Teijo K. 17.12.2004 14:12:58 | |
---|
Hoh. Tappaminen olisi väärin, jos se kävisi helposti yhdellä huitaisulla. Jos joutuu näkemään vaivaa sen eteen, se olisi vähemmän väärin, vai? Tarviiko sinun tappaa jos äänität musiikkia kasetille? Kun niiden varmuuskopioiden tekeminen ei edelleenkään ole rikos. |
Stargazers 17.12.2004 14:15:09 | |
---|
Tarviiko sinun tappaa jos äänität musiikkia kasetille? Kun niiden varmuuskopioiden tekeminen ei edelleenkään ole rikos. Ei tarvitse. Se olikin lähinnä siihen, että jos on helppoa, on enemmän väärin kuin jos on vaikeaa, on vähemmän väärin. Siihen viittasin, että ei asian rikollisuusastetta pitäisi määritellä sen mukaan, onko se helppoa vai vaikeaa, vaan sen mukaan, että mikä on tulos. |
Jarkko. 17.12.2004 14:18:36 | |
---|
Sama juttu on sen "testikuuntelun" kanssa. Koittakaa nyt jumalauta ymmärtää että ei se ole teidän vallassanne päättää milloin maksatte jonkun töistä korvausta ja milloin ei. Samaa mieltä. Ei muillakaan aloilla vastaavaa kuluttajaoikeutta ole (kun puhutaan aineettomista tuotteista). Vai meinaatteko, että videovuokraamoon pitäisi saada palauttaa leffa, kertoa ettei tykännyt ja saada rahat takaisin? Tai sama juttu teatterin, futismatsin, teatterielokuvan, huvipuistokäynnin yms. kanssa? |
Teijo K. 17.12.2004 14:20:23 | |
---|
Ei tarvitse. Se olikin lähinnä siihen, että jos on helppoa, on enemmän väärin kuin jos on vaikeaa, on vähemmän väärin. Siihen viittasin, että ei asian rikollisuusastetta pitäisi määritellä sen mukaan, onko se helppoa vai vaikeaa, vaan sen mukaan, että mikä on tulos. Niin, tulos. Kasettiaikaan ainakin minä harkitsin tarkkaan mitä äänitettiin ja milloin. Määrät pysyivät kokoajan suht pieninä. Laittomina kopioina noita levisi niin vähän, että sillä ei ollut mitään käytännön merkitystä. Nyt kun cd-laatusta tavaraa saadaan napin painalluksella nuo kopioiden määrätkin on ihan eri sfääreissä ja merkityksissä. |
Zammy 17.12.2004 14:23:01 | |
---|
Vai meinaatteko, että videovuokraamoon pitäisi saada palauttaa leffa, kertoa ettei tykännyt ja saada rahat takaisin? Tai sama juttu teatterin, futismatsin, teatterielokuvan, huvipuistokäynnin yms. kanssa? pöh. Kukaan tuollaista meinaa. Mutta se joka on levyn maksanut kuulematta sitä pätkääkään on minusta typerä henkilö. Voihan sen levyn kuunnella ja todella paskaksi siellä levyliikkeessäkin ja jättää ostamatta. Jos warettaa kotiin niin mikä ero lopputuloksessa on? Ihan mitättömästä pikkuseikasta tässä ainakin kiistellään. Mulla on pappatunturi. Sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään - sen sorttinen. |
Tmp 17.12.2004 14:24:12 | |
---|
Tsemppiä. Tästä tulee vielä "Paskat miksaajat II". Pitäis vaan saada enemmän saivartelua ja vittuilua... No ei. Kuten joku jo mainitse niin CD-R levyn hintaan kuuluu kasettimaksu. Pitäiskö laajakaistan hintaan sisällyttää kasettimaksu? Sitten tietysti kukaan ei enää warettais "tai no ehkä ihan vähän!!1", eikä haluaisi sitä maksua maksaa. "Osaan soittaa koskettimia ja kitaraa niin hyvin että ne jotka ei tajua musiikista mitään luulee mua tosi hyväksi." - Sub Zero |
Risto Mustalisä 17.12.2004 14:25:23 | |
---|
Voin puhua vain omasta puolestani, mutta jos täysin sisällöstä tietämättä pitäisi levyjä ostaa, ei yksikään musiikintekijä saisi minulta koskaan latiakaan. Ja se ei ole mielestäni hyvä lähtökohta. No mutta eikös varhaisella kampakeraamisella vinyylikaudella toimittu monesti juuri siten ,että kuunneltiin vähän korkeintaan levykaupassa? Tai sitten kirjastossa jossa ainakin allekirjoittaneen kotikaupungissa oli mahdollisuus 80-luvulla. Born to be wild! - paitsi kotona.. |
Teijo K. 17.12.2004 14:25:43 | |
---|
pöh. Kukaan tuollaista meinaa. Mutta se joka on levyn maksanut kuulematta sitä pätkääkään on minusta typerä henkilö. Voihan sen levyn kuunnella ja todella paskaksi siellä levyliikkeessäkin ja jättää ostamatta. Jos warettaa kotiin niin mikä ero lopputuloksessa on? Ihan mitättömästä pikkuseikasta tässä ainakin kiistellään. Niin, jos lähdetään siitä, että warettajat tekevät sitä warettamistaan vain tutustumismielessä, mutta kun näin ei asia ole. Warettajien enemmistö warettaa saadakseen ilmaista musiikkia. Jos levykauppaan menee ja pölliikin niitä levyjä sieltä povariin. Puolustelisitko näiden toimintaa sillä, että minä ainakin vain kuntelen olisiko hyvä levy kyseessä. |
Teijo K. 17.12.2004 14:27:47 | |
---|
No mutta eikös varhaisella kampakeraamisella vinyylikaudella toimittu monesti juuri siten ,että kuunneltiin vähän korkeintaan levykaupassa? Tai sitten kirjastossa jossa ainakin allekirjoittaneen kotikaupungissa oli mahdollisuus 80-luvulla. Ja kummasti meni levyjä kaupaksi. Ihme juttu kun ei pystytty edes mp3 warettamaan ja silti ostettiin levyjä. |
Risto Mustalisä 17.12.2004 14:27:52 | |
---|
Niin, tulos. Kasettiaikaan ainakin minä harkitsin tarkkaan mitä äänitettiin ja milloin. Sama täällä.Kertyipä noita kasetteja silti aika paljon. Toisaalta C-kasetin laatu on sen verta huonompi kuin eesmes CD-R:n verrattuna alkuperäiseen ,että siksikään siitä ei oltu ehkä niin huolestuneita. Born to be wild! - paitsi kotona.. |
Teijo K. 17.12.2004 14:28:58 | |
---|
Sama täällä.Kertyipä noita kasetteja silti aika paljon. Toisaalta C-kasetin laatu on sen verta huonompi kuin eesmes CD-R:n verrattuna alkuperäiseen ,että siksikään siitä ei oltu ehkä niin huolestuneita. Jeps. Se levy-yhtiöiden suurin virhe oli minusta edes kehittää koko digitaalista ääntä. :) |
Stargazers 17.12.2004 14:29:34 | |
---|
Jos levykauppaan menee ja pölliikin niitä levyjä sieltä povariin. Puolustelisitko näiden toimintaa sillä, että minä ainakin vain kuntelen olisiko hyvä levy kyseessä. En tietenkään. Kyseessä on konkreettisen tuotteen varastaminen. Konkreettisella tarkoitan sellaisia, joita voidaan laskea. Yksi varastettu levy tarkoittaa, että enää on 9 hyllyssä. Itse sisältöä ei voi laskea, että "yksi musiikki varastettu, loputtomasti jäljellä." |
Teijo K. 17.12.2004 14:30:44 | |
---|
En tietenkään. Kyseessä on konkreettisen tuotteen varastaminen. Konkreettisella tarkoitan sellaisia, joita voidaan laskea. Yksi varastettu levy tarkoittaa, että enää on 9 hyllyssä. Itse sisältöä ei voi laskea, että "yksi musiikki varastettu, loputtomasti jäljellä." Arvostat siis sitä muovia mihin sisältö, ts. musiikki on pakattu, mutta et sitä itse sisältöä eli musiikkia. |
lxi 17.12.2004 14:32:24 | |
---|
No mutta eikös varhaisella kampakeraamisella vinyylikaudella toimittu monesti juuri siten ,että kuunneltiin vähän korkeintaan levykaupassa? Tai sitten kirjastossa jossa ainakin allekirjoittaneen kotikaupungissa oli mahdollisuus 80-luvulla. Saivartelija voisi sanoa tähän, että toimittiin, ja ehkä juuri siksi ettei muita relevantteja vaihtoehtoja oikein ollut. Levykaupassa kuuntelua en itse ole juurikaan harrastanut, koska en pysty kuuntelemaan musiikkia siellä keskittyneesti ja levykauppojenkin valikoimat ovat rajallisia. Jyväskylän kaupunginkirjastosta kylläkin tein vuoden 2003 aikana 547 lainaa, joiden joukosta löytyi kasapäin helmiä. Mutta kirjastojenkin tarjonta on valitettavan rajallista ainakin täälläpäin, ja paljon kiinnostavaa musiikkia on täytynyt etsiä muita reittejä. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. |
Stargazers 17.12.2004 14:34:27 | |
---|
Arvostat siis sitä muovia mihin sisältö, ts. musiikki on pakattu, mutta et sitä itse sisältöä eli musiikkia. En. Nyt käsitit tahallaan väärin. Arvostan enemmän sitä musiikkia, MUTTA kauppiaalle joka myy levykaupassa levyjä tulee suoraa tappiota ainostaan siitä, että joku varastaa hänen varastossaan olevan levyn. Jos sen joku warettaa netistä, ei siitä tule SUORAA tappiota kauppiaille, vain välillistä. |
Teijo K. 17.12.2004 14:35:17 | |
---|
En. Nyt käsitit tahallaan väärin. Arvostan enemmän sitä musiikkia, MUTTA kauppiaalle joka myy levykaupassa levyjä tulee suoraa tappiota ainostaan siitä, että joku varastaa hänen varastossaan olevan levyn. Jos sen joku warettaa netistä, ei siitä tule SUORAA tappiota kauppiaille, vain välillistä. Niin, mitä merkitystä sillä on sitten onko tappio tullut suoraan vai välillisesti. Tappio on tappiota. |
Saami 17.12.2004 14:37:29 | |
---|
Niin, jos lähdetään siitä, että warettajat tekevät sitä warettamistaan vain tutustumismielessä, mutta kun näin ei asia ole. Warettajien enemmistö warettaa saadakseen ilmaista musiikkia. Jos levykauppaan menee ja pölliikin niitä levyjä sieltä povariin. Puolustelisitko näiden toimintaa sillä, että minä ainakin vain kuntelen olisiko hyvä levy kyseessä. ^ Niin, tulos. Kasettiaikaan ainakin minä harkitsin tarkkaan mitä äänitettiin ja milloin. Määrät pysyivät kokoajan suht pieninä. Laittomina kopioina noita levisi niin vähän, että sillä ei ollut mitään käytännön merkitystä. Nyt kun cd-laatusta tavaraa saadaan napin painalluksella nuo kopioiden määrätkin on ihan eri sfääreissä ja merkityksissä. "Kun minä olin nuori ja kopioitiin kasetteja, se oli ok, koska siitä ei NIIN paljoa ollut haittaa." Asia on kaksipiippuinen haulikko. |
Stargazers 17.12.2004 14:38:51 | |
---|
Niin, mitä merkitystä sillä on sitten onko tappio tullut suoraan vai välillisesti. Tappio on tappiota. Niin. Mutta edelleenkään se ei tarkoita automaattisesti, että kaikki waretus vähentää myyntiä. Osille se lisää myyntiä. En sano, että se on hyvä juttu jos ihmiset vain warettaa kaiken musiikin netistä eikä osta yhtään mitään, mutta kyllä oikeus kuunteluun pitää olla ennen ostopäätöstä. Tuskin ostat vaatteitasikaan kokeilematta (tai ainakaan näkemättä) niitä ensin. Sitten jos käyt ostamassa Venäjältä vaatteita (halpoja kopioita), aiheutat Suomessa suuria menetyksiä vaatekauppiaille. Eli sekin on tietenkin maailman suurimpia ongelmia? |
Chemo 17.12.2004 14:42:01 | |
---|
Ja silläkin uhalla, että leimaudun entistä enemmän musikaaliseksi taidehomoksi -- minusta tuollaisen pätkän kuuntelu on vähän kuin katsoisi maalauksesta yhtä nurkkaa. Onhan toi noinkin, ja riippuuhan tämä teoksestakin. Ehdottomasti kannattaisin sitä, että näytepätkien pituudet valittaisiin harkitusti kappaleen mukaan. Toisaalta mä oon usein saanut näytteistä jo viidessä sekunnissa sen mitä on ollut hakemassa: miltä joku laulaja kuulostaa, minkälaista soundimaailmaa bändi tarjoaa, onko joku kappale oikeasti mambo jne. All Music Guide oli yksi suosikkisivustojani vielä jokin aika sitten -- informatiivinen, laaja, mielenkiintoinen. AMG toimii mulla kotona (josta sitä yleensä käytän) hieman hitaasti, mutta muuten mainiosti. Käytössä on Elisan hitain laajakaistayhteys (en tiedä mitkä speksit ovat tänä päivänä), ja M$ IE. Mulle toi sivusto on nykyään vielä tärkeämpi kuin ennen. Musanäytteiden myötä ennestäänkin hyvä sisältö nousi ihan uusiin sfääreihin kun juttuja lukiessa voi kuunnella musanäytettä samalla. Mä suhtauduin uudistukseen aikanaan todella suurella varauksella, mutta AMG on nykyisellään informatiivisempi, laajempi ja mielenkiintoisempi kuin koskaan! ...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain! |
Teijo K. 17.12.2004 14:43:24 | |
---|
^
"Kun minä olin nuori ja kopioitiin kasetteja, se oli ok, koska siitä ei NIIN paljoa ollut haittaa." Asia on kaksipiippuinen haulikko. Niin, kopioitiin kasetteja omilta vinyyleiltä. Asia on pihvi. |