyvuosiltakin, lähinnä siksi etten tiennyt siitä hölkäsen pöläystä sillon teininä joten mitään pakkojäykkiä preferenssejä ei syntynyt :)
masterhat
26.02.2010 13:15:03
KYllä Lady Gaga on nero. Aluksi vihasin sitä pokerfacea ylikaiken, mutta nyt oon ihan vitun innoissani aina kun BadRomance tai pokerface alkaa kuulua radioaalloilta.

Vaikka periaatteessa tää on tavallaan kuultu ennenkin, mutta täs vaa on se joku. JA "se joku" on se, mikä saa musiikin kuulostamaan taivaalliselta. JA "Se jokin" voi olla periaatteessa ihan mitä vain, ja LadyGaGa osaa kyllä löytää timmeimmät jutut.

Vihdoinkin pystyn nauttimaan musiikista ilman enakkoluuloja, jota olen kyllä harjoitellut viimeiset 5 vuotta.

Nuo bisiit ei ole suuria hittejä ilman syytä, ne on siksi koska kansa tykkää . JA sitä en tajua, miksi jonkun katkeroituneen progeheebon tai ccr fanin mielestä tuo musa ei ole niin "arvokasta" kuin joku "hieno ja aito"

no turha puritaaneille on tälläistä sanoa. Mutta toivottavasti joku tajuaa, että periaatteessa mikä vain ja millätahansa motiiveilla tehty juttu voi olla parasta, kuhan siinä on vain "se jokin" joka saa kylmät väreet päälle ja ajan unohtumaan
''On moraalitonta antaa tyhmien ihmisten pitää rahansa''
sticky fingers
26.02.2010 13:18:37
masterhat: KYllä Lady Gaga on nero. Aluksi vihasin sitä pokerfacea ylikaiken, mutta nyt oon ihan vitun innoissani aina kun BadRomance tai pokerface alkaa kuulua radioaalloilta.

Vaikka periaatteessa tää on tavallaan kuultu ennenkin, mutta täs vaa on se joku. JA "se joku" on se, mikä saa musiikin kuulostamaan taivaalliselta. JA "Se jokin" voi olla periaatteessa ihan mitä vain, ja LadyGaGa osaa kyllä löytää timmeimmät jutut.

Vihdoinkin pystyn nauttimaan musiikista ilman enakkoluuloja, jota olen kyllä harjoitellut viimeiset 5 vuotta.

Nuo bisiit ei ole suuria hittejä ilman syytä, ne on siksi koska kansa tykkää . JA sitä en tajua, miksi jonkun katkeroituneen progeheebon tai ccr fanin mielestä tuo musa ei ole niin "arvokasta" kuin joku "hieno ja aito"

no turha puritaaneille on tälläistä sanoa. Mutta toivottavasti joku tajuaa, että periaatteessa mikä vain ja millätahansa motiiveilla tehty juttu voi olla parasta, kuhan siinä on vain "se jokin" joka saa kylmät väreet päälle ja ajan unohtumaan

...Ja tällä kirjoituksella hän tienasi ynnä-merkin. Lady Gaga osaa kyllä todella tuon biisinteon, mutta lisäksi on myös mediapelin. Antaisin sillekin, ainakin plussan, jos voisin.
...
ekikoo
26.02.2010 13:27:35
Gagan pari biisiä on kyllä kovia, ja olen vakuuttunut eukon osaamisesta, mutta enimmäkseen ei sitä jaksa.

Voihan sen suosio johtua vaan siitä että sen takana on jättimäinen kone, joka suoltaa sen kamaa joka tuutista. Kuulin, että paskasta tulee kovaa kun sitä soitetaan tarpeeksi, kuten eräs Valmusen poika kotosuomessa :P
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
trih
26.02.2010 13:35:56
masterhat: KYllä Lady Gaga on nero. Aluksi vihasin sitä pokerfacea ylikaiken, mutta nyt oon ihan vitun innoissani aina kun BadRomance tai pokerface alkaa kuulua radioaalloilta.

Sama homma täällä. Enimmäkseen metallia tulee fanitettua mutta pokerfacen sovitus ja törkeä yyberkompuroitulimitoitu basari miellyttää korvaa. Moni muukin hevari on uskaltanu diggailla. Gaga on tarpeeksi troo.
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
marke-
26.02.2010 13:40:45
Jotenkin Eric Cartmanin tulkinta kappaleesta oli silti parempi. Enemmän tunnetta.
No more metal
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)