![]() 17.07.2010 19:03:12 | |
---|---|
velipesonen: Ilmiselvien tosiasioiden kieltäminen on nykyisin sallittua ja suosittuakin. Tosiasiat on erikseen.Mielipiteesi on tullut selväksi ja sinulla on siihen oikeus. "I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva" | |
![]() 17.07.2010 19:24:04 (muokattu 17.07.2010 19:26:14) | |
velipesonen: Pisa-testit kertovat keskiarvosta. Peruskoulun = sosialismin olemus onkin käänteisen biologisen karsinnan järjestäminen, joka merkitsee käänteisesti aloitekykyisten yksilöiden so. petollisten ja selkärangattomien suosimista aidosti aloitekykyisten kustannuksella, jolloin populaation parhaan osan, aloitekykyisten, taso hiljalleen laskee. Toisin sanoen huippu näivettyy samaan aikaan kuin keskiarvo nousee. Tämä on kuolettavan vaarallista väestölle, koska aloitekykyisiä on muutenkin vain noin viisi prosenttia, ja nyt siis osuus laskussa. Sosialismi ei siis ole ensisijaisesti valtiomuotoon tai hallintomalliin liittyvä asia; se on biologisen terrorismin muoto. Niin se sosialismiksi haukkumasi toiminta tappelee ns. viidakon lakeja vastaan. Kuten olen tainnut moneen otteeseen todeta, kaikille lapsille tulee koulussa löytää haastavaa toimintaa ja oppimistilanteita. Heikommin menestyvien huomioiminen ei ole muilta pois.... Tai siis, opettajan on nähtävä kaikki lapset saman arvoisina jo lain velvoittamana, jyvien akanoista erottaminen peruskoulun aikana ois kyllä ajatuksenakin pirun raaka. Kaikilla lapsilla on sama oikeus koulutukseen, kehitystasosta riippumatta. Mitä jos omat skidisi olisivat luokan heikoimpia/hitaiten kehittyviä.. Pitäisikö heidän koulutuksensa uhrata ns. lahjakkuuksien puolesta? Kylmää meininkiä, perkele! Sinä taidat nähdä lapsen lahjakkuuden lähinnä geneettisenä - minä taas uskon sisäsyntyisen motivaation, kasvatuksen ja ympäristön merkittävään vaikutukseen lahjakkuuden kehittymisessä. Olenko väärässä? Tuoretta mainiota musiikkia: Burweed | |
![]() 17.07.2010 19:30:00 | |
velipesonen: - Emme osaa omaa kieltämme. Murheellisin kaikista asioista; vielä muutama vuosikymmen sitten ei olisi tullut kuuloonkaan sallia muotoa "alkaa tekemään". Myös kaikenlainen slangi valtaa alaa oikealta kieleltä. Slangi ei ole kieltä, se ei ilmaise mitään eikä sillä voi ilmaista juuri mitään. Slangi on sloganien puuroa. Tuotahan voi kutsua myös kielen kehittymiseksi ja sitä se onkin. Muistaakseni sinäkin olet jonkinsortin kirjallisuuden ystävä ja varmaan huomaat jos luet vaikkapa vanhoja kirjoja, että kieli muuttuu melkoisesti. Ja ainahan se kielen muuttuminen närästää vanhempaa sukupolvea, sellaista elämä vaan on. Raitis ilma, joka virtaa sisään on sadan vuoden päästä reftaa lunee tulee ineen. Mr. Treehorn treats objects like women, man - The Dude | |
![]() 17.07.2010 20:10:41 | |
sikki-six: Niin se sosialismiksi haukkumasi toiminta tappelee ns. viidakon lakeja vastaan. Kuten olen tainnut moneen otteeseen todeta, kaikille lapsille tulee koulussa löytää haastavaa toimintaa ja oppimistilanteita. Heikommin menestyvien huomioiminen ei ole muilta pois.... Tai siis, opettajan on nähtävä kaikki lapset saman arvoisina jo lain velvoittamana, jyvien akanoista erottaminen peruskoulun aikana ois kyllä ajatuksenakin pirun raaka. Kaikilla lapsilla on sama oikeus koulutukseen, kehitystasosta riippumatta. Mitä jos omat skidisi olisivat luokan heikoimpia/hitaiten kehittyviä.. Pitäisikö heidän koulutuksensa uhrata ns. lahjakkuuksien puolesta? Kylmää meininkiä, perkele! Sinä taidat nähdä lapsen lahjakkuuden lähinnä geneettisenä - minä taas uskon sisäsyntyisen motivaation, kasvatuksen ja ympäristön merkittävään vaikutukseen lahjakkuuden kehittymisessä. Olenko väärässä? Viidakon lait vallitsevat nähdäkseni luonnontilassa, enkä kannata luonnontilaa. Kannatan valtion olemassaoloa. Lahjakkaiden lapsien pitäminen samalla luokalla keskitason lasten kanssa on heihin kohdistuva rikos, sanoisinko ironisesti "ihmisoikeusrikos". En ole vastustamassa syystä tai toisesta heikommin pärjäävien erityisohjelmia. Lahjakkuus on ehdottomasti suurimmaksi osaksi geneettinen asia. Aloitekykyisellä - biologia käyttää termiä nonkonformisti - on myös kyky tehdä itsenäisiä eettisiä ratkaisuja, mitä aloitekyvyttömällä ei nähdäkseni kaikkein vaativimmassa mielessä ole. Etiikka ei siis ole sama asia kaikille, koska vain pienellä vähemmistöllä on todellinen eettisen harkinnan kyky. Lahjakkuus on mahdollista nitistää ja luhistaa, mutta sitä ei ole mahdollista luoda yksilöön jolla ei siihen ole geneettistä taustaa. Vain pieni osa aloitekykyisten pienestä vähemmistöstä on luovasti lahjakkaita, ja nähdäkseni luovuus on vähenemään päin, mistä onkin taitettu peistä muissa Mnetin ketjuissa, esim. "Rockmusiikin tulevaisuus". | |
![]() 17.07.2010 20:18:16 | |
Veikko: Tuotahan voi kutsua myös kielen kehittymiseksi ja sitä se onkin. Muistaakseni sinäkin olet jonkinsortin kirjallisuuden ystävä ja varmaan huomaat jos luet vaikkapa vanhoja kirjoja, että kieli muuttuu melkoisesti. Ja ainahan se kielen muuttuminen närästää vanhempaa sukupolvea, sellaista elämä vaan on. Raitis ilma, joka virtaa sisään on sadan vuoden päästä reftaa lunee tulee ineen. No tää o siis nii - tua noi - himmeet säpinät :)(;;; ,nääs vittu mä en siis kestä, mä repeen vittu .... .. .... . ..! :_( Slangeilla voi ilmaista kuulumista johonkin sosiaaliluokkaan tai kapinaa omaa sosiaalista taustaansa kohtaan. Enimmäkseen slangit ovat kuitenkin kielen kulumisen, sisällöllisen köyhtymisen ilmentymää, jossa kärjistäen pelataan usein enemmän käsitemoduleilla kuin käsitteillä. Lähinnä tarkoitin, että nyt kun meillä on jopa ulkoministeri, joka ei osaa suomea kunnolla vaikka suomi on hänen toinen kotikielensä, sitä voi pitää jo merkkinä siitä että olemme kadottamassa täsmällisen äidinkielentaitomme ja korvaamassa sitä ding-dong-mainoskielellä. | |
![]() 17.07.2010 20:26:56 (muokattu 17.07.2010 20:27:51) | |
velipesonen: Lahjakkuus on ehdottomasti suurimmaksi osaksi geneettinen asia. Aloitekykyisellä - biologia käyttää termiä nonkonformisti - on myös kyky tehdä itsenäisiä eettisiä ratkaisuja, mitä aloitekyvyttömällä ei nähdäkseni kaikkein vaativimmassa mielessä ole. Etiikka ei siis ole sama asia kaikille, koska vain pienellä vähemmistöllä on todellinen eettisen harkinnan kyky. Lahjakkuus on mahdollista nitistää ja luhistaa, mutta sitä ei ole mahdollista luoda yksilöön jolla ei siihen ole geneettistä taustaa. Lahjakkuudella on lukuisia eri muotoja, eivätkä mitkään niistä kehity ilman sopivaa ympäristöä. Yksiselitteisesti lahjakkaita ihmisiä ei ole olemassakaan - lahjakkuuden lajeja on lukemattomia. Esimerkiksi lätkää vihaava "kiekko-geenit" omaava kaveri ei ole oikeasti koskaan lahjakkuus. Tässä lyhyessä haastiksessa varsin pätevä proffamme Kari Uusikylä juttelee fiksuja lempiaiheestaan lahjakkuudesta, tällä kertaa jalkapallon perpektiivistä (samat jutut pätee vähän joka paikkaan musta): http://www.slu.fi/lum/17_02/slu-yht … o/professori_kari_uusikyla_tehoval/ E: Jos slangi saatanasta, niin mites murteet? Nehän ovat raiskanneet hienoa kieltämme jo ikuisuuden! Tuoretta mainiota musiikkia: Burweed | |
![]() 17.07.2010 20:50:14 | |
Lähes kaikki nykyiset kielet ovat rappeutuneita ja sisällöllisesti erittäin köyhiä. Koko maailman äidinkieleksi tulisi ottaa esimerkiksi fryygia, heprea tai sanskriitti, tai minkä nyt nähdäänkään olevan ihmiskunnan alkuperäinen, jumalallinen kieli. Tarpeeksi laajamittaisella tutkimuksella kyseinen kieli voitaisiin varmasti saada selville ja rekonstruoida. Julkaistaisiin kyseisestä kielestä virallinen sanakirja, ja kaikki kirjaan sisältymättömät sanat, lyhenteet, slangi- ja murreilmaukset sekä vääränlaiset ääntämistavat kiellettäisiin lailla. Näin estettäisiin kielen rappio jota kielitaidottomat selittelevät kielen luonnollisella kehittymisellä. Kielitaidottomista tulisi rikollisia, eivätkä he enää häiritsisi niitä jotka osaavat käyttää kieltä oikein. | |
![]() 17.07.2010 21:02:24 | |
sikki-six: Lahjakkuudella on lukuisia eri muotoja, eivätkä mitkään niistä kehity ilman sopivaa ympäristöä. Yksiselitteisesti lahjakkaita ihmisiä ei ole olemassakaan - lahjakkuuden lajeja on lukemattomia. Esimerkiksi lätkää vihaava "kiekko-geenit" omaava kaveri ei ole oikeasti koskaan lahjakkuus. Tässä lyhyessä haastiksessa varsin pätevä proffamme Kari Uusikylä juttelee fiksuja lempiaiheestaan lahjakkuudesta, tällä kertaa jalkapallon perpektiivistä (samat jutut pätee vähän joka paikkaan musta): http://www.slu.fi/lum/17_02/slu-yht … o/professori_kari_uusikyla_tehoval/ E: Jos slangi saatanasta, niin mites murteet? Nehän ovat raiskanneet hienoa kieltämme jo ikuisuuden! Uusikylän haastatteluun viitaten on tarpeellista erottaa toisistaan lahjakkuus ja huippuosaaminen. Huippuosaaminen edellyttää lahjakkuutta ja sitten paljon muutakin. Nähdäkseni huippuja on aika vähän; Uusikylän omassa lajissa jalkapallossa minä ainakin noteeraan Suomessa tällä hetkellä vain kaksi huippukunnossa olevaa huippupelaajaa, Hannu Tihisen ja Mikael Forssellin. Luovuus on sitten jotain, mitä huippuosaamiseenkaan ei välttämättä kuulu, silloin kun myös luovuus on huipussaan kaiken muun ohella, puhumme Peléstä ja Wayne Gretzkystä. Uusikylä jättää huomiotta todelliset huippulahjakkuudet ja puhuu vain lahjakkuuden hyödyntämisestä, Edisonin sanoin perspiration instead of inspiration. Nähdäkseni hänen asenteensa on tsemppaava - ja keskimääräistävä. Mielestäni hän puhuu politiikkaa enemmän kuin olisi tarpeen. Mitä tulee mahdollisiin puutteisiin erilaisten tasoryhmien valikoinnissa, niin niitä varmasti on, en kiistä. Jos murteellinen ilmaus pystyy ilmaisemaan jonkin vivahteen mihin yleiskieli yksinkertaisesti ei pysty, toisin sanoen jos murteen käsitteellinen tarkkuus on jossain kohtaa yleiskieltä parempi, se puolustaa paikkaansa. Näin usein onkin. Slangit vain, jotka ovat yleensä nuorisokieltä joka leviää pahaa aavistamattomien aikuistenkin suihin, ovat köyhempiä ja sumeampia kuin yleiskieli, aivan yleisesti. Niinpä taidokas murteenpuhuja umpijuntti maalainen on vähemmän juntti kuin puolihuolimaton katuslangia mokeltava kaupunkilainen. Murteenpuhujissakin on valtaisia eroja, ja nykyisin läheskään kaikki minunkaan ikäiseni maalaisihmiset eivät tunne kotiseutunsa murresanoja mitenkään kattavasti. Tällöin he eivät myöskään tiedä, minkä asian he voisivat sanoa omalla murteellaan yleiskielistä ilmausta vivahteikkaammin. | |
![]() 17.07.2010 21:06:48 | |
velipesonen: Lähinnä tarkoitin, että nyt kun meillä on jopa ulkoministeri, joka ei osaa suomea kunnolla vaikka suomi on hänen toinen kotikielensä, sitä voi pitää jo merkkinä siitä että olemme kadottamassa täsmällisen äidinkielentaitomme ja korvaamassa sitä ding-dong-mainoskielellä. Juu, ymmärsin ja olen samaa mieltäkin kanssasi, mutta sadan vuoden päästä joku kielitieteilijä näkee sen normaalina kielen kehityksenä, eikä rappiona. Mr. Treehorn treats objects like women, man - The Dude | |
![]() 17.07.2010 21:15:43 | |
Veikko: Juu, ymmärsin ja olen samaa mieltäkin kanssasi, mutta sadan vuoden päästä joku kielitieteilijä näkee sen normaalina kielen kehityksenä, eikä rappiona. Normaalin kielenkehityksen ja ns. rappion oleellinen ero on siinä, että kielenkehityksessä käsitteellinen tarkkuus ja täsmällisyys ei heikkene. On toinenkin kriteeri: Kielen moni-ilmeisyys; jos kieli yksi-ilmeistyy, se köyhtyy vaikka käsitteellinen tarkkuus ei sanottavammin heikkenisi. Ja kyllähän se heikkenee silti, koska erilaisten sanamuotojen hiljalleen vähentyessä pitäisi siirtyä suurempaan tarkkuuteen sanajärjestyksessä, mitä läheskään kaikki "kulunutta" kieltä puhuvat eivät ymmärrä tehdä. | |
![]() 17.07.2010 21:22:21 (muokattu 17.07.2010 21:24:13) | |
velipesonen: Uusikylän omassa lajissa jalkapallossa minä ainakin noteeraan Suomessa tällä hetkellä vain kaksi huippukunnossa olevaa huippupelaajaa, Hannu Tihisen ja Mikael Forssellin. Kannattaa päivittää futistietämystä, sillä Tihinen ehti jo lopettaa uransa :) Forssell taas on loukkaantumisten myötä bodannut itsestään todella kankean "brittikärjen", vaikka lahjakkuus oli aikoinaan ihan muissa hommissa. Uusikylästä yleisesti todettakoon, että mies puhuu monelta osin asiaa. Hänen näkemykset älykkyydestä ovat myös kinnostavaa kuultavaa - perinteiset älykkyystestit ovat äärimmäisen yksipuolisia, näin alkuun. Jos murteellinen ilmaus pystyy ilmaisemaan jonkin vivahteen mihin yleiskieli yksinkertaisesti ei pysty, toisin sanoen jos murteen käsitteellinen tarkkuus on jossain kohtaa yleiskieltä parempi, se puolustaa paikkaansa. Tässä menee nyt puurot ja vellit rankasti sekaisin, nimittäin termit puhekieli ja slangi ne EIVÄT ole sama asia, varsinkin jos tässä viitataan stadin slangiin eikä vaikka mopomiesten slangiin. Stadin slangi on murre siinä missä mikä tahansa muukin, selkeästi vielä maalaisserkkujaan kauniimpi :) Tuoretta mainiota musiikkia: Burweed | |
![]() 17.07.2010 21:29:06 | |
Kiitos tiedosta, muistelin Tihisen lopettaneen vain maajoukkueessa. Kyllä, stadin slangi on eräs suomen murre. Slangilla viittaan tässä siihen mitä sillä yleisterminä tarkoitetaan. En ole helsinkiläinen enkä stadin kielen asiantuntija, mutta minusta tuntuu että vanhan slangin puhujat alkavat olla jo förbi ja nykyslangin puhujien kielessä on paljon tämmöistä snoukkakieltä. Toivottavasti olen väärässä, tai sit mä en vaan bonjaa. | |
![]() 17.07.2010 21:32:29 | |
velipesonen: En ole helsinkiläinen enkä stadin kielen asiantuntija, mutta minusta tuntuu että vanhan slangin puhujat alkavat olla jo förbi ja nykyslangin puhujien kielessä on paljon tämmöistä snoukkakieltä. Toivottavasti olen väärässä, tai sit mä en vaan bonjaa. Kyllä Helsingissä yhä puhutaan eri tavalla kuin vaikka Kotkassa tai Keravalla. Sitä vanhan ajan stadin slangia harvoin kuulee, mutta kyllä Stadissa yhä oma slanginsa tai murteensa on. Omista läpistäkin ton iisisti bongaa :) Tuoretta mainiota musiikkia: Burweed | |
![]() 17.07.2010 21:42:50 | |
Kerran eräs vanha stadilainen soitti mulle kitaralla itseään säestäen muistaakseni Arvo Turtiaisen sanoittamia lauluja, ja siinä vanhassa slangissahan kuulosti olevan näiden ulkomaisten lainasanojen lisäksi paljon eksentrisenoloisia yhdyssanoja. | |
![]() 17.07.2010 21:47:24 | |
velipesonen: Kyllä, stadin slangi on eräs suomen murre. Slangilla viittaan tässä siihen mitä sillä yleisterminä tarkoitetaan. Slangi yleisterminä on tietyn sosiaalisen ryhmän puhetapa, sosiolekti, eräänlainen sosiaalinen murre. Aluemurteiden ja sosiolektien lisäksi jokaisella on oma yksilömurteensa, idiolekti. Eri murteiden välisten rajojen yksiselitteinen määrittäminen on mahdotonta. Lienee siis selvää, ettei murteita voida asettaa keskinäiseen arvojärjestykseen. Kaikki murteet ovat kuitenkin puhekieltä. Murteiden aiheuttamat ongelmat, niistä suurimpana kielen rappio, voidaan poistaa siirtymällä yksinomaan kirjakieleen. | |
![]() 17.07.2010 22:11:04 | |
Sakmongkol: (...) Eri murteiden välisten rajojen yksiselitteinen määrittäminen on mahdotonta. Lienee siis selvää, ettei murteita voida asettaa keskinäiseen arvojärjestykseen. Kaikki murteet ovat kuitenkin puhekieltä. Murteiden aiheuttamat ongelmat, niistä suurimpana kielen rappio, voidaan poistaa siirtymällä yksinomaan kirjakieleen. Täsmällisen rajan puuttuminen kahden murteen väliltä ei tarkoita etteikö niitä voisi vertailla keskenään, miksei myös arvottavasti. Vertauksena suomalaisten ja venäläisten erityispiirteitä voi verrata keskenään vaikka täysin eksakti raja näiden väliltä puuttuukin. Nähdäkseni kielen rappio ei johdu murteiden olemassaolosta, vaan osalta murteenpuhujia puuttuvasta sosiaalisen koodin tajusta (kansanedustaja Mieto), välinpitämättömyydestä (presidentti Halonen) ja puutteista sekä sosiaalisen koodin että kirjakielen hallinnassa (ministeri Stubb). Jos joku väittää että Stubb suhtautuu luovasti (amerikkalaisittain) sekä sosiaaliseen koodiin että kieleen, niin pyytäisin todistettavasti lahjakasta Stubbia kanavoimaan luovuutensa muihin asioihin. Vanha kunnon Ahti Karjalainen -koodi takas back ja vähän sassiin pliis. | |
![]() 17.07.2010 23:01:46 | |
Sakmongkol: Lähes kaikki nykyiset kielet ovat rappeutuneita ja sisällöllisesti erittäin köyhiä. Koko maailman äidinkieleksi tulisi ottaa esimerkiksi fryygia, heprea tai sanskriitti, tai minkä nyt nähdäänkään olevan ihmiskunnan alkuperäinen, jumalallinen kieli. (...) Nykytutkimuksen lievästi kiistanalainen mielipide on, että olemme kaikki lähisukulaisia, me ja pääsiäissaarelaiset. Tämmöinen kapeikko saattoi aiheutua tulivuoren purkautumisesta Sumatralla. Aika paljon saivat hässiä keskenään ennen kuin tuli tarpeellinen määrä lisääntymiskykyisiä edes auttavasti täysjärkisiä jälkeläisiä. On ollut taistelua. Jos tämä yhden alkuperän teoria on tosi, on meillä todellakin myös yksi ja ainoa alkuperäinen kieli. Kielitieteilijät ovat päässeet ns. kantakielten oletettujen sanojen rekonstruoinnissa joidenkin tuhansien vuosien päähän taaksepäin, mutta nyt etäisyys pitäisi yli kymmenkertaistaa. Kyllä semmoisen kielen opettelisin mielelläni minäkin. Toinen varteenotettava vaihtoehto luonnollisesti volapük. | |
![]() 18.07.2010 00:26:32 | |
velipesonen: Nähdäkseni kielen rappio ei johdu murteiden olemassaolosta, vaan osalta murteenpuhujia puuttuvasta sosiaalisen koodin tajusta Ja höpöhöpö. Kielen poeettinen funktio projisoi ekvivalenssiperiaatteen valinnan akselilta yhdistelyn akselille. Mnetin tekniikka&soittotaito-konsiili = huippulia! | |
![]() 18.07.2010 00:56:56 | |
Täällä näyttäisi olevan kaksi pelleä, jotka eivät ymmärrä mistään mitään. Jos joku vastaa, että minä olen toinen heistä, on hän jyrkästi väärässä. Olen kolmas heistä. | |
![]() 18.07.2010 02:59:13 | |
hapan: Täällä näyttäisi olevan kaksi pelleä, jotka eivät ymmärrä mistään mitään. Jos joku vastaa, että minä olen toinen heistä, on hän jyrkästi väärässä. Olen kolmas heistä. Aina mua haukutaan :( mutta kun mä en oo lahjakas, ihan peruslauri vaan. Matafa. My life is like an Opel-highway. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)