![]() 21.09.2005 12:08:10 | |
---|---|
Hetkinen, tässä on nyt jotain mitä en ymmärrä – mikä ei tietenkään ole ihme. Feggy lainauksessa, joka ilmeisesti on suora kopio hesarista, sanotaa velvoitetaankin tekijänoikeuksien haltija huolehtimaan siitä… jne. Mikä ja kuka oikein on oikeuden haltija? Olen aijemmin ymmärtänyt että niitä on säveltäjät, sanoittajat, tuottajat, artistit jne., mutta onko nyt niin, että niitä on _myös_ levy-yhtiöt ja viihdeteollisuus? Jos, niin sitten ei kai ongelmaa ole, mutta ellei niin sittehän tämä on ”viimeinen naula artistin arkkuun”. Vai olenko vain propagandan uhri kun mulla on käsitys, että tuottajaportaan kädet on hyvin sidotut sen suhteen miten, missä ja missä muodossa tuotokset julkaistaan? | |
![]() 21.09.2005 12:14:57 | |
niin onko jollakulla vielä jotakin valittamista? Se ETA-alueen ulkopuolelta tuotavia levyjä koskeva pykälä oli vielä vähän outo, mutta minulle kelpaisi hyvin tuommoinen. Susikoira Roi Orbison | |
![]() 21.09.2005 12:17:24 (muokattu 21.09.2005 12:19:10) | |
Mikä ja kuka oikein on oikeuden haltija? Oikeuksia on monta, mutta luulisin että haet tarkennusta tähän asiaan. Musiikkikappaleen kantaversion oikeudet omistaa pääsääntöisesti kappaleen kirjoittaja (artisti/bändi/gene simmons ltd, jne.). Masternauhan ja siitä musiikkikappaleen oikeuksien omistajan luvalla valmistettujen levyjen/mp3sten jne. oikeudet omistaa yleensä levy-yhtiö. Ja tässä laissa puututaan juuri näihin konkreettisiin tuotteisiin. (tietysti datan määrittäminen konkreettiseksi on hieman hankalaa... mutta) Auttoko? | |
![]() 21.09.2005 12:52:46 (muokattu 21.09.2005 12:52:59) | |
http://www.digitoday.fi/showPage.php?page_id=14&news_id=48228 Ei siellä taida kukaan tietää, mitä laissa yritetään sanoa. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua HOX! Tarjolla autokyyti JKL-HKI-JKL Opethin keikalle perjantaina 23.9.! | |
![]() 21.09.2005 13:08:22 | |
http://www.digitoday.fi/showPage.php?page_id=14&news_id=48228 Ei siellä taida kukaan tietää, mitä laissa yritetään sanoa. "Lakiesityksen 56 e -pykälän mukaan kopiosuojauksen kiertäminen on "teknisen toimenpiteen loukkausrikkomus", josta seuraa sakkorangaistus. Itse kopiointi ei kuitenkaan olisi rangaistavaa, kuten tiedotteessa todettiin. Kopionnistakin voidaan tuomita maksamaan hyvitys oikeudenhaltijalle, mutta opetusministeriön tiedotteen mukaan tämä on epätodennäköistä. Suojatun levyn kopiointi mp3-muotoon vaatii periaatteessa aina kopiosuojauksen murtamisen. Suojauksen saa lain mukaan kiertää ainoastaan katselua tai kuuntelua varten. Jukka Liedeksen mukaan opetusministeriö oikaisee virheensä. --- Kiljusen mukaan eduskunnan suurivaliokunta on alustavasti päättänyt tehdä velvoitteen oikeudenhaltijoille sen sijaan, että suojauksien murtamisen kriminalisoinnista luovuttaisiin. - Eli edelleenkään yksityishenkilö ei saisi rikkoa suojausta, mutta oikeudenhaltijoita velvoitetaan mahdollistamaan kuuntelu, katselu ja kopiointi yksityiseen käyttöön." Itse asiassa, ei muutosta edelliseen. Huomaa, että kyseessä on Talous-Sanomien artikkeli, Sanoma-WSOY:n virallinen ääni, siis. Me täällä Muusikoiden.netissä olemme tienneet tuon artikkelin "paljastuksen" koko ajan, toissa viikon perjantaista lähtien itse asiassa. :-D "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 21.09.2005 13:21:13 | |
http://www.digitoday.fi/showPage.php?page_id=14&news_id=48228 Ei siellä taida kukaan tietää, mitä laissa yritetään sanoa. Niinpä. Koska tuleva laki koskee käytännössä kaikkia kansalaisia eikä vaan pientä marginaaliryhmään niin kyllä minusta oikeusvaltiossa säädettävän lain pitäisi olla niin selkeä että keskiverto kadunmieskin pystyisi lakitekstiä lukiessaan päättelemään sen, ja vain sen, perusteella mikä on sallittua ja mikä ei. Näin tulkinnanvarainen lakiteksiti johtaa väistämättä USA tyyliseen meininkiin, missä vasta oikeusistuimissa syntyvät ennakkopäätökset selvittävät mitä lakiteksti käytännössä tarkoittaa ja tämä taitaa olla aika kaukana siitä minkälainen laintulkintakäytäntö Suomessa on tällä hetkellä voimassa. Kun kerran tekijänoikeuksien haltijoiden lobbaus on onnistunut näinkin hyvin jo lainsäädäntövaiheessa niin mikä takaa ettei sama meno jatku kun ensimmäiset tuomioistuinkäsittelyt lain tiimoilta tulee ajankohtaisiksi? ...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS... | |
![]() 21.09.2005 13:23:28 (muokattu 21.09.2005 13:30:07) | |
Mikä ja kuka oikein on oikeuden haltija? Olen aijemmin ymmärtänyt että niitä on säveltäjät, sanoittajat, tuottajat, artistit jne., mutta onko nyt niin, että niitä on _myös_ levy-yhtiöt ja viihdeteollisuus? Jos, niin sitten ei kai ongelmaa ole, mutta ellei niin sittehän tämä on ”viimeinen naula artistin arkkuun”. Käytännössä kopionsuojauksia ovat levyihin laittaneet vain suuret levy-yhtiöt eli tämä koskee kaiken järjen mukaan niitä, eikö? Jos siis nämä kopiosuojauksien levyihin laittavat velvoitetaan hoitamaan asiat niin, että levyjä voi kuunnella kaikilla järkeenkäyvillä laitteilla ja kopioida omaan käyttöön, niin nuo sotkut suojauksen kiertämisestä jne. ainakin minun järkeni mukaan poistuvat. Jos tämä otetaan linjaksi tulevien julkaisujen suhteen, niin eiköhän ainakin lain henki ole se, että jo julkaistuista levyistä suojauksen saa kiertää. Eri asia on sitten miten monta kopiota levystä systeemi mahdollistaa. Henk. koht. olen sitä mieltä, että eiköhän vaikka 5-10 olisi kohtuullinen määrä. | |
![]() 21.09.2005 13:28:27 | |
Itse asiassa, ei muutosta edelliseen. Huomaa, että kyseessä on Talous-Sanomien artikkeli, Sanoma-WSOY:n virallinen ääni, siis. Mikäs se sanoma-konsernin katala taka-ajatus on?? ihan konkreettisesti - mitä merkitsee musiikintekijöiden yms. kannalta? Soitetaan jamia! | |
![]() 21.09.2005 13:43:50 | |
Eri asia on sitten miten monta kopiota levystä systeemi mahdollistaa. Henk. koht. olen sitä mieltä, että eiköhän vaikka 5-10 olisi kohtuullinen määrä. Ei riitä alkuunkaan, vertaa kannettavat MP3 soittimet. | |
![]() 21.09.2005 13:51:06 | |
Ei riitä alkuunkaan, vertaa kannettavat MP3 soittimet. Juu, mulla ei ole sellaista. Ok, en puutu tähän sen enempää kuin että eikö periaatteessa voi kopioida levyn kerran ja sen jälkeen kopioida tuosta kopiosta eteenpäin. Tuskin laatu heikkenee prosessissa mp3-tasolle asti...jos sallitaan levyn ääretön kopiointi, niin silloin piraatti saa täysin vapaat kädet. | |
![]() 21.09.2005 14:01:47 | |
Juu, mulla ei ole sellaista. Ok, en puutu tähän sen enempää kuin että eikö periaatteessa voi kopioida levyn kerran ja sen jälkeen kopioida tuosta kopiosta eteenpäin. Tuskin laatu heikkenee prosessissa mp3-tasolle asti...jos sallitaan levyn ääretön kopiointi, niin silloin piraatti saa täysin vapaat kädet. Piraatista en tiä mutta jos ajattelen itteä niin päivittäinen käyttöhän on kopioida uudelleen ja uudelleen samoja levyä soittimeen. Jos se on mahdotonta niin käyttö arvo niitten levyjen kohdalla on nolla. | |
![]() 21.09.2005 14:05:18 | |
Piraatista en tiä mutta jos ajattelen itteä niin päivittäinen käyttöhän on kopioida uudelleen ja uudelleen samoja levyä soittimeen. Jos se on mahdotonta niin käyttö arvo niitten levyjen kohdalla on nolla. Ok, katsotaan miten käy. Ymmärrän ongelman. | |
![]() 21.09.2005 14:08:24 | |
jos sallitaan levyn ääretön kopiointi, niin silloin piraatti saa täysin vapaat kädet. Mä en tajua miten tää vapauttaa piraatin toimimaan? Siis jos sallitaan äärerön kopiointi OMAAN KÄYTTÖÖN. Susikoira Roi Orbison | |
![]() 21.09.2005 14:08:45 (muokattu 21.09.2005 14:13:12) | |
Mikäs se sanoma-konsernin katala taka-ajatus on?? ihan konkreettisesti - mitä merkitsee musiikintekijöiden yms. kannalta? Ihan konkreettisesti merkitsee sitä, että yrittävät saada sisällöntuotannon kustannukset minimiin, ja eräs keskeisiä säästökohteita tuntuu olevan tekijänoikeuksien polkeminen sekä maksettavia summia vähentämällä että vastikkeeksi tai vastikkeetta saatavien käyttöoikeuksien lisäämisellä. Viime vuosina kaikki isoille mediataloille työskentelevät ovat saaneet eteensä uudentyyppisiä sopimuksia, joissa vilisee sellaisia sanamuotoja kuin "kaikkialla Universumissa" ja "kaikilla jo olemassa olevilla tai tulevaisuudessa keksittävillä tavoilla", sopimuksia joita kaikki AY-juristit poikkeuksetta suosittelevat olemaan allekirjoittamatta, mutta joiden allekirjoittamatta jättäminen merkitsee monessa tapauksessa työpaikan menettämistä. Uusien mediakanavien, olipa kyseessä digi-TV, e-lehti, internet tai älykännykkä, lisääntyessä vahvimmilla on se, jolla on parasta sisältöä eniten tarjottavana - ja eniten voittoa saa se, joka onnistuu saamaan sisällön halvimmalla. Kortteja jaetaan juuri nyt uusiksi. Tämä ei ole fantasiaa, tämä on totta. Mä olen itse joutunut näiden sopimusten eteen viime vuosina joka talossa. Nyt olen varovainen. Feggy: jos sallitaan levyn ääretön kopiointi, niin silloin piraatti saa täysin vapaat kädet. Höpsis. Kopioiden määrä on yhdentekevä, kun kopiointi on sallittu ainoastaan oman ja lähipiirin käyttöön. Määrää ei muutenkaan voi määritellä kuin tapauskohtaisesti. Toisen polven kopioita ei todennäköisesti sallita, kuten ei tähänkään asti, esim tietokoneohjelmat ja DAT-nauhurit blokkaavat usein automaattisesti kopion kopioinnin. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 21.09.2005 14:16:56 | |
Mä en tajua miten tää vapauttaa piraatin toimimaan? Siis jos sallitaan äärerön kopiointi OMAAN KÄYTTÖÖN. You've got a point + | |
![]() 21.09.2005 14:37:21 | |
Mä en tajua miten tää vapauttaa piraatin toimimaan? Siis jos sallitaan äärerön kopiointi OMAAN KÄYTTÖÖN. Piraattia ei naposta, koska piraatti on jo rikollinen ja varsin hyvin tietää sen itsekin. Kotikopioijat on homma erikseen. Olen kauhulla seurannut tämän tekijänoikeuslain valmistelua ja toivon, että tällaisia puhtaita idioottimaisuuksia sisältävää lakipakettia ei hyväksytä. Kuulenko jo Kiven vyöryvän kohti? :) Itse en saa ropoakaan tekijänoikeusmaksuja, bändin eka levy tuli just ulos ja varmaan mäihä käy jos joskus näen centtiäkään gramexfyrkkaa tililläni. Osaltaan uusi laki sisältää hyviä parannuksia jotka varmasti parantavat oikeudenomistajien oikeusturvaa. Levy-yhtiöitä en lähde syyttelemään, koska minua ei tottapuhuen musiikkipuoli juuri naposta tässä laissa yhtään, vaan: It-alalta nyt ja toivottavasti myös tulevaisuudessa leipäni repivänä mua ahdistaa tuossa laissa nuo muut täälläkin esitetyt aivopierut. -kasettimaksu kiintolevyihin tms massamuisteihin -tietokoneohjelmien ja tietokantojen verkossa siirtämiseen liittyvät kiellot -suojauksia koskevan "organisoidun" keskustelun kieltäminen - Tämä on varmaankin suurin pihvini koko asian kanssa. Vaikka Suomessa yleensä osataan olla suhteellisuudentajuisia, en halua että yliopistoni luennoitsijat voivat joutua käräjille luennoidessaan julkisilla luennoillaan salausmenetelmistä. Ei riitä, että "lakia tulkitaan sen hengen, ei kirjaimen mukaan". Paskat, jos kirjain on päin mäntyä, on laki kumottava/esitys jätettävä vahvistamatta. Tämän asian vuoksi lähden vaikka v*ttu barrikadeille. Nähdään seuraavissa eduskuntavaaleissa. T: Äänestäjä while(true) {metal.play(örörör);} | |
![]() 21.09.2005 14:47:58 | |
http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1101981027717 Muusikot haluavat säilyttää cd-levyjen suojauksen Julkaistu 14:24 Helsinki. Sadat suomalaiset muusikot toivovat, että tekijänoikeuslaki hyväksytään hallituksen esittämässä muodossa. Muusikot pitävät erityisen tärkeänä cd-levyjen teknisen kopiosuojauksen säilyttämistä. Kansanedustajille suunnatun vetoomuksen on allekirjoittanut lähes 600 suomalaista musiikintekijää ja muusikkoa. Lain eduskuntakäsittelyssä on virinnyt kiista musiikin taltioimisesta omaan käyttöön cd-levyltä. Hallituksen esityksessä kopiosuojauksen kiertäminen kopiota tehtäessä olisi kiellettyä. Arvostelijoiden mielestä esitys ei ole järin kuluttajaystävällinen. Hallituspuolueet ovat pohtineet, voisivatko tekijänoikeuksien haltijat huomioida kuluttajat niin, että muutaman kopion valmistaminen omaan käyttöön olisi mahdollista. Muusikot eivät lämpene ehdotukselle vaan painottavat, että kopiosuojauksen tehtävä on estää musiikin valuminen laittomaan internetlevitykseen. STT Susikoira Roi Orbison | |
![]() 21.09.2005 14:57:48 | |
Helsinki. Sadat suomalaiset muusikot toivovat, että tekijänoikeuslaki hyväksytään hallituksen esittämässä muodossa. Muusikot pitävät erityisen tärkeänä cd-levyjen teknisen kopiosuojauksen säilyttämistä. No niin, vaikeahan se on sanoa, tuleeko kopiointi omaan käyttöön vai ei. Yksi tyyppi kopioi sen mp3-soittimeen ja toinen panee jakoon p2p-ohjelmaan. Kyllä menee sotkuiseksi. | |
![]() 21.09.2005 15:02:48 | |
No niin, vaikeahan se on sanoa, tuleeko kopiointi omaan käyttöön vai ei. Yksi tyyppi kopioi sen mp3-soittimeen ja toinen panee jakoon p2p-ohjelmaan. Kyllä menee sotkuiseksi. Mutta sehän on fakta, että olipa levyissä kopiosuojauksia tai ei, niin ne p2p-ohjelman kautta ne materiaalit löytyy kumminkin. Ei nuo kehittyneimmätkään kopiointisuojaukset edes hidasta niitä henkilöitä, jotka ne sinne jakoon jostain syystä haluaa. Enemmänkin tässä lakiuudistuksessa on varmaan kyse siitä, että tehdään ihmisille selväksi, että se jakaminen ja lataaminen on kiellettyä. Tänä päivänähän se lataaminen on laillista ja kuinka moni edes tajuaa tai miettii tekevänsä silloin jotain väärää? Kyllä nuo kopiosuojaukset ovat ihan pelkästään rasittamassa niitä rehellisiä ihmisiä jotka siitä levystä ovat maksaneet. Susikoira Roi Orbison | |
![]() 21.09.2005 15:04:34 | |
Kuulenko jo Kiven vyöryvän kohti? :) Et :-) It-alalta nyt ja toivottavasti myös tulevaisuudessa leipäni repivänä mua ahdistaa tuossa laissa nuo muut täälläkin esitetyt aivopierut. -kasettimaksu kiintolevyihin tms massamuisteihin Tuostahan sulla on vapautus, kuten mullakin. Käy Teoston sivuilla täyttämässä lomake. -tietokoneohjelmien ja tietokantojen verkossa siirtämiseen liittyvät kiellot Tää onkin vaikeampi pala. On itsestään selvää, että laki on alkuperäisessä EU-muodossaan tarkoitettu luettavaksi kuten se EU-asetus, jonka mukaan lehmien pitää olla 80 vuorokautta vuodessa ulkona, ilmastosta riippumatta. Tarkoitus on lukea se sillai, että jos joku paha farmari ei päästä lehmiään ollenkaan ulos, hänet voidaan saattaa syytteeseen rääkkäyksestä, ei suinkaan vahtia, ovatko lehmät kenties 75 päivää laitumella. -suojauksia koskevan "organisoidun" keskustelun kieltäminen - Tämä on varmaankin suurin pihvini koko asian kanssa. Vaikka Suomessa yleensä osataan olla suhteellisuudentajuisia, en halua että yliopistoni luennoitsijat voivat joutua käräjille luennoidessaan julkisilla luennoillaan salausmenetelmistä. Ei riitä, että "lakia tulkitaan sen hengen, ei kirjaimen mukaan". Paskat, jos kirjain on päin mäntyä, on laki kumottava/esitys jätettävä vahvistamatta. Tämän asian vuoksi lähden vaikka v*ttu barrikadeille. Ymmärrän. Kaikkinainen salailu on myös lisääntynyt viime aikoina esimerkiksi opiskelussa - harjoitustyöt eri aloilta julistetaan salaisiksi ja niiden tarkistajien taustat tsekataan. Mä luulen todella, että tuossa kokeillaan kepillä jäätä. Ja saattaa onnistuakin. Sitten eikun Watergatea peliin:-) Mutta olis onnistunut paremmin, jos heidän alkuperäinen suunnitelmänsa käyttää koko keskusteluun varattu aika hengellisen musiikin korvausten puimiseen olisi onnistunut niin ettei uutta käsittelyä olisi tullut... nyt on hyvä mahdollisuus, että yritysten ymmärrettävää pyrkimystä suojata kaikki tietonsa ja tutkimuksensa entistä tehokkaammin jäsennellään lisää. Ettei tuossa olisikin yksi villakoiran ydin, jonka ympärille näitä savuverhoja kehitellään? "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)