![]() 23.02.2010 17:23:50 | |
---|---|
Lennu: Tehkääs jotain hienoja uusia instrumentteja, niin mä sitten arvostelen ne :D Miten olis lähde-suodin-mallin syntikat, kuten Moog & perilliset? Tai FM-synteesi? Sämpläys? Sitä oon kyllä ihmetelly että miks ihmeessä syntikoiden ohjaimena pitää olla se iänikuinen pianokoskettimisto, tai vähintäänkin sen pitää noudattaa jotain kankeaa midi-standardia. Jotain ennakkoluulottomia kontrollereita vaan kehiin, niin kyllä lähtis. Vaikka rumpu jota ohjataan tanssimalla tai muuta vastaavaa paskaa. bassolla hanuriin | |
![]() 23.02.2010 21:24:56 (muokattu 23.02.2010 21:32:04) | |
Siksi ihmeessä ainakin, että siinä vaiheessa kun sitä uutta ja maailmojamullistavaa laitetta pitäisi käyttää itsekunkin omissa vanhoissa laitekokoonpanoissa (oli sitten softaa tai kovista), olisi kiva kun toimisi edes jollain tapaa yhteensopivasti. Muuten menee koko kalusto uusiksi ja taas ostetaan ja opetellaan kaikkea lisää. Tai sitten ei. Onhan noita hyppy-, paino-, paine-, liike- ja ties mitä sensoreita olemassa jo vaikka millaisia. Helpompaa niitäkin on soveltaa vanhoilla standardeilla toimiviksi, kuin rakentaa kaikkea uusiksi pelkän uutuuden takia. Myönnettäköön että esim. vanha MIDI-standardi ei välttämättä riittäisi tuomaan esiin kaikkia aivosähkökäyrän tarjoamia ohjailumahdollisuuksia edes musiikin parissa. Mutta ollaanko em. mahdollisen hyötykäytön aikoihin jo muutenkin aivan toisella tapaa "netissä"? | |
![]() 23.02.2010 22:00:23 | |
zepeteus: Siksi ihmeessä ainakin, että siinä vaiheessa kun sitä uutta ja maailmojamullistavaa laitetta pitäisi käyttää itsekunkin omissa vanhoissa laitekokoonpanoissa (oli sitten softaa tai kovista), olisi kiva kun toimisi edes jollain tapaa yhteensopivasti. Muuten menee koko kalusto uusiksi ja taas ostetaan ja opetellaan kaikkea lisää. Tai sitten ei. Miks pitäisi? Nauhottaa audion, ei ohjailudataa. bassolla hanuriin | |
![]() 23.02.2010 22:28:55 | |
Nyt pyyhkäisi yli. Audiota saa talteen jo varsin monella tapaa, pitäisikö audiotallennuksen muuttua jotenkin olennaisesti jotta uuden luominen olisi helpompaa? Ja jos, niin miten mahdolliset uudet kontrollitavat kuten mainitut laulu, tanssi ja käsien läpsytys siihen liittyisivät...siis jollakin täysin uudella tavalla jota ei jo NYT voida käyttää, jos niin tosissaan halutaan? | |
![]() 23.02.2010 23:06:08 | |
Mann: Joko olet kyllästynyt nykyajan kompressoituun, harmaaseen, tasapaksuun, valtavirtaiseen ja kaupalliseen massamusiikkiin? Et ole ainut. Niin asiaa, nykyajan musiikki on tuotteistettu ja teollistettu niin piloille et jauhelihakin on monipuolisempaa. Kaikki leidi kakat, pinkit, rihannat, Pritniit sun muut joutais romukoppaan. Lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikkoaliupseerioppilas | |
![]() 23.02.2010 23:24:00 | |
spade: Niin asiaa, nykyajan musiikki on tuotteistettu ja teollistettu niin piloille et jauhelihakin on monipuolisempaa. Kaikki leidi kakat, pinkit, rihannat, Pritniit sun muut joutais romukoppaan. Kyllä sitä kahden markan purkkapoppia on ollut ennenkin... "Well I like drummers baby you're not my bag..." | |
![]() 24.02.2010 00:03:28 (muokattu 24.02.2010 00:03:49) | |
Teijo K.: Älä kuntele NRJ:tä tai Novaa. Osta levyjä. Kuuntele niitä. Tää on muuten äkkiseltään aika vaikeaa hommaa nykyään. Ketjussa varmaan puhuttukin jo tästä, mutta uudemman sukupolven myötä (jota ehkä itsekin -83 vm edustan??) on havaittavissa ihmisissä eräänlaista ad/hd oireilua. Mikä ehkä tekee hyvien levyjen löytämisestä täyttä työtä, kun kerran radioon tai kavereihin ei voi luottaa levyvalinnoissa. Ajatusleikkinä; minkä levyn ostaisit, onko se 2000-luvulta, ja vuodesta toiseen kestävä klassikko? Hetken saa miettiä. No more metal | |
![]() 24.02.2010 00:14:04 | |
Heroin: Ajatusleikkinä; minkä levyn ostaisit, onko se 2000-luvulta, ja vuodesta toiseen kestävä klassikko? Hetken saa miettiä. Pitäiskö sun vaikka ettiä ittelles joku toinen harrastus jos noin ahdistaa levyjen ostaminenkin? | |
![]() 24.02.2010 10:09:14 | |
Heroin: Tää on muuten äkkiseltään aika vaikeaa hommaa nykyään. Ketjussa varmaan puhuttukin jo tästä, mutta uudemman sukupolven myötä (jota ehkä itsekin -83 vm edustan??) on havaittavissa ihmisissä eräänlaista ad/hd oireilua. Mikä ehkä tekee hyvien levyjen löytämisestä täyttä työtä, kun kerran radioon tai kavereihin ei voi luottaa levyvalinnoissa. Ajatusleikkinä; minkä levyn ostaisit, onko se 2000-luvulta, ja vuodesta toiseen kestävä klassikko? Hetken saa miettiä. Kyllä mä oon löytänyt montakin, mutta tuskin sä niistä tykkäät, joten enpä turhaan lähde sanomaan nimiä. Tossa se ongelma mun mielestä on nimenomaan se adhd. Ei ne levyt. Mua kiinnostaisi tietää, että mitkä sun mielestä on niitä hyviä levyjä? Vuosimallilla ei ole nyt merkitystä. Ihan että saisi vähän perspektiiviä tähän hommaan. | |
![]() 24.02.2010 10:42:00 (muokattu 24.02.2010 10:42:52) | |
zepeteus: Nyt pyyhkäisi yli. Audiota saa talteen jo varsin monella tapaa, pitäisikö audiotallennuksen muuttua jotenkin olennaisesti jotta uuden luominen olisi helpompaa? Ja jos, niin miten mahdolliset uudet kontrollitavat kuten mainitut laulu, tanssi ja käsien läpsytys siihen liittyisivät...siis jollakin täysin uudella tavalla jota ei jo NYT voida käyttää, jos niin tosissaan halutaan? Siis lähinnä se mun pointti oli, että kun Lennu kritisioi että uusia soittimia ei ole 60 vuoteen keksitty, se ei tajunnu että tässä ajassa on kehitetty ziljoona syntikkasaundia. Niitä ei vaan väki käsitä omiks instrumenteiks, ellei joku ennakkoluuloton yhdistä saundeja sopivaan kontrolleriin. Niinku Theremin. Sama saundihan saatais kiipparilla ja siniaallolla. Mutta koska Thereminissä on oma saundiin sopiva kontrolleri, ihmiset käsittää sen soittimeks pelkän synasaundin sijaan. Tai turntablet, sitäkin pidetään omana soittimena nykyään, vaikka pohjimmiltaan homma on samplausta. bassolla hanuriin | |
![]() 24.02.2010 10:49:48 | |
Ja muutenki miten se uusien instrumenttien keksiminen suoranaisesti johtaisi "uudenlaiseen" musiikkiin? ohan noita paineilmatyökaluja, häly-ääniä, hiljaisuutta sun muuta käytetty jo musiikintekemiseen. Eikös tähänki sovellu se "ei se miten teet vaan mitä teet" lause sovi aika hyvin. Edelleenki Radio ei todellakaan ole ainut, paras taikka monipuolisin uuden musiikin etsintä paikka. | |
![]() 24.02.2010 10:51:54 | |
zepeteus: Onhan noita hyppy-, paino-, paine-, liike- ja ties mitä sensoreita olemassa jo vaikka millaisia. Helpompaa niitäkin on soveltaa vanhoilla standardeilla toimiviksi, kuin rakentaa kaikkea uusiksi pelkän uutuuden takia. Tuollainen ohjausdata pitäisi puoliväkisin tunkea midin continuous controller -dataks, ja sen resoluutio on usein liian rajallinen (0-127). bassolla hanuriin | |
![]() 24.02.2010 10:54:10 (muokattu 24.02.2010 10:57:40) | |
ubik: Ja muutenki miten se uusien instrumenttien keksiminen suoranaisesti johtaisi "uudenlaiseen" musiikkiin? ohan noita paineilmatyökaluja, häly-ääniä, hiljaisuutta sun muuta käytetty jo musiikintekemiseen. Eikös tähänki sovellu se "ei se miten teet vaan mitä teet" lause sovi aika hyvin. Edelleenki Radio ei todellakaan ole ainut, paras taikka monipuolisin uuden musiikin etsintä paikka. No jos ajattelee viime vuosisadan kahta ehkä merkittävintä uutta musasuuntausta: sähkökitara -> rock, tietokoneet/syntikat -> konemusa ... eli aika merkittävästi välineet on vaikuttanu. bassolla hanuriin | |
![]() 24.02.2010 10:55:24 | |
ubik: Ja muutenki miten se uusien instrumenttien keksiminen suoranaisesti johtaisi "uudenlaiseen" musiikkiin? ohan noita paineilmatyökaluja, häly-ääniä, hiljaisuutta sun muuta käytetty jo musiikintekemiseen. Eikös tähänki sovellu se "ei se miten teet vaan mitä teet" lause sovi aika hyvin. Edelleenki Radio ei todellakaan ole ainut, paras taikka monipuolisin uuden musiikin etsintä paikka. Eikä ole mun mielestä koskaan ollutkaan. Jo ennen internettiä löysin ainakin itse tehokkaammin uutta mielenkiintoista musaa ihan kaveripiirin avulla. | |
![]() 24.02.2010 10:58:59 | |
mr.bungle: No jos ajattelee viime vuosituhannen kahta ehkä merkittävintä uutta musasuuntausta: sähkökitara -> rock, tietokoneet/syntikat -> konemusa ... eli aika merkittävästi välineet on vaikuttanu. Aika korkeaan arvoon nostat imho rockin ja konemusan. Mutta jos nyt miettii mitä kaikkea uutta tässä on viimeisten sadan vuoden aikana tullut, ja vertaa sitä historiaan niin aika vähän tulee vastaan satavuotiskausia missä olisi uutta musaa ja noin radikaaleja uusia soittimia tullut vastaavalla tahdilla. | |
![]() 24.02.2010 11:23:05 | |
jannu: Pitäiskö sun vaikka ettiä ittelles joku toinen harrastus jos noin ahdistaa levyjen ostaminenkin? Teijo K.: Kyllä mä oon löytänyt montakin, mutta tuskin sä niistä tykkäät, joten enpä turhaan lähde sanomaan nimiä. Tossa se ongelma mun mielestä on nimenomaan se adhd. Ei ne levyt. Mua kiinnostaisi tietää, että mitkä sun mielestä on niitä hyviä levyjä? Vuosimallilla ei ole nyt merkitystä. Ihan että saisi vähän perspektiiviä tähän hommaan. Väkisin ajattelee näistä kommenteista, että ko. kirjoittajia kiinostaa enemmän keskustelu itsestä ja muista henkilöistä, kuin levyistä. Samoin joku levylistaus on pelkästään jonkun persoonan profilointia, jolla ei sinänsä ole merkitystä. Haettu "perspektiivi" meikän suosikkilevyistä ei taida ajaa "musiikin muutos" keskustelua mihinkään suuntaan, vaan ainoastaan kertoo yhden ihmisen musiikkimausta. Ja noin muuten tuo kommentti Teijo K, ei ollut sulle henkilökohtaisesti tarkoitettu. Siitä oli vaan hyvä pohja lainata ja heittää ajatus, että jos on aina kuunnellut NRJ:tä tai Novaa, niin ei varmaan äkkiseltään ole kovin helppoa lähteä hakemaan itselle kaupasta erilaista musaa? Vai miten on? No more metal | |
![]() 24.02.2010 12:12:35 | |
Heroin: ni mikä siu mielestä olis sitten parannus asiaan? laittaa radiot soittamaan monipuolisemmin musiikkia`? pakottaa "tyhmät teinit" kuuntelemaan "parempaa´" musiikkia? Nii sii ku tarkemmi miettii ni kyllähän ne vermeet uusia musiikki tyylejä aiheuttaa ;) | |
![]() 24.02.2010 12:39:26 | |
Hetkinen, eiks toi europop itse asiassa oo aika uus musatyyli verrattuna rokkiin ja bluesiin ja punkkiin? :D Mitä tulee hyvään musaan, niin se, että käyttää NRJ:tä esimerkkinä on sama ku kävelis Mäkkäriin ja valittais ku sieltä ei saa oikeeta thaikkusafkaa. | |
![]() 24.02.2010 13:59:28 | |
Heroin: ni mikä siu mielestä olis sitten parannus asiaan? laittaa radiot soittamaan monipuolisemmin musiikkia`? pakottaa "tyhmät teinit" kuuntelemaan "parempaa" musiikkia? Niin. Tai siis ois kiva jos joku tarjoaisi muillekin jotakin kuin näille "tyhmille teineille". Kuka helvetti on päättänyt, mikä on "hyvä" radiobiisi? Ja kuka päättänyt millainen on se radion kuuntelijan sterotyyppi? Kuinka usein radiosta kuulee yli 5-minuuttisia biisejä? Miksi jokaisessa radiobiisissä on pakko olla joku tarttuva rallatus tai muuten vaan tarpeeksi yksinkertainen kappalerakenne? Jotenkin tuntuu, ettei kukaan enää nykyään KUUNTELE musiikkia radion välityksellä, se vaan laitetaan taustalle soimaan autossa/duunissa/kotona. Ja tämä on sääli, mä haluaisin kuunnella radiota mutta kun olen tuhanteen kertaan kuullut kaiken mitä se tarjoaa. Tämä on vähän kuin katsois töllöstä samaa huonoa leffaa sataan kertaan. Ja kun nimenomaan olen sitä mieltä, että nykyään julkaistaan yhtä paljon hyvää musiikkia kuin ennenkin, niin miksi sitä yritetään piilottaa? Ja samalla tapetaan vuosikymmeniä vanhaa hienosti toiminutta radioperinnettä. En mä sikäli valita, kyllä mä löydän levyni ilman radiotakin, mutta olishan se mahtavaa pystyä kuuntelemaan monipuolisia, persoonallisia ja uusiutuvia radio-ohjelmia. "Soitetaan mitä halutaan" - etsikää uusi monipuolisempi haluaja. Tämä olisi sopinut paremmin tuohon radioiden soittolistoja koskevaan ketjuun, mut laitoin nyt tänne. | |
![]() 24.02.2010 14:13:54 | |
Heroin: Väkisin ajattelee näistä kommenteista, että ko. kirjoittajia kiinostaa enemmän keskustelu itsestä ja muista henkilöistä, kuin levyistä. Samoin joku levylistaus on pelkästään jonkun persoonan profilointia, jolla ei sinänsä ole merkitystä. Haettu "perspektiivi" meikän suosikkilevyistä ei taida ajaa "musiikin muutos" keskustelua mihinkään suuntaan, vaan ainoastaan kertoo yhden ihmisen musiikkimausta. Ja noin muuten tuo kommentti Teijo K, ei ollut sulle henkilökohtaisesti tarkoitettu. Siitä oli vaan hyvä pohja lainata ja heittää ajatus, että jos on aina kuunnellut NRJ:tä tai Novaa, niin ei varmaan äkkiseltään ole kovin helppoa lähteä hakemaan itselle kaupasta erilaista musaa? Vai miten on? Sä nyt ensin vaadit mua listaamaan levyjä jotka olis kiinnostavia, mutta sepä ei järkevästi onnistu, jos mä en tiedä millainen musamaku sillä kohteella on. Mun on taas ihan turha luetella omia suosikkilevyjä 2000-luvulta siinä tapauksessa. Riittää että sanon, et niitä on. Ne ei kyllä noilla hittiasemilla suurin osa juuri ole soineet. Jos ei ole yhtään kavereita, ei osaa käyttää internettiä, ei pääse kirjastoon, ja radio on sellaisella kuuluvuusalueella että siihen kuuluu vain ne muutama kaupallinen kanava, niin kyllä, kiinnostavan uuden musan löytyminen on varmasti vaikeaa. Oikeasti jos ei osaa etsiä musaa niin pahemmanlaatuinen uusavuttomuus kyllä vaivaa. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)